- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Πανελλήνιες 2024: Σχολές μέχρι 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες - Πέντε ενδεικτικά τμήματα
Η ώρα του Μηχανογραφικού 2024 έφτασε και οι υποψήφιοι των Πανελληνίων 2024 θα πρέπει να το συμπληρώσουν βάζοντας τις σχολές της προτίμησής τους και «ζυγίζοντας» τις επιλογές όχι μόνο με βάση τα μόρια που συγκέντρωσαν, αλλά και τις επαγγελματικές προοπτικές που θα τους προσφέρουν συγκεκριμένα τμήματα.
Πολλοί από τους υποψηφίους των Πανελληνίων 2024, που δεν αρίστευσαν, θα πρέπει να δουν τις προοπτικές που τους δίνονται μέσα από χαμηλόβαθμες σχολές και τμήματα που δεν έχουν βάση που ξεπερνά τα 15.000 μόρια.
Πανελλήνιες 2024: Πέντε τμήματα με επαγγελματικές ευκαιρίες
Ο σύμβουλος Σταδιοδρομίας, Σπύρος Μιχαλούδης, μίλησε στο MEGA για τις επαγγελματικές ευκαιρίες των χαμηλόβαθμων σχολών. «Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες σε χαμηλόβαθμα τμήματα για παιδιά που δεν κατάφεραν να πιάσουν μεγάλη βάση. Το θέμα είναι να ανακαλύψουμε τις ευκαιρίες που υπάρχουν στις χαμηλόβαθμες σχολές και να δώσουμε εναλλακτικές στα παιδιά που βρίσκονται πιο χαμηλά σε βαθμολογία». Ο κ. Μιχαλούδης αναφέρθηκε στις επαγγελματικές προοπτικές στο τμήμα Μεσογειακών Σπουδών στη Ρόδο, η βάση του οποίου ήταν πέρυσι στα 9.040 μόρια και έχει κατεύθυνση Αρχαιολογίας. Ένα ακόμη τμήμα με προοπτικές είναι και το Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας στη Μυτιλήνη, αλλά και το τμήμα Γεωγραφίας στο ίδιο νησί. Επαγγελματική απορρόφηση φαίνεται ότι έχει και το τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκηση, αλλά και τα τμήματα Εργοθεραπείας.
«Αν ψάξει ένα παιδί και η οικογένεια, μπορεί να βρει ευκαιρίες. Στα 17 δεν επιλέγεις επάγγελμα, επιλέγεις σπουδές. Η λάθος ερώτηση που κάνουμε στα παιδιά ειναι8 "τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις". Η απάντηση είναι "δεν ξέρω". Τα επαγγέλματα που κάνουν τα παιδιά μας δεν τα ξέρουμε, δεν καταλαβαίνουμε τι επαγγέλματα είναι κάποια από αυτά που κάνουμε», συμπλήρωσε ο σύμβουλος σταδιοδρομίας και συνέχισε: «Όλοι κάνουν λόγο για την επαγγελματική ευτυχία. Υπάρχουν δουλειές που βγάζεις χρήματα αλλά υπάρχουν άνθρωποι που λένε "δεν θέλω να πάω". Πολλοί άνθρωποι το νιώθουν αυτό».
Πανελλήνιες 2024: Ποιες οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής για τα επιστημονικά πεδία
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου», στο 1ο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών η ελάχιστη ΕΒΕ «κλείδωσε» στο 9,14 ελαφρώς χαμηλότερη από το 9,42 το 2023. Η ΕΒΕ δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που διεκδικούν υψηλόβαθμες σχολές όπως η Νομική, αλλά όσους διεκδικούν μεσαίες και χαμηλόβαθμες σχολές.
Στο 2ο επιστημονικό πεδίο, το κατώτατο όριο της ΕΒΕ ήταν το 9,72 ελαφρώς χαμηλότερο από το περσινό 9,87.
Το 3ο επιστημονικό πεδίο, η κατώτατη ΕΒΕ για την είσοδο σε πανεπιστημιακά τμήματα Επιστημών Υγείας είναι το 9,59 (έναντι 9,31 πέρσι) και το ανώτατο όριο το 14,38 έναντι του 13,97 πέρσι.
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο, η κατώτατη ΕΒΕ είναι 8,31.
Για το Γραμμικό Σχέδιο, όποιος έχει γράψει κάτω από 9,75 δεν έχει πρόσβαση σε καμία σχολή Αρχιτεκτόνων. Στο Ελεύθερο Σχέδιο το κατώτατο όριο είναι το 10,05, ενώ στα κεντρικά ιδρύματα όποιος δεν έχει γράψει 14,36 «κόβεται». Στα Αγγλικά, το κατώτατο όριο είναι 11,22 ενώ το ανώτατο 14,39.
