Ελλαδα

Μαρία Δεληγιάννη: «Η κρουαζιέρα είναι ο καλύτερος τρόπος να ανακαλύψεις τον κόσμο»

Μιλήσαμε με την διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA για τα οφέλη του homeporting και τον βιώσιμο τουρισμό

Διονύσης Νοταράκης
ΤΕΥΧΟΣ 919
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μαρία Δεληγιάννη: Συνέντευξη με τη διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, της Διεθνούς Ένωσης εταιρειών κρουαζιέρας για την κρουαζιέρα

Είναι ευρέως αποδεκτά τα οφέλη του homeporting για τις τοπικές οικονομίες. Η Ελλάδα μέχρι πρότινος υστερούσε. Πρόσφατα εταιρείες κρουαζιέρας δείχνουν προτίμηση στα ελληνικά λιμάνια. Πώς πραγματοποιήθηκε αυτή η στροφή και τι χρειάζεται να γίνει ακόμα; Ποια άλλα λιμάνια πληρούν τις προϋποθέσεις για homeporting πέρα από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη;

Είναι αλήθεια ότι το homeporting κερδίζει έδαφος δυναμικά στην Ελλάδα, αλλά και η Ελλάδα αποκομίζει από αυτό και μπορεί να κερδίσει ακόμα περισσότερο στο μέλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 131 κρουαζιερόπλοια που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν φέτος στη χώρα μας, με πάνω από 5.280 προσεγγίσεις, το 70% θα κάνει homeporting ή μερικό homeporting σε ελληνικά λιμάνια, συμβάλλοντας σημαντικά στην ελληνική οικονομία.

Τα έσοδα από τη διαμονή επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα και από την αεροπορική τους μεταφορά, οι ανάγκες ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων, αλλά και οι αλλαγές πληρωμάτων και οι δαπάνες που πραγματοποιούν είναι μερικά από τα πολλαπλά οικονομικά οφέλη του homeporting για τη χώρα. Επίσης, μέσω της επαναλειτουργίας των ελληνικών ναυπηγείων, δημιουργείται μια μεγάλη ευκαιρία για την ελληνική οικονομία, καθώς ήδη το 93% των κρουαζιερόπλοιων χτίζεται στην Ευρώπη. Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε το έμμεσο οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας. Η κρουαζιέρα αποτελεί εμπειρία «γευσιγνωσίας» πολλών προορισμών και, σύμφωνα με έρευνα της CLIA, 6 στους 10 τουρίστες επιστρέφουν σε αυτούς τους προορισμούς για τις διακοπές τους συμβάλλοντας στην ενίσχυση της οικονομίας.

Για την περαιτέρω ανάπτυξη του homeporting απαιτούνται πρόσθετες, στοχευμένες επενδύσεις σε επίπεδο λιμενικών υποδομών, ενώ εξίσου σημαντική είναι η κατάλληλη διαχείριση προκειμένου η ανάπτυξη της κρουαζιέρας να είναι βιώσιμη, με γνώμονα τις τοπικές κοινωνίες και με στόχο η εμπειρία του επιβάτη να είναι αντάξια των υψηλών προσδοκιών. Παράλληλα πρέπει να υπάρξει και η κατάλληλη οργάνωση και σε επίπεδο δήμων όπου οι υπέυθυνοι κάθε προορισμού πρέπει να αξιολογήσουν τις δυνατότητες και να διαμορφώσει πλάνο ανάπτυξης τουρισμού, και συγκεκριμένα κρουαζιέρας. Σε αυτές τις κατευθύνσεις, το πενταετές Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο παρουσιάσαμε πέρισυ στην ελληνική κυβέρνηση, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά ώστε τα οφέλη από την κρουαζιέρα να μεγιστοποιηθούν και να ξεκλειδώσουν οι δυνατότητε της χώρας για βιώσιμη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τα τελευταία μας οικονομικά στοιχεία που αφορούν το 2022, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας ανήλθε σε 1,4 δισ. ευρώ ετησίως δημιουργώντας πάνω από 14.000 θέσεις εργασίας.

Μαρία Δεληγιάννη: Συνέντευξη με τη διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA για την κρουαζιέρα

Στερεοτυπικά πιστεύουμε πως η κρουαζιέρα απευθύνεται σε άτομα μεγαλύτερων ηλικιών. Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία της CLIA, είναι θελκτική και σε νεότερες γενιές αφού το 36% των επιβατών είναι κάτω των 40. Πώς εξηγείτε την τάση αυτή και πώς η κρουαζιέρα μπορεί να γίνει ακόμα πιο θελκτική στους νεότερους επιβάτες;

Η άποψη ότι η κρουαζιέρα απευθύνεται σε ταξιδιώτες μεγαλύτερων ηλικιών είναι πλέον παρωχημένη. Η κρουαζιέρα έχει αλλάξει τελείως προφίλ τα τελευταία χρόνια. Τα πλοία έχουν εκμοντερνιστεί προσφέροντας επιλογές διασκέδασης και ψυχαγωγίας αντάξιες με αυτές που μπορούν να βρουν στους πιο τουριστικές προορισμούς. Το κρουαζιερόπλοιο από μόνο του είναι ένας προορισμός! Πισίνες μεγάλων διαστάσεων, υδάτινα πάρκα και νεροτσουλήθρες, θαλάσσιο σκι, πισίνες με κύματα και άλλα αξιοθέατα, spa και fitness centers, clubs, bars και εστιατόρια, συμπεριλαμβανομένων ice-bars και snow rooms, κινηματογράφο και θέατρο, είναι μερικά από τα παραδείγματα για όλα τα γούστα.

Ο λόγος που η κρουαζιέρα θεωρείται ο καλύτερος τρόπος να ανακαλύψεις τον κόσμο είναι η δυνατότητα επίσκεψης πολλαπλών προορισμών και ότι η εμπειρία «αξίζει τα λεφτά της» (value for money).

Ο  μέσος όρος ηλικίας του επιβάτη κρουαζιέρας σήμερα είναι 46 ετών! Τα στοιχεία της CLIA δείχνουν ότι οι Millennials και οι Gen X είναι οι πιο ενθουσιώδεις μελλοντικοί ταξιδιώτες κρουαζιέρας. Μάλιστα σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβουν ένα ταξίδι κρουαζιέρας, το 86% της γενιάς των Gen X και το 88% των Millennial δηλώνουν ότι θα ξανακάνουν κρουαζιέρα, ενώ αντίστοιχα ποσοστά των νεότερων ταξιδιωτών θα συνιστούσαν στην οικογένεια και τους φίλους τους να κάνουν διακοπές κρουαζιέρας.

Tέλος, οι κρουαζιέρες εξερεύνησης (expedition cruises) είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας του τουρισμού κρουαζιέρας παγκοσμίως, με αύξηση 71% στους επιβάτες που ταξίδεψαν σε τέτοια δρομολόγια από το 2019 έως το 2023. Αντίστοιχα, το ενδιαφέρον για εναλλακτικούς προορισμούς ή για κρουαζιέρες πολυτελείας επίσης κερδίζει έδαφος και οι προτάσεις των εταιρειών προσελκύουν ταξιδιώτες που αναζητούν αυτές τις εμπειρίες.

Οι γενιές αυτές είναι, ωστόσο, και οι πιο ευαισθητοποιημένες σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Μετά τη Βενετία και το Άμστερνταμ απαγόρευσε τα κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της πόλης, ενώ εντείνεται η συζήτηση για τον υπερτουρισμό. Πώς ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί να συμβαδίσει με την κρουαζιέρα; 

Αρχικά να τονίσουμε ότι τα κρουαζιερόπλοια δεν έχουν απαγορευτεί στο λιμάνι του Άμστερνταμ. Η παραπάνω δήλωση αφορά τις θέσεις που εξέφρασαν μέλη του Τοπικού Συμβουλίου, χωρίς να έχει παρθεί τέτοια απόφαση. Επίσης, να σημειωθεί ότι από τους περισσότερους από 21 εκατομμύρια επισκέπτες που δέχεται το Άμστερνταμ κάθε χρόνο, περίπου το 1% φτάνει με κρουαζιερόπλοια.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι όλες οι τουριστικές πόλεις του κόσμου πρέπει να οργανώσουν τον τουρισμό τους με όρους αειφορίας για να προστατέψουν τη μοναδικότητά τους, και αυτό δεν μπορούν να το πετύχουν στοχεύοντας μόνο στην κρουαζιέρα. Απαιτείται η υιοθέτηση μιας ολιστικής προσέγγισης.

