- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Πόρισμα για το Μάτι: Η φωτιά θα είχε σβήσει αν οι υδροφόρες δεν είχαν πάει στην Κινέτα
Εγκληματικά λάθη και παραλείψεις του κρατικού μηχανισμού
Σε αιφνιδιασμό του κρατικού μηχανισμού αποδίδει την τραγωδία στο Μάτι το πόρισμα που συνέταξε με εντολή του εισαγγελέα Πρωτοδικών ο αξιωματικός της Πυροσβεστικής, Δημήτρης Λιότσος, και δημοσιεύει η έντυπη έκδοση της Καθημερινής.
Στο πόρισμα διαπιστώνεται ότι η φωτιά θα μπορούσε να είχε σβήσει εν τη γενέσει της, αν δεν είχαν κληθεί οι δύο υδροφόρες που περιπολούσαν στην περιοχή να συνδράμουν τις πυροσβεστικές δυνάμεις που επιχειρούσαν στην Κινέτα.
Διαπιστώνεται επίσης ότι υπήρξε καθυστέρηση στην εντολή για εκκένωση από τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής, γεγονός που τους στέρησε την έγκαιρη απομάκρυνση.
Υπενθυμίζεται ότι η ίδια εφημερίδα, προ δύο ημερών, είχε δημοσιεύσει τα αποτελέσματα της έρευνας του εισαγγελέα Ηλία Ζαγοραίου και των συνεργατών του.
Στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, οι εισαγγελικοί λειτουργοί απέκτησαν εμπεριστατωμένη εικόνα για τα λάθη και τις παραλείψεις που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία με τους 99 νεκρούς. Τα συμπεράσματα προέκυψαν, μεταξύ άλλων, μέσα από καταθέσεις μαρτύρων, το ηλεκτρονικό αρχείο της Πυροσβεστικής και το πόρισμα του πραγματογνώμονα της εισαγγελίας, αξιωματικού της Πυροσβεστικής Δ. Λιότσου. Τι προκύπτει συγκεκριμένα;
Σύμφωνα με απολύτως διασταυρωμένες πληροφορίες της «Κ», επιβεβαιώθηκαν πλήρως οι καταγγελίες για μετακίνηση πυροσβεστικών οχημάτων από την Ανατολική Αττική –ακόμα και από τον Νέο Βουτζά– στο μέτωπο της Κινέτας. Οι υδροφόρες με κωδικούς «12 - 15» και «Μάκρη 30», που εκτελούσαν περιπολία στο Νταού Πεντέλης και πιθανολογείται ότι θα είχαν σβήσει άμεσα τη φωτιά, είχαν κατόπιν εντολής μετακινηθεί στη Δυτική Αττική και στο μέτωπο της Κινέτας. Ενώπιον των εισαγγελέων, αξιωματικός της Πυροσβεστικής κατέθεσε ότι συνολικά 11 οχήματα από τη Νέα Μάκρη και τις όμορες περιοχές πήραν εντολή να μεταβούν στο μέτωπο της Δυτικής Αττικής, πριν ξεσπάσει φωτιά στο Νταού.
Πάντως, παρά τα όσα είδαν αρχικά το φως της δημοσιότητας, η κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων που είχαν απομείνει στην περιοχή ήταν άμεση. Από τα αρχεία GPS των πυροσβεστικών οχημάτων που δόθηκαν στους εισαγγελείς προκύπτει ότι το «199» ειδοποιήθηκε για την έναρξη της πυρκαγιάς στις 4.41 μ.μ. από το εθελοντικό πυροφυλάκιο της Ραφήνας και μόλις ένα λεπτό αργότερα έφυγε για το μέτωπο όχημα του 12ου Πυροσβεστικού Σταθμού, στην Παλλήνη. Εφθασε στη φωτιά 15 λεπτά αργότερα, καθυστέρηση που θεωρείται δικαιολογημένη λόγω της απόστασης. Εξίσου άμεση υπήρξε η ανταπόκριση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Νέας Μάκρης. Δεν ισχύει το ίδιο για την αντίδραση της ηγεσίας του σώματος όταν ειδοποιήθηκε ότι η πυρκαγιά στο Νταού ξέφυγε από τον έλεγχο με κατεύθυνση ανατολικά προς τα σπίτια του Νέου Βουτζά. Οι δύο αξιωματικοί της Πυροσβεστικής που επέβαιναν στο ελικόπτερο συντονισμού και πέταξαν πάνω από το μέτωπο της πυρκαγιάς επικοινώνησαν στις 5.10 μ.μ. με τον τότε επιχειρησιακό υπαρχηγό και νυν αρχηγό Βασίλη Ματθαιόπουλο, προειδοποιώντας τον ότι η φωτιά ήταν επικίνδυνη, με κατεύθυνση προς Βουτζά, ενώ μερικά λεπτά αργότερα το ίδιο διαβίβασε μέσω ασυρμάτου και ο χειριστής του μοναδικού πυροσβεστικού ελικοπτέρου Erickson S-64 που πήρε μέρος στην επιχείρηση.
Το εν λόγω ελικόπτερο συμμετείχε στην κατάσβεση της φωτιάς στην Κινέτα και στις 4.50 μ.μ. πήρε εντολή να κατευθυνθεί στο Μάτι. Κάποια αεροσκάφη που, επίσης, διατάχθηκαν να μεταβούν στη φωτιά στην Ανατολική Αττική δεν μπόρεσαν να απογειωθούν είτε λόγω ανέμων είτε λόγω τεχνικών προβλημάτων. Από στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση των εισαγγελέων προκύπτει ότι, τελικά, η εντολή στο δεύτερο Erickson να πετάξει πάνω από το Μάτι δόθηκε στις 5.40 μ.μ. και δεκαπέντε λεπτά αργότερα ανακλήθηκε, καθώς το πλήρωμα του ελικοπτέρου διετάχθη να πραγματοποιήσει ρίψεις νερού στα διυλιστήρια Κινέτας - Αγίων Θεοδώρων, μολονότι η φωτιά που μαινόταν εκεί είχε χαρακτηριστεί ελεγχόμενη.
Η έρευνα των εισαγγελέων εντόπισε λάθη και παραλείψεις και σε ό,τι αφορά την αντίδραση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), της ΕΛ.ΑΣ., της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης καθώς και του Λιμενικού. Επιβεβαιώθηκε, ενδεικτικά, ότι ουδέποτε συστήθηκε και λειτούργησε η «Συντονιστική Αρχή Πολιτικής Προστασίας», ούτε όμως και το σύστημα διαχείρισης πυροπροστασίας και πυρόσβεσης που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ και παραδόθηκε στην Περιφέρεια το 2010.