Ελλαδα

Στις ράγες ξανά ο σιδηρόδρομος

Μετ' εμποδίων τα πρώτα δρομολόγια

62224-137655.jpg
Newsroom
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σιδηροδρομική γραμμή
Hellenic Train: Παράνομη η αυριανή 24ωρη απεργία των μηχανοδηγών © Menelaos Myrillas / SOOC

Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: Τα πρώτα δρομολόγια σε προαστιακό και τρένα από σήμερα Τετάρτη (22/3) - Οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να έχουν ανησυχίες

Με πρώτο τον συρμό του προαστιακού που εκτελεί το δρομολόγιο από την Αθήνα στην Οινόη, στις 4:45 τα ξημερώματα της Τετάρτης, έγινε η επανεκκίνηση των δρομολογίων του σιδηροδρόμου, 22 ημέρες μετά από την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών.

Η επανεκκίνηση γίνεται με συγκεκριμένα μέτρα που στόχο έχουν να εγγυηθούν την ασφάλεια των επιβατών στη σκιά της πολύνεκρης τραγωδίας στα Τέμπη.

Στις 04:45 ξεκίνησε από το σταθμό Λαρίσης το πρώτο τρένο για να πραγματοποιήσει το δρομολόγιο Αθήνα - Οινόη, με επιβάτη και τον νέο επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη που δήλωσε πως «τόσο η διοίκηση οσο και οι εργαζομένοι του ΟΣΕ είμαστε αποφασισμένοι να θέσουμε σε λειτουργία εκ νέου τα τρένα της χώρας Δήλώνουμε ότι θα κάνουμε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού μας».

Από την πλευρά του, ο σταθμάρχης Ιωάννης Κοκκινάκης είπε: «Ξεκίνησαν σήμερα, μετά από πολύ καιρό από το τραγικό συμβάν -που μας έπληξε όλους συναισθηματικά και ψυχολογικά- τα δρομολόγια για το Αεροδρόμιο και τη Χαλκίδα. Έχουμε 18 δρομολόγια για το Αεροδρόμιο και 12 για Χαλκίδα. Οι εντολές που μας έχουν δοθεί από τη διοίκηση είναι δύο σταθμάρχες ανά βάρδια, δυο μηχανοδηγοί και δύο συνοδοί στις αμαξοστοιχίες, να κινούνται οι συρμοί με μειωμένες ταχύτητες».

Στις ράγες τρένα και προαστιακός
© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
Πολίτες στα εκδοτήρια εισιτηρίων στον σταθμό Λαρίσης
Πολίτες στα εκδοτήρια εισιτηρίων στον σταθμό Λαρίσης © ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Ωστόσο, η επανεκκίνηση των δρομολογίων γίνεται μετ' εμποδίων, καθώς οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να έχουν ανησυχίες για την ασφάλεια, μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.

Αναλυτικά, τα δρομολόγια που εκκινούν σήμερα, σύμφωνα με ενημέρωση της Hellenic Train:

  • Πειραιάς - Αθήνα - Αεροδρόμιο
  • Αεροδρόμιο - Αθήνα - Πειραιάς
  • Άνω Λιόσια - Αεροδρόμιο
  • Αεροδρόμιο - Άνω Λιόσια
  • Άνω Λιόσια - Κάντζα
  • Κάντζα - Άνω Λιόσια
  • Αθήνα - Χαλκίδα- Αθήνα
  • Προαστιακός Πάτρας
  • Ολυμπία - Πύργος - Κατάκολο
  • Διακοφτό - Καλάβρυτα
  • Βόλος – Μηλιές

Επιπλέον, έχει προγραμματισθεί να επανεκκινήσει κι ένα ζεύγος εμπορευματικής αμαξοστοιχίας Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα.

Ωστόσο, σε συνδιάσκεψή που είχαν το συνδικάτο των μηχανοδηγών αποφάσισαν να μη λύσουν χειρόφρενο οι αμαξοστοιχίες που εκτελούν τα δρομολόγια Θεσσαλονίκη - Δράμα και Θεσσαλονίκη – Φλώρινα, θέτοντας ζήτημα ασφάλειας. Για τον λόγο αυτό ζητούν παράταση μίας εβδομάδας για την επανεκκίνηση των δρομολογίων.

