Ελλαδα

Σχολικός διαγωνισμός για αυριανούς ηθικούς καταναλωτές και ενεργούς πολίτες

Η Μαρία Νομικού μας εξηγεί τους σκοπούς της πρωτοβουλίας του Βρετανικού Συμβουλίου

Μαρία Αλεξίου
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όταν σου λέει κάποιος ότι διοργανώθηκε ένας διαγωνισμός για μαθητές, με έναν ευρύτερο στόχο αύριο μεθαύριο να γίνουν ηθικοί καταναλωτές, επαγγελματίες και εργαζόμενοι με συνείδηση, ενεργοί πολίτες που θα ενδιαφέρονται για την ποιότητα ζωής, της δικής τους και των άλλων, δεν μπορεί παρά να έχει ενδιαφέρον. Ο διαγωνισμός, με την ονομασία 1ος Σχολικός Διαγωνισμός Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, πραγματοποιήθηκε από το British Council σε συνεργασία με την HSBC και περισσότερα μας εξηγεί η Μαρία Νομικού, Education & Society Business Support Manager | Society Lead, EU region του Βρετανικού Συμβουλίου.


Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο 1ος Σχολικός Διαγωνισμός «Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας». Τι ακριβώς είναι και ποιους σκοπούς εξυπηρετεί;

O 1ος Σχολικός Διαγωνισμός «Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας» βασίστηκε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Life Skills – Δεξιότητες Ζωής: Αναπτύσσοντας Κοινωνικούς Επιχειρηματίες, που έχει σαν στόχο να καλλιεργήσει αφενός την αντίληψη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας στους νέους και αφετέρου τις δεξιότητες εκείνες που χρειάζονται σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο προκειμένου να δημιουργήσουν, να καινοτομήσουν, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να συνεργαστούν με σκοπό την επίλυση κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων που τους αφορούν. Μαθήτριες και μαθητές από Λύκεια, επαγγελματικές σχολές, σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και δομές μη τυπικής εκπαίδευσης παρακολούθησαν έξι βιωματικά εργαστήρια και στη συνέχεια κλήθηκαν να δημιουργήσουν εικονικά μία κοινωνική επιχείρηση που θα σκόπευε στην επίλυση ενός κοινωνικού ή περιβαλλοντικού προβλήματος της κοινότητάς τους. Οι 10 καλύτερες ιδέες ως προς την καινοτομία, τη βιωσιμότητα της κοινωνικής επιχειρήσης και τον κοινωνικό/περιβαλλοντικό αντίκτυπο προκρίθηκαν στον μεγάλο τελικό που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 8 Μαΐου στο Innovathens, τον Κόμβο Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων. Εκεί οι ομάδες συμμετείχαν σε μια έκθεση κοινωνικής επιχειρηματικότητας, έχοντας την ευκαιρία να συζητήσουν τις ιδέες τους με τον κόσμο, ενώ στη συνέχεια τις παρουσίασαν ενώπιον της κριτικής επιτροπής για να διαγωνιστούν για τις 3 πρώτες θέσεις.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Γιατί είναι σημαντική η ανάπτυξή της, ειδικά στην εποχή μας;

Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία είναι ένα εναλλακτικό μοντέλο ανάπτυξης που δεν στοχεύει στην επιδίωξη του άμεσου κέρδους αλλά στην εξασφάλιση μακροπρόθεσμου κοινωνικού οφέλους. Προσεγγίζουμε λοιπόν την οικονομία από μια διαφορετική σκοπιά και θέτουμε πολλαπλούς στόχους. Από τη μία το κέρδος και από την άλλη το κοινωνικό σκοπό, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μας δίνεται λοιπόν η δυνατότητα να δουλέψουμε πάνω σε μία σειρά δεξιοτήτων από την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, στη διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης και στις δεξιότητες του 21ου αιώνα όπως η επικοινωνία και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η επίλυση προβλημάτων.  

Στην εποχή της κρίσης, της ανεργίας και του brain drain πρέπει να ωθήσουμε τους μαθητές να αντιμετωπίσουν το μέλλον τους με θάρρος, να καινοτομούν και να επιχειρούν και να νοιάζονται για τον συνάνθρωπο και το περιβάλλον στο οποίο ζουν. Ο στόχος του προγράμματος δεν είναι να γίνουν απαραίτητα όλοι οι μαθητές και μαθήτριες κοινωνικοί επιχειρηματίες στο μέλλον. Ο στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ηθικούς καταναλωτές, επαγγελματίες και εργαζόμενους με συνείδηση και αυτοπεποίθηση και ενεργούς πολίτες που ενδιαφέρονται για την ποιότητα της δικής τους ζωής αλλά και των συνανθρώπων τους, κάτι που έχουμε περισσότερο από ποτέ ανάγκη στην εποχή μας.

Υπήρξε ανταπόκριση από εκπαιδευτικούς και μαθητές;

Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη και το μεράκι και το πάθος εκπαιδευτικών και μαθητών ακόμα μεγαλύτερο. Όταν σχεδιάζαμε το διαγωνισμό δεν φανταζόμασταν το βαθμό της συμμετοχής και κυρίως το τόσο υψηλό επίπεδο. Η επιτροπή δυσκολεύτηκε πάρα πολύ να επιλέξει τη δεκάδα και στη συνέχεια τους νικητές και ειλικρινά συναντήσαμε ιδιαίτερα καινοτόμες και ώριμες ιδέες που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αύριο το πρωί!

