Ελλαδα

Αν δεις αυτά τα ψηφιδωτά κάπου, κατάγγειλε το!

Η Δάφνη Αγγελίδου ψάχνει τα κλεμμένα της έργα

Σταυρούλα Παναγιωτάκη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Είχα δει τα υπέροχα ψηφιδωτά της Δάφνης Αγγελίδου πριν 3 χρόνια τέτοια εποχή στο αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου δίπλα στο παλιό ρωμαϊκό ψηφιδωτό δάπεδο του Μουσείου και μου είχαν πάρει την καρδιά. Τη Δάφνη την ξέρω και την εκτιμώ χρόνια. Έχουμε κάνει εδώ στην Athens Voice εξώφυλλα με πίνακές της, δεν θυμάμαι πόσα σίγουρα πάντως ένα που θυμάμαι ήταν από τη σειρά με τις ομπρέλες της. Μετά θυμάμαι πως είχε ξεχωρίσει ένα έργο που έδειχνε κάτι περαστικούς με ομπρέλες έξω από ένα καφενείο και ετοιμαζόμαστε να το κάνουμε εξώφυλλο αλλά μας πρόλαβε ο αθηναϊκός καύσωνας και έτσι το έργο αυτοακυρώθηκε.

image

Επίσης με την Δάφνη είμαστε γείτονες. Μένει ένα δρόμο παραπάνω από εμένα κι έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να περάσω από το σπίτι της και να τη γνωρίσω από κοντά. Μια μικρή μονοκατοικία όπου ζει μαζί με τα έργα και τα λουλούδια της και στο υπόγειο του σπιτιού έχει στήσει το ατελιέ της. Η ίδια η Δάφνη, επίκουρη καθηγήτρια στο Εικαστικό Τμήμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας, στο εργαστήριο ψηφιδωτού, είναι ένας τρομερά νηφάλιος άνθρωπος. Και πάρα πολύ ταλαντούχα ζωγράφος. Έργα της βρίσκονται σε δεκάδες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, σε μουσεία και πινακοθήκες εδώ και στο εξωτερικό, έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε άπειρες ομαδικές. Όπως και η ζωγραφική της έτσι και τα ψηφιδωτά της απεικονίζουν ένα «στοιχειωμένο» και παραδομένα ποιητικό κόσμο, όπου τίθεται το θέμα σχέσης ανθρώπου-περιβάλλοντος με εμβληματικό τρόπο. Οι ανθρώπινες φιγούρες καθώς καλύπτονται κάτω από ομπρέλες μεταμορφώνονται σε απρόσωπες σκιές, χαμένες μέσα στο χώρο.

image

Τα ψηφιδωτά της Δάφνης, μια σειρά 6 έργων, ξανάρθαν αυτές τις ημέρες στην επικαιρότητα με θλιβερό τρόπο. Ένα βράδυ, ξημερώματα, κάποιος-οι παραβίασαν την εύκολη πόρτα του ατελιέ της και αφαίρεσαν τα 6 έργα. Ποιοι ήταν αυτοί, γιατί το έκαναν, τι θα τους χρησιμεύσουν και (κυρίως) με ποιο τρόπο έκαναν την κλοπή παραμένει μυστήριο δεδομένου ότι το κάθε ψηφιδωτό ζύγιζε περί τα 80 κιλά (οι ψηφίδες ήταν από μάρμαρο) και ήταν όλα μεγάλων διαστάσεων έργα.

image

Η Γκαλερί 7 με την οποία συνεργάζεται η Δάφνη έστειλε στα μίντια ένα κείμενο της ζωγράφου που εξηγεί τα «ανεξήγητα», φυσικά, αλλά τουλάχιστον ο ή οι κλέφτες που θα το διαβάσουν θα ξέρουν ότι τα κλοπιμαία είναι «σημαδεμένα».

image

Γράφει η ζωγράφος

«Στις 5 Απριλίου έχουν κλαπεί από το εργαστήριό μου στο κέντρο της Αθήνας έξι ψηφιδωτά μου, που αναπαριστούν ανθρώπινες φιγούρες που κρατούν πολύχρωμες ομπρέλες σε άσπρο φόντο. Είναι κατασκευασμένα από ψηφίδες άσπρων μαρμάρων και πολύχρωμων σμάλτων και αποτελούν μια φρίζα, ύψους 58cm και 339cm πλάτους, σύνολο των 6 έργων (42cm-37 cm -58cm-58cm-67cm-86cm)

Αυτά τα έργα έχουν εκτεθεί τον Μάρτιο του 2013 στην Α.Σ.Κ.Τ, στο ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (13-5-2013 με 31-8-2013) με τίτλο ‘’ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ’’ και στην Γκαλερί ‘’7’’ με τίτλο ‘’ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ’’, τον Δεκέμβρη του 2013.

Οι φωτογραφίες των έργων έχουν ήδη κατατεθεί στις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και έτσι είναι πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατον, να πουληθούν σε δημοπρασία ή από έμπορο τέχνης, ακόμα και να βγουν στο εξωτερικό. Συνεπώς κάτι που μπορεί να συμπεράνει κανείς είναι ότι η κλοπή μπορεί να έχει γίνει κατά παραγγελία.

Κάτι ακόμα που διαταράσσεται σε μία κλοπή έργων τέχνης είναι η σχέση μεταξύ του καλλιτέχνη, του έργου του και του θεατή. Χάνονται απαραίτητες αξίες, όπως η εμπιστοσύνη και η αθωότητα. Κανείς δεν εργάζεται για την χρηματική αξία του έργου, άλλωστε αυτή είναι σχετική, ανάλογα με την ζήτηση και τις εποχές. Ειδικά στους δύσκολους καιρούς που περνάει η Ελλάδα, η αξία των έργων έχει πέσει αρκετά. Όλα γίνονται για την χαρά της δημιουργίας και για την ευχαρίστηση που προκαλεί η καλλιτεχνική εργασία και στον καλλιτέχνη και στον θεατή – τελικό αποδέκτη του έργου.

Ο Πικάσο έλεγε ότι τα έργα ολοκληρώνονται όταν τα κοιτάει ο θεατής. Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι τα ψηφιδωτά μου ολοκληρώνονται όταν τα έχει και τα κοιτάει ένας κλέφτης.

Παρακαλώ να διαδοθεί, ώστε να δυσκολέψει η διαδικασία πώλησης, έκθεσης και κατοχής των έργων μου. Δ. Αγγελίδου»

image

Αν λοιπόν πέσει στην αντίληψή σας κάποιο ή όλη η σειρά από τα «Ψηφιδωτά του σήμερα» να ξέρετε ότι είναι «προϊόν κλοπής» και οφείλει να επιστρέψει σ' αυτήν που ανήκει και που με τόσο κόπο (3 χρόνια δουλειάς) και ταλέντο κάποτε ολοκλήρωσε.

image

Για πληροφορίες απευθυνθείτε στην «Gallery 7», Σόλωνος 20, 210 3612050, email: gallery7@hol.gr