- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Τιτανικός: Όσα γνωρίζουμε για την κατάδυση, την εξαφάνιση και τις προσπάθειες να βρεθεί το Titan, το υποβρύχιο σκάφος της εταιρείας OceanGate
Ο χρόνος είναι πλέον ο μεγάλος αντίπαλος για τη διάσωση των πέντε επιβατών του τουριστικού υποβρυχίου, το οποίο είχε καταδυθεί στο ναυάγιο του Τιτανικού και αγνοείται για δεύτερο 24ωρο.
Το πανάκριβο ταξίδι των τουλάχιστον 250.000 ευρώ με το «Titan» - όπως λέγεται από ειρωνεία της τύχης το υποβρύχιο σκάφος της εταιρείας OceanGate - ίσως αποδειχθεί μοιραίο για τους πέντε επιβάτες τους, τεσσάρων βαθύπλουτων επιχειρηματιών και ενός έμπειρου δύτη.
Μόνη ελπίδα είναι ότι το οξυγόνο τους, το οποίο υπολογίζεται υπό κανονικές συνθήκες ότι μπορεί να διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη, δεν θα εξαντληθεί και ότι θα μπορέσουν ενδεχομένως με ιδία μέσα να αναδυθούν στην επιφάνεια. Κατά τ' άλλα, το βάθος και οι καιρικές και γεωμορφολογικές συνθήκες της περιοχής δεν επιτρέπουν και πολλά...
Την ίδια ώρα, στις έρευνες προστίθεται ένα ρομποτικό βαθυσκάφος του Γαλλικού Ινστιτούτου Ερευνών για την Εκμετάλλευση των Θαλασσών (IFERMER), το οποίο αναμένεται να φτάσει στην περιοχή όπου εξαφανίστηκε το TITAN στις 9 το βράδυ (ώρα Ελλάδος) αύριο Τετάρτη. Οι έρευνες από το Αμερικανικό Ναυτικό έχουν πλέον επεκταθεί και σε πιο βαθιά νερά.
Παρακάτω ακολουθούν όλα όσα ξέρουμε για την εξαφάνιση για την οποία μιλάει όλος ο πλανήτης.
Πώς εξαφανίστηκαν;
Το υποβρύχιο της OceanGate Expeditions θα πήγαινε για ένα οκταήμερο ταξίδι. Η αρχή έγινε στο Νιουφάουντλαντ του Καναδά, με τους συμμετέχοντες να ταξιδεύουν πρώτα 400 ναυτικά μίλια μέχρι το σημείο του ναυαγίου, το οποίο βρίσκεται περίπου 1.450 χιλιόμετρα μακριά από τις ακτές του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης.
Το υποβρύχιο ξεκίνησε τη δίωρη κάθοδό του στο ναυάγιο το πρωί της Κυριακής. Έχασε την επαφή με το Polar Prince, το πλοίο υποστήριξης που μετέφερε το σκάφος στην περιοχή, 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάβασή του, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.
Οι επιχειρήσεις έρευνας ξεκίνησαν αργότερα την ίδια ημέρα.
Ποιοι είναι στο σκάφος;
Πέντε είναι οι επιβάτες στο υποβρύχιο Τιτάνας. Ένας από αυτούς είναι ο Χάμις Χάρντινγκ, Βρετανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Είναι ένας από τους πρώτους ανθρώπους που ταξίδεψαν στο Challenger Deep, το βαθύτερο γνωστό σημείο στη Γη, στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Ο Χάρντινγκ είχε γράψει στα social media ότι μαζί του στο ταξίδι για τον Τιτανικό θα ήταν ο 77χρονος δύτης Πολ-Ανρί Ναρζολέ. Πρόκειται για έναν έμπειρο άνδρα που έχει καταδυθεί στον Τιτανικό πολλές φορές και μάλιστα έχει ανασύρει αρκετά αντικείμενα από το ναυάγιο.
Ένας Πακιστανός επιχειρηματίας, ο Σαχζάντα Νταγούντ, και ο γιος του Σουλαϊμάν βρίσκονται επίσης στο σκάφος.
Ο Σαχζάντα Νταγούντ είναι μέτοχος του Ινστιτούτου SETI, ενός ερευνητικού οργανισμού στην Καλιφόρνια, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του. Είναι επίσης αντιπρόεδρος της Dawood Hercules Corporation, μέρος του ομίλου Dawood, ενός ομίλου διαφόρων επιχειρήσεων που ανήκει στην οικογένεια.
Ο πέμπτος επιβάτης είναι ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, της εταιρείας που πραγματοποιεί αυτά τα υποβρύχια ταξίδια στον Τιτανικό - με το αζημίωτο, φυσικά. Ένα τέτοιο ταξίδι κοστίζει 250.000 δολάρια.
