Ελλαδα

Πώς να απαλλαγείς από τα Θρησκευτικά

Αλλαγές προωθεί το υπουργείο Παιδείας

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Αλλαγές στον τρόπο απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών για τους μαθητές όλων των βαθμίδων προώθησε το υπουργείο Παιδείας, στο περιθώριο συζήτησης που «άνοιξε» προ μηνός για το αν θα πρέπει να επικρατήσει η θρησκειολογική προσέγγιση του μαθήματος, όπως υποστήριξαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και της ΔΗΜΑΡ, ή η «κατηχητική» που ισχύει σήμερα. Σύμφωνα με εγκύκλιο που στάλθηκε στα σχολεία, οποιοσδήποτε μαθητής μπορεί να πάρει απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, αρκεί να δηλώσει ότι τη ζητεί για λόγους θρησκευτικής συνείδησης καταθέτοντας την αίτηση κατά την πρώτη εβδομάδα της σχολικής χρονιάς, με επικυρωμένη υπογραφή και των δύο γονέων.

Η ρύθμιση διορθώνει μια σειρά αντιφάσεων που είχαν προκύψει από την έκδοση τριών αλλεπάλληλων οδηγιών ήδη από το 2008 που καθιστούσαν υποχρεωτικό το μάθημα για κάθε παιδί που επισήμως εθεωρείτο «ορθόδοξο», αναγκάζοντας όμως εκείνα που δεν ήταν να το δηλώσουν, προκειμένου να εξαιρεθούν, γεγονός που είχε προκαλέσει την αντίδραση του Συνηγόρου του Πολίτη, που λάμβανε καταγγελίες για διευθυντές σχολείων, οι οποίοι ζητούσαν ρητή δήλωση σχετικά με το θρήσκευμα γονιών και παιδιών. Ο Συνήγορος θεώρησε πως ο κατηχητικός χαρακτήρας του μαθήματος είναι που επιτάσσει την απλή απαλλαγή χωρίς να χρειάζεται να δηλωθεί ο λόγος αυτής, αφού κάτι τέτοιο θα παραβίαζε τα ατομικά δικαιώματα μαθητών και γονέων. Το μάθημα, όμως, είναι ταυτόχρονα και υποχρεωτικό, με αποτέλεσμα να δημιουργείται το πρόβλημα της ομαλής λειτουργίας του σχολικού προγράμματος.

Επί χρόνια παρατηρείται, οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου να ζητούν απαλλαγή στη μέση της χρονιάς, δεδομένης της πίεσης των εξετάσεων (ένα μάθημα λιγότερο). Η νέα εγκύκλιος του υπουργείου αποτελεί τελικά τη χρυσή τομή, καθιστώντας όμως εκ νέου το μάθημα υποχρεωτικό. «Θα έπρεπε να υπάρχει ένα εναλλακτικό μάθημα, προκειμένου τα παιδιά που εξαιρούνται να μην έχουν απλώς ένα κενό δύο ωρών την εβδομάδα και να μη στριμώχνονται σε άλλα μαθήματα όποτε υπάρχει η δυνατότητα», εξηγεί ο Βασίλης Ξυδιάς, μέλος του Πανελληνίου Θεολογικού Συνδέσμου ‘Καιρός’. Η Μαρία Γιαννακάκη, βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, προτείνει «Θα μπορούσε να θεσπισθεί εναλλακτικά το μάθημα της Ηθικής, όπως γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης».

Γ.Σ.