Κοσμος

Washington Post: Η Χαμάς σχεδίαζε την 11η Σεπτεμβρίου του Ισραήλ

Στόχοι από ουρανοξύστες μέχρι τρένα

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ένας πιο πρακτικός στόχος για τη Χαμάς πέρα από τους ουρανοξύστες, ήταν το σιδηροδρομικό σύστημα του Ισραήλ

Θανατηφόρα χτυπήματα αλά 11ης Σεπτεμβρίου στο Τελ Αβίβ σχεδίαζε η Χαμάς, πολύ πριν από την εισβολή της στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου 2023, όπως προκύπτει από τα χιλιάδες έγγραφα που κατάσχεσαν οι ισραηλινές δυνάμεις στη Γάζα και έχουν περιέλθει στην κατοχή της Washington Post.

Τα αρχεία δείχνουν προηγμένο σχεδιασμό για επιθέσεις της Χαμάς χρησιμοποιώντας τρένα, πλοία, ακόμη και άρματα με άλογα - αν και πολλά σχέδια ήταν κακοσχηματισμένα και εξαιρετικά ανέφικτα, δήλωσαν ειδικοί σε θέματα τρομοκρατίας. Τα σχέδια προβλέπουν την προσέλκυση συμμαχικών μαχητικών ομάδων για μια συνδυασμένη επίθεση εναντίον του Ισραήλ από τα βόρεια, νότια και ανατολικά.

Ο θησαυρός των εγγράφων περιλαμβάνει μια σχολιασμένη, εικονογραφημένη παρουσίαση που περιγράφει λεπτομερώς τις πιθανές επιλογές για μια επίθεση, καθώς και επιστολές από τη Χαμάς προς τους κορυφαίους ηγέτες του Ιράν το 2021, ζητώντας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση και εκπαίδευση για 12.000 επιπλέον μαχητές της Χαμάς.

Δεν είναι σαφές εάν το Ιράν γνώριζε το έγγραφο σχεδιασμού ή απάντησε στις επιστολές, αλλά Ισραηλινοί αξιωματούχοι θεωρούν τα αιτήματα ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της Χαμάς να προσελκύσει τους Ιρανούς συμμάχους της στο είδος της άμεσης αντιπαράθεσης με το Ισραήλ που η Τεχεράνη παραδοσιακά επιδιώκει να αποφύγει.

Όπως προκύπτει από το έγγραφο σχεδιασμού η Χαμάς οραματίστηκε να προχωρήσει πολύ περισσότερο με στόχους που κυμαίνονται από στρατιωτικά κέντρα διοίκησης έως εμπορικά κέντρα.

Το αραβικό έγγραφο, με τίτλο «Στρατηγική για την οικοδόμηση ενός κατάλληλου σχεδίου για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης», περιέχει δεκάδες χάρτες, φωτογραφίες και σχεδιαγράμματα που απεικονίζουν την κίνηση των μαχητών της Χαμάς εναντίον ισραηλινών στόχων και μια πιθανή ακολουθία επιθέσεων.

Τα σχέδια επίθεσης βασίστηκαν σε μια «μεγάλη βάση δεδομένων» που περιελάμβανε περισσότερες από 17.000 φωτογραφίες - από δορυφορικές εικόνες έως φωτογραφίες ισραηλινών πόλεων και τοπίων που τραβήχτηκαν από κάμερες drone ή συλλέχθηκαν από αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μεταξύ των εικόνων που εμφανίζονται είναι οι διατάξεις των ισραηλινών αεροπορικών βάσεων και στρατιωτικών εγκαταστάσεων και τα διαγράμματα που δείχνουν τα μοτίβα πτήσης των εμπορικών αεροσκαφών που χρησιμοποιούν το Διεθνές Αεροδρόμιο Ben Gurion έξω από το Τελ Αβίβ.

Η παρουσίαση περιγράφει τρεις πιθανούς φορείς επίθεσης και προτείνει τακτικές για να εξαπατήσουν τους ισραηλινούς αξιωματούχους ασφαλείας και να μπερδέψουν την απάντησή τους. Τα σχέδια περιλαμβάνουν ένα μείγμα επιχειρήσεων χαμηλής τεχνολογίας, μερικές από τις οποίες χρησιμοποιήθηκαν στις 7 Οκτωβρίου και άλλες που φαίνεται να είναι πιο φιλόδοξες.

