Ελλαδα

Χρεωστική ή πιστωτική κάρτα αντί για εισιτήριο στο μετρό - Ποια τα πλεονεκτήματα

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η απευθείας χρήση των καρτών πληρωμών (χρεωστικών, πιστωτικών ή προπληρωμένων) στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ειδικά στο μετρό, θα εξασφαλίσει ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη τόσο στους κατόχους των καρτών όσο και στο δημόσιο και τις εταιρίες, κάτι που έχει γίνει ήδη φανερό στις χώρες που εφαρμόζεται.

Στο μετρό για παράδειγμα, με απλά λόγια, ο επιβάτης θα έχει τη δυνατότητα να περάσει από τις μπάρες και να εισέλθει στους σταθμούς του μετρό απλά με τη κάρτα του, χωρίς αγορά εισιτηρίου.

Όπως αναφέρει ο Νίκος Καμπανόπουλος, επικεφαλής της Visa για την Ελλάδα, την Κύπρο και την Βουλγαρία, ο επιβάτης που χρησιμοποιεί την κάρτα του για διαδρομές στο μετρό θα χρεώνεται στο τέλος της ημέρας με ποσό ανάλογα με τις διαδρομές που έχει κάνει, με την επιλογή της οικονομικότερης λύσης που προσφέρεται στο σύστημα.

Ο κ.Καμπανόπουλος αναφέρει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ ότι στη διάρκεια της παρουσίας της Visa στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στο περίπτερο των ΗΠΑ που ήταν η τιμώμενη χώρα, στις συναντήσεις που είχε η Visa με αρμόδιους φορείς για το ζήτημα αυτό υπήρξε ενδιαφέρον για την υλοποίηση του, τόσο στο μετρό της Αθήνας, όσο και στο υπό κατασκευή μετρό της Θεσσαλονίκης.

Στο Λονδίνο η χρήση της τεχνολογίας του ανοικτού κυκλώματος, που επιτρέπει να χρησιμοποιούνται οι κάρτες ως εισιτήρια, έχει ήδη σημαντικά οφέλη κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων ετών λειτουργίας του συστήματος. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί στη διάρκεια του τελευταίου έτους ένα δισεκατομμύριο ταξίδια (διαδρομές) με απευθείας χρέωση στην κάρτα του επιβάτη, χωρίς αγορά εισιτηρίου, με αποτέλεσμα το κόστος διαχείρισης των εισιτηρίων να έχει μειωθεί από 16% του συνόλου των εσόδων στο 8%, με προοπτικές να μειωθεί σημαντικά περισσότερο. Η αναμονή στα εκδοτήρια μειώθηκε αισθητά καθώς ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός χρησιμοποιεί απευθείας την χρεωστική του κάρτα για να εισέλθει στο μετρό, εξασφαλίζοντας τη καλύτερη οικονομική τιμή που διατίθεται στους επιβάτες. Αναφέρεται επίσης σε μια άλλη μελέτη σύμφωνα με την οποία τα συστήματα μεταφορών διεθνώς από την χρήση των ανοικτών κυκλωμάτων από το ένα δολάριο που έχουν έσοδα και δαπανούν 15,4 σεντς για την διαχείριση των εισιτηρίων θα το μειώσουν στα 4,2 σεντς με την χρήση καρτών.

Ο κ.Καμπανόπουλος επισήμανε ότι από την στιγμή που ληφθούν αποφάσεις και υπογραφούν οι σχετικές συμφωνίες εκτιμάται ότι η χρήση ανοικτού κυκλώματος στο μετρό της Αθήνας μπορεί να γίνει ακόμη και μέσα σε έξι μήνες περίπου, ενώ στη περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να γίνει από την έναρξη λειτουργίας του ώστε να μην χρειαστούν μετατροπές και επιπλέον δαπάνες μετά.

