- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Το τέλος της ελληνικής χλιδής, όπως αυτό απεικονιζόταν στις πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων, περιγράφει με αριθμούς και μαρτυρίες η έγκυρη βρετανική εφημερίδα «Guardian», σε θέμα που αναδημοσιεύει το «Έθνος».
«Υπήρχε μια εποχή που στην Ελλάδα υπήρχαν περισσότερες Πόρσε Καγιέν από πολίτες που δήλωναν και πλήρωναν φόρους για εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Αυτές οι μέρες πέρασαν», αναφέρει στην εισαγωγή του το άρθρο της βρετανικής εφημερίδας, στο άρθρο της με τίτλο «Η μοναδική αντιπροσωπεία της Φεράρι στην Ελλάδα έχει να πουλήσει αυτοκίνητο δύο χρόνια».
«Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί η κ. Αγγελική Καρίτσα έκλεισε το κατάστημα της Φεράρι τον Αύγουστο και ανακοίνωσε πως δεν σκοπεύει να επιστρέψει στη δουλειά πριν από τοΣεπτέμβριο», αναφέρεται στο άρθρο που συνεχίζει: «Ως διευθύντρια μάρκετινγκ στο μοναδικό κατάστημα της Φεράρι – του σούπερ αυτοκινήτου για τους σούπερ πλούσιους- στην Ελλάδα, η κ. Καρίτσα βιώνει την απογοήτευση. Δεν έχει πουλήσει ούτε ένα αυτοκίνητο εδώ και δύο χρόνια».
«Στις αρχές του 2012 πουλήσαμε μια 458 Σπάιντερ και τέλος», δηλώνει η ιδιοκτήτρια του καταστήματος στην εφημερίδα: «Και, όχι, δεν κρατάμε αυτοκίνητα στοκ. Όλα έρχονται κατόπιν παραγγελίας».
«Η κ. Καρίτσα είναι ίσως η πιο μοναχική πωλήτρια στην Ελλάδα. Σε μια χώρα που έχει σαρωθεί από έξι σερί χρόνια ύφεσης και ανεργίας - ρεκόρ, οι πωλήσεις αυτοκινήτων δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα, αφού ακόμα και οι εφοπλιστές ή άλλοι πλουτοκράτες είναι διστακτικοί στο τους βλέπουν να επιδεικνύουν τον πλούτο τους.
Η κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτου είναι απόλυτα ενδεικτική του προβλήματος, καθώς οι Έλληνες υπόκεινται σε ορισμένα από τα πλέον αυστηρά μέτρα λιτότητας που έχουν εφαρμοστεί ποτέ. Περίπου τέσσερα χρόνια από την έναρξη της κρίσης, τα νέα οχήματα που δηλώνονται στο υπουργείο Μεταφορών έχουν σημειώσει – μέχρι τον Ιούλιο – πτώση παραπάνω από 75% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2008.
Προ κρίσης, τα κρατικά έσοδα από τα αυτοκίνητα ήταν πολύ μεγάλα, καθώς η αγορά αυτοκινήτου αντιπροσώπευε το 12% του ΑΕΠ. Το 2008 είχαν δηλωθεί περισσότερα από 187.000 νέα επιβατικά οχήματα από τα οποία τα 12 ήταν Φεράρι και τα 300 Πόρσε. Τώρα τα νέα αυτοκίνητα είναι λίγο κάτω από τις 37.000, χωρίς καμία Φεράρι και με μόλις έξι Πόρσε.