Μεταξύ των τελευταίων ήταν ένα σχέδιο καταστροφής ενός ουρανοξύστη του Τελ Αβίβ. Το έγγραφο προσδιορίζει ως πιθανούς στόχους τον Πύργο Moshe Aviv, ένα κτίριο 70 ορόφων που είναι το δεύτερο ψηλότερο του Ισραήλ, καθώς και το συγκρότημα Azrieli Center, το οποίο περιλαμβάνει τρεις ουρανοξύστες, ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, σιδηροδρομικό σταθμό και κινηματογράφο. Το σχέδιο σημειώνει την κοντινή παρουσία του κτιρίου του αρχηγείου του IDF και υποδηλώνει ότι η κατάρρευση ενός κοντινού ουρανοξύστη θα μπορούσε να συντρίψει και τη στρατιωτική εγκατάσταση.

Αλλά η Χαμάς προφανώς δεν είχε καταλάβει ακριβώς πώς θα μπορούσαν να κατεδαφιστούν τα κτίρια, αναγνωρίζει το έγγραφο. «Εργαζόμαστε για να βρούμε έναν μηχανισμό για να καταστρέψουμε τον πύργο», αναφέρει.

Ένας πιο πρακτικός στόχος, πίστευε η Χαμάς, ήταν το σιδηροδρομικό σύστημα του Ισραήλ. Το έγγραφο περιγράφει διάφορες παραλλαγές ενός σχεδίου για τη χρήση σιδηροδρόμων για τη μεταφορά μαχητών και ισχυρών εκρηκτικών - συμπεριλαμβανομένων βυτιοφόρων καυσίμων που θα μπορούσαν να πυροδοτηθούν με μικρές βόμβες - στη μεγαλύτερη πόλη του Ισραήλ. «Η σιδηροδρομική γραμμή προορίζεται για τη μεταφορά καυσίμων, η οποία είναι ένα αδύναμο σημείο σε περίπτωση έκρηξης τρένου μετά την κίνηση μέσα σε μία από τις πόλεις (μια κινούμενη βόμβα)», αναφέρει.

Άλλα σχέδια ζητούσαν την τροποποίηση των οχημάτων ώστε να μπορούν να ταξιδεύουν σε ράγες και τη μετατροπή αλιευτικών σκαφών σε ταχύπλοα επιθετικά σκάφη για τη μεταφορά μαχητών και εκρηκτικών στα ισραηλινά λιμάνια. Αναφερόμενο στο σχέδιο «βάρκες σαν βόμβες», το έγγραφο ανέφερε ότι η Χαμάς είχε ήδη «βρει έναν μηχανισμό που λειτουργεί».

Ίσως η πιο ασυνήθιστη πρόταση ήταν ένα σχέδιο για την ανάσταση των ιππήλατων αμαξών της αρχαιότητας ως σύγχρονων μεταφορικών μέσων για μαχητές και όπλα. Η παρουσίαση περιλαμβάνει φωτογραφίες και περιγραφές ενός άρματος τριών ατόμων που σύρεται από άλογα και μπορεί να διασχίσει τραχύ έδαφος με ευκολία. Ένα άρμα θα προσφέρει έναν «γρήγορο και ελαφρύ μηχανισμό» που εκπέμπει λίγη θερμότητα ή ήχο σε σύγκριση με μια μοτοσικλέτα - ένα όχημα που οι μαχητές της Χαμάς χρησιμοποίησαν σε αφθονία στην επίθεση της 7ης Οκτωβρίου.

 «Μεταφέρει τρία άτομα, ένα από τα οποία είναι ελεύθερο να οδηγεί και τα άλλα δύο να πυροβολούν και να πολεμούν», αναφέρει το έγγραφο για τα άρματα.

Στο σχέδιο υπονοείται η πεποίθηση ότι οι στενότεροι σύμμαχοι της Χαμάς θα συμμετάσχουν πλήρως στον αγώνα, αφού σημειώσουν τις επιτυχίες των αρχικών επιδρομών της ομάδας στο Ισραήλ. Αμερικανοί και Ισραηλινοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι ο Σινουάρ, ο οποίος αρνήθηκε να μοιραστεί λεπτομέρειες του σχεδίου της 7ης Οκτωβρίου με τη Χεζμπολάχ ή το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν πριν από την επίθεση, έπεισε τον εαυτό του ότι μια επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ θα πυροδοτούσε έναν ευρύτερο πόλεμο στον οποίο και οι δύο ομάδες τελικά θα υποχρεώνονταν να συμμετάσχουν.