Ελλαδα

Ένα μικρό χωριό «χάνεται» στην άσφαλτο κάθε χρόνο

Η Ελλάδα κατέχει μια από τις χειρότερες θέσεις στην ΕΕ στον αριθμό θανάτων από τροχαία

Γιώργος Σόμπολος
Γιώργος Σόμπολος
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Δεκάδες συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο από τροχαία
Δεκάδες συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο από τροχαία ©Αmin Νoveyrian/unsplash

Περίπου 600 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα κάθε χρόνο στη χώρα, με τα πρωτεία φυσικά να κατέχει η Αττική

Ένα «μικρό χωριό» εξαφανίζεται κάθε χρόνο στην άσφαλτο εξαιτίας της απρόσεκτης και επιθετικής οδήγησης των Ελλήνων που πιάνουν το τιμόνι αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Περίπου 600 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία με τα πρωτεία φυσικά να κατέχει η Αττική και να ακολουθεί η Κρήτη.

Παρά τις προσπάθειες των αστυνομικών της τροχαίας για επιτήρηση του οδικού δικτύου, παρά την αυστηροποίηση των ποινών, η άσφαλτος στην Ελλάδα εξακολουθεί να …βάφεται με αίμα εξαιτίας της έλλειψης οδηγικής παιδείας όσων κάθονται πίσω από ένα τιμόνι.

Τροχαία δυστυχήματα: Σε μια από τις τελευταίες θέσεις της ΕΕ η Ελλάδα
Τροχαία δυστυχήματα: Σε μια από τις τελευταίες θέσεις της ΕΕ η Ελλάδα ©Yoel Gonzalez/unsplash

Η Ελλάδα κατέχει μια από τις χειρότερες θέσεις στην ΕΕ στον αριθμό θανάτων από τροχαία

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που η Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βρίσκεται στην 23η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες αναφορικά με τον αριθμό των νεκρών. Την ώρα που στην Ελλάδα 60 συνάνθρωποι μας ανά 1.000.000 πολιτών χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία, στην Δανία σκοτώνονται 22 άνθρωποι ανά 1 εκατομμύριο πολιτών.

Το σβήσιμο κλήσεων, από τις πλέον απλές παραβάσεις έως και τις πλέον σοβαρές, που ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια, ενδεχομένως να διαδραμάτισε και αυτό τον ρόλο του, επισημαίνουν ειδικοί σε θέματα οδικής ασφάλειας. Η σημαντικότερη όμως αιτία, είναι η πλήρης έλλειψη οδηγικής παιδείας, κυρίως στους οδηγούς εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων.

Ειδικά στην Κρήτη, το πρόβλημα φαίνεται να είναι αρκετά σοβαρό. Μόνο το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των κρατικών υπηρεσιών, 32 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Ωστόσο, από την αρχή του 2024 και μέχρι τον Αύγουστο, ήδη 39 άνθρωποι πέθαναν σε τροχαία σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου του νησιού.

Στην Ελλάδα δεν εμπλέκεται δεύτερο όχημα στα θανατηφόρα τροχαία

Το ενδιαφέρον στοιχείο που παρουσιάζει η Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες είναι πως υπάρχουν υψηλά ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων στα οποία δεν εμπλέκεται δεύτερο όχημα. Συνεπώς, αναφέρουν οι αστυνομικοί, είτε οι οδηγοί δεν πρόσεχαν, είτε είχαν καταναλώσει αλκοόλ, είτε έτρεχαν με υπερβολική ταχύτητα, είτε αποκοιμήθηκαν, ανάμεσα σε άλλες αιτίες.

Το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του κράτους, συνολικά 621 συνάνθρωποι μας έχασαν τη ζωή τους σε 11.201 τροχαία. Οι βαριά τραυματίες έφτασαν τους 657, ενώ οι ελαφρά τραυματισμένοι πολίτες ήταν 12.644.