Τι είναι το υποβρύχιο Titan και τι μπορεί να κάνει;
Το Titan είναι ένα υποβρύχιο έρευνας και έρευνας που μπορεί να μεταφέρει πέντε άτομα, συνήθως έναν πιλότο και τέσσερις «ειδικούς αποστολών», όπως αρχαιολόγους, θαλάσσιους βιολόγους ή οποιονδήποτε μπορεί να αντέξει οικονομικά την εμπειρία ως τουρίστας.
Κατασκευασμένο από τιτάνιο και ανθρακονήματα, το σκάφος των 6,7 μέτρων ζυγίζει 10.432 κιλά, περίπου όσο έξι αυτοκίνητα μέσου μεγέθους, και είναι ικανό να καταδυθεί σε βάθη 4.000 μέτρων, σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης OceanGate. Χρησιμοποιεί τέσσερις ηλεκτρικούς προωθητήρες για να κινείται και διαθέτει κάμερες, φώτα και σαρωτές για να εξερευνά το περιβάλλον του. Η OceanGate περηφανεύεται ότι η τεχνολογία του υποβρυχίου παρέχει μια «απαράμιλλη θέα» στα βάθη του ωκεανού.
Για την επικοινωνία, χρησιμοποιεί τη δορυφορική τεχνολογία Starlink του Elon Musk, αν και δεν είναι σαφές αν αυτή ήταν η αιτία της απώλειας της επαφής.
Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Κονκάνον, σύμβουλο της OceanGate που διαχειρίζεται το ταξίδι, το σκάφος διέθετε στις 6 το πρωί της Κυριακής απόθεμα οξυγόνου για άλλες 96 ώρες. Θεωρητικά, το απόθεμα αυτό αρκεί μέχρι το πρωί της Πέμπτης . Ωστόσο, το όριο αυτό θα επηρεαστεί από τον ρυθμό αναπνοής όσων βρίσκονται μέσα στο σκάφος, ειδικά αν υπάρχουν τουρίστες στο σκάφος με περιορισμένη καταδυτική εμπειρία.
Σημειώνεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το «Titan» έχει καταδυθεί στον Τιτανικό. Πέρσι, είχε γίνει ένα επιτυχές ταξίδι, από το οποίο μάλιστα κινηματογραφιστές αποκόμισαν μοναδικές εικόνες του ναυαγίου.
Τι μπορεί να πήγε στραβά;
Τα σενάρια είναι πολλά: μπορεί το υποβρύχιο σκάφος να συγκρούστηκε με συντρίμμια του Τιτανικού, μπορεί να έγινε διακοπή ρεύματος, μπορεί να προέκυψε πρόβλημα με το σύστημα επικοινωνιών του υποβρυχίου.
Το ναυάγιο του Τιτανικού, το οποίο βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων στον πυθμένα του ωκεανού, περιβάλλεται από συντρίμμια. «Υπάρχουν κομμάτια του παντού. Είναι επικίνδυνο», δήλωσε ο Φρανκ Όουεν, συνταξιούχος αξιωματούχος του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής του προγράμματος διαφυγής και διάσωσης υποβρυχίων.
Η επαφή χάθηκε 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη του ταξιδιού, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πλήρωμα μπορεί να βρισκόταν κοντά ή στον πυθμένα, λέει ο Όουεν. Το Titan έχει μέγιστη ταχύτητα τριών κόμβων, η οποία μειώνεται όσο πιο βαθιά πηγαίνει.
Σε περίπτωση που σύγκρουσης ή διακοπής της τροφοδοσίας ή των επικοινωνιών, το Titan είναι εξοπλισμένο με βαρίδια που μπορούν να απελευθερωθούν σε περίπτωση ανάγκης, δημιουργώντας αρκετή άνωση για να ανεβεί στην επιφάνεια. Διαθέτει, επίσης, μια σειρά από σήματα, φωτισμό, ανακλαστήρες και άλλο εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιήσει μόλις βγει στην επιφάνεια για να προσελκύσει την προσοχή.
Ένα άλλο σενάριο είναι να έχει υπάρξει πρόβλημα με την πίεση. Σε τέτοια περίπτωση, δύσκολα θα έχουν καταφέρει να επιζήσουν οι επιβαίνοντες, δήλωσε ο Άλιστερ Γκριγκ, καθηγητής θαλάσσιας μηχανικής στο University College London.
