Ελλαδα

inside story

Δημοσιογραφία χωρίς διαφημίσεις. Πρεμιέρα για το νέο συνδρομητικό site

Ελίζα Συναδινού
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ένα site διαφορετικό, ρεπορταζιακό, που δεν ζει από τις διαφημίσεις αλλά ποντάρει στη δημιουργία στενών σχέσεων με τους αναγνώστες οι οποίοι θα το συντηρούν μέσω συνδρομής. Η AV συνομίλησε με τον editor του inside story, Δημήτρη Ξενάκη, για αυτό το ασυνήθιστο για την Ελλάδα εγχείρημα.

1. Σε τι διαφέρει το inside story από άλλα μέσα;

Η θεμελιώδης διαφορά του inside story είναι οτι εξ' ορισμού αναφερόμαστε στους συνδρομητές μας και μόνον, και αυτή η σχέση αποτελεί τον πυρήνα της εκδοτικής και δημοσιογραφικής στρατηγικής μας. Ο μόνος τρόπος το εγχείρημα μας να πετύχει είναι να προσφέρουμε σταθερά μια σειρά από διαφωτιστικά, ενδιαφέροντα, χρήσιμα και καλοστημένα θέματα που οι συνδρομητές μας δεν βρίσκουν αλλού.

Εξαρτώμαστε από τους αναγνώστες/συνδρομητές διότι το inside story δεν έχει διαφημίσεις, τα έσοδα του προέρχονται από τους συνδρομητές. Αποκλείοντας την σχέση με τον διαφημιζόμενο και καλλιεργώντας μια οργανική εξάρτηση από τον αναγνώστη το τοπίο ξεκαθαρίζει για όλους. Δεν είναι λεπτομέρεια αυτό, αρκεί να προσέξει κανείς πόσο χαμηλά έχουν φτάσει οι κυκλοφορίες των περισσότερων εντύπων και άρα από που βασίζουν το έσοδό τους, ενώ στο διαδίκτυο ακολουθείται μία ακόμα πιο έντονη πορεία εξάρτησης από την “εμπορική διεύθυνση”.

2.Τι σας ώθησε στην απόφαση να φτιάξετε ένα συνδρομητικό site; Τι πιστεύετε ότι λείπει από την ενημέρωση;

Βλέπουμε πως, καθώς η ανάγκη για τεκμηριωμένη ενημέρωση ολοένα και αυξάνει, οι οικονομικές συνθήκες, η πολιτική συγκυρία και ακόμα και η τεχνολογία λειτουργούν αρνητικά και σπρώχνουν την δημοσιογραφία σε φθίνουσα πορεία. Η μετακίνηση των αναγνωστών στο ίντερνετ τα τελευταία χρόνια έχει δύο σημαντικές συνέπειες: α) έγινε πλέον εύκολη η άμεση πρόσβαση στα σάιτ του εξωτερικού με αποτέλεσμα και την γνωριμία των αναγνωστών με τους μεγάλους δημοσιογραφικούς οργανισμούς και β) το μοντέλο εσόδων κλονίστηκε με την εμφάνιση πληθώρας “δωρεάν” ειδησεογραφικών “πόρταλ”. Έτσι από την μιά μεριά ο κόσμος εκτίθεται στην ποιοτική δημοσιογραφία κυρίως του εξωτερικού και από την άλλη υφίσταται την ομοιομορφία και τη συγκεκριμένη στόχευση με βάση το περιορισμένο “αγοραστικό’ κοινό-στόχο της Ελλάδας.

Αυτό που διαπιστώσαμε μιλώντας σε focus groups είναι πως η ανάγκη μαζικής ενημέρωσης καλύπτεται υπέρ το δέον από όλα τα δημοφιλή ειδησεογραφικά πόρταλ που υπάρχουν. ‘Ομως η γενικότερη εντύπωση του κόσμου είναι οτι η δημοσιογραφία (οι δημοσιογράφοι) βρίσκεται σε κρίση, και η παραγωγή πρωτότυπης εργασίας σπάνια. Έτσι υπάρχει μεγάλο έλλειμα σε εξήγηση, ανεξάρτητη έρευνα και παράθεση του πλαισίου μέσα στο οποίο η είδηση συμβαίνει. Δύσκολα βρίσκει κάποιος να συζητήσει για κάτι που έμαθε, το βράδυ με την παρέα του ας πούμε και, αν το κάνει (στη περίπτωση κανονικής είδησης), τότε ακριβώς τα ίδια θα ξέρει και ο συνομιλητής του. Αυτό το κενό θέλουμε να καλύψουμε, με το να προσφέρουμε επιλεγμένα και προσεγμένα άρθρα που σε κάνουν να σκεφτείς και τα οποία θέλεις να μοιραστείς!

image

3.Πείτε μας μερικούς λόγους για τους οποίους αξίζει κάποιος να γίνει μέλος του inside story.

Ο συνδρομητής του inside story μπαίνει σε μια ζωντανή κοινότητα σε φάση γρήγορης ανάπτυξης. Σκοπεύουμε σταδιακά και καθώς αυξάνεται η συνδρομητική μας βάση να εμπλέκουμε όλο και παερισσότερο τους συνδρομητές, είτε μέσα από ενέργειες και δράσεις που οργανώνουμε, είτε βέβαια μεσα από την επικοινωνία του inside story μαζί τους. Ταυτόχρονα το σάιτ παρέχει τα περσισσότερα θέματα του και συγκεκριμένες υπηρεσίες μόνο στους συνδρομητες και τους δίνει την δυνατότητα να μοιραστούν αυτοί το περιεχόμενο στους δικούς τους φίλους ελεύθερα. Ευελπιστούμε και επιδιώκουμε οι συνδρομητές μας να διαδόσουν το inside story και να φέρουν έτσι κι άλλους στη κοινότητα.

