- CITY GUIDE
- PODCAST
-
20°
Σαν σήμερα 30 Οκτωβρίου 1908, κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτροκίνητα τραμ
Πώς ήταν τα πρώτα οχήματα
Σαν σήμερα: 30 Οκτωβρίου 1908, τα πρώτα ηλεκτροκίνητα τραμ στην Αθήνα - Η ιστορία του τραμ από το 1882 έως το 1960
Μπορεί το τραμ σήμερα να εξυπηρετεί συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας, των Νοτίων Προαστίων και του Πειραιά, όμως, η ιστορία του στην πρωτεύουσα είναι μακρά και μας ταξιδεύει σε μία άλλη εποχή - μια εποχή με λιγότερη κίνηση.
Το τραμ εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1882 με τη μορφή ιππήλατων οχημάτων, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, το 1908 κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα, με το δίκτυο τραμ να φτάνει τις 21 γραμμές.
Τα πρώτα τραμ στην Αθήνα του 1882
Οι πρώτες γραμμές τραμ στην Αθήνα έκαναν την εμφάνισή τους το 1882 και λειτουργούσαν από τη βελγικών συμφερόντων Εταιρεία Τροχιοδρόμων Αθηνών - Πειραιώς - Περιχώρων (E.T.A.Π.Π). Το πρώτο δίκτυο ένωνε το κέντρο της Αθήνας με τα Πατήσια, τους Αμπελόκηπους και την Κολοκυνθού. Το τροχαίο υλικό αποτελούνταν από 16 οχήματα που τα έσερναν 800 άλογα, χωρητικότητας 16 ατόμων το χειμώνα και 20 το καλοκαίρι. Εξαίρεση αποτέλεσε πέντε χρόνια αργότερα, το 1887, η γραμμή Ακαδημία-Νέο Φάληρο-Παλαιό Φάληρο, η οποία ήταν ατμοκίνητη. Λόγω του πλήθους των ατμών που έβγαζε, αλλά και της χαμηλής ταχύτητας στις ανηφόρες, η γραμμή αυτή ονομάστηκε από τους επιβάτες «κωλοσούρτης».
Η εταιρεία που λειτουργούσε τη γραμμή του τρένου Πειραιάς - Θησείο, το 1882 ίδρυσε μία γραμμή τραμ κανονικού εύρους που ένωνε τον σταθμό ΣΑΠ Πειραιά με το τελωνείο. Το 1910 οι ΣΑΠ προσπάθησαν να ενισχύσουν τη γραμμή, ώστε να μεταφερθούν περισσότερα εμπορεύματα, μία κίνηση που βρήκε ενάντια τους υπαλλήλους της εταιρείας. Αυτή η γραμμή έμεινε στην ιστορία μέσω των γυρισμάτων της ταινίας Ποτέ την Κυριακή του 1960.
Όταν κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτροκίνητο τραμ στην Αθήνα
Στις 30 Οκτωβρίου 1908, κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτροκίνητα τραμ. Τα οχήματα ήταν κλειστά, χρώματος μπεζ, κατασκευασμένα στο Βέλγιο και είχαν χωρητικότητα 16 καθήμενων και 14 όρθιων επιβατών.
Το 1939 πωλήθηκε μεγάλο μέρος των βελγικών βαγονιών και τα εναπομείναντα βάφτηκαν σε σκούρο πράσινο χρώμα. Στις 13 Ιουνίου 1940 κυκλοφόρησαν 40 νέα κίτρινα τραμ από την ιταλική παραλαβή που είχε πρότυπο το τραμ του Μιλάνου, στη γραμμή Πατησίων-Καλλιθέας και στην τοπική της υποδιαίρεση Πλατεία Αμερικής-Κουκάκι. Τα νέα οχήματα βγήκαν στους δρόμους για να βοηθήσουν στην επιστράτευση, λόγω του Ελληνοϊταλικού πόλεμου και κατά τη διάρκεια της κατοχής, πολλά τραμ καταστράφηκαν.
Μετά τον πόλεμο, πολλές γραμμές τραμ καταργήθηκαν λόγω έλλειψης τροχαίου υλικού από τις καταστροφές του πολέμου. Στις 16 Νοεμβρίου 1953, ο τότε υπουργός Δημοσίων Έργων, Κωνσταντίνος Καραμανλής, ξήλωσε τις γραμμές τραμ στη Χαυτεία, με αποτέλεσμα σε μία νύχτα να καταργηθούν οι γραμμές προς Κυψέλη, Παγκράτι και Αμπελόκηπους. Το τέλος του παλαιού τραμ ήρθε τα μεσάνυχτα της 15 Οκτωβρίου 1960 με την οριστική κατάργησή του. Οι γραμμές ήταν ξηλώθηκαν, είτε θάφτηκαν κάτω από την άσφαλτο. Στη θέση τους μπήκαν τρόλεϊ, προκειμένου να μην σταματήσει η εξυπηρέτηση των περιοχών που «κάλυπταν».
Με πληροφορίες από ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μάλλον μία πλημμύρα, που στοίχισε τη ζωή σε 25 ανθρώπους, δεν θεωρείται τόσο σοβαρό αδίκημα
Μετά τις αποκαλύψεις για διάθεση αλκοόλ σε ανήλικους
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Ποιες είναι οι αργίες και τα τριήμερα του 2025
Πού εντοπίζονται τα σημαντικότερα προβλήματα στο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου
Missing Alert από το «Χαμόγελο του Παιδιού»
Το 2027 η παραθαλάσσια ζώνη θα είναι «ένας ζωντανός τόπος», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda
Κλειστή μια λωρίδα στο ύψος της Ραφήνας
Ομόφωνη απόφαση του Δήμου Αθηναίων
Η κατάθεση του ιατροδικαστή Καρακούκη - «Όλα τα στοιχεία παραπέμπουν σε ασφυκτικό θάνατο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.