Ερωτηθείς για τις τάσεις στο αμέσως προσεχές μέλλον αναφορικά με τα συστήματα πληρωμών ο κ.Καμπανόπουλος αναφέρθηκε ενδεικτικά σε μερικές λύσεις που παρουσιάστηκαν από την Visa στο περίπτερο της ΔΕΘ στην Θεσσαλονίκη. Για παράδειγμα δοκιμάζεται ήδη σε πιλοτικό στάδιο η λειτουργία συσκευής που δέχεται φωνητικές εντολές για παραγγελίες προϊόντων καθημερινής κατανάλωσης όπως καφές, μεσημεριανό κλπ οι οποίες μεταβιβάζονται αυτόματα στα καταστήματα που είναι διασυνδεδεμένα, η πληρωμή γίνεται on line χωρίς την ανθρώπινη μεσολάβηση και η παραγγελία έρχεται στο γραφείο ή το σπίτι. Επίσης η Visa έχει αναπτύξει συνεργασία με διεθνή ξενοδοχειακό όμιλο δίνοντας την ευκαιρία στην πελατεία της μέσω χάρτη της πόλης να αναζητούν και να προχωρούν σε αγορές προϊόντων, κρατήσεις σε εστιατόρια κλπ.

Αναφερόμενος στις πληρωμές μέσω καρτών στην Ελλάδα ο κ.Καμπανόπουλος τονίζει την ραγδαία αύξηση των ανέπαφων πληρωμών στη διάρκεια της τελευταίες διετίας, που στο σύνολο τους ξεπερνούν πλέον το 40% στα 650.000 τερματικά που υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα, από αμελητέο σχεδόν ποσοστό πριν τα δύο χρόνια. Στο σημείο αυτό ο κ.Καμπανόπουλος επαναλαμβάνει τα σημαντικά οφέλη που έχει για την οικονομία η χρήση καρτών στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αναφέρεται σε πρόσφατα αποτελέσματα έρευνας του ΙΟΒΕ σύμφωνα με την οποία η διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών είχε σημαντικά θετικό αντίκτυπο στη φορολογική συμμόρφωση, συμβάλλοντας τουλάχιστον στο 50% της ετήσιας αύξησης των εσόδων από ΦΠΑ που καταγράφηκε το 2017. Με βάση μάλιστα διεθνείς πρακτικές για το μερίδιο χρήσης καρτών προς ιδιωτική κατανάλωση, τα ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 21% (3,3 δισ.) αν η Ελλάδα έφτανε το μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της ΕΕ.

Στο σημείο αυτό ο κ.Καμπανόπουλος αναφέρεται και σε έναν άλλο παράγοντα, της κοινωνικής αλληλεγγύης, πέρα από τον καθαρά οικονομικό, αναφορικά με τα οφέλη των ανέπαφων πληρωμών. Ειδικότερα, επισημαίνει την συνεργασία που έχει ξεκινήσει η Visa με την Εθνική Τράπεζα και τον Κωτσόβολο με στόχο την στήριξη του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού. Σε σαράντα καταστήματα Κωτσόβολος πανελλαδικά υπάρχουν πλέον τερματικά μηχανήματα POS όπου με ένα απλό άγγιγμα της κάρτας τους όλοι οι κάτοχοι που επιθυμούν συνεισφέρουν με δύο ευρώ στα παιδιά, που πραγματικά το έχουν ανάγκη.

Πρόσκληση σε fintech νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις

Ο κ. Καμπανόπουλος απευθύνει πρόσκληση στις fintech νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν καινοτόμες ιδέες στον τομέα του open banking να επικοινωνήσουν με την Visa, υπενθυμίζοντας ότι σε εξέλιξη βρίσκεται πανευρωπαϊκό επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Έμφαση θα δοθεί στην υποστήριξη νεοφυών επιχειρήσεων που καινοτομούν στην ανοικτή τραπεζική αγορά και σε εκείνες που χρησιμοποιούν αναδυόμενες τεχνολογίες που έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέες ασφαλείς εμπειρίες εμπορίου. Οι ιδέες θα αξιολογηθούν και εάν κριθούν καινοτόμες, γίνονται παγκόσμιες εφαρμογές αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ.Καμπανόπουλος. Σχετικές πληροφορίες μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να βρουν και στην σελίδα

https://developer.visa.com/developer_program