Η κρουαζιέρα αναγνωρίζεται πλέον ως μια από τις πιο υπεύθυνες και βιώσιμες μορφές τουρισμού. Αυτό δεν προέκυψε τυχαία, ούτε από τη μια στιγμή στην άλλη. Συστηματικά, η CLIA και οι εταιρείες μέλη της, με μεγάλο σεβασμό για τις κοινότητες που υποστηρίζουν τον τομέα της κρουαζιέρας, συνεργάζονται σε δρομολόγια, λιμενικές λειτουργίες και βελτιωμένες πρακτικές διαχείρισης προορισμών, ώστε να παρέχουν βιώσιμες, βέλτιστες εμπειρίες για τις κοινότητες και τους επισκέπτες. Στους δημοφιλείς προορισμούς αναγνωρίζουμε τη σημασία εισαγωγής συστημάτων berth management που βοηθούν στην οργάνωση των θέσεων κράτησης, με γνώμονα τις δυνατότητες του εκάστοτε λιμένα και προορισμού.

Όσον αφορά το περιβάλλον, η κρουαζιέρα είναι πρωτοπόρος στον κλάδος της ναυτιλίας επενδύοντας δισεκατομμύρια δολάρια για την πράσινη μετάβαση του κλάδου, τόσο σε τεχνολογίες πρόωσης μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα των πλοίων και εναλλακτικά καύσιμα, όσο και σε προηγμένες περιβαλλοντικές τεχνολογίες εν πλω και στο ξενοδοχειακό κομμάτι του πλοίου για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Η οικονομία κλίμακας, αλλά και οι ενισχυμένες δυνατότητες των ναυπηγικών μονάδων, έχουν οδηγήσει στην κατασκευή πλοίων που η μεταφορική τους ικανότητα αγγίζει ακόμα και τους 7.600 επιβάτες – αριθμός αδιανόητος ακόμα και μια εικοσαετία πριν. Υπάρχει όριο στον γιγαντισμό των πλοίων;

Το μέγεθος των πλοίων δεν είναι κριτήριο για την αποτελεσματικότητα στην κρουαζιέρα. Γι’ αυτό ακριβώς ο κλάδος επικεντρώνεται περισσότερο στην ποιότητα και στο εύρος επιλογών παρά στο μέγεθος. Αν εξετάσουμε το προφίλ του παγκόσμιου στόλου, δεν βλέπουμε τα πλοία να μεγαλώνουν, αλλά διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια ποικιλία μεγεθών πλοίων που ταιριάζουν σε όλους τους τύπους διακοπών.

Είμαστε μια βιομηχανία που χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες: περίπου το ένα τρίτο των πλοίων μας είναι έως 1.000 κλινών, άλλο ένα τρίτο είναι μεταξύ 1.000 και 3.000 κλινών και τα υπόλοιπα είναι πλοία άνω των 3.000 κλινών. Σήμερα μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι διαθέτουμε τον πιο σύγχρονο στόλο που έχει υπάρξει ποτέ.

Η κρουαζιέρα αποδεικνύεται μια δραστηριότητα ιδιαίτερα ευάλωτη απέναντι στην πολιτική αστάθεια. Ανησυχείτε ότι οι συρράξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής θα μπορέσουν να προκαλέσουν ακυρώσεις ή επανασχεδιασμούς δρομολογίων; Πώς αναμένεται να επηρεαστούν οι ελληνικοί προορισμοί;

Φέτος στην Ελλάδα αναμένονται 5.280 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιών, ενώ πέρισυ σημειώθηκαν 5.230. Οπότε αναμένουμε αύξηση. Προς το παρόν, η Ελλάδα δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, όλες οι άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου έχουν επηρεαστεί σημαντικά παρά το ότι δεν διαφαίνεται σε πολλές από αυτές ουσιαστική απειλή για την ασφάλεια. Στην κρουαζιέρα, πέρα από την πραγματική γεωπολιτική κατάσταση, ιδιαίτερα μεγάλη σημασία έχει η αντίληψη του κόσμου για το πόσο ασφαλής είναι μια χώρα ή μια περιοχή.

Η γεωπολιτική σταθερότητα είναι σίγουρα βασικός γνώμονας για τον καθορισμό των δρομολογίων των εταιρειών κρουαζιέρας καθώς η ασφάλεια των επιβατών και του πληρώματος παραμένει η κορυφαία προτεραιότητα του κλάδου. Παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις ενημερώνοντας τα μέλη μας και οι εταιρείες προσαρμόζονται αντίστοιχα.