Ποιες ήταν οι ιδέες των σχολείων που κέρδισαν στο διαγωνισμό;

Το 1ο βραβείο έλαβε η ομάδα Βοηθών Φαρμακείου της Επαγγελματικής Σχολής ΟΑΕΔ Λάρισας, που δημιούργησε μια κοινωνική επιχείρηση ενημέρωσης και προστασίας του βιότοπου του Ολύμπου και προώθησης φαρμακευτικών βοτάνων και αρωματικών φυτών. Η ιδέα τους περιλαμβάνει την παραγωγή και διανομή των προϊόντων καθώς και εκπαιδευτικά σεμινάρια για την σωστή διαλογή των φυτών, καμπάνιες ενημέρωσης και εκπαιδευτικές εκδρομές στο βουνό. Οι νικητές έλαβαν ανοιχτή πρόσκληση για μελλοντική συνεργασία και διανομή των προϊόντων τους από την κ. Ταπραντζή και την κοινωνική επιχείρηση Wise Greece. Αυτό που έκανε την ομάδα να ξεχωρίσει ήταν ότι οι μαθητές συνδύασαν την ειδικότητά τους, με μία ανάγκη αλλά και ευκαιρία που τους δίνει η περιοχή τους ενώ η ιδέα τους μπορεί να είναι άμεσα υλοποιήσιμη και βιώσιμη.

To 2ο βραβείο έλαβε η ομάδα νέων από τον «Φάρο του Κόσμου – Κέντρο Προστασίας Ανηλίκων» από τον Δενδροπόταμο Θεσσαλονίκης. Η κοινωνική τους επιχείρηση «Ζήσε σαν Τσιγγάνος», στοχεύει στο να συστήσει την κουλτούρα των Ρομά στο ευρύ κοινό αλλά και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρατσισμού και ανεργίας. Μέσω ψυχαγωγικών και τουριστικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά του Φάρου σκοπεύουν να παρέχουν στους ενδιαφερόμενους την εμπειρία της κουλτούρας των Ρομά, των εθίμων και των παραδόσεών τους, της μουσικής και της γαστρονομίας τους, καθώς και της προσομοίωσης ενός παραδοσιακού τσιγγάνικου γάμου! Σε αυτό που συμφωνίσαμε όλοι όσοι παρευρεθήκαμε στο διαγωνισμό ήταν ότι τα παιδιά του Φάρου με τις εξαιρετικές επικοινωνιακές τους ικανότητες αλλά και τη μοναδική τους ιδέα μας έπεισαν ότι αυτή είναι μία εμπειρία ζωής που όλοι θα θέλαμε να ζήσουμε.

Το 3ο βραβείο έλαβε η ομάδα των μαθητών του 1ου Λυκείου Φλώρινας, η οποία θέλησε να δώσει ξανά ζωή σε μια εγκαταλελειμμένη δημοτική πισίνα και καφετέρια της πόλης που αποτελούσε ένα από τα δημοφιλέστερα σημεία συνάντησης των κατοίκων κατά τη δεκαετία του ’60. Οι μαθητές εντοπίζοντας την έλλειψη αθλητικών και πολιτιστικών κέντρων στην περιοχή τους αλλά και την ανάγκη για κοινωνικοποίηση και δημιουργία ευκαιριών, δημιούργησαν τη «Νέα Μπουάτ» ως το νέο σημείο ψυχαγωγίας της κοινότητας και εργασίας για κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Μία ιδέα που όχι μόνο θα προσφέρει ψυχαγωγία στους κατοίκους της ακριτικής Φλώρινας και θα αξιοποιήσει ένα εγκαταλελειμένο χώρο αλλά θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας ενώ παράλληλα θα δώσει ελπίδα και θα ξυπνήσει μνήμες στους μεγαλύτερους που θυμούνται αυτό το χώρο κατά την άνθισή του.

Θα επαναληφθεί και τον επόμενο χρόνο ο διαγωνισμός;

Το πρόγραμμα και ο διαγωνισμός είναι μέρος μίας πολύ σημαντικής συνεργασίας του British Council με την HSBC.  Από το 2013 μέχρι σήμερα, 58.000 νέοι άνθρωποι από δημόσια σχολεία σε υποβαθμισμένες ή αγροτικές περιοχές, από σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και προσφυγικούς καταυλισμούς έχουν συμμετάσχει σε κάποια από τις ενότητες του προγράμματος που έχουν πάντα σαν στόχο την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων που οι νέοι χρειάζονται για να ονειρευτούν και να διαμορφώσουν το μέλλον και τις κοινότητές τους όπως τις φαντάζονται. Ο στόχος είναι αυτή η συνεργασία να συνεχιστεί και να παρέχει αντίστοιχες ευκαιρίες σε όσο το δυνατό περισσότερους νέους και νέες σε όλη την Ελλάδα. Γιατί τελικά, αν τους δώσουμε τη γνώση, τα εργαλεία και το έναυσμα, είμαι σίγουρη ότι μπορούν να κάνουν αυτό τον κόσμο καλύτερο!