Τι είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και πώς γίνεται ο υπολογισμός
Οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο σε συνδυασμό με τους συντελεστές, που όρισαν οι ίδιες οι σχολές ή τα τμήματα των Πανεπιστημίων στις Πανελλαδικές 2024. Μία Σχολή μπορεί να επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής από το 80% έως το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων – ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές.
Σημειώνεται ότι για να επιτύχει ένας υποψήφιος, θα πρέπει η βαθμολογία του στις εξετάσεις να είναι ίση ή μεγαλύτερη της ΕΒΕ ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση (λ.χ. >8,26 με άριστα το 20). Στα τμήματα των ΑΕΙ, που εντάσσονται σε περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία, για τον υπολογισμό της ΕΒΕ λαμβάνεται υπόψη ο μικρότερος μέσος όρος των μέσων όρων των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων των επιστημονικών πεδίων.
Για να υπολογιστούν οι ΕΒΕ (Ελάχιστες βάσεις Εισαγωγής), κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου [ΜΟ=ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]. Το Υπουργείο καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ%. Ως ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της ΕΒΕ των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ορίστηκαν οι τιμές 0,80 και 1,20 αντιστοίχως. Ως συντελεστής της ΕΒΕ μπορεί να οριστεί αριθμός με έως δύο δεκαδικά ψηφία, ο οποίος βρίσκεται εντός του ανωτέρω διαστήματος ελάχιστης και μέγιστης τιμής.
Για παράδειγμα
Ας υποθέσουμε ότι ο Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου είναι 12/20. Η ΕΒΕ που ορίζεται από Πανεπιστημιακό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 10,8. Ο Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 11/20. H ΕΒΕ που θα οριστεί από Πανεπιστημιακό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 9,9. Στις σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις, που εντάσσονται σε περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία, για τον υπολογισμό της ΕΒΕ λαμβάνεται υπόψη ο μικρότερος μέσος όρος των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα των επιστημονικών πεδίων, στα οποία εντάσσονται οι συγκεκριμένες σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις.
Ο συντελεστής της Ελάχιστης Βάσης εισαγωγής για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση είναι ενιαίος για την εισαγωγή υποψηφίων από ημερήσια ή εσπερινά ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ.
Στις σχολές, τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις, όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών λόγω της φύσης του γνωστικού τους αντικειμένου, η εξέταση του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή των πρακτικών δοκιμασιών γίνεται πανελλαδικά.
Για την εισαγωγή απαιτείται η επίτευξη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών της σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης, καθώς και της ΕΒΕ της σχολής, τμήματος ή εισαγωγικής κατεύθυνσης. Για τον υπολογισμό της συνολικής βαθμολογίας των υποψηφίων, προστίθεται στη βαθμολογία των τεσσάρων πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων η βαθμολογία που προκύπτει από το γινόμενο του βαθμού του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων ή των πρακτικών δοκιμασιών με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας.
Ως ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και εφεξής έχουν οριστεί οι τιμές 0,70 και 1,10 αντιστοίχως. Ως συντελεστής της ΕΒΕ μπορεί να οριστεί αριθμός με έως δύο δεκαδικά ψηφία, ο οποίος βρίσκεται εντός του ανωτέρω διαστήματος ελάχιστης και μέγιστης τιμής.
Μηχανογραφικό 2024: Άνοιξε η πλατφόρμα για τη συμπλήρωσή του
Ήδη από την Τρίτη (9.7) ξεκίνησε η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού 2024 από τους υποψηφίους των Πανελληνίων Εξετάσεων. Οι μαθήτριες και οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους σχεδόν εννέα ημέρες προκειμένου να δηλώσουν τις σχολές και τα τμήματα που επιθυμούν να περάσουν και θα πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικοί στη σειρά προτίμησης.
Οι υποψήφιοι, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας τους (password) που έχουν ήδη αποκτήσει ή που θα αποκτήσουν αυτές τις μέρες, θα μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση https://michanografiko.it.minedu.gov.gr και να επιλέγουν το Μηχανογραφικό 2024 (Μ.Δ.) για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (Π.Μ.Δ.) για εισαγωγή σε Δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ. Οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλλουν το Μηχανογραφικό τους μέχρι τις 18 Ιουλίου 2024 και ώρα 24:00.
Όσοι υποψήφιοι δεν πρόλαβαν να αποκτήσουν password, μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους, είτε τις προγραμματισμένες ημέρες εφημερίας είτε τις δύο (2) επιπλέον ημέρες που θα λειτουργήσουν τα Λύκεια εντός Ιουλίου. Όσοι υποψήφιοι δεν θυμούνται το password που ήδη είχαν αποκτήσει στο σχολείο τους, μπορούν είτε να απευθύνονται στο Λύκειο, είτε εναλλακτικά και εφόσον είχαν δηλώσει προσωπικό mail (κατά την απόκτηση του password), να ορίσουν νέο password μέσα από την εφαρμογή του Μ.Δ. με την επιλογή «Ξέχασα τον Κωδικό Ασφαλείας», χωρίς να μεταβούν στη σχολική μονάδα.