Αντικανονικές προσπεράσεις μεταξύ των βασικών αιτιών τροχαίων δυστυχημάτων
Αντικανονικές προσπεράσεις μεταξύ των βασικών αιτιών τροχαίων δυστυχημάτων ©chuttersnap/unsplash

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο

Σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της τροχαίας, η αντιμετώπιση αυτής της «γάγγραινας», που καταστρέφει οικογένειες και οδηγεί στον τάφο εκατοντάδες πολίτες κάθε χρόνο, μπορεί να επιτευχθεί. Όπως άλλωστε έχει γίνει και σε άλλα κράτη της Ευρώπης και του υπόλοιπου πολιτισμένου κόσμου.

«Κατ' αρχάς, πρέπει να υπάρξει παιδεία, να μπει σαν μάθημα από τις πρώτες τάξεις του σχολείου. Η οδηγική παιδεία είναι η αρχή και το τέλος», επισημαίνουν οι αστυνομικοί. Οι ίδιοι σημείωνουν ακόμη ότι πρέπει να σταματήσει αυτή η πελατειακή σχέση κράτους-πολιτών με το σβήσιμο των κλήσεων.

Επιπλέον τονίζουν ότι οι εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης επιτέλους πρέπει να γίνουν αδιάβλητες. «Να μην μπορεί πλέον να πληρώνει ο εξεταζόμενος για να πάρει το δίπλωμα του. Να το παίρνουν μόνο όσοι πραγματικά γνωρίζουν να οδηγούν». Ως προς τις ποινές, σημειώνουν ότι αυτές είναι αρκετά υψηλές, ειδικά για τα σοβαρά αδικήματα όπως αυτό της υπερβολικής ταχύτητας, της κατανάλωσης αλκοόλ και της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη.

Τα κινητά στοιχίζουν ζωές

Αυτό που προκύπτει, επισημαίνουν οι αστυνομικοί, τα τελευταία χρόνια από τα στατιστικά στοιχεία είναι πως αυξάνονται διαρκώς τα τροχαία εξαιτίας της χρήσης του κινητού τηλεφώνου, είτε για κλήση είτε για την αποστολή μηνύματος, είτε όμως και για βιντεοκλήσεις εν ώρα οδήγησης! Το κινητό έχει μετατραπεί σε ένα φονικό εργαλείο κατά την διάρκεια της οδήγησης, τονίζουν οι αστυνομικοί, ζητώντας σε αυτό τον τομέα να αυστηροποιηθούν ακόμη περισσότερο οι ποινές.

Σύμφωνα πάντα με τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, η κατάσταση είναι τραγική τα τελευταία 10 χρόνια. Φυσικά, περιστατικά υπήρχαν και νωρίτερα, όμως ειδικά την τελευταία 7ετία, τα περιστατικά έχουν εκτοξευτεί και δεν δείχνουν πτωτικές τάσεις.

Υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, προσοχή στραμμένη στο κινητό και όχι στον δρόμο, μη χρήση ζώνης ή κράνους, επικίνδυνοι ελιγμοί, αντικανονικές προσπεράσεις είναι οι βασικότερες αιτίες πρόκλησης των δυστυχημάτων αλλά και των χιλιάδων ατυχημάτων κάθε χρόνο στη χώρα μας.

Στην Κρήτη η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική
Στην Κρήτη η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική ©Αmin Νoveyrian/unsplash

Ένα επιπλέον ενδιαφέρον στοιχείο, που δεν ισχύει μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης είναι πως οι άνδρες ευθύνονται για την πλειοψηφία των τροχαίων -σε ποσοστό άνω του 70%. Τίποτε δεν είναι τυχαίο, επισημαίνουν οι ειδικοί σε θέματα ασφαλούς οδήγησης: Στα περισσότερα χωριά της περιφέρειας, οι γονείς «καμαρώνουν» που ο γιος τους οδηγεί παπάκι ή τρακτέρ από τα 12 του χρόνια· φυσικά χωρίς δίπλωμα, χωρίς γνώσεις οδηγικής συμπεριφοράς, δίχως να φορά κράνος.

Αυτά τα... «ήθη και έθιμα» πρέπει να σταματήσουν, εάν πραγματικά ως γονείς, ως κράτος, επιθυμούμε να δοθεί ένα τέλος σε αυτό το δράμα της ασφάλτου, επιμένουν οι έμπειροι αστυνομικοί της Τροχαίας.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.