Ελλαδα

Πάλι άργησε το λεωφορείο μου

Όταν ο πίνακας τηλεματικής γράφει ότι το λεωφορείο έρχεται σε 10 λεπτά και δεν έρχεται ούτε σε μισή ώρα

Τάκης Σκριβάνος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων και οι πίνακες τηλεματικής που πέφτουν έξω

Εντεκάμιση η ώρα το βράδυ ο Φώτης τσέκαρε την εφαρμογή του ΟΑΣΑ στο Ίντερνετ για να δει τι ώρα θα περάσει από την Ακαδημίας το λεωφορείο για να γυρίσει σπίτι του, στον Βύρωνα. Δεν υπήρχε τίποτα.

Πήγε στη στάση, που είναι από τις λεγόμενες «έξυπνες στάσεις», αυτές δηλαδή που έχουν πίνακα τηλεματικής ενημερώνοντας για τις χρονοαφίξεις, αλλά κι από εκεί ήτανε άφαντη η γραμμή του. Ήταν όμως από τους τυχερούς, γιατί μπορεί το λεωφορείο να ήταν εξαφανισμένο από την τηλεματική, αλλά εμφανίστηκε μετά από τρία λεπτά ολοζώντανο στη στάση!

Η περίπτωση του Φώτη δεν είναι η συνηθισμένη, γιατί αυτό που καταγράφεται καθημερινά είναι καθυστερήσεις. Περιγράφει η Ελένη, η οποία παίρνει κάθε μέρα λεωφορείο για να πάει στη σχολή, στη δουλειά, για να βγει βόλτα: «Υπάρχουν ημέρες όπως η Κυριακή που τα δρομολόγια δεν είναι συχνά, το ξέρεις αυτό από την αρχή, επομένως πρέπει να έχεις υπομονή. Το “καλύτερο” όμως είναι όταν βλέπεις στον πίνακα ότι ένα λεωφορείο έρχεται σε 5 λεπτά και μετά από λίγο αντί για 5 γράφει 10 και τελικά δεν έρχεται ποτέ. Ακόμα πιο “ενδιαφέρον” είναι όταν εμφανίζεται στον πίνακα λεωφορείο που θα έρθει σε 48 λεπτά, κάνοντάς με να απορώ ποιος θα περίμενε τόση ώρα σε μια στάση». Η Ελένη λέει ότι αρκετά συχνά έχει αναγκαστεί να καλέσει ταξί, είτε επειδή το λεωφορείο δεν πέρασε ποτέ, είτε γιατί ήταν τόσο γεμάτο που με το ζόρι έκλειναν οι πόρτες.

Σύμφωνα με πηγές από τον ΟΑΣΑ, πάντως, οι καθυστερήσεις δεν είναι ούτε συχνές ούτε μεγάλες. Καθημερινά υπάρχει ένας προγραμματισμός, ο οποίος όμως μπορεί να ανατραπεί είτε γιατί υπήρξε θέμα με κάποιον οδηγό (π.χ. να αρρώστησε) είτε επειδή έπαθε κάποια βλάβη, είτε γιατί κόλλησε στην κίνηση. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, από τις 7.000 στάσεις που υπάρχουν σε όλη την Αττική, οι 1.000 είναι «έξυπνες στάσεις», έχουν δηλαδή πινακίδες τηλεματικής. Πρόκειται, δε, στις 1.000 αυτές να προστεθούν άλλες 500, χωρίς να υπάρχει όμως κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Παράλληλα, έχει μπει σε εφαρμογή και ένα πιλοτικό πρόγραμμα όπου σε 400 στάσεις έχει τοποθετηθεί QR Code το οποίο μπορεί κανείς να σκανάρει με το κινητό του και να δει τα επόμενα δρομολόγια και τους χρόνους άφιξης. 

