Ελλαδα

Ναυάγιο στην Πύλο: Ποινικές ευθύνες του Λιμενικού «βλέπει» ο Δικηγορικός Σύλλογος Καλαμάτας

Ζητείται αυτεπάγγελτη εισαγγελική έρευνα για κακουργήματα

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ναυάγιο στην Πύλο: «Τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών» καταγγέλλει ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας

Αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση για τέλεση κακουργημάτων που σχετίζονται με τη μεταναστευτική τραγωδία ανοιχτά της Πύλου, με τους δεκάδες νεκρούς και τους εκατοντάδες αγνοουμένους, ζητά ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας.

Ο Κώστας Μαργέλης, με δήλωσή του, θέτει μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με τις ενέργειες του Λιμενικού Σώματος, καθώς δεν έλεγξε το σκάφος και δεν διέσωσε τους επιβαίνοντες του καταφανώς υπερπλήρους αλιευτικού σκάφους. Σημειώνεται ότι το «Αντριάνα» ναυάγησε 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, σε διεθνή ύδατα, αλλά δικαιοδοσίας της Ελλάδας σε επίπεδο έρευνας και διάσωσης.

Όπως επισημαίνει ο κ. Μαργέλης, «προκύπτουν τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών και των λοιπών παραγόντων», ενώ ζητά από την Εισαγγελέα Πρωτοδικών να διατάξει προκαταρκτική εξέταση για κακουργήματα, ιδίως της ανθρωποκτονίας με παράλειψη κατά συρροή».

Στη δήλωσή του, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Κώστας Μαργέλης, σημειώνει τα εξής:

«Οι συνθήκες του τραγικού ναυαγίου και η διακρίβωση αυτών είναι λίγο πολύ γνωστές από τα δημοσιεύματα και τα ρεπορτάζ.

Υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος, που από τη σοκαριστική φωτογραφία που έχει ληφθεί, είναι κατάμεστο από πρόσφυγες.

Το αλιευτικό αυτό σκάφος τουλάχιστον εντοπίζεται και επιλαμβάνονται οι ελληνικές λιμενικές αρχές.

Οι πρόσφυγες φέρεται ότι αρνούνται εφόδια και συνδρομή.

Βρισκόμαστε όμως σε διεθνή ύδατα και έχουμε ως Ελλάδα αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση.

Δεν γίνεται όμως τίποτα από αυτά.

Ερωτήματα:

1 Γιατί δεν ελέγχθηκε μέσω έρευνας αν είχε τα απαραίτητα προσόντα ναυσιπλοΐας και σωσίβια το αλιευτικό σκάφος και να γίνει διάσωση των ακραία υπεράριθμα επιβαινόντων σε αυτό.

2 Από την συγκλονιστική εικόνα του σκάφους με τους επιβαίνοντες είναι προφανές ότι είναι σε απόλυτο κίνδυνο και σχεδόν βέβαιο ότι αυτό θα βυθιζόταν καθώς μάλιστα οι καιρικές συνθήκες είναι απρόβλεπτες.

Γιατί δεν προνοήθηκε να το συνοδεύουν έστω είτε δικά μας βοηθητικά σκάφη είτε παραπλέοντα, ώστε σε περίπτωση που γινόταν το κακό, να μεταφέρονται σε αυτά και να σώζονταν οι πρόσφυγες.

3 Αν το αλιευτικό σκάφος μετέφερε ενδεχομένως κοκαΐνη ή άλλα ναρκωτικά το ίδιο θα έπρατταν οι ελληνικές λιμενικές αρχές, δηλαδή θα το άφηναν χωρίς έρευνα στα διεθνή ύδατα;

4 Προκύπτουν τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών και των λοιπών παραγόντων και πρέπει άμεσα να διερευνηθούν και η κ. Εισαγγελέας Πρωτοδικών Καλαμάτας να διατάξει αυτεπάγγελτα παραγγελία για προκαταρκτική εξέταση για την τέλεση αδικημάτων, κακουργηματικής μάλιστα μορφής, ιδίως της ανθρωποκτονίας με παράλειψη κατά συρροή σύμφωνα με το άρθρο 299 του 15 του Ποινικού Κώδικα.

Το έγκλημα αυτό δεν πρέπει να μείνει ατιμώρητο».

Εποπτείας αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου η έρευνα

Υπενθυμίζεται ότι μετά από παρέμβαση του Ισίδωρου Ντογιάκου, ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγκου Γεώργιος Οικονόμου ανέλαβε την εποπτεία των ερευνών για το πολύνεκρο ναυάγιο. 

