Ελλαδα

Γιατί έχει τόση κίνηση: Τι απαντούν για την Αθήνα οι ειδικοί

Πόσο αυξήθηκε το μποτιλιάρισμα σε Κηφισό, Κηφισίας και Αττική Οδό

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Μποτιλιάρισμα στη Συγγρού με τους οδηγούς να αναρωτιούνται «γιατί έχει τόση κίνηση»
Μποτιλιάρισμα στη Συγγρού με τους οδηγούς να αναρωτιούνται «γιατί έχει τόση κίνηση» © EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Στην Αθήνα η κίνηση και το μποτιλιάρισμα είναι καθημερινότητα, και οι οδηγοί στα αυτοκίνητα κινούνται με καθυστερήσεις σε Κηφισό, Κηφισίας και Αττική Οδό.

Το μποτιλιάρισμα, η έντονη κίνηση και η κυκλοφορία με μεγάλη δυσκολία των οδηγών είναι μια πραγματικότητα τους τελευταίους μήνες στην Αθήνα. Αν σημειωθεί και κάποιο τροχαίο στην Παραλιακή ή στον Κηφισό, τότε η κατάσταση γίνεται απελπιστική. Στο google maps ο δρόμος γίνεται «βαθύ κόκκινο» ή «μπορντό».

Συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί επιστήμονες, που μετείχαν στη σχετική έρευνα του Πρώτου Προγράμματος και στην εκπομπή «Το GPS της επικαιρότητας», σε συνεργασία με το ΕΜΠ, τοποθετήθηκαν επίσημα σε μια προσπάθεια να δώσουν απάντηση στο «γιατί υπάρχει τόση κίνηση».

Σύμφωνα με την έρευνα, οι επιστήμονες προειδοποίησαν ότι αν δεν ληφθούν μέτρα, η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη στους δρόμους της Αθήνας με την κίνηση, επηρεάζοντας μέχρι και την αξία των ακινήτων σε ορισμένες περιοχές. Όπως εξήγησαν, η επιστροφή στην κανονικότητα οδήγησε σε αύξηση της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας, με το μποτιλιάρισμα να εμφανίζεται και πάλι σε καθημερινή βάση.

Κίνηση στους δρόμους της Αθήνας - Τι δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο ΕΜΠ, Παναγιώτης Τζούρας, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020:

  • Η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10% με 15% και στη Λεωφόρο Κηφισίας ξεπερνά το 30%.
  • Οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής στον Κηφισό ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά και στην Αττική Οδό φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.
  • Καθυστερήσεις καταγράφονται και στον Περιφερειακό Υμηττού, με συνέπεια να εντείνονται καθημερινά ο εκνευρισμός και η κούραση οδηγών και επιβατών.
  • Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι ο μεγάλος «χαμένος» ελέω πανδημίας Covid-19. Οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στα 3/4 σε σχέση με το 2019. Το υπόλοιπο 1/4 των καθημερινών επικυρώσεων έχει πάει στο... αυτοκίνητο, καθώς πολίτες αποφεύγουν τα ΜΜΜ λόγω κορωνοϊού.

«Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, έχει δημιουργήσει την κατάσταση που ζούμε με την κίνηση στην Αθήνα» τόνισε ο κ. Τζούρας.

«Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση κατά τις ώρες αιχμής. Δηλαδή, τα λεωφορεία περνούν πολύ γεμάτα κατά τις ώρες αιχμής και είναι σχεδόν άδεια τις υπόλοιπες ώρες. Η κινητικότητα δεν έχει μόνο χωρική διάσταση, αλλά και χρονική» επεσήμανε.

Μποτιλιάρισμα στον Κηφισό (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ) - Η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας μπορεί να μειωθεί, υποστηρίζουν συγκοινωνιολόγοι
Μποτιλιάρισμα στον Κηφισό (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ) - Η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας μπορεί να μειωθεί, υποστηρίζουν συγκοινωνιολόγοι © EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

​Σημειώνεται ότι τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών δείχνουν πως το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%.

Τι συμβαίνει με την κίνηση και το μποτιλιάρισμα στους δρόμους σε άλλες χώρες της Ευρώπης

«Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα, στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, "πεθαίνει", και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία» ξεκαθάρισε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός.

Και πρόσθεσε: «Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα».

Αφού περιέγραψε τη δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν παιδιά, ηλικιωμένοι και ανάπηροι, ζήτησε οι πολίτες να παραδειγματιστούν από αυτά που συμβαίνουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου επικροτούνται πολιτικές για τον περιορισμό του αυτοκινήτου και την αύξηση πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων.