Πολίτες σε βαγόνια
© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
Πολίτες στον σταθμό τρένων
© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Τα μέτρα ασφάλειας

Ειδικότερα, για την επανεκκίνηση των τρένων και του Προαστιακού αποφασίστηκε: 

  1. Τα τρένα θα κινούνται σε διαφορετικές ώρες τη νύχτα, προκειμένου να μην υπάρχει ενδεχόμενο να διασταυρωθούν σε σημεία όπου υπάρχει μονοδρόμηση της γραμμής (π.χ. τμήμα Οινόη - Τιθορέα, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για την τηλεδιοίκηση).
  2. Σε όλα τα δρομολόγια τόσο στα τρένα όσο και στον Προαστιακό θα υπάρχουν δύο μηχανοδηγοί και τουλάχιστον ένας συνοδός.
  3. Θα υπάρχουν δύο σταθμάρχες σε σταθμούς που μέχρι πρότινος βρισκόταν μόνο ένας (π.χ. Παλαιοφάρσαλο, Λιτόχωρο και Πλατύ).

Παράλληλα, μέχρι να ολοκληρωθεί το σύστημα της τηλεδιοίκησης, για το οποίο έχει ξεσπάσει πολιτική κόντρα ανάμεσα στη Νέα Δημοκρατία και τον ΣΥΡΙΖΑ, τα δρομολόγια θα είναι μειωμένα

Στόχος είναι να υλοποιηθεί βήμα βήμα ο σχεδιασμός (σε 5 φάσεις) της σταδιακής ανάπτυξης των δρομολογίων, ώστε μέχρι το Πάσχα να υπάρξει πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας μέχρι το Πάσχα. Αναφορικά με τα τρένα στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, τα δρομολόγια ξεκινούν και πάλι την 1η Απριλίου.

Σημειώνεται ότι στο συντονιστικό Κέντρο Ασφάλειας Σιδηροδρόμων που συνεδρίασε για 2η φορά τη Δευτέρα (20/3) συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στην πυρασφάλεια, την πυρανίχνευση καθώς και στις ραδιο-επικοινωνίες και στον φωτισμό στις σήραγγες. Επίσης, προγραμματίζονται ασκήσεις ετοιμότητας επί χάρτου αλλά και στο πεδίο, με σενάρια αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών, όπου θα συμμετέχουν η Αστυνομία, η Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ.

Επανεκκίνηση δρομολογίων τρένων και προαστιακού από αύριο Τετάρτη – Τα μέτρα ασφαλείας | 21/3/23|ΕΡΤ

Με μειωμένες ταχύτητες τρένα και Προαστιακός

Στα μέτρα που ενεργοποιούνται για την επανεκκίνηση σε τρένα και Προαστιακό, περιλαμβάνεται και η μειωμένη ταχύτητα σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, η ταχύτητα των τρένων διαμοφώνεται ως εξής:

  • 80 χλμ σε προαστιακούς/εμπορευματικούς
  • 100 χλμ σε επιβατικές αμαξοστοιχίες

Επιπλέον, θα υπάρξει σταδιακή εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας και τηλεδιοικητές).

Στις ράγες τρένα και προαστιακός
© ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Τα 9 σημεία που επισημαίνουν οι μηχανοδηγοί

Εννέα ζητήματα, χωρίς την επίλυση των οποίων «δεν μπορεί να ξεκινήσουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια» έθεσαν με επιστολή τους προς τη διοίκηση της Hellenic Train οι μηχανοδηγοί (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης), μια ημέρα πριν την επανεκκίνηση της πρώτης φάσης των δρομολογίων.

Οι μηχανοδηγοί υπογραμμίζουν ότι είχαν προειδοποιήσει έγκαιρα για τη μη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας και συμπληρώνουν ότι απαιτούνται οι κατάλληλες ενέργειες για επίλυση σοβαρών θεμάτων σε εννέα σημεία του δικτύου.

Ειδικότερα, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης Ελλάδας ζητά την ασφαλή λειτουργία των επικοινωνιών και εντός των σηράγγων, την επάνδρωση μεγάλων σταθμών, όπως αυτός της Έδεσσας, αλλά και πιστοποιητικά ελέγχου καταλληλότητας των γεφυρών από τις οποίες διέρχεται το τρένο. Επιπλέον αναφέρεται στην ανάγκη επαρκούς φύλαξης των ισόπεδων διαβάσεων, ενώ επαναλαμβάνει το αίτημά της για καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής και από την Hellenic Train, «καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας», όπως αναφέρουν.

