- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Τιτανικός: Ακόμα και αν το Titan έχει καταφέρει να βγει στην επιφάνεια, το σκάφος είναι σφραγισμένο απ' έξω...
Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την εύρεση του τουριστικού υποβρυχίου «Titan», καθώς υπολογίζεται ότι απομένει οξυγόνο μόνο μέχρι το πρωί της Πέμπτης για τους πέντε επιβάτες που ήθελαν να δουν από κοντά το ναυάγιο του Τιτανικού.
Παρόλο που νωρίτερα ανακοινώθηκε ότι τα σόναρ άκουσαν «ήχους» στην περιοχή της έρευνας, εντούτοις αυτό δεν δημιουργεί ιδιαίτερη αισιοδοξία. Ο λόγος είναι ότι οι ήχοι αυτοί θα μπορούσαν να προέρχονται από τα δεκάδες συντρίμμια και αντικείμενα που βρίσκονται γύρω από το πιο διάσημο ναυάγιο όλων των εποχών. Το Αμερικανικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι η προέλευση των ήχων αυτών είναι «άγνωστη».
Πέρα από τα πλοία του Ναυτικού και του Λιμενικού των ΗΠΑ, οι έρευνες - οι οποίες εκτείνονται σε περιοχή 25.900 τετραγωνικών χιλιομέτρων - συνεχίζονται σήμερα με τη βοήθεια τριών ακόμη πλοίων: του John Cabot, του Skandi Vinland και του Atlantic Merlin. Το πρώτο από αυτά έχει δυνατότητα πλαγιοσκοπικής χρήσης σόναρ, η οποία μπορεί να εντοπίσει αντικείμενα στον πάτο της θάλασσας, αλλά δεν μπορεί να υπολογίσει το βάθος.
Όλοι περιμένουν, επίσης, την άφιξη του γαλλικού πλοίου «Atalante», το οποίο μεταφέρει το υποβρύχιο drone «Victor 6000». Όπως λέει το όνομά του, το μη επανδρωμένο αυτό σκάφος μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων, ενώ διαθέτει «δαγκάνες» που μπορούν να ελεγχθούν απομακρυσμένα για να κόψει καλώδια ή για άλλες χρήσεις.
Bέβαια, το «Victor» δεν μπορεί να «σηκώσει» από μόνο του το «Titan», αλλά μπορεί να το συνδέσει με σχοινί για να το τραβήξει ένα πιο δυνατό πλοίο. Από την άλλη, είναι αβέβαιο αν αρκεί ο χρόνος για μια τόσο μεγάλη επιχείρηση...
Τα προβλήματα που περιπλέκουν την επιχείρηση διάσωσης
Ένα πρώτο πρόβλημα είναι ότι το σκάφος δεν είναι φτιαγμένο από τιτάνιο ή αλουμίνιο, όπως συνηθίζεται στα υποβρύχια, αλλά από ανθρακονήματα. Πρόκειται για ένα υλικό που θεωρείται ότι δεν είναι επαρκώς δοκιμασμένο. «Αν υπάρξει αστοχία του υλικού, θα είναι απολύτως καταστροφική», λένε οι γνωρίζοντες.
Παράλληλα, το Titan διαθέτει ένα απλό σύστημα επικοινωνίας με τον... πάνω κόσμο, το οποίο βασίζεται σε σύντομα μηνύματα τύπου κειμένου. Δεν διαθέτει, όπως άλλα επανδρωμένα υποβρύχια, ακουστικό «φάρο» ο οποίος στέλνει τακτικά σήματα της θέσης του. Σημειώνεται, εξάλλου, ότι δεν είναι η πρώτη φορά που έχει... χαθεί το εν λόγω υποβρύχιο.
Ακόμα και αν το Titan έχει καταφέρει να βγει στην επιφάνεια, ο κίνδυνος για το πλήρωμα δεν έχει τελειώσει. Το σκάφος είναι σφραγισμένο απ' έξω, κάτι που σημαίνει ότι όσοι βρίσκονται μέσα θα πρέπει να περιμένουν εξωτερική βοήθεια, ενώ το οξυγόνο τους τελειώνει.
Τέλος, ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του αποτελεί το τεράστιο βάθος όπου βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού, στα 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Αυτό συνεπάγεται τα εξής: απόλυτο σκότος, θερμοκρασίες που φτάνουν τους 0 Κελσίου, πίεση που μπορεί να σε συνθλίψει, ισχυρά θαλάσσια ρεύματα και ένας πυθμένας που δεν έχει καμία σχέση με την απαλή άμμο στην παραλία, αλλά έχει γεωμορφολογία που θυμίζει αυτή που βλέπουμε σε οροσειρές. Εξάλλου, ξέρουμε περισσότερα για το φεγγάρι από ό,τι για τον βυθό της θάλασσας στον ίδιο μας τον πλανήτη, αφού μόνο το 20% του έχει χαρτογραφηθεί.