4.Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για ένα site που δεν ζει από τις διαφημίσεις και ποια τα οφέλη;

Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη οικονομικά και ψυχολογικά περίοδο για όλους, μέσα σε ένα απροβλεπτο πλαίσιο. Έχουμε δεδομένο πως οι “συμβατικές” μέθοδοι πρόβλεψης επιχειρηματικού κινδύνου δεν μετράνε! Πιστεύουμε όμως στην ανάγκη του κοινού στην τεκμηριωμένη ενημέρωση. Έχουμε την πεποίθηση πως υπάρχει κόσμος εκεί έξω που προτιμά να δίνει ένα μικρό ποσό την εβδομάδα για να υποστηρίζει την ποιοτική δημοσιογραφία και να έχει κι αυτός λέγειν με το τρόπο του στη διαμόρφωση της κοινωνίας. Η εναλλακτική οδός του εσόδου από τις διαφημίσεις, σε αυτές τις συνθήκες οπωσδήποτε, για εμάς ενέχει περισσότερους κινδύνους, τόσο για την αξιοπιστία μας όσο και για το τι ζητάμε από την ζωή μας! Και, με το να είναι ξεκάθαρο σε ποιον απευθύνεσαι, απλοποιείται και γίνεται πιο αποτελεσματική η δημοσιογραφική δουλειά.

5.Πιστεύετε ότι ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με την ανεξάρτητη, ερευνητική δημοσιογραφία και μπορεί να ξεχωρίσει την πληροφορία που λαμβάνει;

Αναφέρθηκαμε παραπάνω στην ευκολία πρόσβασης σε σάιτ του εξωτερικού και στην συνακόλουθη γνωριμία των αναγνωστών με τους “μεγάλους” δημοσιογραφικούς οργανισμούς . Από κει και πέρα εναποκειται στον καθένα μας να προσπαθεί συνεχώς να επιλέγει την ποιοτική δημοσιογραφία και να απορρίπτει την προπαγάνδα και την προχειρότητα. Θεωρούμε ταυτόχρονα πως οι αναγνώστες μας είναι νοήμονες και ειδικοί – οπωσδήποτε ο καθένας στο πεδίο του. Έτσι καλοσωρίζουμε την καλόπιστη κριτική και αναζητάμε μια γόνιμη αμφίδρομη σχέση που ελπίζουμε να αναπτυσεται συνεχώς βελτιώνοντας μας.

image

6. Ποια είναι η θεματολογία σας; Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα; Yπάρχουν κομμάτια που είναι ανοιχτά σε όλους;

Είναι κατά κάποιο τρόπο αρχή μας να μην έχουμε καθορισμένη θεματολογία (και μονόχνωτη ιδεολογία...). Όμως μας απασχολεί ότι απασχολεί και τον υπόλοιπο κόσμο. Το μόνο δεδομένο είναι πως με ότι καταπιανόμαστε επιδιώκουμε να το εξετάσουμε σε βάθος προσπαθώντας να αντιληφθούμε το πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται.

Κάποια θέματα που μας απασχόλησαν είναι πχ

1. Ο Καναλάρχης: Ο Φίλιππος Βρυώνης είναι ο επιχειρηματίας που φαίνεται να είναι πίσω από το κανάλι Ε και να διεκδικεί μια από τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες πανελλαδικής εμβέλειας. Τι θα γίνει όμως αν η δικαιοσύνη αποφασίσει να του καταλογίσει όσα καταγγέλλει εναντίον του η ελβετική Affichage, που δηλώνει εξαπατημένη από μια συμφωνία 65 εκ. ευρώ που έκανε μαζί του το 2009;

2. Επίσκεψη στις τρεις αδελφές: Ένα δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ με μοναδικές στιγμές από τα παρασκήνια του θεάτρου Πορεία κατά τη διάρκεια της παράστασης του έργου του Τσέχωφ. Στιγμιότυπα που οι ηθοποιοί δεν μοιράζονται με τον θεατή, ωστόσο αποτελούν μια φυσική συνέχεια των όσων διαδραματίζονται επί σκηνής αποκαλύπτοντας σχέσεις, αντιθέσεις και πιστεύω.

3. Πρωταθλητισμός σε κρίση: Οι σημερινοί πρωταθλητές στο δρόμο για την Ολυμπιάδα του Ρίο δεν ζουν το ανέμελο παραμύθι των παιδικών τους χρόνων.

4. Αγνοούμενος στην Αθήνα: Όλα θα πήγαιναν καλά για τον Σύρο τελειόφοιτο της Ιατρικής Χουσάμ Αλοθμάν. Ήταν από καλή οικογένεια, είχε χρήματα κι όταν ξέφυγε από τον πόλεμο και έφτασε στην Ελλάδα, φάνηκε ότι τα βάσανά του τελείωναν. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι το καθεστώς Άσαντ είχε κρατήσει το διαβατήριό του.

Μερικά από τα θέματά μας θα βρείτε ελεύθερα όπου βρισκόμαστε στα κοινωνικά δίκτυα (fb, twitter) και ο κάθε συνδρομητής μας έχει την δυνατότητα να μοιραστεί τα άρθρα του σάιτ στους φίλους του ελέυθερα. Πιστευουμε πως τα άρθρα μας δεν πρέπει να είναι μαντρωμένα αλλά πρέπει – με μέτρο – να μπορούν να ταξιδέψουν. Ελπίζουμε πως καθώς ο κόσμος μάς γνωρίζει από τα άρθρα μας, θα θελήσει να γίνει συνδρομητής ώστε να ενισχύσει το inside story και να έχει κι αυτός συμμετοχή στο εγχείρημα.