Ελλαδα

Τι αλλάζει στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο - Το «πολλαπλό βιβλίο», το Ψηφιακό Φροντιστήριο και οι απουσίες

Στόχος του Υπουργείου Παιδείας να βάλει τέλος στην αποστήθιση

Τόνια Ζαραβέλα
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ποιες αλλαγές έρχονται στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο - Στόχος του Υπουργείου Παιδείας να βάλει τέλος στην αποστήθιση 

Το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς 2024 - 2025 θα ηχήσει στις 11 Σεπτεμβρίου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρεθούν και πάλι στα σχολεία, εφαρμόζοντας μία σειρά από αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση και την εκπαιδευτική διαδικασία, που περνά σε μια πιο ... digital εποχή. 

Οι έρευνες του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα πιέζουν την κυβέρνηση και την εκπαιδευτική κοινότητα να προχωρήσουν σε άμεσες αλλαγές στα σχολεία, αφού το «καμπανάκι» για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών ήδη έχει ηχήσει. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχασε 20 βαθμούς μάθησης μέσα στη δεκαετία 2012 - 2022, ενώ η ελληνική PISA αποτυπώνει τα σοβαρά προβλήματα στη θεμελιώδη μάθηση και τις ήπιες δεξιότητες των Ελληνόπουλων. Μάλιστα, ο Κυριάκος Πιερρακάκης τονίζει ότι οι αλλαγές στα σχολεία θα ακολουθήσουν τις προτροπές του ΟΟΣΑ, «ώστε η ελληνική εκπαίδευση να συμπορευτεί με τις παγκόσμιες σταθερές».

Το Υπουργείο Παιδείας έχει «θορυβηθεί» από τα αποτελέσματα της έρευνα PISA 2022 για τη δημιουργική σκέψη των Ελλήνων μαθητών. Είναι ενδεικτικό ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που σημειώνουν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της επίδοσης στις χώρες του ΟΟΣΑ σε ό,τι αφορά τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/τριών. Με βάση αυτή την επίδοση η Ελλάδα κατατάσσεται 38η ανάμεσα στις 64 συμμετέχουσες χώρες, με επίδοση 27 μονάδες έναντι 33 μονάδων του Μέσου Όρου του ΟΟΣΑ. Τα ευρήματα αυτά έκαναν την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να λάβει μία δέσμη πολιτικών με στόχο την προαγωγή της δημιουργικής σκέψης των μαθητών με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στα προγράμματα Φιλαναγνωσίας και το πρόγραμμα «Δράσεων Ενεργού Πολίτη» που έχει ως επίκεντρο την ενασχόληση των μαθητών με σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Το μεγάλο (και διαχρονικό) στοίχημα, ωστόσο, είναι η μείωση της αποστήθισης και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Αυτό επιδιώκεται να επιτευχθεί με την εισαγωγή του «πολλαπλού βιβλίου». 

Ποιες αλλαγές έρχονται στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο © ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/ EUROKINISSI

Το «πολλαπλό βιβλίο» γίνεται κανόνας στα σχολεία 

Από τις μεγαλύτερες αλλαγές στα σχολεία, που αναμένεται το 2025 - έστω και σε πιλοτική φάση, είναι η εισαγωγή του «πολλαπλού βιβλίου» και η αλλαγή όλων των σχολικών βιβλίων. Πλέον, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από έναν κατάλογο συγκεκριμένων βιβλίων για να διδάξουν το μάθημα.Τα εγκεκριμένα βιβλία περιλαμβάνονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ), ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές μας να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη. Το «πολλαπλό βιβλίο» έγινε «θεσμός» ήδη από τον Ιανουάριο του 2023, οπότε και υπεγράφη η σχετική ΚΥΑ.

Έρχεται τον Σεπτέμβριο το Ψηφιακό Φροντιστήριο 

Επίσης, μία μεγάλη αλλαγή στη δωρεάν εκπαίδευση είναι η λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2024 του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, το οποίο αφορά μαθητές και μαθήτριες από την Α' Δημοτικού μέχρι και την Γ' Λυκείου. Παράλληλα, έρχεται και το Ψηφιακό Φροντιστήριο ειδικά για τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί μια ψηφιακή πλατφόρμα που περιλαμβάνει το πλήρες περιεχόμενο των μαθημάτων που διδάσκονται στα σχολεία. Πρόκειται για σύντομα βίντεο σε μορφή επεισοδίων από έμπειρους εκπαιδευτικούς. Τα πρώτα διαθέσιμα βίντεο αφορούν στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, ενώ θα είναι διαθέσιμο το σύνολο του υλικού για όλες τις τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου για όλα τα μαθήματα του σχολικού ωρολογίου προγράμματος.

Σε ό,τι αφορά το Ψηφιακό Φροντιστήριο για Γ’ Λυκείου θα προσφέρονται ζωντανά μαθήματα για τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα, δηλαδή για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ περιλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων όπως π.χ. σχέδιο. Κατά την ψηφιακή διδασκαλία, η οποία θα γίνεται κατά τις απογευματινές ώρες, θα υπάρχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης των μαθητών με τον διδάσκοντα σε πραγματικό χρόνο, ενώ τα μαθήματα θα περιλαμβάνουν διαγωνίσματα και αξιολόγηση.

Έρχεται από τον Σεπτέμβριο το Ψηφιακό Φροντιστήριο για τους μαθητές της Γ' Λυκείου στα Πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα © EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Υβριδικό σύστημα λειτουργία τάξεων για τις ακριτικές / απομακρυσμένες περιοχές

Στον αγώνα τον ακριτών να μην εγκαταλείψουν τον τόπο τους προκειμένου τα παιδιά τους να συνεχίσουν το σχολείο, φαίνεται ότι απαντά η λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του υβριδικού συστήματος λειτουργίας τάξεων στις ακριτικές και απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. Στις περιοχές όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ίδρυση σχολείου, οι εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών θα καλύπτονται με τη δημιουργία τάξεων που θα περιλαμβάνει τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών ή πληροφορικοί) και παράλληλα ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία των μαθημάτων εντός σχολικού ωραρίου που δεν καλύπτονται από τις διαθέσιμες στην περιοχή ειδικότητες. Η εποπτεία και καθοδήγηση θα ασκείται από σχολείο της οικείας διεύθυνσης εκπαίδευσης. Αξίζει να θυμηθούμε την περίπτωση της Γαύδου, όπου τα δύο από τα τρία παιδιά της οικογένειας αδυνατούσαν να μεταβούν στην Κρήτη για να εγγραφούν στο Γυμνάσιο ή την περίπτωση του μικρού Χρήστου στους Αρκιούς, για τον οποίο έπρεπε να εξασφαλιστούν μία σειρά από παραμέτρους για να συνεχίσει το σχολείο, αφού στο νησί δεν προβλεπόταν η δημιουργία σχολείου με γυμνασιακές τάξεις.

Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης και ψηφιακά εκπαιδευτικά σενάρια

Επιπλέον, από τη νέα σχολική χρονιά προβλέπεται η δημιουργία 15.000 ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων, 4.000 ψηφιακών εκπαιδευτικών σεναρίων και 4.000 ψηφιακών μαθημάτων. Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να διαμορφωθεί ένα συνεκτικό πλαίσιο με ανοιχτούς επεκτάσιμους εκπαιδευτικούς πόρους με ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη. 

Παράλληλα, μέσα στο 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί το έργο εγκατάστασης διαδραστικών συστημάτων μάθησης σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ αφορά τάξεις Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίων και Λυκείων. 

Ψηφιοποίηση απουσιών - Επιστροφή για τις αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες

Στα μέσα της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο ανακοινώθηκαν μία σειρά από δράσεις κατά του bullying στα σχολεία και οι νέοι κανονισμοί λειτουργίας που θα ισχύσουν από τον Σεπτέμβριο. Με το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς οι γονείς θα πρέπει να υπογράψουν τον νέο κανονισμό των σχολείων. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στην ψηφιοποίηση των απουσιών και η καταγραφή τους στην εφαρμογή e - parents όπου οι γονείς θα μπορούν να παρακολουθούν την πορεία του μαθητή. Με το πρώτο κουδούνι έρχεται το τέλος στη διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς, με εξαιρέσεις για ζητήματα υγείας, ενώ επιστρέφει ο διαχωρισμός σε «Δικαιολογημένες» και «Αδικαιολόγητες» απουσίες. Οι καθηγητές θα πρέπει πλέον να σημειώνουν αν ένας μαθητής έφτασε στη σχολική αίθουσα αργοπορημένος, αφού πλέον η καθυστερημένη άφιξη θα προσμετράται. 

 Στις θέσεις τους στα σχολεία αναμένεται να είναι από τον Σεπτέμβριο 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα διοριστούν το προσεχές διάστημα.