Με το ΑΕΠ της χώρας να έχει συρρικνωθεί κατά 20% σε σχέση με το 2008 – η μεγαλύτερη μείωση στην αναπτυγμένη δυτική οικονομία μετά τη μεγάλη ύφεση στις ΗΠΑ το 1929-33– ήταν κάτι παραπάνω από προφανές ότι η αγορά των υπερπολυτελών αυτοκινήτων θα καταρρεύσει. Τη δεκαετία του '80 τα αυτοκίνητα έγιναν το απόλυτο σύμβολο κύρους για τη μεσαία ελληνική τάξη, που στερούνταν τη δυνατότητα να τα απολαύσει λόγω υπέρογκων εισφορών. Τα χρόνια της ευκολίας, όμως, όταν οι τράπεζες έκαναν την δανειοδότηση φτηνή και άφθονη, κάθε οικογένεια απέκτησε τουλάχιστον δύο αυτοκίνητα.
Πλέον η συντήρησή τους δεν είναι εύκολη, τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο για το κράτος. Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δηλώνουν πως σχεδόν τα μισά από τα 5,5 εκατ. αυτοκίνητα που βρίσκονται σε κυκλοφορία (συμπεριλαμβανομένων των 700.000 κρατικών αυτοκινήτων) παραμένουν ανασφάλιστα ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ τα τελευταία τρία χρόνια.
Ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός Ελλήνων, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να γλιτώσουν από τους φόρους και τα έξοδα κίνησης -που αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά την είσοδο της Ελλάδας στο μηχανισμό στήριξης του ΔΝΤ- προσπαθούν να ξεφορτωθούν τα ακριβά τους αυτοκίνητα πουλώντας τα στο εξωτερικό. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων από τα 3.035 κομμάτια το 2010, έφτασαν τα 22.053 κομμάτια το 2012. Τα περισσότερα από αυτά θεωρείται πως καταλήγουν στην Αλβανία που λογίζεται παράδεισος για αγορά μεταχειρισμένων και κλεμμένων αυτοκινήτων, αλλά και στη Γεωργία.
«Αυτοί που νόμιζαν πως είναι πλούσιοι και αγόραζαν Πόρσε Καγιέν με 60.000 ευρώ, τώρα τα πουλάνε για 16.000 ευρώ σε χώρες όπως η Γεωργία» λέει στην εφημερίδα ο κ. Χρήστος Σαββίδης, ο οποίος έχασε τη δουλειά του ως ηλεκτρονικός και έγινε οδηγός ταξί, προσθέτοντας: «Τώρα ανακάλυψαν πως τέτοια αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά στην συντήρηση. Πλέον ούτε οι τράπεζες δεν θέλουν να επανακτήσουν την κυριότητα των αυτοκινήτων, διότι δεν αντέχουν να πληρώνουν χώρους φύλαξης των κατασχεμένων».
Η εφημερίδα αναφέρεται και στο παράδειγμα της Λάρισας: «Λίγο μετά την εκδήλωση της κρίσης χρέους στα τέλη του 2009 οι πολιτικοί κύκλοι γέμισαν με φήμες που έλεγαν πως η Λάρισα (μια πόλη 250.000 κατοίκων) έχει τα περισσότερα κατά κεφαλήν Πόρσε Καγιέν στην Ευρώπη». Ο καθηγητής Ηρακλής Πολυμαρχάκης, σύμβουλος του πρώην πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου και οικονομικός λέκτορας στο πανεπιστήμιο Γουόρικ, το πήγε ακόμα πιο μακριά λέγοντας πως υπήρχαν περισσότερα Καγιέν στην Ελλάδα παρά άτομα που δηλώνουν εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ ετησίως. «Η Λάρισα είχε διπλάσια κατά κεφαλήν Καγιέν από οποιαδήποτε άλλη πόλη του ΟΟΣΑ», είπε.
Πίσω στην αντιπροσωπεία τής Φεράρι, η κ. Καρίτσα αρνείται να αποκαλύψει τα στοιχεία του αγοραστή της 458 Σπάιντερ. Οι φήμες λένε πως ήταν Βρετανός, που προτίμησε θέλησε ν΄ αποφύγει τις μεγάλες λίστες αναμονής στη Βρετανία, τη μεγαλύτερη αγορά Φεράρι στην Ευρώπη, καταλήγει το δημοσίευμα.
Μ.Φ.