Ελλαδα

Στην Ολομέλεια ο λόγος για το πόρισμα της Εξεταστικής για τα Τέμπη

Τα αιτήματα των συγγενών των 57 θυμάτων, οι καταγγελίες για συγκάλυψη και η στάση της κυβέρνησης

Newsroom
13’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τέμπη: Στην Ολομέλεια το πόρισμα της Εξεταστικής σήμερα (20.03) - Τι ζητούν οι συγγενείς, τι καταγγέλει η αντιπολίτευση και η στάση της κυβέρνησης

Εκρηκτική αναμένεται να είναι η σημερινή μέρα στη Βουλή, καθώς στην Ολομέλεια αναμένεται να συζητηθεί το πόρισμα της πλειοψηφίας μετά την Εξεταστική Επιτροπή για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Οι τόνοι θα ανέβουν κατακόρυφα όπως προεξοφλούν όλες οι πλευρές ενώ η αντιπολίτευση στο σύνολό της θα στραφεί εναντίον της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης - κάτι που δεν συμβαίνει συχνά στη Βουλή που προέκυψε από τις εκλογές του περασμένου Ιουνίου. Εκτός από τον πρωθυπουργό, στο στόχαστρο όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης θα βρεθεί και ο τότε υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Στο στόχαστρο όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης θα βρεθεί ο Κώστας Καραμανλής © ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Εναντίον του πρώην υπουργού Μεταφορών υπέβαλε μήνυση ένας από τους τραυματίες του δυστυχήματος, στην οποία ο Κώστας Αχ. Καραμανλής κατηγορείται για απόπειρα ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο. Την ίδια στιγμή η Μαρία Καρυστιανού και ο Παύλος Ασλανίδης ζήτησαν την άρση της ασυλίας  του, όπως και του Χρήστου Σπίρτζη.

Στη Βουλή το πόρισμα της Εξεταστικής για τα Τέμπη

Η Διάσκεψη των προέδρων αποφάσισε η σημερινή συνεδρίαση να ξεκινήσει στις 9:30 και η συζήτηση επί του πορίσματος να οργανωθεί με τέσσερις κύκλους ομιλητών βουλευτών κατά αναλογία της κοινοβουλευτικής δύναμης των κομμάτων τους. Τον λόγο, επιπροσθέτως, θα λάβουν φυσικά όσοι πολιτικοί αρχηγοί θα θελήσουν να τοποθετηθούν και οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι των κομμάτων.

Θα λάβουν μέρος συνολικά 41 βουλευτές και η συζήτηση θα διεξαχθεί σε τρεις κύκλους. Ο πρώτος κύκλος των ομιλητών – βουλευτών θα απαρτίζεται από τους βουλευτές των κομμάτων και ο ανεξάρτητος βουλευτής που αποτέλεσε μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής. Στους επόμενους κύκλους θα συμμετέχουν 16 ομιλητές στον κάθε κύκλο αναλογικά με την κοινοβουλευτική δύναμη των κομμάτων. Την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει υπουργός.

Μητσοτάκης: Κάποιοι προσπαθούν να χτίσουν καριέρες πάνω στα Τέμπη

Να σημειωθεί ότι η συζήτηση του πορίσματος της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη, στην Ολομέλεια της Βουλής αναμένεται να διεξαχθεί χωρίς την παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Απών ο Μητσοτάκης στη συζήτηση του πορίσματος της Εξεταστικής για τα Τέμπη © EUROKINISSI / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Το γεγονός έκανε γνωστό ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, στην καθιερωμένη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, επισημαίνοντας ότι «δεν έχει παραστεί σε αντίστοιχες κοινοβουλευτικές συζητήσεις». Σε προηγούμενες δηλώσεις του για το ζήτημα και όταν ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους για το μπάζωμα στον χώρο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος είχε πει: «Είναι πολύ στενάχωρη αυτή η συζήτηση και οφείλω να δώσω συγκεκριμένες απαντήσεις. Δεν θέλουμε fake news στον δημόσιο διάλογο γιατί αδικούν το μέγεθος της τραγωδίας. Τον λόγο έχει η δικαιοσύνη και αυτή θα απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα και για το μπάζωμα και τα βαγόνια. Είναι σημαντικό ότι η δικαιοσύνη επέλεξε να έχει δεύτερο πραγματογνώμονα. Τι να συγκαλύψουμε ακριβώς με το μπάζωμα; Θυμάμαι τις εικόνες και τις μυρωδιές ήταν ότι πιο δύσκολο έχω κάνει στη ζωή μου. Έπρεπε να σταθεροποιηθεί το έδαφος και να γίνουν έρευνες αν υπάρχουν ακόμα αγνοούμενοι. Τότε ψάχναμε ακόμα σορούς και μιλούν κάποιοι για μπάζωμα; Λυπάμαι και οργίζομαι. Η δουλειά από τους επιχειρησιακούς παράγοντες έγινε όσο καλύτερα γίνεται».