Έρευνα Πρώτου – ΕΜΠ για την κίνηση στους δρόμους: Γιατί αυξήθηκε και πώς θα λυθεί

Μποτιλιάρισμα σε ώρες αιχμής - Η κίνηση όλο και χειροτερεύει σε σχέση με το 2019

«Δεν πρόκειται από τη μια μέρα στην άλλη ούτε να εξαφανίσουμε τα αυτοκίνητα από τους δρόμους των πόλεων, ούτε στις ώρες αιχμής να ζούμε στον "παράδεισο". Υπάρχουν λύσεις και η βασικότερη είναι να μπορέσουμε να στρέψουμε τον κόσμο στις αστικές συγκοινωνίες, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο» ανέφερε από τη μεριά του ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.

Και τόνισε: ««Πιστεύω ότι είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής. Ενώ είχαμε αυξημένη κίνηση 08.00 - 09.00, τώρα έχουμε 09.00-10.00 και 10.00-11.00. Το ποτάμι (σ.σ. Κηφισός - Εθνική Οδός) είναι μπλοκαρισμένο και στις 13.00 στο ρεύμα προς Πειραιά».

Επιστρέφει ο Δακτύλιος στις 25 Οκτωβρίου - Πόσο θα βοηθήσει να μειωθεί η κίνηση και το μποτιλιάρισμα

Εν τω μεταξύ, όπως έχει γίνει γνωστό, ο Δακτύλιος επιστρέφει στην Αθήνα στις 25 Οκτωβρίου 2021. Ωστόσο, ο προβληματισμός είναι έντονος σχετικά με το πώς θα επηρεαστεί η κίνηση στα περιφερειακά οδικά δίκτυα.

Στο «κόκκινο» η Παραλιακή, με το μποτιλιάρισμα και την κίνηση να δοκιμάζει τις αντοχές των οδηγών στα αυτοκίνητα
Στο «κόκκινο» η Παραλιακή, με το μποτιλιάρισμα και την κίνηση να δοκιμάζει τις αντοχές των οδηγών στα αυτοκίνητα © EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Κάποια μορφή δακτυλίου είναι δύσκολο να αποφύγουμε. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω. Στο εξωτερικό οι προτεραιότητες έχουν να κάνει με το περιβάλλον και άλλους περιορισμούς, ενώ εδώ έχουμε μείνει στο μονά-ζυγά» εξήγησε ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, Κωνσταντίνος Κουρέτας.

Πώς θα μειωθεί η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας - Τι προτείνουν για το μποτιλιάρισμα οι Έλληνες συγκοινωνιολόγοι

Η πρόταση των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων ήταν πάντα ότι η πρόσβαση θα πρέπει να εξασφαλίζεται σε όλους, σημείωσε ο κ. Κουρέτας. Αυτό όμως με πάρα πολύ καλά εναλλακτικά μέσα, όπως είπε. Και εξήγησε: «Το μεγάλο μας όπλο είναι τα ΜΜΜ. Αν δεν εξασφαλίσουμε την ισότιμη και ανθρώπινη πρόσβαση σε όλους, δεν μπορούμε να μιλάμε για απαγορεύσεις. Οι απαγορεύσεις στα κέντρα των πόλεων πρέπει να πηγαίνουν χέρι-χέρι με τη βελτίωση της εναλλακτικής».

«Αυτό που χρειάζεται να εξασφαλιστεί είναι ότι θα έχουμε ένα περιφερειακό δίκτυο όσο το δυνατόν βελτιστοποιημένο, που έχει να κάνει και με τη σηματοδότηση και με την επιτήρηση της στάθμευσης, την αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας, ώστε το οδικό δίκτυο να λειτουργεί με έναν βιώσιμο τρόπο» ανέφερε επίσης.

Και πρόσθεσε: «Ο σκοπός είναι να μειωθεί η ανάγκη για αυτοκίνητο, ώστε να μην πιάνουν τόσο χώρο στους δρόμους και αυτός ο χώρος να αποδοθεί στους πεζούς, στα ποδήλατα και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

Σημειώνεται πως η έρευνα για την κίνηση και το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της Αθήνας συνεχίζεται την Τρίτη 12 Οκτωβρίου, με τη συμμετοχή του γ.γ. του υπουργείου Περιβάλλοντος Θ. Μπακογιάννη, της προέδρου του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη Αννας Διαμαντοπούλου, του συγκοινωνιολόγου Γιώργου Γιαννή και του Φάνη Παπαδημητρίου από την Αττική Οδό.

Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Σεπτεμβρίου ο δήμαρχος Αθηναίων είχε ξεκαθαρίσει ότι είναι «ώρα να επιστρέψει ο πράσινος δακτύλιος στην Αθήνα».

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.