Αναλυτικές λεπτομέρειες και οδηγίες στη σχετική εγκύκλιο ΕΔΩ.
Ο κ. Στρατηγάκης μίλησε στην ΕΡΤ για τη διαδικασία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού και έδωσε τις δικές του συμβουλές. «Το μηχανογραφικό θα είναι ανοιχτό περίπου για 10 ημέρες, άρα δεν υπάρχει ιδιαίτερος χρόνος για δεύτερες και τρίτες σκέψεις και αλλαγές. Πρέπει τα παιδιά να είναι ήδη αποφασισμένα για το τι θέλουν να κάνουν. Από εκεί και πέρα να πούμε κάποια λάθη, τα οποία γίνονται συχνά και οδηγούν σε λάθος επιλογές».
«Ένα πρώτο λάθος και μεγάλο είναι από το άγχος μη μείνουν απ’ έξω. Δηλώνουν πάρα πολλά τμήματα. Όταν δηλώσεις 70-80 τμήματα, δεν ξέρεις ποιο τμήμα είναι νούμερο 50 και γιατί είναι 50 και δεν είναι 65, ποιο νούμερο είναι 72 και γιατί δεν είναι 23. Βλέπετε λοιπόν ότι χάνεις τη μπάλα που λέμε και κυρίως δεν μπορείς να ελέγξεις αυτά τα τμήματα ως προς το πρόγραμμα σπουδών, που είναι το κλειδί. Άρα πώς αντιμετωπίζουμε αυτό το λάθος; Είναι πάρα πολύ απλό. Δηλώνουμε λίγες σχολές αλλά από όλη την γκάμα των βάσεων και υψηλές και μεσαίες και χαμηλές. Έτσι εξασφαλίζουμε ότι δεν θα μείνουμε απ’έξω. Διατηρούμε τον έλεγχο του μηχανογραφικού, Μπορούμε δηλαδή και ελέγχουμε τη σειρά των σχολών και κυρίως δηλώνουμε σχολές που μας ενδιαφέρουν. Αυτό λοιπόν είναι ένα πρώτο, πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο. Από κει και πέρα υπάρχουν και άλλα λάθη που γίνονται, τα οποία οφείλονται σε μια παρανόηση. Μια παρανόηση που συμβαίνει είναι ότι αν κάποιος υποψήφιος έχει δηλώσει τη σχολή πιο ψηλά από μένα, θα περάσει αυτός. Όχι, θα περάσει αυτός που έχει τα περισσότερα μόρια και όχι αυτός που έχει περάσει ακριβώς τη σειρά. Tα αποτελέσματα των βάσεων τα περιμένουμε γύρω στις 28-29 Ιουλίου, περί τα τέλη του μήνα», ανέφερε ο κ. Στρατηγάκης για τα λάθη που κάνουν οι υποψήφιοι κατά τη συμπλήρωση και υποβολή του Μηχανογραφικού.
«Κάποιοι θεωρούν ότι έχουν κλειδώσει ότι θα ψάχνουν και για σπίτι ήδη εκεί. Μη το κάνουν αυτό. Αυτή είναι η βασική συμβουλή. Διότι οι βάσεις κρύβουν κάθε χρόνο εκπλήξεις. Έχω δει εγώ γονείς να είναι από νωρίτερα έξω και να ψάχνουν με το παιδί σπίτι. Και τελικά περνάνε σε άλλη πόλη και χάνουν τις προκαταβολές κλπ. Όχι, δεν έχει κανένα νόημα αυτό. Αφού ανακοινωθούν τα αποτελέσματα θα φτάσουν στο να ψάξουν για σπίτι. Έχουν όλο τον Αύγουστο να το κάνουν γιατί ευτυχώς εδώ και δύο χρόνια είναι η τρίτη χρονιά. Φέτος τα αποτελέσματα βγαίνουν τέλη Ιουλίου και όχι τέλη Αυγούστου, όπως παλαιότερα. Να ξέρουν ότι σε αρκετές πόλεις υπάρχουν σπίτια διότι λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής έχουν αδειάσει οι σχολές, οπότε έχουν αδειάσει και τα σπίτια. Βεβαίως, υπάρχουν οι προβληματικές περιοχές, όπως είναι η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, όπου είναι πραγματικά λόγω τουρισμού δύσκολο να βρει».