Η επιστολή προς την Hellenic Train:

«Η σιδηροδρομική τραγωδία της 28/02/2023 έχει συγκλονίσει την Ελληνική Κοινωνία. 57 άνθρωποι, 11 εξ αυτών εργαζόμενοι επι των αμαξοστοιχιών έχασαν την ζωή τους σε ένα αδιανόητο δυστύχημα.

Το Σωματείο μας είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για τους κινδύνους που εγκυμονεί η μη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας (Φωτοσήματα - Τηλεδιοίκηση - ETCS).

Δυστυχώς οι επισημάνσεις και οι προειδοποιήσεις μας, ανεξήγητα, είτε υποβαθμίστηκαν είτε δεν λήφθηκαν σοβαρά υπόψη.

Από την 1/3/2023 έχει ανασταλεί η κυκλοφορία των τρένων στην Ελληνική Επικράτεια, ενώ ο νέος Υπουργός Μεταφορών κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε δέσμη μέτρων για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στις 22 Μαρτίου 2023.

Το Σωματείο μας συμμετείχε σε μια συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία, ενώ συνάντηση υπήρξε και με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ κ. Τερεζάκη Π. την Παρασκευή 17 Μαρτίου.

Μετά την συνεδρίαση του ΔΣ του Σωματείου μας, θέτουμε υπόψην σας τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν σε συγκεκριμένα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να επανεκκινήσουν και σε αυτά, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια.

Επισημαίνουμε ότι πιστεύουμε ότι χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία.

  1. Για την γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη (Στρυμόνα) λειτουργία των επικοινωνιών σε όλη την διαδρομή και όλων των ΑΣΙΔ (Με φύλαξη σε όσες δεν λειτουργούν ή κατάργηση τους ). 'Αρση των βραδυποριών των 6-10 χλμ και αποκατάσταση της υποδομής σε αυτά τα σημεία.
  2. Γραμμή Πλατύ - Φλώρινα. Δυνατότητα επικοινωνίας σε όλη την διαδρομή, επάνδρωση σταθμού Έδεσσας (σύρτης ασφαλείας), καθώς και χορήγηση των πιστοποιητικών καταλληλότητας γεφυρών (πότε ελέγχθηκαν τελευταία φορά). Έλεγχος της υποδομής στο χμ σημείο 142.000 εως 152.00 όπου έχει τεθεί βραδυπορία 40 χλμ, λόγω κατολισθήσεων.
  3. Γραμμή Θεσσαλονίκη - Ειδομένη. Χορήγηση πιστοποιητικά καταλληλότητας γεφυρών, πλήρεις επικοινωνίες κατά μήκος της γραμμής .
  4. Άξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη . Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση απο σήραγγες (Τέμπη, Πλαταμώνας) όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας). Αποκατάσταση επικοινωνίας όπου υπάρχουν προβλήματα (πχ Ορφανά - ΣΣ Λάρισας- Ευαγγελισμός).
  5. Προαστιακός Πειραιάς - Κιάτο. Γραπτή βεβαίωση για την διέλευση από σήραγγες, όπου έχουν διαπιστωθεί προβλήματα από την Πυροσβεστική κατά τον τελευταίο έλεγχο της, φωτισμός και δυνατότητα επικοινωνίας εντός αυτών (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
  6. Αλεξανδρούπολη - Ξάνθη. Επάνδρωση με σταθμάρχη του σταθμού Ξάνθης, λειτουργία- φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ, διασφάλιση επικοινωνίας (με πιστοποιημένο σύστημα επικοινωνίας).
  7. Λάρισα - Βόλος. Λειτουργία - φύλαξη όλων των ΑΣΙΔ.
  8. Οι συρμοί ΑEG να τεθούν εκτός κυκλοφορίας καθώς παρουσιάζουν διαρκή προβλήματα κατά την πορεία, μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων αυτών. H Ηellenic Train να διασφαλίσει ότι το τροχαίο υλικό που πρόκειται να κυκλοφορήσει στην πρώτη φάση θα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικό για την ασφάλεια όλων και την αποφυγή καθυστερήσεων.
  9. Άμεση λειτουργία του GSMR εφόσον αυτό έχει πιστοποιηθεί.

