Ελλαδα

Το success story των Ελλήνων μαθητών στη Διεθνή Οικονομική Ολυμπιάδα

Πώς κατάφεραν να είναι έτοιμοι να διαγωνιστούν σε κάτι τόσο απαιτητικό, έχοντας απέναντί τους αντιπάλους από 18 άλλες χώρες

Λουκάς Βελιδάκης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οικονομική Ολυμπιάδα 2024: Οι μαθητές, Άγγελος Δεμπόνος, Γιάννης Ναβροζίδης, Χρήστος Λούκας, που διακρίθηκαν μιλάνε στην ATHENS VOICE

Λίγο πριν μεταβούν στην Αρχαία Ολυμπία προκειμένου να λάβουν μέρος στον διεθνή τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας, πέντε αγόρια –που μόλις έχουν τελειώσει το λύκειο– πήγαν για ένα διήμερο προετοιμασίας στην Κέρκυρα. Πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, ο καιρός παρέμενε ζεστός, το τοπίο ανείπωτης ομορφιάς κι όμως δεν ήταν ώρα για διακοπές. 

Με τη συνδρομή του καθηγητή Άρη Νότη και του εκτελεστικού διευθυντή του ΚΕΦΙΜ Νίκου Ρώμπαπα, οι νέοι –που είχαν μοιραστεί τα βασικά θέματα– έκαναν παρουσιάσεις και επί της ουσίας προπόνησαν ο ένας τον άλλον για τον μεγάλο αγώνα. Μπορεί η συμμετοχή στην Οικονομική Ολυμπιάδα να είναι ατομική, ταυτόχρονα ωστόσο επικρατούσε η λογική της ομάδας: αδιάκοπη αλληλεπίδραση, ερωταπαντήσεις, γνώση.

Μία εβδομάδα μετά, τρεις από τους συμμετέχοντες της ελληνικής ομάδας κάθονται γύρω από ένα τραπέζι και τους ρωτάω για την εμπειρία τους και κυρίως για το πώς κατάφεραν να υπερβούν τις δυσκολίες του σχολείου και των Πανελληνίων. Πώς κατάφεραν να αφιερώσουν παράλληλα χρόνο στην (προσωπική) μελέτη της οικονομικής επιστήμης, σε σημείο ώστε να είναι έτοιμοι να διαγωνιστούν σε κάτι τόσο απαιτητικό, έχοντας απέναντί τους αντιπάλους από 18 άλλες χώρες.

Άγγελος Δεμπόνος, Γιάννης Ναβροζίδης, Χρήστος Λούκας

Μιλώντας μαζί τους διαπιστώνεις ότι δεν πρόκειται για «παιδιά θαύματα», αλλά για σοβαρούς τύπους που διατηρώντας ακέραιη τη νεανική τους φύση, επέδειξαν ωριμότητα, κεντράροντας το βλέμμα τους (και) στο μέλλον. Δεν είναι τυχαίο ότι στις Πανελλήνιες και οι τρεις κατάφεραν να περάσουν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο με την πρώτη. Ούτε είναι τυχαίο το γεγονός ότι διέπρεψαν στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας, φέροντας την ελληνική ομάδα στη 2η θέση. Και οι δύο περιπτώσεις ήταν αποτέλεσμα σοβαρής προετοιμασίας. Αυτό τα λέει όλα...

«Ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία, το επίπεδο ήταν υψηλό κι όλο αυτό μας έδινε παραπάνω κίνητρο», λέει ο Άγγελος Δεμπόνος, ο οποίος είχε λάβει μέρος και πέρυσι (βγήκε 4ος), ενώ φέτος πήρε την 8η θέση (στην εγχώρια οικονομική Ολυμπιάδα είχε πάρει την 1η θέση). Εκτιμά ότι ο φετινός διαγωνισμός είχε μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας, ο τόνος της φωνής του ωστόσο παραμένει ευχάριστος υπογραμμίζοντας ότι όλοι τους είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν ανθρώπους από άλλες χώρες, να αλληλεπιδράσουν, να αντλήσουν γνώσεις και εμπειρίες. 