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής αναφέρθηκε ακόμη και στις σχολές που έχουν μέλλον και θα πρέπει να εξετάσουν οι υποψήφιοι. «Είμαστε σε μια εποχή που πλέον δεν είναι μόνο ιατρική ή η νομική που θα σου δώσει ένα καλύτερο μέλλον. Το Πολυτεχνείο έχει έρθει μπροστά με την τεχνολογία. Έχει έρθει η κλιματική αλλαγή, η κλιματική κρίση και σχολές που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον. Οι σχολές που περιγράφω μπορούν να βρουν δουλειά αύριο, σήμερα. Να πούμε για τις σχολές πληροφορικής ότι οι υποψήφιοι πτυχιούχοι της Πληροφορικής προσλαμβάνονται από τις εταιρείες πριν καν πάρουν το πτυχίο, ενώ είναι ήδη φοιτητές, διότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη έλλειψη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να τρέξουν όλοι στην πληροφορική. Αν δε σου ταιριάζει, δεν πας. Εγώ για παράδειγμα εδώ δε θα μπορούσα να πάω. Από κει και πέρα να πούμε ότι υπάρχουν σχολές πληροφορικής με 8.500 μόρια, 18,5 χιλιάδες μόρια. Ανάλογα λοιπόν με τις επιδόσεις του ο καθένας μπορεί να βρει κάτι και αυτό θέλω να πω στα παιδιά. Υπάρχουν πολλά μικρά διαμάντια, όπως τα λέω στην ουρά των βάσεων. Δηλαδή σχολές οι οποίες δίνουν δουλειά, έχουν ενδιαφέρουσες σπουδές, αλλά έχουν χαμηλή βάση. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι είναι στην ακριτική Ελλάδα, είναι στο τέρμα και γι αυτό έχουν δεν έχουν υψηλή ζήτηση και συνεπώς έχουν χαμηλές βάσεις. Ας δουν, ας πούμε σχολές πληροφορικής που είπαμε, Σχολές Οικονομικών υπάρχουν πάλι από 8 έως 18. Διοίκησης Επιχειρήσεων, Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας. Που είναι η μόδα αυτή τη στιγμή. Πάλι έχουμε σχολές από 8 έως 18, Φιλολογίες, Μαθηματικά, Φυσικά τμήματα Φυσικής, εννοώ. Έχουμε πάρα πολλά τέτοια παραδείγματα. Άρα δεν πρέπει να απογοητεύονται τα παιδιά. Πρέπει να ψάξουν να βρουν τι είναι αυτό που τους αρέσει για να σπουδάσουν».
Επιπλέον, ο κ. Στρατηγάκης έδωσε και μία συμβουλή στους γονείς: «Και θα ήθελα να πω λίγο προς τους γονείς. Μιλώντας ως γονιός κι εγώ, όσο λιγότερο ανακατευόμαστε εμείς οι γονείς στην επιλογή των σπουδών, τόσο καλύτερο για τα παιδιά. Φυσικά, πρέπει να γίνει μια οικογενειακή σύσκεψη για να καθοριστεί σε ποιες πόλεις μπορεί να πάει το πακέτο. Βεβαίως και εδώ να πούμε ότι αυτά τα οικονομικά δεδομένα, επειδή τρομάζει ο κόσμος, λέει αν πάει το παιδί σε άλλη πόλη θέλει 800 ευρώ για να σπουδάσει. Αυτό είναι αλήθεια. Εκείνο που δεν συνυπολογίζουν αν μείνει στην πόλη τους, έχει και εκεί έξοδα. Θα χαλάσει ακριβώς και αν σπουδάζει το παιδί στην πόλη του».
Ανάλογο ήταν και το μήνυμά του προς τα παιδιά που ενδέχεται να μην περάσουν εκεί που θα ήθελαν: «Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν σημαίνει ότι αν πέτυχες σε μία σχολή τα έλυσες όλα. Θα το ακολουθήσεις αυτό και δεν σημαίνει ότι κάποιος αν δεν έχει πετύχει κι αν δεν έγραψε καλά σε πανελλαδικές, δεν θα έχει άλλες ευκαιρίες. Θα ακολουθήσει ένα άλλο δρόμο που μπορεί να είναι ακόμα περισσότερο επιτυχημένος. Διότι έχω δει πολλά παιδιά τα οποία τη μέρα που βγαίνουν οι βάσεις πανηγυρίζουν γιατί πέτυχαν στην πρώτη τους επιλογή. Μετά διαπιστώνουν ότι δεν είναι αυτό που θέλουν και άλλα παιδιά τα οποία περνούν σε μια από τις σχολές τέταρτης, πέμπτης επιλογής και είναι λίγο μουδιασμένοι. Τελικά, ανακαλύπτουν ότι είναι αυτό ακριβώς που θέλανε».
Διαβάστε επίσης → Πανελλήνιες 2024: Δείτε αναλυτικά τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής