Ελλαδα

Τέμπη: Νέα πρόσωπα στο κάδρο των ερευνών - Έρχονται και άλλες διώξεις

Συνεδριάζει η Ολομέλεια Εφετών Λάρισας

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Τέμπη - Σύγκρουση τρένων: Ανοίγει το κάδρο των ερευνών - Τα νέα πρόσωπα - Πού στρέφονται οι έρευνες

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των Αρχών για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, όπου έχασαν την ζωή τους 57 άνθρωποι. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι ο κύκλος των υπόπτων διευρύνεται.

Όπως μετέδωσε ο ΣΚΑΪ, αναμένονται και άλλες διώξεις μετά από αυτές των τριών (σ.σ. του επιθεωρητή του ΟΣΕ και δύο σταθμαρχών) με την προσοχή να στρέφεται πλέον και στα κεντρικά του ΟΣΕ.

Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα στρέφεται πλέον στους κεντρικά υπεύθυνους του ΟΣΕ, οι οποίοι λάμβαναν ένα μήνα νωρίτερα τις λίστες με τις βάρδιες και όφειλαν να ελέγξουν, αν έχουν τοποθετηθεί σωστά οι σταθμάρχες και αν καλύπτονται οι ανάγκες.

Όσον αφορά στις διώξεις που έχουν ήδη ασκηθεί, δηλαδή στον επιθεωρητή και τους δύο σταθμάρχες, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι ποινές που θα αντιμετωπίσουν ανέρχονται από 10 χρόνια έως και ισόβια, για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών.

Ο επιθεωρητής τοποθέτησε επί 4 ημέρες μόνο του, τον άπειρο 59χρονο σταθμάρχη στη Λάρισα, ενώ ο βασικός σταθμάρχης, ο συμβασιούχος, είχε υποχρέωση να κάτσει μέχρι τις 23:00 το βράδυ, αλλά έφυγε νωρίτερα. Ο δε βοηθητικός, έπρεπε επίσης να κάτσει έως τις 23:00, αλλά κι αυτός αποχώρησε νωρίτερα από τη βάρδιά του.

Οι δύο σταθμάρχες θα κληθούν τις αμέσως επόμενες ημέρες από την ανακρίτρια.

Υπενθυμίζεται ότι, σήμερα συγκαλείται η Ολομέλεια Εφετών Λάρισας, με αντικείμενο να εγκρίνει την αναβάθμιση της έρευνας για την τραγωδία στα Τέμπη και να ορίσει δύο εφέτες ειδικούς ανακριτές, έναν τακτικό κι έναν αναπληρωματικό, για την ταχύτερη διενέργεια της κύριας ανάκρισης. Κάτι τέτοιο κρίθηκε αναγκαίο λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης και των πολλών παραμέτρων της υπόθεσης, η οποία είναι πολύπλοκη και εκτενής.

Η πρώτη δήλωση του επιθεωρητή ΟΣΕ μετά την τραγωδία

Στην πρώτη δήλωσή του, μέσω των δικηγόρων του, προέβη το βράδυ της Πέμπτης ο επιθεωρητής του ΟΣΕ για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Πιο συγκεκριμένα, επιθεωρητής αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στους παράγοντες που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων την 28η Φεβρουαρίου, στις αρμοδιότητες των υπαλλήλων στον σταθμό, αλλά και στη χρονική αλληλουχία των γεγονότων εκείνη τη μοιραία βραδιά.

Τονίζει ακόμη ότι πρέπει να γίνει σεβαστό το τεκμήριο αθωότητάς του και το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη.

Όπως επισημαίνει: «Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».

Υπενθυμίζεται ότι εναντίον του απαγγέλθηκαν κατηγορίες για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών και ανθρωποκτονία κατά συρροή.

Η δήλωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ

«Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος.

Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ ́Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες.

Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της της εταιρείας Hellenic Train με την εμπορική αμαξοστοιχία:
Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα.
Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων.

Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας – Παλαιοφαρσάλου – Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα.

Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης – μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων τους.

Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση.

Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ‘ αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική εργασία.

Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στην αρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο!

Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση –, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος 3 σταθμάρχες.

Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής.

Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».