Εκτός αυτών, ο ΟΣΕ οφείλει να φροντίσει άμεσα και να ενημερώσει γραπτώς εντός 10 ημερών για τον σχεδιασμό του για την εκπόνηση σχεδίου εκ-χόρτωση των γραμμών σε όλη την σιδηροδρομική υποδομή.Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ζητάμε την καταγραφή των συνομιλιών των μηχανοδηγών με τους εκπροσώπους του διαχειριστή υποδομής ΚΑΙ από την Hellenic Train καθώς μετά την σιδηροδρομική τραγωδία υπήρξε επιλεκτική διαρροή συνομιλιών που αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη από τις πραγματικές αιτίες της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Τέλος σας ενημερώνουμε ότι ο κ. Τερεζάκης στην συνάντηση του με το Σωματείο μας, ανέφερε ότι η Hellenic Train έχει παραλάβει 30 φορητές συσκευές GSMR. Όπως αναφέρεται στην επιστολή, «πιστεύουμε ότι, χωρίς την επίλυση τους, δεν μπορεί να ξεκινήσουν δρομολόγια σε αυτά τα σημεία».

Σκέρτσος: Με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου

«Η δέσμευση της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού του κ. Γεραπετρίτη είναι ότι η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνει με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια και σε συνεργασία με το προσωπικό με το έμψυχο δυναμικό των ελληνικών σιδηροδρόμων. Συνεπώς δεν πρόκειται να γίνει τίποτα αν δεν αισθανθούν ασφαλείς οι άνθρωποι. Θα συζητήσουμε όλα τα θέματα, δεν υπάρχει περίπτωση να έχουμε επανεκκίνηση με τυφλά σημεία στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων» ξεκαθάρισε ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στον Real fm.

«O κ. Γεραπετρίτης βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους εργαζόμενους και με τους συνδικαλιστικούς φορείς και εκπροσώπους ώστε να λυθούν όλα τα ζητήματα που θέτουν» πρόσθεσε.

«Εμείς αναλαμβάνουμε πλήρως την ευθύνη που μας αναλογεί αλλά και την ευθύνη της λύσης για να μην ξαναζήσουμε αυτό το τραγικό δυστύχημα. Αυτό είναι το ελάχιστο που έχουμε να πράξουμε ως ένδειξη σεβασμού προς τις ζωές που χάθηκαν και προς όλους τους πολίτες που ζητούν το αυτονόητο, να λειτουργούν με ασφάλεια κρίσιμες υποδομές, κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες όπως είναι οι δημόσιες μεταφορές» υπογράμμισε ακόμη.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, αφού είπε ότι σύστημα τηλεδιοίκησης υπήρχε και λειτουργούσε από το 2007 έως το 2011 και έπεσε σε αδράνεια από το 2011 και μετά, υπογράμμισε ότι «όποιος λέει ότι λειτουργούσε πλήρως το κεντρικό σύστημα τηλεδιοίκησης από το 2011 και μετά λέει ψέματα. Λειτουργούσαν επιμέρους τμήματά του».

«Χθες καταδείχθηκε και στη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής θεσμών και διαφάνειας αλλά και με τα ρεπορτάζ που έγιναν ότι υπήρχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο δεν χρησιμοποιήθηκε από τον σταθμάρχη της επίμαχη ώρα δυστυχώς. Είχε χρησιμοποιηθεί την ίδια μέρα από τις προηγούμενες βάρδιες, από τους συναδέλφους του και εκεί εντοπίζεται η τραγική μεγάλη ευθύνη του σταθμάρχη, διότι παρέκαμψε το σύστημα ενώ θα μπορούσε με τη χρήση του να έχει τροχοδρομήσει στην άνοδο το τραίνο» επεσήμανε ακόμη ο Άκης Σκέρτσος, τονίζοντας ότι το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποτραπεί αν ο σταθμάρχης είχε κάνει χρήση του συστήματος.

Αναφερόμενος στο δίλημμα των εκλογών είπε «το ερώτημα που θα κληθούμε να απαντήσουμε στις κάλπες είναι ποιος είναι με την πρόοδο και ποιος είναι με τον σταθμάρχη της Λάρισας και με όλο το σύστημα αυτό που εμάς μας βρίσκει απέναντι, της υστέρησης, της ανευθυνότητας και της ήσσονος προσπάθειας».

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.