- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Γιατί η Ελλάδα έμεινε εκτός του πυροσβεστικού στόλου της ΕΕ
Τι απαντά η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας
Διευκρινίσεις από την Πολιτική Προστασία για τους λόγους που η Ελλάδα δεν συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα πυρόσβεσης RescEU.
Μέχρι τις 11 Ιουνίου είναι ανοιχτή η πρόσκληση των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμμετάσχουν στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών, μέσω του προγράμματος RescEU (του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας), που εγκαινιάστηκε την Τρίτη. Τα παραπάνω διευκρινίζει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), με αφορμή σημερινά δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα δεν συμμετέχει στον κοινό στόλο.
Όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε η γενική γραμματεία, η Ελλάδα υποστήριξε την πρόταση της Επιτροπής για τη δημιουργία του RescEU από την έναρξη των διαπραγματεύσεων στο Συμβούλιο. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η νέα νομοθεσία του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, με την οποία ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία του RescEU, προβλέπει αγορά νέων μέσων από κοινού με την Κομισιόν, όπου το 80-90% της δαπάνης αγοράς θα συγχρηματοδοτείται από την Επιτροπή.
Ωστόσο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώθηκε ότι δεν είναι δυνατό να βρεθούν στο άμεσο μέλλον πρόσθετα μέσα στην αγορά, ειδικά στον τομέα της εναέριας δασοπυρόσβεσης, καθώς δεν κατασκευάζονται από καμία εταιρεία. Έτσι, αποφασίστηκε από την ίδια να υπάρξει μια μεταβατική περίοδος. Στην μεταβατική αυτή περίοδο μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025, τα κράτη-μέλη μπορούν να προσφέρουν στο RescEU, εθνικά μέσα που ήδη διαθέτουν. Η λύση αυτή είναι προσωρινή μέχρι την ουσιαστική θέσπιση του RescEU. Τα μέσα θα πρέπει να παραμείνουν στο μεταβατικό rescEU για όλη τη μεταβατική περίοδο.
Η πρόσκληση συμμετοχής των κρατών-μελών στο RescEU πραγματοποιείται σε διαδοχικούς κύκλους, από τους οποίους ο τρέχων έχει προθεσμία έως την 11η Ιουνίου.
Συνεχίζονται οι συζητήσεις
Σε ότι αφορά τώρα, τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα, από την ΓΓΠΠ διευκρινίζεται ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να αποφασιστεί αν και πώς θα συμμετάσχουμε στο μεταβατικό RescEU.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ από αρμόδιες πηγές, το αντικείμενο προβληματισμού για το θέμα της συμμετοχής της Ελλάδας στον κοινό στόλο, είναι ότι τα εναέρια μέσα που μπορούν να μπουν στο στόλο πρέπει να είναι επιχειρησιακά έτοιμα. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει σε επιχειρησιακή ετοιμότητα μόνο πέντε από τα επτά «Καναντέρ 415» που της έχουν μείνει (τα παλιά «215», δεν μπορούν να συμμετάσχουν στον στόλο). Τα δυό έχουν σοβαρές βλάβες που δεν μπορούν να επισκευαστούν, καθώς το εργοστάσιο έχει κλείσει και δεν υπάρχουν ανταλλακτικά.
Με τα δεδομένα αυτά, πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της μίσθωσης εναέριων μέσων που γίνεται κάθε χρόνο, ώστε να ξεκαθαριστεί αν έχουμε να διαθέσουμε ως χώρα στο RescEU.
Εκείνο που τονίζει η ΓΓΠΠ, είναι ότι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σε αυτό το μεταβατικό στάδιο του RescEU, η χώρα μας μπορεί να ζητήσει την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ, είτε συμμετέχει, είτε δεν συμμετέχει στον κοινό στόλο.
Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται επίσης: «Η χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αναγνώρισε εγκαίρως ότι το ζήτημα των φυσικών καταστροφών έχει καταστεί ευρωπαϊκό, αγγίζοντας το σύνολο των κρατών-μελών και υποστήριξε το RescEU, όχι μόνο ως ένα επιπλέον εργαλείο για την προστασία ευρωπαίων πολιτών, αλλά και ως έμπρακτη ένδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης».
Οι καταστροφικές πυρκαγιές του 2017
Για την ιστορία, η ιδέα της δημιουργίας ενός κοινού ευρωπαϊκού στόλου πυροσβεστικών αεροσκαφών, γεννήθηκε το 2017, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές της Πορτογαλίας. Επειδή καμία χώρα της Ε.Ε. δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στο αίτημα για βοήθεια στην Πορτογαλία, (την ίδια περίοδο ζήτησε και η Ελλάδα βοήθεια για τη μεγάλη πυρκαγιά στον Κάλαμο), αποφασίστηκε να ενισχυθεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας, ώστε να είναι πάντοτε έτοιμος να στείλει βοήθεια όπου χρειαστεί.
Έτσι, προέκυψε το πρόγραμμα rescEU, το οποίο «έτρεξε» ο Ευρωπαίος επίτροπος Χρήστος Στυλιανίδης και στήριξε η Ελλάδα μέσω του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του τότε υπουργού Νίκου Τόσκα. Μέχρι στιγμής, συμμετοχή στον κοινό ευρωπαϊκό στόλο έχουν δηλώσει σε πολιτικό επίπεδο, η Γαλλία (με δύο αεροσκάφη Dash), η Ιταλία και η Ισπανία (με δύο καναντέρ 415 η καθεμία), η Σουηδία με έξι ελικόπτερα και η Κροατία. Από τα μέσα που έχουν δηλωθεί, έχουν διατεθεί ήδη μόνο δύο ελικόπτερα από τη Σουηδία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καλεί και τα άλλα κράτη-μέλη να δηλώσουν συμμετοχή ανάλογα με τη δυνατότητα τους, καθώς ο συγκεκριμένος μηχανισμός είναι πολύ σημαντικός για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών στην Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι εκτός από το RescEU, υπάρχει και η εθελοντική δεξαμενή της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας, από την οποία μπορούν να κληθούν ενισχύσεις για όπου υπάρχει ανάγκη, και στην οποία η Ελλάδα συμμετέχει με πεζοπόρα τμήματα της ΕΜΑΚ και με πυροσβεστικά οχήματα και μηχανήματα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η πτήση που χάθηκε και όσα συνέβησαν στο αεροδρόμιο με τον πρώην υπουργό
H Spirit Aeronautical Systems έδωσε ένα πλήρες χρονικό του περιστατικού
«Πόσοι είμαστε, 8; Και ένας εγώ 9» σχολιάζει σε βίντεο του
Πώς θα εξελιχθούν τα φαινόμενα τις επόμενες ώρες
H απάντηση μέσω των δικηγόρων του
Έρευνα του Lean In Network Greece (Athens) για τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης στις γυναίκες
«Την είδα και μου άρεσε» είπε στην απολογία του
Περίεργη σύμπραξη των δυο youtuber
Άνθρωποι με κάθε τρόπο προσπαθούν να καθαρίσουν τα φρεάτια
Επεισόδιο στη μέση του δρόμου εις βάρος του πρώην δημάρχου Ραφήνας
Οι καταθέσεις και η πρώτη δήλωση της οικογένειας
Πώς να προστατευτείτε από τους κεραυνούς αν βρίσκεστε έξω ή στο σπίτι
Δεν είναι η πρώτη φορά που τον μηνύει - Την κακοποίησε και όταν ήταν έγκυος
Στο στόχαστρο των εισαγγελέων θα τεθούν και άλλα πρόσωπα , συνεργάτες του ερευνώμενου καλλιτέχνη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.