Ο Άγγελος είναι από την Αθήνα και τελείωσε ιδιωτικό σχολείο, πλην όμως το μεγαλύτερο μέρος των θεμάτων στα οποία εξετάστηκε δεν υπήρχε ούτε για δείγμα στη σχολική ύλη. Όλα ανήκαν στη σφαίρα της προσωπικής του προσπάθειας, με τη μικρή ενίσχυση ενός καθηγητή, ο οποίος τον προπονούσε έχοντας την ίδια αγάπη για την επιστήμη των οικονομικών. Στο ερώτημα πώς προετοιμάστηκε, απαντά: «Μελετούσα κλασικά εγχειρίδια οικονομικής θεωρίας, παρακολουθούσα βίντεο οικονομικών, αλλά κυρίως ήταν η επικαιρότητα που με βοήθησε να μπορώ να κατανοήσω στην πράξη τη θεωρία».

Έχοντας τελειώσει το Λύκειο της Μαγούλας, ο Χρήστος Λούκας έχει κάθε λόγο να χαμογελά για την 3η θέση που έλαβε στη Διεθνή Ολυμπιάδα. Τον ενθουσίασε το γεγονός ότι γνώρισε νέους ανθρώπους από όλο τον κόσμο, τονίζοντας παράλληλα την αξία της ανταγωνιστικής αυτής εμπειρίας, σε συνδυασμό με το μαθησιακό της ενδιαφέρον – κάτι που ουδόλως βίωσε σε αυτόν τον βαθμό στο σχολείο. Τις γνώσεις του γύρω από τα οικονομικά τις διεύρυνε διαβάζοντας εξωσχολικά βιβλία. «Πάρα πολλά εγχειρίδια οικονομικών. Όλα έγιναν με προσωπική μελέτη, δεν είχα κάποιον καθηγητή». 

Ο Γιάννης Ναβροζίδης, που τελείωσε το ΓΕΛ Αιγάλεω, είναι ο πιο συνεσταλμένος της παρέας. Σημειώνει πόσο διαφορετική ήταν η Οικονομική Ολυμπιάδα από τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και εκφράζει την ικανοποίησή του για το ότι γνώρισε συνομήλικούς του από άλλες χώρες. Παραδέχεται ότι οι γνώσεις του γύρω από τα οικονομικά δεν είναι πλούσιες κι ότι μόλις το τελευταίο διάστημα άρχισε εντατική προετοιμασία, αξιοποιώντας σειρά πήγων, όπως κάποια εξειδικευμένα βίντεο στο YouTube, ακόμα και ερωτήσεις στο ChatGPT. Προετοιμάστηκε απολύτως μόνος του, με τη μικρή βοήθεια μιας καθηγήτριάς του που του έδινε ύλη και ερωτήσεις. 

Παρατηρώ ότι η ομάδα που έλαβε μέρος στον τελικό της Αρχαίας Ολυμπίας είχε μόνο αγόρια (πέντε μαθητές). Ο Νίκος Ρώμπαπας απαντά ότι στον εθνικό διαγωνισμό, απ’ όπου οι πέντε πρώτοι οδηγούνται στον διεθνή τελικό, η συμμετοχή είναι 52% αγόρια και 48% κορίτσια. Τον περασμένο Ιούνιο, οπότε και διεξήχθη ο εγχώριος τελικός, συμμετείχαν 3.672 παιδιά από 208 λύκεια όλης της χώρας. 

«Είναι μεγάλη η χαρά μας να έχουμε τέτοια παιδιά για τον διαγωνισμό. Δουλεύουν συστηματικά και κυρίως μόνοι τους. Το διάβασμα που έχουν ρίξει, το έχουν κάνει μόνοι τους. Είναι εργατικοί και καλά παιδιά», λέει ο κ. Ρώμπαπας πλέκοντας το εγκώμιο της ομάδας. 

