Κοσμος

Διώρυγα του Σουέζ: Oι επιθέσεις των Χούθι ναρκοθετούν το παγκόσμιο εμπόριο και τις τιμές του πετρελαίου

Κολοσσοί της ναυτιλίας έχουν αρχίσει να ανακοινώνουν ότι αναστέλλουν τον πλου από την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφαλείας

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Διώρυγα του Σουέζ: Oι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία απειλούν το παγκόσμιο εμπόριο και τις τιμές του πετρελαίου

Τις τελευταίες ημέρες, οι φιλοϊρανοί αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν εντείνει τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία που φέρονται να σχετίζονται με ισραηλινά συμφέροντα ή κινούνται με προορισμό το Ισραήλ.

Mε αφορμή το γεγονός αυτό, ο ενεργειακός γίγαντας BP δήλωσε ότι θα σταματήσει όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά την κλιμάκωση των επιθέσεων. «Υπό το φως της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση.

Επί του παρόντος, μια μεγάλη πολυεθνική ομάδα κρούσης με επικεφαλής το αμερικανικό ναυτικό επιχειρεί στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης προκειμένου να αποτρέψει τους Χούθι από το να καταλάβουν πλοία ή να επιτεθούν με πυραύλους. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτή την πολυεθνική δύναμη έχουν ενταχθεί και η Σαουδική Αραβία αλλά και η Αίγυπτος.

Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όπως οι MSC Mediterranean Shipping και CMA CGM ανακοίνωσαν το Σαββατοκύριακο ότι δεν θα στείλουν τα πλοία τους μέσω του σημείου ενόψει των αυξανόμενων απειλών, ενώ η Maersk Tankers δήλωσε ότι θα δώσει στα πλοία της την επιλογή αποφυγής της διαδρομής.

Η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς είχε, μέχρι τώρα, διακόψει ελάχιστα την παγκόσμια ροή πετρελαίου και εμπορευματοκιβωτίων. Από την περιοχή περνά περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο και περίπου το 30% της παγκόσμιας μεταφοράς container.

Μετά την απόσυρση της BP, οι έμποροι και οι χρηματιστές εξέφρασαν την ανησυχία ότι και άλλες μεγάλες ναυτιλιακές και εμπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους. 

H απειλή για τις τιμές του πετρελαίου

Εάν η Ερυθρά Θάλασσα γίνει απαγορευμένη ζώνη για τα περισσότερα δεξαμενόπλοια, θα προκληθεί μεγάλο πλήγμα στην αγορά πετρελαίου για δεύτερη φορά μέσα σε δύο χρόνια, αφού ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι σχετικές κυρώσεις ανάγκασαν τη Ρωσία να βρει νέες αγορές για το πετρέλαιό της. «Αυτό θα μπορούσε να στείλει τις τιμές του πετρελαίου και τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων στα ύψη, δήλωσε» ο Ρίτσαρντ Μάθιους, διευθυντής ερευνών στην E.A. Gibson Shipbrokers.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό τύπου Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, αυξήθηκαν κατά 2,5% σε περίπου 78 δολάρια το βαρέλι στις συναλλαγές της Δευτέρας. Το κόστος ναύλωσης δεξαμενόπλοιων στην περιοχή αυξήθηκε επίσης, καθώς οι πλοιοκτήτες προσπάθησαν να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος ασφάλισης σε αυτούς που ναύλωναν τα πλοία τους. 

Οι traders πετρελαίου δήλωσαν ότι μια σημαντική μείωση του αριθμού των δεξαμενόπλοιων που πλέουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα επηρεάσει περισσότερο την αγορά διυλισμένων προϊόντων, όπως το ντίζελ και η βενζίνη, παρά την αγορά αργού. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ευρώπη εισάγει διυλισμένα καύσιμα σε τεράστιες ποσότητες από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία από τότε που σταμάτησε τις περισσότερες αποστολές από τη Ρωσία στις αρχές του τρέχοντος έτους.

Με πληροφορίες από Wall Street Journal