Κοσμος

Μείωση 1,3% του παγκόσμιου εμπορίου λόγω των επιθέσεων των Χούθι

Οι επιπτώσεις της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα από Νοέμβριο έως Δεκέμβριο

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Μείωση 1,3% του παγκόσμιου εμπορίου λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023

Το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023 καθώς οι επιθέσεις μαχητών Χούθι κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε μείωση των όγκων φορτίων που μεταφέρονται σε αυτή την περιοχή, όπως ανέφερε σήμερα γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο.

Επί του παρόντος περίπου 200.000 εμπορευματοκιβώτια μεταφέρονται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κάθε μέρα, συγκριτικά με 500.000 ημερησίως τον Νοέμβριο, ανέφερε το ινστιτούτο IfW Kiel.

Σημαντικές οι οικονομικές επιπτώσεις από τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα © MOHAMED HOSSAM/ EPA

Εκτροπές λόγω επιθέσεων Χούθι

Οι επιθέσεις είχαν ως αποτέλεσμα να γίνουν εκτροπές στους πλόες με τα ταξίδια μεταξύ των ασιατικών κέντρων παραγωγής και των καταναλωτών στην Ευρώπη να διαρκούν έως και 20 ημέρες περισσότερο, δήλωσε ο Τζούλιαν Χιντς, διευθυντής του ερευνητικού κέντρου εμπορικής πολιτικής του IfW Kiel.

«Αυτό αντανακλάται επίσης στη μείωση των εμπορικών στοιχείων για τη Γερμανία και την ΕΕ καθώς τα μεταφερόμενα προϊόντα συνεχίζουν να βρίσκονται στη θάλασσα και δεν έχει γίνει εκφόρτωσή τους στα λιμάνια όπως προγραμματιζόταν», ανέφερε ο Χιντς σε ανακοίνωση.

Ναυτιλιακοί κολοσσοί, όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd, στέλνουν τα καράβια τους σε μεγαλύτερα σε διάρκεια και πιο δαπανηρά ταξίδια περνώντας από το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής.

Οι στηριζόμενοι από το Ιράν μαχητές Χούθι στην Υεμένη έχουν εντείνει τις επιθέσεις σε σκάφη στην περιοχή του Κόλπου τους τελευταίους μήνες για να δείξουν τη στήριξή του στην παλαιστινιακή ισλαμιστική οργάνωση Χαμάς που πολεμά κατά του Ισραήλ στη Γάζα.

Οι οικονομικές επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούθι

Σε επίπεδο περιφερειών, ο δείκτης εμπορίου του IfW Kiel για τον Δεκέμβριο έδειξε ότι οι εξαγωγές από και οι εισαγωγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκαν κατά 2% και 3,1%, αντίστοιχα.

Οι ΗΠΑ κατέγραψαν μείωση 1,5% στις εξαγωγές και 1% μείωση στις εισαγωγές, αν και η εμπορική δίοδος της Ερυθράς Θάλασσας είναι λιγότερο σημαντική για τη χώρα.

Το εμπόριο της Κίνας εμφάνισε διαφορετική εικόνα, με τις εξαγωγές να αυξάνονται 1,3% και τις εισαγωγές να ενισχύονται κατά 3,1%. Το ινστιτούτο ανέφερε ότι αυτό ίσως οφείλεται στο επικείμενο Κινεζικό Νέο Έτος.

Το πολεμικό ναυτικό συνοδεύει γαλλικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα

Την ίδια ώρα, γαλλικές ναυτικές δυνάμεις συνοδεύουν πλοία γαλλικών συμφερόντων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Όπως δήλωσε ο ανώτατος ναυτικός διοικητής της χώρας στην περιοχή, προσθέτοντας πως η τρέχουσα εντολή του Παρισιού δεν περιλαμβάνει απευθείας πλήγματα στους Χούθι.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους, ο υποναύαρχος Εμανουέλ Σλαάρ, κοινός διοικητής των γαλλικών δυνάμεων στην περιοχή, δήλωσε πως η Γαλλία εργάζεται στενά με την υπό την ηγεσία των ΗΠΑ αποστολή Φύλακας Ευημερίας (Prosperity Guardian) στην περιοχή ανταλλάσσοντας πληροφορίες και διεξάγοντας περιπολίες, διευκρίνισε όμως πως η διοίκηση των γαλλικών δυνάμεων παραμένει εξ ολοκλήρου υπό τον έλεγχο του Παρισιού.

«Η γαλλική επιχείρηση συνίσταται αφενός σε περιπολίες στις θαλάσσιες ζώνες όπου επιχειρούν οι Χούθι προκειμένου να τους σταματήσει», είπε ο Σλαάρ. «Οι περιπολίες αυτές γίνονται σε συντονισμό με την επιχείρηση Φύλακας Ευημερίας», είπε.

«Αφετέρου, συνοδεύουμε τακτικά πλοία που φέρουν γαλλική σημαία ή γαλλικών συμφερόντων στην Ερυθρά Θάλασσα. Τα συνοδεύουμε σε όλη τη διάρκεια της διέλευσής τους».

Ο Σλαάρ, που ηγείται επίσης της αποστολής της ΕΕ εννέα χωρών που επιχειρούν στο Στενό του Χορμούζ, δήλωσε πως υπάρχει πάντοτε ανάγκη για περισσότερα στρατιωτικά στοιχεία στην περιοχή, αν και η Γαλλία δεν σκοπεύει να αναπτύξει περισσότερα για την ώρα.

Είπε πως οι διεθνείς στρατιωτικές επιχειρήσεις παράγουν αποτελέσματα και πως το 80% της κυκλοφορίας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να διεξάγεται μέσω του Στενού Μπαμπ αλ-Μαντέμπ ανάμεσα στην Υεμένη και στο Τζιμπουτί.