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι τα πέντε αγόρια είχαν προσωπικό κίνητρο και εν τέλει μόνοι τους έφτασαν στην επιτυχία. Τα οικονομικά που διδάχθηκαν στο σχολείο δεν έχουν την επάρκεια και το βάθος που απαιτείται για να λάβουν μέρος και να διαπρέψουν σε έναν διεθνή διαγωνισμό. 

Επιμύθιο: Αφιέρωσαν προσωπικό χρόνο στη μελέτη, εμπλούτισαν τις γνώσεις τους, τόλμησαν και πέτυχαν. Το λες και success story στο περιθώριο μιας κοπιώδους και ψυχοφθόρας διαδικασίας, όπως είναι οι Πανελλήνιες Εξετάσεις.

Πριν κλείσουμε τη συζήτηση, ρωτάω κάτι κλισέ: Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον; Απέναντί μου έχω 18χρονους, που τώρα αρχίζει η ακαδημαϊκή τους διαδρομή – δεν έχουν καν εγγραφεί στο ΟΠΑ (την πάλαι ποτέ ΑΣΟΕΕ), άρα η προτεραιότητα τους είναι να σπουδάσουν Οικονομικά και το μέλλον είναι μπροστά τους.

Η παρουσία της ελληνικής ομάδας στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας 2024

Οι Έλληνες μαθητές διέπρεψαν στον Διεθνή Τελικό της Οικονομικής Ολυμπιάδας 2024, που διεξήχθη στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (ΔΟΑ) στην Αρχαία Ολυμπία, φέρνοντας την Ελλάδα στη 2η θέση σε συνολικές διακρίσεις.

Ανάμεσα σε 85 συμμετέχοντες από 18 χώρες –που ξεχώρισαν από τους συνολικά 97.000 μαθητές και μαθήτριες οι οποίοι συμμετείχαν στους εθνικούς γύρους– από την ελληνική αποστολή διακρίθηκαν οι Χρήστος Λούκας (3ος), Άγγελος Δεμπόνος (8ος), Αλέξανδρος Χατζόπουλος (11ος), Χριστόφορος Αηδονάς (13ος) και Γιάννης Ναβροζίδης (36ος).

Η Οικονομική Ολυμπιάδα διοργανώνεται στην Ελλάδα από το ΚΕΦΙΜ σε συνεργασία με το Τσεχικό Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV) και συνεχίζει να αποτελεί την κύρια πλατφόρμα για την προώθηση του οικονομικού εγγραμματισμού μεταξύ των μαθητών λυκείου.

Η εκδήλωση του τελικού ξεκίνησε με μια εισαγωγή στην ιστορία των ολυμπιακών αξιών και της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας από τον Διονύση Γάγγα, ανώτερο σύμβουλο του προέδρου της ΔΟΑ, ενώ ακολούθησε ομιλία του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Χρήστου Δήμα. 

Την κεντρική ομιλία της εκδήλωσης απηύθυνε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος τόνισε τον ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει ο οικονομικός εγγραμματισμός στην κοινωνία, δηλώνοντας πως «η οικονομική εκπαίδευση μπορεί να προστατεύσει από τον λαϊκισμό».

Κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Τελικού η Μιράντα Ξαφά, πρώην μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ και μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Οικονομικής Ολυμπιάδας και του ΚΕΦΙΜ, μαζί με τον Γιώργο Καραγεώργο, επικεφαλής του Γραφείου Αντιπροσωπείας στην Ελλάδα της Freedom Finance Europe, πραγματοποίησαν συνεδρίες «Meet a Mentor» όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν μαζί τους και να ενημερωθούν για τη λειτουργία του ΔΝΤ και του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Τι είναι η Οικονομική Ολυμπιάδα

Η Οικονομική Ολυμπιάδα είναι ένας διεθνής διαγωνισμός οικονομικών γνώσεων που απευθύνεται σε μαθητές λυκείων της Ελλάδας και του εξωτερικού και φιλοδοξεί να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των γνώσεων των μαθητών και των μαθητριών στο πεδίο των οικονομικών.