Κοσμος

Singles Day 2024: Η κινεζική εκδοχή της Black Friday χάνει την αίγλη της

Ποια είναι η «γιορτή» του καταναλωτισμού της 11ης Νοεμβρίου

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

H Κίνα βρίσκεται αντιμέτωπη με ασθενή εγχώρια ζήτηση μετά την πανδημία και οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τους

Η «Singles Day», γνωστή και ως «Ημέρα των Εργένηδων» γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 11 Νοεμβρίου. Ξεκίνησε από την Κίνα ως ένας τρόπος να γιορτάσουν οι εργένηδες την ανεξαρτησία τους, αλλά γρήγορα εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη ημέρα αγορών παγκοσμίως, ξεπερνώντας ακόμα και την Black Friday και τη Cyber Monday.

Η ονομασία της ημέρας οφείλεται στην ημερομηνία (11/11), με τέσσερα διαδοχικά ψηφία «1», που στην Κίνα είναι σύμβολο των εργένηδων.

Ωστόσο, λιγότερο επιτυχημένη σε σχέση με προηγούμενα χρόνια θεωρούν την φετινή «Singles Day» τόσο οι έμποροι όσο και οι καταναλωτές. Η «Ημέρα των Εργένηδων» καθιερώθηκε το 2009, όταν ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba άρχισε να εφαρμόζει προσφορές στην συγκεκριμένη ημέρα, ώστε να δελεάσει τους καταναλωτές. Στη συνέχεια και άλλες δημοφιλείς εταιρείες όπως JD Sports υιοθέτησαν την παραπάνω πρακτική.

Παρ' όλο που οι προσφορές της «Singles Day» διαρκούσαν αρχικά μία μόνο ημέρα, οι πλατφόρμες αγορών στην Κίνα ξεκινούν πλέον τις εκπτώσεις εβδομάδες πριν για να αυξήσουν τον όγκο των πωλήσεων. Ωστόσο, εν μέσω της υστέρησης της εγχώριας οικονομίας της Κίνας, που βρίσκεται αντιμέτωπη με ασθενή εγχώρια ζήτηση μετά την πανδημία, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει σημαντικά τις αγορές τους.

Σύμφωνα με αναλυτές, τα πρόσφατα μέτρα τόνωσης της οικονομίας της Κίνας δεν κατάφεραν να τονώσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη. «Ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται να ξοδέψει και περιορίζει τα μεγάλα έξοδα», δήλωσε ο Shaun Rein, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της China Market Research Group στη Σαγκάη.

Πλατφόρμες όπως η JD.com και η Alibaba, συνήθιζαν να δημοσιεύουν την αξία των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στην εκπτωτική περίοδο, αλλά πλέον έχουν σταματήσει να αποκαλύπτουν το συνολικό ποσό. Πάντως, η αύξηση ήταν σε διψήφια επίπεδα και πλέον έχει μειωθεί σημαντικά.

Σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Syntun, ακαθάριστες πωλήσεις εμπορευμάτων το 2023 σε όλες τις μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκαν μόλις κατά 2% σε 1,14 τρισ. γουάν (156,40 δισ. δολάρια).