Ελλαδα

Μπες στον κόσμο της επιστήμης με φοιτητές εκπαιδευτές του MIT

Εσύ μπορείς να φτιάξεις μία ανεμογεννήτρια;

Νικολέττα Σταμάτη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Mathisis Initiative μαζί με το J-WEL του MIT και τη Σχολή Μωραΐτη φέρνει το πρώτο θερινό πρόγραμμα STEM στην Ελλάδα για μαθητές γυμνασίου

Εσείς στα 13 σας μπορούσατε να κατασκευάσετε μία ανεμογεννήτρια; Λοιπόν, οι σημερινοί 13χρονοι θα μπορούν κι αυτό χάρη στην Mathisi Initiative.

Ο μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός, σε συνεργασία με τη Σχολή Μωραΐτη και το J-WEL (Abdul Latif Jameel World Education Lab) του πανεπιστημίου MIT, φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα θερινό πρόγραμμα STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά). Σε αυτό μαθητές του γυμνασίου θα έχουν για δύο βδομάδες, από τις 25 Ιουνίου έως και τις 5 Ιουλίου, την ευκαιρία να διδαχθούν αλληλεπιδραστικά, πρακτικά και σφαιρικά από φοιτητές εκπαιδευτές του MIT κάποιες από τις πιο χρήσιμες και ενδιαφέρουσες πλευρές διαφορετικών επιστημονικών κλάδων.

Συγκεκριμένα, την πρώτη βδομάδα οι μαθητές θα αποκτήσουν τις γνώσεις, αλλά και την πρακτική εμπειρία σε τομείς, όπως η φυσική, η βιολογία, η χημεία και η ηλεκτρονική. Αυτό θα γίνει αφότου επιλέξουν μία από τις έξι ενότητες, που συνδυάζουν κάποιους από αυτούς και οι οποίες είναι η «Σχεδιάζοντας μια ανεμογεννήτρια», «Internet of things για υγιή φυτά», «Εξερευνώντας το υδατικό βιοσύστημα», «Υδροκίνηση: Ώθηση σκαφών με ηλεκτροεγκεφαλογράφημα», «Food as fuel» και «Όξυνση των ωκεανών». Στο πλαίσιό τους, οι μαθητές θα μπορέσουν από το να κατασκευάσουν μία ανεμογεννήτρια, έως και να προγραμματίσουν και να βαθμονομήσουν ένα σύστημα που λειτουργεί με ηλεκτροεγκεφαλικά σήματα.

Όλα όσα θα μάθουν θα έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν ακόμα περισσότερο κατά την δεύτερη βδομάδα του προγράμματος. Θα χωριστούν σε ομάδες και όλοι μαζί θα αναπτύξουν δικά τους έργα, βασισμένα σε κάποιο πρόβλημα ή κάποια πρωτότυπη ιδέα, που οι ίδιοι θα επιλέξουν να επεξεργαστούν, ενώ την τελευταία μέρα θα τα παρουσιάσουν το τελικό τους αποτέλεσμα τόσο στους γονείς τους, όσο και στους υπόλοιπους συμμαθητές τους.

Αν θέλετε κι εσείς να ανακαλύψετε έμπρακτα τον εντυπωσιακό κόσμο της επιστήμης, μπορείτε να κάνετε αίτηση συμμετοχής εδώ.

Η ροή του προγράμματος:

Καθημερινό πρόγραμμα: 9.00-15.00, περιλαμβάνεται διάλειμμα για γεύμα και αθλητική δραστηριότητα.

1η Εβδομάδα: Εκπαιδευτικές ενότητες, Προγραμματισμός, Ηλεκτρονική, Εργαλειομηχανές

2η Εβδομάδα: Δημιουργία ομάδων εργασίας, Προτυποποίηση, Ανάπτυξη projects - εργασιών

Παρασκευή 5 Ιουλίου: Ανοιχτό πρόγραμμα για γονείς και παρουσίαση των εργασιών

Αναλυτικά οι ενότητες του προγράμματος:

Σχεδιάζοντας μια ανεμογεννήτρια
H δραστηριότητα εισάγει τους μαθητές στο θέμα της αξιοποίησης της δύναμης του ανέμου για την παραγωγή ενέργειας και διερευνά κοινά θέματα που σχετίζονται με ανεμογεννήτριες, χρησιμοποιώντας βασικές έννοιες της φυσικής και της ηλεκτρολογίας. Στην ενότητα, οι μαθητές εξοικειώνονται με τη μεθοδολογία του Design Thinking, και χρησιμοποιούν τη διαδικασία για να σχεδιάσουν μια ανεμογεννήτρια γύρω από τις ανάγκες μιας κοινότητας, και για να φτιάξουν ένα μοντέλο σε ομάδες.

