Ελλαδα

Κίνδυνος θάνατος οι λεύκες σε δρόμους της Θεσσαλονίκης - Τι συνέβη

Γιατί οι υπηρεσίες των δήμων έχουν ξεκινήσει να τις κόβουν δίπλα από τις οδικές αρτηρίες

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Εφιάλτης στον δρόμο με τις λεύκες στη Θεσσαλονίκη, με ορατό τον κίνδυνο να πέσουν πάνω σε οδηγούς και πεζούς.

Επικίνδυνες είναι οι λεύκες που φυτεύτηκαν πριν από αρκετά χρόνια κατά μήκος του οδικού δικτύου σε διάφορες περιοχές του νομού Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ασταθή δέντρα με ρηχές ρίζες, τα οποία μπορούν να πέσουν στο έδαφος ή στο οδόστρωμα ακόμα και με χαμηλής έντασης ανέμους. Το θέμα τέθηκε εκ νέου επί τάπητος μετά τα έντονα καιρικά φαινόμενα τον Ιούλιο στη Χαλκιδική και σε άλλες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας.

«Τα δέντρα αυτά είναι πολύ παλιά, γι' αυτό είναι και τόσο επικίνδυνα. Πρόκειται για λεύκες που παίρνουν πολύ μεγάλο ύψος και είναι περισσότερο επιρρεπείς σε πτώσεις. Ειδικά στο οδικό δίκτυο τέτοια δέντρα πρέπει να αποφεύγονται. Και αν αυτά φυτεύτηκαν πριν από χρόνια για άγνωστους σήμερα λόγους, πρέπει πλέον να προσαρμοστούμε στις κλιματικές συνθήκες που διαμορφώνονται και να προσανατολιστούμε σε θαμνώδεις μορφές δέντρων» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ελένη Κατσανίδου, που εργάζεται στο Δασαρχείο Βέροιας.

Με αφορμή την πρόσφατη καταιγίδα που έπληξε κυρίως το πεδινό τμήμα της Ημαθίας, μεταξύ των Δήμων Νάουσας, Αλεξάνδρειας και Βέροιας, η κ. Κατσανίδου αναφέρει ότι το δασαρχείο έδωσε την άδεια για την κοπή δέντρων λόγω μεγάλης επικινδυνότητας.

«Ήδη έχουν κοπεί πάνω από 100 δέντρα κατά μήκος του δρόμου που συνδέει το Αιγίνιο, την Κυψέλη, το Νισέλι και την Αλεξάνδρεια» τονίζει από τη μεριά του ο προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας Ημαθίας, Γιώργος Μπαρμπαρούσης. Διευκρινίζει, δε, ότι στη συγκεκριμένη περιοχή τα δέντρα αυτά ήταν ακόμη περισσότερο επικίνδυνα, καθώς βρίσκονταν δίπλα σε αρδευτική αύλακα με νερό, στοιχείο που αυξάνει την αστάθειά τους.

«Από τις λεύκες αυτές, άλλες είναι αυτοφυείς και άλλες φυτεύτηκαν τις δεκαετίες του '50 και του '60 για λόγους καλλωπισμού» προσθέτει.

Καμία πρόβλεψη για περιβαλλοντική μελέτη

Σύμφωνα με την κ. Κατσανίδου, εκείνες τις δεκαετίες δεν γινόταν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων -κάτι που είναι απαραίτητο σήμερα για να γίνει οποιαδήποτε φύτευση στα πρανή των δρόμων. Πέραν, άλλωστε, από λόγους καλαισθησίας και συγκράτησης του θορύβου αλλά και του εδάφους, δίπλα από τους δρόμους είναι σημαντικό να γίνεται η σωστή επιλογή των κατάλληλων ειδών για φύτευση, ώστε να μην περιορίζεται και η ορατότητα των οδηγών.

«Όλα αυτά περιλαμβάνονται πια στις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων επί των οποίων γνωμοδοτεί και το δασαρχείο» διευκρινίζει.

Το τραγικό συμβάν του 2018

Υπογραμμίζει, παράλληλα, την ανάγκη να λαμβάνονται όλες οι απαραίτητες προβλέψεις προκειμένου να αποφεύγεται ο κίνδυνος πτώσης των δέντρων και υπενθυμίζει το περιστατικό που σημειώθηκε τον Απρίλιο του 2018, όταν ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του από δέντρο που έπεσε πάνω στο αυτοκίνητό του στην Εγνατία Οδό, στο ύψος του κόμβου Κουλούρας.

Συνεχίζονται οι κοπές δέντρων

Η κ. Κατσανίδου γνωστοποιεί επίσης ότι «εκτός από τις κοπές των δέντρων που γίνονται αυτόν τον καιρό έπειτα από σχετικό αίτημα της Πολιτικής Προστασίας, έγινε και καθαρισμός του παράλληλου δρόμου της Εγνατίας με κατεύθυνση από τη Βέροια προς τη Θεσσαλονίκη».

Όπως έγινε γνωστό, οι κοπές των δέντρων από την Πολιτική Προστασία θα συνεχιστούν και όλη την εβδομάδα, σε συνεργασία και με την Αστυνομική Διεύθυνση Ημαθίας, προκειμένου να γίνονται οι κατάλληλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και να διασφαλίζεται η ασφαλής διέλευση των οχημάτων.

«Τα δέντρα που απομένουν είναι λιγότερα σε αριθμό αλλά και λιγότερο επικίνδυνα» προσθέτει από τη μεριά του ο κ. Μπαρμπαρούσης.