Τα τέσσερα σενάρια για την τύχη του «Titan»
Ένα σενάριο είναι το υποβρύχιο να «μπλέχτηκε» στα συντρίμμια του Τιτανικού, όπως επίσης σε δίχτυα ή άλλα αντικείμενα που βρίσκονται στο σημείο. Καθώς το ναυάγιο του Τιτανικού είναι μια επικίνδυνη κατασκευή, θα έπρεπε το υποβρύχιο να κρατήσει μια ασφαλή απόσταση, αν και αυτό είναι δύσκολο λόγω των ισχυρών ρευμάτων. Αν έχει κολλήσει ή μπλεχτεί στα συντρίμμια, τότε λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν από μέσα από το σκάφος για να ελευθερωθεί.
Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, το Titan θα έπρεπε να ρίξει τα βάρη του, να αναδυθεί και να επικοινωνήσει με το σκάφος υποστήριξης - υπό την προϋπόθεση ότι το σύστημα επικοινωνιών έχει ξεχωριστή τροφοδοσία ρεύματος. Εάν ένα περιστατικό στο σκάφος έβγαζε εκτός λειτουργίας όλα τα ηλεκτρικά συστήματα, το υποβρύχιο θα μπορούσε να παρασυρθεί στην επιφάνεια και να περιμένει διάσωση.
Ένα ζοφερό σενάριο είναι να ξέσπασε πυρκαγιά μέσα στην καμπίνα. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να είναι δυνατή μια επείγουσα ανάδυση στην επιφάνεια.
Αν το σκάφος έχει κολλήσει στον πυθμένα του ωκεανού, μόνο εξειδικευμένα υποβρύχια βαθιάς θάλασσας και εξοπλισμός σόναρ έχουν καλές πιθανότητες να το βρουν.
Τέλος, σε τέτοιο βάθος, μια θραύση του κύτους θα ήταν καταστροφική. Το χειρότερο σενάριο είναι αυτό της καταστροφικής βλάβης, κατά το οποίο οι επιβάτες πιθανότατα θα έχουν σκοτωθεί ακαριαία. Ειδικοί περιγράφουν το σενάριο αυτό «σαν να εκρήγνυται μια μικρή βόμβα». Βέβαια, σε μια τέτοια περίπτωση το μόνο... θετικό είναι ότι θα είχε εντοπιστεί άμεσα από στρατιωτικά ραντάρ.
Οι δύσκολες συνθήκες μέσα στο σκάφος
Παρά το γεγονός ότι το ταξίδι στον Τιτανικό κοστίζει 250.000 δολάρια, οι συνθήκες μέσα στο σκάφος των 6,7 x 2,8 x 2,5 μέτρων δεν έχουν καμία απολύτως πολυτέλεια. Όλοι οι επιβάτες είναι καθιστοί και μόνο ένας τη φορά μπορεί να έχει τεντωμένα τα πόδια του.
Ο παραγωγός και σεναριογράφος της δημοφιλής σειράς «The Simpsons, Μάικ Ράις, ο οποίος είχε ταξιδέψει πέρσι με το «Τitan», περιέγραψε ότι το σκάφος έχει μια τουαλέτα, ενώ τους δόθηκαν σάντουιτς και νερό. Ωστόσο, κανένας επιβάτης δεν έφαγε και η τουαλέτα δεν είχε χρησιμοποιηθεί σε εκείνο το ταξίδι.
Ο Ντέιβιντ Πογκ, δημοσιογράφος του CBS που ταξίδεψε με το «Τitan» τον Νοέμβριο, ανέφερε ότι το σκάφος διαθέτει επίσης πυροσβεστήρα και μάσκες σε περίπτωση φωτιάς. «Αυτό είναι όλο, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα άλλο αν πάει κάτι στραβά».
Σημειώνεται ότι αν υπάρχει διακοπή ρεύματος στο σκάφος, η θερμοκρασία μέσα στην καμπίνα θα έχει πέσει στους 4 βαθμούς Κελσίου. Πέρα από την υποθερμία, η διακοπή ρεύματος μπορεί να προκάλεσε προβλήματα στη λειτουργία του συστήματος παροχής οξυγόνου, αλλά και εκείνου που καθαρίζει το διοξείδιο του άνθρακα. Όπως λένε ειδικοί, σε τέτοιες καταστάσεις πιο συχνά το πρόβλημα είναι η αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στον αέρα και όχι η μείωση του οξυγόνου. Έτσι, οι επιβάτες οδηγούνται σε σταδιακή ασφυξία, σε απώλεια των αισθήσεων και τελικά στον θάνατο.
Μια τελευταία πρόκληση είναι η κλειστοφοβία και οι κρίσεις πανικού. Ο Τζο Μακ Ίνις, ο οποίος έχει κάνει δύο ταξίδια στο ναυάγιο του Τιτανικού, ανέφερε ότι όσοι είναι μέσα στο υποβρύχιο θα πρέπει να ξεκουράζονται, να αναπνέουν όσο το δυνατόν λιγότερο και να προσπαθούν να παραμείνουν ψύχραιμοι.
Με πληροφορίες από Guardian, CNN, Independent