Όλες οι λεωφορειολωρίδες κατειλημμένες από ΙΧ 

Ειδικά το θέμα της κίνησης δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα, λέει ο Φώτης Νικολακόπουλος, οδηγός και γενικός γραμματέας του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ. «Ειδικά τις ώρες αιχμής, τα περισσότερα από τα 51,7 χιλιόμετρα λεωφορειολωρίδων σε όλη την Αττική είναι κατειλημμένα από παρκαρισμένα ΙΧ». Αυτό το διαπιστώνω κι εγώ, ερχόμενος καθημερινά στο κέντρο μέσω της λεωφόρου Αμαλίας. Σε όλο το μήκος της λεωφορειολωρίδας βρίσκονται παρκαρισμένα τουριστικά πούλμαν, για να δούνε οι τουρίστες τους τσολιάδες ή να πάνε στο Ζάππειο. Και από την απέναντι στου Μακρυγιάννη. Το αποτέλεσμα είναι λεωφορεία και τρόλεϊ να κάνουν συνεχή ζιγκ ζαγκ για να αποφύγουν τα εμπόδια, να βγουν αριστερά, μετά να ξαναμπούν δεξιά για να σταματήσουν στη στάση κ.λπ. Επίσης, λέει ο κ. Νικολακόπουλος, προβλήματα δημιουργούν τα παρκαρισμένα στις γωνίες ΙΧ, που δεν επιτρέπουν τη διέλευση του λεωφορείου, μια εικόνα καθημερινή. Ένας άλλος παράγοντας καθυστερήσεων είναι οι βλάβες. Μπορεί κάποιο λεωφορείο να πάθει λάστιχο, να υπάρξει βλάβη στα ηλεκτρικά, στον κινητήρα. Βλέπετε, δεν είναι και πολύ καινούργια. Παρότι στον στόλο προστέθηκαν πρόσφατα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, ο μέσος όρος ηλικίας λεωφορείων και τρόλεϊ είναι τα 19 έτη. 

Πώς να μην υπάρχουν καθυστερήσεις όταν δεν υπάρχουν οδηγοί; 

Ο Φώτης Νικολακόπουλος λέει ότι ο βασικός παράγοντας για τις καθυστερήσεις είναι η έλλειψη προσωπικού. «Το καθημερινό χειμερινό πρόγραμμα έχει 2.349 βάρδιες σε λεωφορεία και τρόλεϊ, όταν οι ενεργοί οδηγοί είναι 2.400. Πώς να καλυφθούν αυτές οι βάρδιες, όταν κάποιοι οδηγοί θα πρέπει να πάρουν ρεπό; Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε περίπου 100 λεωφορεία και τρόλεϊ λιγότερα σε καθημερινή βάση, σε σχέση με τον προγραμματισμό. Και, βέβαια, για όλες αυτές τις καθυστερήσεις εμείς οι οδηγοί γινόμαστε οι δέκτες των παραπόνων των πολιτών, εμάς βλέπουν, σε εμάς τα λένε». Για να υπάρξει ομαλή συγκοινωνία, σύμφωνα με τον κ. Μικολακόπουλο, θα πρέπει να προσληφθούν περίπου 1.000 άτομα, οι 700-800 οδηγοί και οι άλλοι τεχνικοί. Σκεφτείτε και το εξής: Οι προτελευταίες προσλήψεις έγιναν το 2008 και οι τελευταίες το 2021, όταν προσελήφθησαν 367 άτομα. Όμως, πολλοί από αυτούς ήταν έμπειροι οδηγοί φορτηγών, πούλμαν κ.λπ., αλλά δεν τους αναγνωρίστηκε η προϋπηρεσία, με αποτέλεσμα να ενταχθούν στο πρώτο μισθολογικό κλιμάκιο. Όλοι αυτοί φεύγουν». Το υπουργείο έχει προαναγγείλει νέα οχήματα άμεσα. «Όντως, ο στόλος μας μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να ανανεωθεί κατά 70%. Το θέμα είναι ότι ακόμα δεν έχουμε ανακαλύψει τον τρόπο να πηγαίνουν μόνα τους αυτά τα οχήματα, πρέπει να υπάρχουν και οδηγοί για να τα οδηγούν».