Internet of things για υγιή φυτά
Οι μαθητές μαθαίνουν σχετικά με τις διαδικασίες των φυτών και χρησιμοποιούν αισθητήρες για τη μέτρηση και την αξιολόγηση της υγείας και της ανάπτυξης των φυτών και τη χρήση μιας απλής γλώσσας προγραμματισμού για την εξ’ αποστάσεως παρακολούθηση και βελτιστοποίηση της κατάστασής τους, ενισχύοντας την κατανόηση των δυνατοτήτων του Internet of Things, της υγείας των φυτών και διαφορετικών μορφών ενέργειας.

Εξερευνώντας το υδατικό βιοσύστημα
Οι μαθητές μαθαίνουν θεμελιώδεις τεχνικές βιολογίας για να διερευνήσουν το τοπικό υδατικό βιοσύστημα με πρακτικό, πειραματικό και δημιουργικό τρόπο. Με τη χρήση μικροσκοπίων, εντοπίζουν διαφορετικούς οργανισμούς που υπάρχουν στο νερό και παρακολουθούν την ανάπτυξή τους, διερευνούν τη σχέση μεταξύ των οργανισμών που υπάρχουν στο νερό και των τοπικών συστημάτων οικολογίας / ζωής.

Υδροκίνηση: Ώθηση σκαφών με ηλεκτροεγκεφαλογράφημα
Οι μαθητές χρησιμοποιούν έννοιες μηχανικής και προγραμματισμού για τον προγραμματισμό και τη βαθμονόμηση ενός συστήματος που λειτουργεί με ηλεκτροεγκεφαλογραφικά σήματα χρησιμοποιώντας ειδικά ακουστικά. Προσπαθούν να οδηγήσουν και να ελέγξουν την κίνηση των κινητήριων συσκευών σε δεξαμενές νερού ανταποκρινόμενες σε αλλαγές στις ανθρώπινες συναισθηματικές καταστάσεις.

Food as fuel
Σε αυτή την ενότητα, οι μαθητές εξοικειώνονται με έννοιες της χημείας και της βιολογίας για να εξερευνήσουν το θέμα της κατανάλωσης τροφής στην καθημερινή μας ζωή. Θα διερευνήσουν βασικά ερωτήματα σχετικά με την ενέργεια και την τροφή και θα πειραματιστούν χρησιμοποιώντας θερμιδομετρικά εργαλεία και φυσική άσκηση για να μελετήσουν τις διεργασίες της τροφής στο σώμα.

Όξυνση των ωκεανών
Η ενότητα επικεντρώνεται στην οξύτητα και την επίδρασή της στο θαλάσσιο οικοσύστημα, εισάγοντας την έννοια της οξύτητας με διαλύματα, ιόντα και συγκεντρώσεις. Οι μαθητές θα έχουν διαφορετικές οικιακές χημικές ουσίες και ποτά και θα κληθούν να κάνουν υποθέσεις ως προς την οξύτητα κάθε διαλύματος πριν τα δοκιμάσουν και να αξιολογήσουν τις συνέπειες του μεταβαλλόμενου επιπέδου του pH στις χημικές και βιολογικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στον ωκεανό, όπως την αποθήκευση άνθρακα και την ασβεστοποίηση.

Περισσότερες πληροφορίες:

Σχολή Μωραΐτη, Αλ. Παπαναστασίου, Ψυχικό

info@mathisi.org

www.mathisi.org

Γλώσσα μαθημάτων: Αγγλικά

Κόστος προγράμματος για 2 εβδομάδες: 650€