Με παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ανατέθηκε στον αντεισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου Γεώργιο Οικονόμου να εποπτεύσει των ερευνών, ενώ ήδη επί τόπου στην Καλαμάτα, βρίσκεται και εποπτεύει όλων των διαδικασιών η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Καλαμάτας, Πολυξένη Τσούλη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επίσημη ενημέρωση του Κέντρου Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας ανέφερε ότι η Αθήνα ενημερώθηκε από τη Ρώμη στις 11:00 της Τρίτης 13 Ιουνίου, απέκτησε οπτική επαφή μέσω ελικοπτέρου του Λιμενικού στις 15:35 ενώ παράλληλα το πρώτο παράκτιο περιπολικό του Λιμενικού πλησίαζε την περιοχή και στις 02:04 της Τετάρτης 14 Ιουνίου ξεκίνησε η ανατροπή του σκάφους. Στη συνέχεια ξεκίνησε η ευρεία επιχείρηση έρευνας – διάσωσης.

Σε αυτό το διάστημα των τουλάχιστον δέκα ωρών το Λιμενικό επικοινώνησε επανειλημμένα με το «Αντριάνα», όμως - όπως υποστηρίζεται- οι επιβαίνοντες «επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα». 

«Δεν ρωτάμε αν θέλει βοήθεια ένα ακυβέρνητο σκάφος»

«Δεν ρωτάμε αν θέλουν βοήθεια, ένα ακυβέρνητο σκάφος είναι σε κίνδυνο» δήλωσε για το ναυάγιο ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός. Ο ίδιος χαρακτήρισε το αλιευτικό «πλωτό νεκροταφείο» και εξέφρασε την άποψη ότι «την κλίση προκάλεσαν επίτηδες οι διακινητές».

Επισήμανε, δε, πως σε ό,τι αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, θα πρέπει να γίνει ένα restart γιατί οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.

Συγκεκριμένα, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Σπανός υπογράμμισε: «Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο στον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους. Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους γι’ αυτό και χάνουν τη ζωή τους».

Λιμενικό Σώμα: «Αν είχαμε επέμβει, θα προκαλούσαμε εμείς το ναυάγιο»

«Το Λιμενικό θα μπορούσε εκείνο να είχε προκαλέσει το ναυάγιο του αλιευτικού αν είχε επέμβει ενώ αυτό έπλεε κανονικά και με καλές καιρικές συνθήκες», υποστήριξε ο εκπρόσωπος του Λιμενικού Σώματος, πλωτάρχης Νίκος Αλεξίου.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, επιχείρησε να δώσει απαντήσεις σε σειρά επικρίσεων που αφορούν την απόφαση του Λιμενικού να μην παρέμβει ενώ σκάφη του είχαν προσεγγίσει το αλιευτικό και είχαν δει πως στα καταστρώματά του βρίσκονταν στοιβαγμένοι εκατοντάδες μετανάστες.

Ο πλωτάρχης Ν. Αλεξίου υποστήριξε: «Αν γινόταν κάποια βίαιη επέμβαση σε αλιευτικό με κόσμο φορτωμένο στα έξαλα και στα ύφαλά του, θα μπορούσαμε να προκαλούσαμε εμείς το ναυτικό ατύχημα. Αν υπήρχε επέμβαση, υπήρχε ο κίνδυνος να προκαλέσουμε εμείς το ναυάγιο».

Υπογράμμισε ότι το Λιμενικό δεν ήταν απλός παρατηρητής στην πορεία του αλιευτικού: «Απλοί παρατηρητές που σώζουν 104 συνανθρώπους… δεν υπάρχει. Ημασταν εκεί προσπαθώντας να τους πείσουμε να λάβουν τη βοήθεια, δεν αντιλαμβάνονταν τον κίνδυνο – καλές καιρικές συνθήκες, έπλεαν κανονικά».

Στην ερώτηση για το αν το ναυάγιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, υποστήριξε ότι «δέκα λεπτά πριν βυθιστεί, έχασε τη μηχανή του. Αν δεν είχε συμβεί αυτό, πιθανότατα να μην είχαν μετακινηθεί». «Δεν είχαμε να αντιμετωπίσουμε εμπόρους όπλων ή ναρκωτικών. Βίαιη επέμβαση σε ένα σκάφος με τόσο κόσμο», όπως λέει, θα οδηγούσε σε μετατόπιση φορτίου και ναυάγιο.

«Παραμείναμε δίπλα, αν μας χρειαστούν να σώσουμε ανθρώπους, και αυτό κάναμε. Ειδοποιηθήκαμε από το Ιταλικό Λιμενικό για την ύπαρξη του σκάφους, κάναμε ό,τι έπρεπε. Εντοπίστηκε το σκάφος, προσεγγίστηκε από φορτηγά, παρέλαβαν από ένα εφόδια, αρνήθηκαν στη συνέχεια. Αργότερα έφτασε και το δικό μας πλωτό, σκάφος 25-30 μέτρων, δήλωναν ότι δεν ήθελαν διάσωση, δεν ήθελαν να έρθουν στην Ελλάδα. Βλέποντας την κατάσταση, δεν φύγαμε, δεν αποδεσμεύσαμε, τα ξημερώματα έχασε τη μηχανή του, μετακινήθηκε κόσμος, έχασε το κέντρο βάρους και ανετράπη».