Όσο για τα βαγόνια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: «τι έγινε εξαερώθηκαν; Συγκρούονται δυο αμαξοστοιχίες και ξαφνικά δυο βαγόνια εξαφανίστηκαν, αυτό μου λέτε; Γι αυτό επειδή εγώ σέβομαι τιμώ και σκύβω το κεφάλι στις οικογένειες των θυμάτων και έχουν το δικαίωμα να είναι οργισμένες λέω: είμαι σίγουρος ότι όλα αυτά είναι ανυπόστατα. Το έχει πει η ίδια η πυροσβεστική. Όλα αυτά ήταν επιχειρησιακές ενέργειες. Θέλω να θυμηθείτε το κλίμα εκείνων των ημερών. Κάποιοι προσπαθούν να χτίσουν καριέρες πάνω στα Τέμπη. Ο κ. Βελόπουλος προσπαθεί να το κάνει. Όσοι πιστεύουν ότι υπάρχουν ποινικές ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα μπορούν να καταθέσουν αίτημα προανακριτικής αλλά με συγκεκριμένα στοιχεία. Πρώτος εγώ θέλω να μάθω την αλήθεια. Αυτή τη στιγμή ο σιδηρόδρομος είναι όσο ασφαλής μπορεί να είναι καθώς κουβαλάει παθογένειες δεκαετιών».

Κασσελάκης: Άρση ασυλίας υπουργών, όχι στη συγκάλυψη  

Την άρση της ασυλίας του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ δια του Στέφανου Κασσελάκη καλώντας τον πρωθυπουργό με αυτό τον τρόπο «να αναλογιστεί τις ιστορικές ευθύνες του, να κοιτάξει στα μάτια όσους ζητούν απαντήσεις και να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων».

Σε μήνυμά του, χθες, Τρίτη, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε πως είναι λυπηρό το γεγονός ότι οι συγγενείς των θυμάτων αναγκάζονται να προσφύγουν στην Ευρώπη για να βρουν το δίκιο τους. Όπως δήλωσε «είναι αναμενόμενο ο κ. Μητσοτάκης να αποφύγει να εμφανιστεί αύριο [Τετάρτη] στη Βουλή και να επιλέξει να φυγομαχήσει. Από την πρώτη στιγμή, άλλωστε η μόνη του έγνοια ήταν η συγκάλυψη του εγκλήματος και των ευθυνών των μελών της κυβέρνησής του.

»Έστω και την ύστατη στιγμή τον καλούμε να αναλογιστεί τις ιστορικές ευθύνες του, να κοιτάξει στα μάτια όσους ζητούν απαντήσεις και να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων. Τον καλούμε να μην οχυρωθεί πίσω από το νόμο περί ευθύνης υπουργών και να υιοθετήσει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ επιτρέποντας έτσι στον φυσικό δικαστή να διερευνήσει τις ποινικές ευθύνες των υπουργών του κι άλλων πολιτικών προσώπων», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

Ανδρουλάκης: Συναντάμε και σε αυτή την τραγωδία το ίδιο μοτίβο: Διαφθορά και συγκάλυψη

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, σε δήλωσή του ανέφερε ότι «η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία συνέδεσε με καθαρό τρόπο το έγκλημα στα Τέμπη με τη μη υλοποίηση του έργου της τηλεδιοίκησης. Στο πόρισμά της το καλοκαίρι, περιγράφει τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος για τον υπουργό της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Καραμανλή».

Συμπλήρωσε ακόμη ότι «ο κ. Μητσοτάκης κάνει ότι δεν τα ξέρει όλα αυτά. Συναντάμε και σε αυτή την τραγωδία το ίδιο μοτίβο: Διαφθορά και συγκάλυψη».

Όπως είπε, βάσει του πορίσματος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας πρότεινε εξαρχής τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, αφήνοντας αιχμές για την τακτική του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης.