«Εάν έχει κατέβει στον πυθμένα και δεν μπορεί να ανεβεί με τη δική του δύναμη, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες. Ενώ το υποβρύχιο μπορεί να είναι ακόμη άθικτο, αν βρίσκεται πέρα από την ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα, υπάρχουν πολύ λίγα σκάφη που μπορούν να φτάσουν σε τόσο μεγάλο βάθος, και σίγουρα όχι δύτες», δήλωσε ο ίδιος.
Ο Κρις Πάρι, απόστρατος αντιναύαρχος του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, δήλωσε στο Sky News ότι η διάσωση στο βυθό είναι «μια πολύ δύσκολη επιχείρηση».
«Η πραγματική φύση του βυθού είναι πολύ κυματιστή. Ο ίδιος ο Τιτανικός βρίσκεται σε μια τάφρο. Υπάρχουν πολλά συντρίμμια τριγύρω. Έτσι, η προσπάθεια να το ξεχωρίσουμε με το σόναρ και να στοχεύσουμε την περιοχή στην οποία θέλουμε να ψάξουμε με ένα άλλο υποβρύχιο, θα είναι πράγματι πολύ δύσκολη».
Τι μπορεί να γίνει για να βρεθεί;
Αμερικανικά και καναδικά αεροσκάφη, καθώς και μεγάλα πλοία, ερευνούν πυρετωδώς την περιοχή. Ωστόσο, η αναζήτηση αυτή είναι δύσκολη καθώς δεν είναι γνωστό αν το σκάφος έχει αναδυθεί, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να σαρώσουν τόσο την επιφάνεια όσο και τα βάθη του ωκεανού, δήλωσε ο υποναύαρχος Τζον Μάουγκερ, διοικητής της πρώτης περιφέρειας της αμερικανικής ακτοφυλακής, ο οποίος επιβλέπει την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.
Ο Κονκάνον δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι εργάζονται για να μεταφέρουν το συντομότερο δυνατό στην περιοχή ένα τηλεχειριζόμενο όχημα (ROV) που μπορεί να φτάσει σε βάθος 6.000 μέτρων.
Ωστόσο, η ποσότητα των συντριμμιών του Τιτανικού στον πυθμένα του ωκεανού σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί χρόνος για να διακρίνει κανείς τι είναι συντρίμμια και τι είναι το Titan. Οι ομάδες έρευνας έχουν τουλάχιστον ένα σημείο εκκίνησης, καθώς είναι γνωστή η τελευταία θέση του σκάφους.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μαρκ Μπάτλερ, δήλωσε στο AP: «Υπάρχει ακόμη αρκετός χρόνος για να διευκολυνθεί μια αποστολή διάσωσης, υπάρχει εξοπλισμός στο πλοίο για την επιβίωση σε αυτή την περίπτωση. Όλοι ελπίζουμε και προσευχόμαστε να επιστρέψουν σώοι και αβλαβείς».
Η βαθύτερη υποβρύχια διάσωση που έχει γίνει ποτέ ήταν αυτή των Roger Chapman και Roger Mallinson, οι οποίοι διασώθηκαν από το υποβρύχιο Pisces III σε βάθος 1.575 ποδιών το 1973. Παγιδεύτηκαν για 76 ώρες προτού τελικά ανασυρθούν στην επιφάνεια. Όμως, τα συντρίμμια του Τιτανικού βρίσκονται πολύ βαθύτερα, σχεδόν 13.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας...
Άλλοι παράγοντες που περιπλέκουν την έρευνα περιλαμβάνουν την απομακρυσμένη τοποθεσία, τις τοπικές καιρικές συνθήκες και άγνωστα στοιχεία, όπως η κατάσταση του υποβρύχιου σκάφους και το αν διαθέτει εξοπλισμό που λειτουργεί, όπως ακουστικούς πομπούς που μπορούν να εντοπιστούν από τις ομάδες έρευνας. Σύμφωνα με μετεωρολόγους, στην περιοχή υπάρχει μόνο ομίχλη και κύματα ύψους έξι μέτρων.
Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμωνα Τιμ Μάτλιν, το σημείο όπου βρίσκεται ο τελευταίος τόπος ανάπαυσης του Τιτανικού είναι «κατάμαυρο και παγωμένο». «Ο βυθός είναι λασπώδης και κυματιστός. Δεν μπορείς να δεις το χέρι σου μπροστά από το πρόσωπό σου. Ο μόνος τρόπος για να βρεις πού βρίσκεσαι είναι με σόναρ. Ούτε το ραντάρ δεν λειτουργεί», είπε χαρακτηριστικά.
«Είναι πραγματικά σαν να είσαι αστροναύτης που πηγαίνει στο διάστημα. Φοβάμαι λοιπόν για τις ζωές των εξερευνητών που βρίσκονται στο σκάφος», κατέληξε.
Mε πληροφορίες από Guardian, CNN