- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Ο τελευταίος καροτσέρης στη Θεσσαλονίκη - Οι άμαξές του (εικόνες)
Το αντίγραφο άμαξας της βασίλισσας Ελισάβετ που έφτιαξε
Στη Θεσσαλονίκη ο Κωνσταντίνος Κοπέλης είναι ο τελευταίος των καροτσέρηδων. Όλη του τη ζωή έφτιαχνε άμαξες. Αυτή είναι η ιστορία του.
Ήταν Άνοιξη του 1953, όταν η πρώτη άμαξα που έφτιαξε ο Κωνσταντίνος Κοπέλης κυκλοφόρησε σε χωματόδρομους στη Θεσσαλονίκη. Από τότε πέρασαν από τα χέρια του εκατοντάδες μεταφορικά μέσα της εποχής.
Ο 84χρονος, ένας από τους παλαιότερους κατασκευαστές κάρων, έχει περάσει μια ζωή μέσα στο εργαστήριό του και με τη μαεστρία, την τεχνική και τα εργαλεία του, έχει φτιάξει -κατά παραγγελία- κάθε λογής άμαξες και κάρα: Από τρίκυκλα μέχρι απομιμήσεις της βασιλικής άμαξας της Ελισάβετ.
Ο χρόνος έχει αφήσει τα αποτυπώματά του πάνω στα κάρα που βρίσκονται σήμερα στο εργαστήριο του 84χρονου, στην Άσσηρο Θεσσαλονίκης. Όπως λέει ο τελευταίος των ...καροτσέρηδων, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, θυμάται σχεδόν όλες τα κατασκευές και τους πελάτες του. Εξάλλου, το εργαστήριό του ήταν μια άλλη… «αυτοκινητοβιομηχανία» της εποχής.
Το κάρο ήταν το αμάξι της εποχής τη δεκαετία του '50
«Δεν υπήρχε άλλο μέσο μεταφοράς εκείνα τα χρόνια. Στους χωματόδρομους οι μετακινήσεις για όλους τους λόγους γίνονταν με τα κάρα. Έκαναν τις δουλειές τους με αυτά, πήγαιναν και στα γειτονικά χωριά για ψώνια ή επισκέψεις, ακόμη και για τις βόλτες τους. Όλα με τα κάρα. Ήταν το αμάξι και το ταξί της εποχής» εξηγεί ο κ. Κοπέλης.
Όπως σημειώνει, υπήρχαν επίσης ειδικές παραγγελίες και κατασκευές που αποτύπωναν το γούστο των πελατών. Φίλοι και γνωστοί λένε πως ξεπέρασε τον εαυτό του, όταν κατασκεύασε μια άμαξα ολόιδια με αυτήν της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας. «Έτυχε να βρεθώ σε μια γιορτή στην Αυστραλία, όπου εκεί είχαν φέρει τη βασιλική άμαξα, αυτή που μεταφέρει την Ελισάβετ. Όταν την είδα, σκέφτηκα αμέσως πότε θα επιστρέψω στη Θεσσαλονίκη για να μπω στο εργαστήριο και να φτιάξω ένα πιστό αντίγραφο. Όπως και έγινε» τόνισε.
Και πρόσθεσε: «Μού πήρε αρκετό καιρό για να την ολοκληρώσω, αλλά με το αποτέλεσμα είχαν ενθουσιαστεί όλοι. Πολλοί μάλιστα είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον για να την αποκτήσουν και τελικά την αγόρασε ένας ιδιώτης από την περιοχή της Καλαμαριάς».
Πώς ξεκίνησε να φτιάχνει κάρα και άμαξες
Ο κ. Κοπέλης ξεκίνησε τη δουλειά δίπλα σε έναν μάστορα στον Βαρδάρη, έπειτα έστησε το δικό του μαγαζί για 15 χρόνια στην οδό Παύλου Μελά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και αργότερα απομακρύνθηκε στην Άσσηρο, όπου μέχρι και σήμερα διατηρεί τον χώρο του, που πλέον είναι ένα είδος μουσείου, γεμάτου αναμνήσεις και ιστορία.
Υπήρξε εποχή που δεν προλάβαινε να σηκώσει κεφάλι από τη δουλειά και πάλευε ώρες ατέλειωτες με το ξύλο και το σίδερο, τον σχεδιασμό και τη συναρμολόγηση από την αρχή μέχρι το τέλος.
Σιγά σιγά η φήμη του εξαπλώθηκε ως ένας από τους καλύτερους καροποιούς σε όλην τη χώρα και, όπως λέει, ήταν δύσκολη δουλειά που ήθελε κόπο αλλά και μεράκι, αλλά ο ίδιος διέθετε και τα δυο.
Πώς το μηχανάκι και το αυτοκίνητο έφεραν σε δεύτερη μοίρα τις άμαξες
Με το πέρασμα του χρόνου και όταν μπήκε στη καθημερινότητα των πολιτών το μηχανάκι και το αυτοκίνητο, η παραγωγή έπεσε και μαζί και οι δουλειές του.
Παρ' όλα αυτά δεν σκέφτηκε ούτε στιγμή να αλλάξει δουλειά και συνέχιζε να κατασκευάζει άμαξες για τους λάτρεις των τροχήλατων μιας άλλης εποχής, ενώ πολλά μικρά και μεγαλύτερα παιδιά επισκέπτονται με το σχολείο τον χώρο και μαθαίνουν για το επάγγελμα που χάθηκε στο πέρασμα του χρόνου.
Ο κ. Κοπέλης βγήκε στη σύνταξη. Ωστόσο, παρόλο που διανύει την όγδοη δεκαετία της ζωής του δεν κρέμασε τα εργαλεία του και ασχολείται ακόμη, έχοντας το άλλοτε επάγγελμά του σαν χόμπι. Φίλοι και γνωστοί τού φέρνουν για... λίφτινγκ τα κάρα τους, τα οποία χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα για ιδιωτική χρήση ως διακοσμητικά σε αυλές σπιτιών, για τη βόλτα της νύφης με τον γαμπρό. Σε πολλά νησιά της χώρας οι άμαξες που ξετρελαίνουν τους τουρίστες, έχουν την υπογραφή του.
Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο οδηγός δεν τραυματίστηκε
Για την υπόθεση των Αμπελοκήπων
Γνωστός από την «Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς»
Τι ανέφερε ο Γιώργος Τσαγκαράκης
Φωτιά σε φορτηγό φαίνεται να συνδέεται με το περιστατικό - Τι εκτιμούν οι αρχές
Το επιχειρησιακό πλάνο που εκπονήθηκε για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών τις γιορτές
Σε μία προσπάθεια επανανοηματοδότησης των πολιτιστικών εκδηλώσεων με αφορμή τα 100 χρόνια του δήμου Ιλίου
Αν απαγορευόταν ένας οδηγός λεωφορείου να κάνει κι άλλα πράγματα ταυτόχρονια, θα το έκαναν τόσοι πολλοί;
Ποιες κατηγορίες αντιμετωπίζει
Ο 55χρονος αστυνομικός προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, δίνοντας μάχη για τη ζωή του
Πού οφείλεται η θερμοκρασιακή διαφορά
«Δεν κρατήσαμε κρυφή την αρρώστια του»
Η πρόγνωση των μετεωρολόγων για το θερμοκρασιακό «ασανσέρ»
Πού εντοπίζονται τα σημαντικότερα προβλήματα στο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου
Διοργανώνοντας το συνέδριό μας
Θα στολιστεί από τα συνεργεία του δήμου Αθηναίων για τα Χριστούγεννα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.