«Οπως, άλλωστε, έκαναν στο σκάνδαλο του βουλευτή τους, του κ. Πάτση, με τα κόκκινα δάνεια. Οπως, άλλωστε, έκαναν στο “σκάνδαλο των υποκλοπών”. Δυστυχώς, στα χέρια του κ. Μητσοτάκη υποβαθμίζεται το κράτος δικαίου στη χώρα μας», υποστήριξε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

Μαρινάκης: Δεν υπάρχει καμία συγκάλυψη

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης δήλωσε ότι υπάρχει απόλυτος σεβασμός στον πόνο, την οργή και την αγανάκτηση των συγγενών των θυμάτων.

«Δεν υπάρχει καμία συγκάλυψη» σημείωσε και τόνισε ότι «η αντιπολίτευση μας κατηγορεί προσπαθώντας να χτίσει πολιτικό αφήγημα, εργαλειοποιώντας τον πόνο των συγγενών των θυμάτων».

Είπε επίσης ότι η Δικαιοσύνη συνεχίζει την έρευνα, κάνοντας τη δουλειά της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. «Περιμένουμε τις απαντήσεις, θέλουμε φως με νηφαλιότητα και αντικειμενικό τρόπο».

Δεν κάνουν πίσω οι συγγενείς θυμάτων: Τι ζητούν

Οι συγγενείς των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών στο μεταξύ δεν κάνουν πίσω. Μετά τη συγκινητική ομιλία της Μαρίας Καρυστιανού στο Ευρωκοινοβούλιο, η ίδια και ο Παύλος Ασλανίδης ζήτησαν με αίτημα που απέστειλαν στο προεδρείο της Βουλής την άρση της ασυλίας του Κώστα Καραμανλή και του Χρήστου Σπίρτζη για τη δερεύνηση της υπόθεσης.

Στο αίτημα τους αναφέρουν ότι ζητούν τον σεβασμό της υπεροχής του ενωσιακού Δικαίου, «που επιβάλει να καταστεί αυτοδικαίως ανεφάρμοστη» η διάταξη του άρθρου 86 του Συντάγματος περί ευθύνης υπουργών.

Συγκεκριμένα, με αίτημά τους ενώπιον του προεδρείου της Βουλής, η κ. Καρυστιανού και ο κ. Ασλανίδης αιτούνται να συμμορφωθεί το ελληνικό Κοινοβούλιο με τις διατάξεις του πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου της ΕΕ που έχουν άμεσο αποτέλεσμα, και «να σεβαστεί την αρχή της υπεροχής του δικαίου της Ένωσης που επιβάλει να καταστεί αυτοδικαίως ανεφάρμοστη η διάταξη του άρ. 86 Σ, ως εθνικός κανόνας ειδικής μεταχείρισης των μελών της Κυβέρνησης, δεδομένου ότι παρεμποδίζει την εφαρμογή των διατάξεων της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ως προς τη διεξαγωγή έρευνας, δίωξης και επιβολής του νόμου για εικαζόμενες αξιόποινες πράξεις των πρ. Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και Κωνσταντίνου Καραμανλή, που σχετίζονται με τη Σύμβαση 717/2014, προς διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ».

Το πόρισμα της ΝΔ για τα Τέμπη: Τα επτά λάθη που οδήγησαν στο δυστύχημα

Το πόρισμα της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκε λίγες μέρες νωρίτερα στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη. Στο συγκεκριμένα πόρισμα, το οποίο εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, καταχωρήθηκαν και οι γνώμες της μειοψηφίας.

«Εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί» υποστηρίζει στο πόρισμα η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Το πόρισμα της ΝΔ για τα Τέμπη © ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

«Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα» επισημαίνουν οι βουλευτές της ΝΔ στο πόρισμά τους που κατέθεσαν την Κυριακή 10 Μαρτίου στην Εξεταστική Επιτροπή.

«Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης».

«Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων» αναφέρει η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Τα συμπεράσματα της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη:

Αναλυτικά τα συμπεράσματα για τις παραβιάσεις των κανόνων, τη λειτουργία των αυτοματοποιημένων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας και την εκτέλεση των συμβάσεων για σιδηροδρομικά έργα είναι τα ακόλουθα:

1. Ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε 7 φορές, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών:

i. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ χρησιμοποίησε τον απολύτως λειτουργικό πίνακα τηλεχειρισμού για να κάνει αυτόματη χάραξη διαδρομής, αλλά έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία ανάποδα στη γραμμή καθόδου

ii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ παρακολουθούσε τον πίνακα τηλεχειρισμού, όπου ήταν συνεχώς ευκρινής η εσφαλμένη αλλαγή τροχιάς

iii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ ενημέρωσε τον μηχανοδηγό με την παράδοση σε αυτόν του εντύπου 1001, το οποίο απαιτείται σε κάθε περίπτωση ανωμαλίας ή κινδύνου στην γραμμή

iv. οι μηχανοδηγοί της μοιραίας αμαξοστοιχίας IC62 εισήλθαν σε γραμμή καθόδου ΧΩΡΙΣ έντυπο 1001

v. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ ακινητοποίησαν το τρένο ως όφειλαν

vi. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ επικοινώνησαν με τον σταθμάρχη Λάρισας για να διευκρινίσουν ότι η αμαξοστοιχία έχει μπει ανάποδα στη γραμμή καθόδου

vii. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ έκαναν αναγγελία αναφορικά με τη θέση της αμαξοστοιχίας καθώς περνούσαν από τους ενδιάμεσους σταθμούς

Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιον της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως (ΓΚΚ) από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Μάλιστα, έστω μία από αυτές τις παραβιάσεις του ΓΚΚ αν δεν είχε συμβεί, θα μπορούσε να αποσοβήσει το δυστύχημα.

Σημειωτέον ότι ο ΓΚΚ του ΟΣΕ, ο οποίος εφόσον τηρείται πιστά εγγυάται την ασφαλή κυκλοφορία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι νομικά δεσμευτικός και χαρακτηρίστηκε από ειδικούς που κατέθεσαν στην Επιτροπή ως «ο ΚΟΚ του σιδηροδρόμου», «οι 10 Εντολές του Μωυσή», ακόμα και «Ευαγγέλιο» για το σιδηρόδρομο.

Τέμπη: Την Τετάρτη στην Ολομέλεια το πόρισμα της Εξεταστικής © (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI)

2. Τα αυτοματοποιημένα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας -που σήμερα χρησιμοποιούνται σε μικρό μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου- αναβαθμίζουν την ασφάλεια αλλά δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο.

Τα συστήματα αυτά (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS, GSMR) συμβάλουν στην ασφαλέστερη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Βέβαια δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο, άλλωστε οι χειριστές τους είναι άνθρωποι. Όλα μαζί, συνδυαστικά, όπως προβλέπεται από το ERTMS, δηλαδή το ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας των τραίνων, προσεγγίζουν πολύ μεγάλο βαθμό ασφάλειας και αποφυγής ατυχημάτων, εφόσον ταυτόχρονα τηρείται πιστά ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης.

Η εφαρμογή του ERTMS θα είναι υποχρεωτική στις ευρωπαϊκές χώρες από το 2030. Μικρό ποσοστό των σιδηροδρομικών συστημάτων στις χώρες της ΕΕ εφαρμόζουν σήμερα στο σύνολο του το ERTMS. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ETCS, το πιο αποτελεσματικό σύστημα, που παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης ακινητοποίησης του τραίνου, είναι σε λειτουργία μόνο στο 14% των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.

Επομένως, με βάση το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, η λειτουργία του σιδηροδρόμου χωρίς τα προαναφερόμενα συστήματα θεωρείται επιτρεπτή και ασφαλής, εφόσον τηρείται ο ΓΚΚ, όπως κατέθεσε το σύνολο σχεδόν των μαρτύρων που εξετάστηκαν.

3. Η εκτέλεση των συμβάσεων για την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπήρξε για μεγάλη χρονική περίοδο προβληματική.

Από το 1985 έως το 2001 εγκαταστάθηκαν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ ενιαία σε λειτουργία, η ανάταξή τους προβλέφθηκε με τη Σύμβαση 717 το 2014, ενώ άλλα συστήματα προβλέφθηκαν με συμβάσεις του 2006 και του 2007, που η ολοκλήρωσή τους καθυστέρησε.

4. Η διάσπαση του ΟΣΕ το 1996 με τη δημιουργία των θυγατρικών του εταιρειών ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, συνέτεινε στην προβληματικότητα εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων.

Το πρόβλημα επιτάθηκε με την «πώληση» το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δυσμενέστατους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους, στον κρατικό ιταλικό σιδηρόδρομο και στη συνέχεια με την πώληση το 2018 της ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξίσου δυσμενείς όρους.

5. Η υλοποίηση των συμβάσεων για τα αυτοματοποιημένα συστήματα επισπεύστηκε σημαντικά επί Υπουργίας Καραμανλή, ενώ ειδικά το έργο της 717 θα είχε καθυστερήσει κατά πολύ ακόμα, αν δεν είχε δοθεί παράταση αλλά είχε διαλυθεί και επαναπροκηρυχθεί.

