- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
87η ΔΕΘ: Έργα και αναπλάσεις αλλάζουν τον χάρτη της Βόρειας Ελλάδας
Ποια είναι τα μεγαλύτερα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη
Αφιέρωμα 87η ΔΕΘ: Τα μεγαλύτερα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη και αλλάζουν τον χάρτη της Βόρειας Ελλάδας
Έστω και με καθυστέρηση πολλών δεκαετιών η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα μεταμορφώνονται, καθώς ολοκληρώνονται σταδιακά μεγάλα έργα υποδομής, με κυριότερα αυτά του δικτύου του μετρό, του λιμανιού Αλεξανδρούπολης και της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Τα εργοτάξια του μετρό, που έχουν... μονιμοποιηθεί, αποτελούν ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η συμπρωτεύουσα, έχοντας οδηγήσει, τα τελευταία χρόνια, σημαντικό αριθμό επαγγελματιών στο να βάλουν λουκέτο. Ωστόσο, η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση του εμβληματικού αυτού έργου έχει ξεκινήσει, καθώς αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Bασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει συνολικά 13 σταθμούς, δηλαδή Σιντριβάνι/Έκθεση (Εγνατίας & Αγγελάκη), Πανεπιστήμιο (Εγνατίας & 3ης Σεπτεμβρίου), Παπάφη (Κων. Καραμανλή & Παπάφη), Ευκλείδη (Κωνσταντινουπόλεως & Κατσιμήδου), Φλέμιγκ (Δελφών & Φλέμινγκ), Αναλήψεως (Δελφών & Αναλήψεως), Πατρικίου (Σόλωνος & 25ης Μαρτίου), Βούλγαρη (Βούλγαρη & Καθ. Παπαδάκη), Νέα Ελβετία, Νέος σιδηροδρομικός σταθμός - ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Βενιζέλου και Αγία Σοφία. Καθημερινά, θα κινούνται 18 αυτόματοι συρμοί, με μέση ταχύτητα 30 χλμ. ανά ώρα και θα διανύουν την απόσταση σε 20 λεπτά. Η αναμονή συρμού θα είναι ενάμισι λεπτό.
Όσον αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους 4,78 χλμ. που διαθέτει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) είναι προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Πρώτα θα παραδοθεί η βασική γραμμή του μετρό και στη συνέχεια, ενδεχομένως ύστερα από έξι μήνες, θα τεθεί σε λειτουργία η επέκτασή της στη Καλαμαριά. Η τελευταία περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.
Tα μεγαλύτερα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Βόρεια Ελλάδα
Εκτός όμως από το Μετρό Θεσσαλονίκης, τα βλέμματα είναι στραμμένα και σε άλλα μεγάλα projects που περιλαμβάνουν:
Τον λιμένα Αλεξανδρούπολης. Η στρατηγική τοποθεσία του έχει προσελκύσει μεγάλες πολυεθνικές που ενδιαφέρονται για την εκμίσθωση χώρων στη χερσαία ζώνη. Ταυτόχρονα, επιταχύνονται τα έργα αναβάθμισης των υποδομών του λιμανιού, έργο 24 εκατ. ευρώ, με αντικείμενο την αναβάθμιση των υποδομών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης να έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για εργασίες αναβάθμισης που θα συμβάλουν ενεργά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμένος και στην καθιέρωσή του ως γεωστρατηγικού, ενεργειακού και διαμετακομιστικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια.
Την Εγνατία Οδό της οποίας η τριακονταπενταετής περίοδος παραχώρησης στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis μετράει αντίστροφα. Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εξασφάλισε τίμημα ρεκόρ που ανήλθε σε 1,5 δισ. ευρώ, με το σχήμα να αναλαμβάνει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των τριών κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Επίσης, τα πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα πραγματοποιηθούν σημαντικά κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου κ.ά. Η Εγνατία Οδός αποτελεί καταλύτη για τις επενδύσεις της Βόρειας Ελλάδας στους τομείς μεταφοράς, βιομηχανίας και τουρισμού. Διευκολύνει σημαντικά το εμπόριο και τη μετακίνηση στην Ελλάδα, φέρνοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία πιο κοντά στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης (2η μεγαλύτερη ελληνική πόλη), την υπόλοιπη Μακεδονία και τη Θράκη.
Τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver), μήκους 9,5 χλμ., που αναμένεται ότι θα λύσει οριστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Κι αυτό μέσω του διπλασιασμού της δυνατότητας παραλαβής κυκλοφοριακών φόρτων από τα 5.000 οχήματα σήμερα, σε 10.000 την ώρα ανά κατεύθυνση, κάνοντας τις μετακινήσεις πολύ πιο γρήγορες, οικονομικές και ασφαλείς. Το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το προσεχές διάστημα και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα του λιμανιού Θεσσαλονίκης που θα επιτρέψει το διπλασιασμό της ικανότητας μεταφοράς εμπορευμάτων, ενισχύοντας τον ρόλο της πόλης ως κόμβου εμπορευμάτων προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Το συγκεκριμένο έργο υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο το οικοσύστημα του λιμένα, που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από την υλοποίηση του project, ενισχύοντας σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους, κατά 35 εκατ. ευρώ ανά έτος. Προχωράει και η οδική σύνδεση του έκτου προβλήτας με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό που θα επιτρέψει την αποσυμφόρηση της περιοχής της Δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης. Κι αυτό διότι ο φόρτος των οχημάτων μεταφορών προς τον λιμένα θα εκτρέπεται νωρίτερα, από την περιοχή της συμβολής της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ.
Την ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028. Το υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο του Confex Park, όπως είναι ο τίτλος της νέας εκθεσιακής εγκατάστασης, θα είναι χωροθετημένο προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και θα διαθέτει και ξενοδοχείο 150 δωματίων. Η ανάπλαση θα δημιουργήσει έναν μεγάλο χώρο, ενώ τα περίπτερα θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες.
Την ανάπλαση του πρώην στρατοπέδου «Παύλου Μελά», η οποία επιδιώκεται να ολοκληρωθεί το 2025. Τότε, ουσιαστικά, θα παραδοθεί χώρος 3.500 τ.μ. στην Εφορεία Αρχαιοτήτων που θα αναπτύξει το εκθεσιακό της πρόγραμμα. Νωρίτερα, τέλη 2024, υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του κτιρίου στρατωνισμού (Α2) που θα φιλοξενήσει το δημαρχείο του Παύλου Μελά και το Μουσείο της Εθνικής Αντίστασης. Συνολικά, το πρώην στρατόπεδο θα φιλοξενεί τρία μουσεία. Το μουσείο Εθνικής Αντίστασης, αυτό με τα ευρήματα του μετρό της Θεσσαλονίκης –όπου θα αναπτυχθεί και η έκθεση κινητών ευρημάτων του μετρό– και το μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού.