Ελλαδα

Επίλογος για τις έρευνες στο σημείο της τραγωδίας - Η ώρα της απολογίας του σταθμάρχη

Διερεύνηση για τα αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επίλογος στις έρευνες - Η ώρα της απολογίας του σταθμάρχη Λάρισας

Την ώρα που ξεχειλίζει η οργή και ο πόνος των συγγενών των 57 νεκρών της αδιανόητης τραγωδίας στα Τέμπη, η οποία έχει προκαλέσει σοκ στην κοινή γνώμη, μπαίνει επίλογος στην επιχείρηση για την ανάσυρση σορών και την απομάκρυνση των βαγονιών από τις σιδηροδρομικές γραμμές.

Την ίδια ώρα, ανοίγει νέος κύκλος ερευνών, που πλέον έχουν να κάνει με τη διερεύνηση των αιτιών και των ευθυνών για το πολύνεκρο δυστύχημα.

Η ώρα της απολογίας του σταθμάρχη Λάρισας

Σήμερα, Σάββατο (4/3), πρόκειται να απολογηθεί ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος είναι αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες, σε βαθμό κακουργήματος.

Η ποινική δίωξη που ασκήθηκε σε βάρος του αφορά σε ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό, ενώ η κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών σε βάρος του είναι η σοβαρότερη (κακούργημα) που επισύρει με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη ως ισόβια.

Μετά την προσαγωγή του στον εισαγγελέα παραπέμφθηκε σε ανακριτή και έλαβε προθεσμία για σήμερα, Σάββατο, προκειμένου να απολογηθεί. Σε δηλώσεις του έξω από το δικαστικό μέγαρο, ο συνήγορος του σταθμάρχη ανέφερε ότι ο 59χρονος: «Από ανθρώπινη πλευρά είναι συντετριμμένος. Αναλογίζεται αυτό που έγινε και δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της ευθύνης. Ανέλαβε την ευθύνη μέσα στο πλαίσιο που του αναλογεί. Αλλά αυτό που μετράει είναι να ψάξουμε όχι το δέντρο αλλά το δάσος ευθυνών. Εδώ υπάρχει ένα δάσος ευθυνών», δήλωσε ο συνήγορος του σταθμάρχη.

Ένας σταθμάρχης μόνος στο πόστο 

Πολλά τα ερωτήματα που εγείρονται για το πώς φθάσαμε στην τραγωδία. Μεταξύ αυτών, το γιατί ο συγκεκριμένος σταθμάρχης να βρίσκεται στο πόστο μόνος του έχοντας την αποκλειστική ευθύνη και χωρίς ένα δεύτερο ζευγάρι μάτια.

Επιπλέον, όπως σημειώνουν άνθρωποι που είναι σε θέση να γνωρίζουν τη συγκεκριμένη εργασία, θα πρέπει να υπάρχει εμπειρία για το σταθμαρχείο της Λάρισας που είναι αιχμής και διαχειρίζεται την κυκλοφορία πολλών τρένων. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης βρισκόταν εκεί μόνο 15 ημέρες.

Παράλληλα, ο 59χρονος φέρεται να είχε ειδοποιηθεί 16 λεπτά νωρίτερα από τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων, για την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Αυτό που προκύπτει από τις πληροφορίες της ΕΡΤ από τον σταθμό των νέων Πόρων, είναι ότι το εμπορικό ξεκίνησε ένα λεπτό αργότερα από επιβατικό. Υπάρχουν τρεις καταγραφές μεταξύ των δύο σταθμών που επιβεβαιώνουν ότι για 15 λεπτά τα τρένα ήταν στην ίδια γραμμή και σε αντίθετη πορεία.

Τριμελής Ειδική Επιτροπή διερεύνησης

Εκτός από τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, την οποία ο Ισίδωρος Ντογιάκος έχει περιγράψει ότι πρέπει να είναι προς κάθε κατεύθυνση και να μην μείνει καμία πτυχή και κανένας στο σκοτάδι, το έργο της θα αρχίσει να επιτελεί και η Τριμελής Ειδική Επιτροπή που όρισε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού.

Στόχος της Ειδικής Επιτροπής είναι η διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Η Επιτροπή είναι τριμελής και συμμετέχουν οι:

  • Ιωάννης - Κωνσταντίνος Χαλκιάς, Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρος.
  • Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ως μέλος.
  • Βασίλειος Προφυλλίδης, Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλος.

Η Επιτροπή προκειμένου να επιτελέσει το έργο της -και στο συντομότερο δυνατό χρόνο- θα καλέσει τεχνικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες ή όποιο άλλο πρόσωπο κρίνει απαραίτητο, προκειμένου να τη συνδράμουν.

Τρεις σοροί δεν έχουν ταυτοποιηθεί

Έως το βράδυ της Παρασκευής (3/3) ολοκληρώθηκε η εξέταση DNA όλων των δειγμάτων που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. από τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και μέσω αυτών ταυτοποιήθηκαν 54 νεκροί. Ωστόσο τρεις σοροί παραμένουν χωρίς «όνομα». 

Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο του Σώματος, Αστυνόμο Β' Κωνσταντία Δημογλίδου, αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξεταστούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.

«Αναφορικά με τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών των θυμάτων, η οποία συνεχίζεται, από τον επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της Ελληνικής Αστυνομίας και τους ειδικούς ψυχολόγους, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στην οικογένεια κάθε θύματος καθώς δεν πρόκειται για μία τυπική διαδικασία αλλά απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί», είπε η εκπρόσωπος της ΕΛ.ΑΣ.

Επίσης, το απόγευμα της Παρασκευής απομακρύνθηκε από τον τόπο του δυστυχήματος το τρίτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας, ενώ τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας τοποθετούνται σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο του ΟΣΕ, προκειμένου να ερευνηθούν από τους εμπειρογνώμονες.