Η σύμβαση 717/2014, για τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ενώ έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το 2016, είχε υλοποιηθεί μόνο σε ποσοστό 18%. Δόθηκε παράταση με αναγνώριση της αποκλειστικής υπαιτιότητας της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις και στη συνέχεια, έως το 2019 χορηγήθηκαν άλλες 5 παρατάσεις με συνυπευθυνότητα του Ελληνικού Δημοσίου.

Μετά τον Ιούλιο του 2019 έγινε σημαντική προσπάθεια να επιλυθούν τα χρονίζοντα προβλήματα, με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση της 717 το Σεπτέμβριο 2023, παρά τα προβλήματα λόγω της πανδημίας COVID, της παγκόσμιας κρίσης και των καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Σχετικά με τη χορήγηση της 7ης παράτασης της Σύμβασης 717, μετά την αποδοχή σχετικής ένστασης από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, θεωρείται απολύτως βέβαιο από την Επιτροπή ότι αν η παράταση αυτή δεν είχε δοθεί και η εργολαβία είχε διαλυθεί, το έργο της σύμβασης 717 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ακόμη έως σήμερα.

Οι υπόλοιπες χρονίζουσες συμβάσεις για τα αυτοματοποιημένα συστήματα -που εκκρεμούσαν υπό πολλές Κυβερνήσεις- προχώρησαν αποφασιστικά την τελευταία 4ετία με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν όλες ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους. Συγκεκριμένα το GSMR παραδόθηκε τελικά το 2021 και το ETCS τον Δεκέμβριο του 2023. Εκκρεμεί το GSMR και το ETCS επί των συρμών, όπου απαιτούνται ενέργειες της Hellenic Train, της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΡΑΣ.

Όλες οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας ελήφθησαν με την τήρηση των προβλεπομένων διαδικασιών με εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον.

6. Οι μηχανισμοί ελέγχου ασφαλείας των σιδηροδρομικών μεταφορών πρέπει να ενισχυθούν. Η ΡΑΣ αποτελεί τον πυλώνα ασφάλειας τόσο κατά την κοινοτική όσο και την εθνική νομοθεσία στα ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Εφόσον είχε διαπιστώσει πολύ σοβαρά κενά ή ελλείψεις μπορούσε να προχωρήσει ακόμη και σε αναστολή της λειτουργίας του σιδηροδρόμου.

Επιπλέον, η Hellenic Train, εφόσον δεν διεκδικούσε απλώς υψηλότερες αποζημιώσεις αλλά είχε πράγματι διαπιστώσει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας λόγω της κατάστασης της υποδομής και μη ολοκλήρωσης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε άμεση αναστολή δρομολογίων.

Σε σχέση δε με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χώρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.

Σχετικά με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χωρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.

7. Ο ΟΣΕ πρέπει να ενισχυθεί, τόσο χρηματοδοτικά όσο και με ανθρώπινο δυναμικό.

Ο ΟΣΕ έχει υπάρξει εδώ και πολλά χρόνια ένας από τους μεγαλύτερους «ασθενείς» του Ελληνικού Δημοσίου. Οι δε μνημονιακές πολιτικές από το 2010 και μετά τον αποδυνάμωσαν, αφού έχασε πάνω από τους μισούς του εργαζομένους. Τα μέτρα που ελήφθησαν από το 2019 και μετά για αύξηση της χρηματοδότησης και των εργαζομένων πρέπει να συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση.

8. Τα αίτια του δυστυχήματος πρέπει να διερευνηθούν ψύχραιμα, μακριά από πολιτική εκμετάλλευση, για να αποδοθεί δικαιοσύνη, όπως επιθυμεί η ελληνική κοινωνία.

Οι ευθύνες όλων των άμεσα εμπλεκομένων στο τραγικό δυστύχημα, καθώς και των προσώπων που κατείχαν υπεύθυνες θέσεις στους αρμόδιους οργανισμούς και εταιρείες, ελέγχονται ήδη από την τακτική δικαιοσύνη. Η ανάλυση από την Επιτροπή δεν ανέδειξε πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να συνδέονται με το δυστύχημα. Η πολιτική ευθύνη, αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που εκτός των άλλων διευκόλυνε τον έλεγχο της υπόθεσης.

9. Δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης.

Οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο έγιναν με απόφαση των αρμοδίων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέως τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος. Πάντως, διεξάγεται και έρευνα της δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των αρμοδίων οργάνων.