Ελλαδα

Έρχεται η προσωρινή άδεια οδήγησης - Πώς μπορείς να την πάρεις

Πρόστιμο έως και 1.000.000 ευρώ προβλέπει νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών - Σε ποια περίπτωση

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών αλλάζει ό,τι ξέραμε για τις άδειες οδήγησης: Πώς μπορείς να πάρεις μια προσωρινή

Προσωρινές άδειες οδήγησης προβλέπονται σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικότερα, η προσωρινή άδεια οδήγησης θα χορηγείται μέχρι την έκδοση της κανονικής, δηλαδή για το χρονικό διάστημα από την εξέταση του υποψήφιου οδηγού μέχρι την έκδοση της άδειας. Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για να διευκολύνονται οι κάτοχοι διπλωμάτων οδήγησης τρίτων χωρών (π.χ. Κινέζοι) να οδηγούν στην Ελλάδα, αρκεί να υπάρχει νόμιμη επίσημη μετάφραση (ελληνική ή αγγλική) της εθνικής τους άδειας.

Με την προσωρινή άδεια οδήγησης επιτρέπεται η οδήγηση της οικείας κατηγορίας οχήματος αποκλειστικά εντός της ελληνικής επικράτειας και για χρονικό διάστημα έως την παραλαβή του εντύπου της άδειας οδήγησης. Το διάστημα αυτό, όμως, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τέσσερις μήνες. Η χορήγηση της προσωρινής άδειας οδήγησης θα διενεργείται ηλεκτρονικά, μέσω ψηφιακής πλατφόρμας του Υπουργείου Μεταφορών έπειτα από την υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης των δικαιούχων και κατόπιν της ταυτοποίησής τους στην οικεία πλατφόρμα.

Η προσωρινή άδεια θα χορηγείται από το σύστημα σε ψηφιακή μορφή -και σε έντυπη μορφή κατόπιν ταυτοποίησης των στοιχείων του δικαιούχου. Στην ψηφιακή πλατφόρμα μέσω ηλεκτρονικών μέσων, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση και τα ελεγκτικά όργανα ως εξουσιοδοτημένοι χρήστες.

Προσωρινή άδεια - Σε ποιες περιπτώσεις χορηγείται

Όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, η προσωρινή άδεια οδήγησης χορηγείται στις παρακάτω περιπτώσεις υποψηφίων οδηγών ή οδηγών:

α) Στους επιτυχόντες δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, είτε για αρχική χορήγηση άδειας οδήγησης, ή για επέκταση άδειας οδήγησης σε άλλη κατηγορία

β) Σε όσους υποβάλουν στην αρμόδια υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας, αίτηση με πλήρη φάκελο δικαιολογητικών για να ανανεώσουν την άδεια οδήγησης εφόσον έχει λήξει η ισχύς της, για έκδοση αντιγράφου ελληνικής άδειας οδήγησης λόγω απώλειας/κλοπής, για προσθήκη του κωδικού 96 στην κατηγορία Β της άδειάς τους, για άρση του κωδικού 114, για μεταβολή στοιχείων ελληνικής άδειας οδήγησης και για περιορισμό κατηγοριών ισχύουσας άδειας οδήγησης.

Τσουχτερά πρόστιμα για μεταχειρισμένα οχήματα από το εξωτερικό

Επίσης, με συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου, προβλέπονται πρόστιμα από 5.000 έως 50.000 ευρώ για εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, εφόσον εντοπιστούν πλαστά ή παραποιημένα έγγραφα ή ανακολουθία χιλιομέτρων, καθώς και αν δεν ολοκληρώνεται η έκδοση της ελληνικής άδειας κυκλοφορίας.

Αυτοκίνητα/© EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Παρέχεται ακόμη, η δυνατότητα μίσθωσης φορτηγών Δημόσιας Χρήσης που δεν έχουν στοιχεία κυκλοφορίας, με στόχο την εξοικονόμηση για τις μισθώτριες εταιρείες, καθώς αποτελεί μια μορφή ανανέωσης του στόλου με ταυτόχρονο περιβαλλοντικό όφελος.

Τι αλλάζει σε ΚΤΕΛ και τουριστικά λεωφορεία

Επιπλέον, ανοίγεται ο δρόμος για τη μίσθωση ΚΤΕΛ από εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, προκειμένου να εκτελούν αστικό έργο. Σημειώνεται ότι έχει ήδη ξεκινήσει η σχετική διαδικασία με τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και τον ΟΑΣΘ.

Τέλος, μπαίνουν ηλικίες στα τουριστικά λεωφορεία: Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται, τα τουριστικά λεωφορεία αποσύρονται από την κυκλοφορία μόλις κλείσουν τα 27 έτη. Αντίστοιχα, σε κυκλοφορία μπορούν να τεθούν καινούργια ή μεταχειρισμένα λεωφορεία με ηλικία έως 5 έτη.

ΚΤΕΛ/© EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Σε περίπτωση αντικατάστασης τουριστικών λεωφορείων δημοσίας χρήσης, το νομοσχέδιο ορίζει ότι ο ιδιοκτήτης τους μπορεί να αποκτήσει κάποιο καινούριο όχημα ή κάποιο μεταχειρισμένο με ηλικία έως 15 έτη.

Πρόστιμα 5.000 -1.000.000 ευρώ για κλείσιμο αυτοκινητοδρόμων

Μετά και το πρόσφατο χάος στη Μαλακάσα, όπου οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών αγνόησαν τον χιονιά και μπήκαν χωρίς αλυσίδες με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν, στο σχέδιο νόμου υπάρχει συγκεκριμένη διάταξη που φέρνει τσουχτερά πρόστιμα.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται βαριές κυρώσεις σε φορείς αλλά και ιδιώτες, «με ευθύνη των οποίων διακόπτεται η κυκλοφορία (λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών ή βλάβης οδικής υποδομής) σε οποιοδήποτε τμήμα του βασικού και του δευτερεύοντος εθνικού οδικού δικτύου για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της μίας ώρας, με συνέπεια την τεράστια ταλαιπωρία των χρηστών, τη δημιουργία καταστάσεων διακινδύνευσης της υγείας και της περιουσίας των πολιτών».

Κατ’ εξαίρεση, η προσωρινή διακοπή κυκλοφορίας επιτρέπεται «μόνο σε περιπτώσεις που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, ή τις συμβάσεις που έχουν συναφθεί με τους παραχωρησιούχους για τη λειτουργία και συντήρηση τμημάτων του βασικού εθνικού οδικού δικτύου, και αποκλειστικά υπό τους προβλεπόμενους όρους και στην απολύτως αναγκαία έκταση».

Συγκεκριμένα, θα επιβάλλεται στους υπευθύνους πρόστιμο από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ, αναλόγως με την βαρύτητα του περιστατικού (διάρκεια διακοπής κυκλοφορίας, έκτασης και συνεπειών). Επίσης, σε περίπτωση που προκύπτουν ευθύνες δημοσίων υπαλλήλων, θα κινείται η διαδικασία επιβολής πειθαρχικών κυρώσεων.