- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Boeing 747: Παραδόθηκε το τελευταίο στην Atlas Air - Η μακράν ιστορία του αεροσκάφους - Η παρολίγον τραγωδία στο Ελληνικό το 1978
Μετά από περισσότερο από μισό αιώνα παραγωγής, το τελευταίο Boeing 747 βγήκε από ένα αμερικανικό εργοστάσιο στην πολιτεία της Ουάσινγκτον.
Ο τελευταίος πελάτης ήταν ο μεταφορέας εμπορευμάτων Atlas Air, ο οποίος παρήγγειλε τέσσερα φορτηγά αεροσκάφη 747-8 στις αρχές του τρέχοντος έτους. Το τελευταίο αεροπλάνο βγήκε από το τεράστιο εργοστάσιο της Boeing στο Έβερετ της Ουάσινγκτον το βράδυ της Τρίτης.
Το jumbo jet 747 έχει αναλάβει πολλούς ρόλους κατά τη διάρκεια της ζωής του: αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων, εμπορικό αεροσκάφος ικανό να μεταφέρει σχεδόν 500 επιβάτες, ακόμη και το προεδρικό αεροσκάφος Air Force One.
Όταν κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1969 ήταν το μεγαλύτερο εμπορικό αεροσκάφος στον κόσμο και το πρώτο με δύο διαδρόμους. Εξακολουθεί να δεσπόζει πάνω από τα περισσότερα άλλα αεροπλάνα.
Ο σχεδιασμός του αεροπλάνου περιελάμβανε ένα δεύτερο κατάστρωμα που εκτεινόταν από το πιλοτήριο πίσω στο μπροστινό τρίτο του αεροπλάνου, δίνοντάς του μια χαρακτηριστική καμπούρα που το έκανε άμεσα αναγνωρίσιμο και ενέπνευσε το παρατσούκλι, η Φάλαινα.
Περισσότεροι από 50.000 υπάλληλοι της Boeing χρειάστηκαν 16 μήνες για να κατασκευάσουν το πρώτο 747. Από τότε η εταιρία έχει ολοκληρώσει άλλα 1.573 αεροσκάφη.
Όμως, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η Boeing και η ευρωπαϊκή αντίπαλός της Airbus στράφηκαν σε αεροσκάφη με μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων και μεγαλύτερη κερδοφορία- αεροσκάφη ευρείας ατράκτου με δύο κινητήρες αντί για τους τέσσερις του 747.
Η Delta ήταν η τελευταία αμερικανική αεροπορική εταιρία που χρησιμοποίησε το 747 για επιβατικές πτήσεις αν και ορισμένοι διεθνείς αερομεταφορείς συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής αεροπορικής εταιρίας Lufthansa.
Η Boeing ανακοίνωσε τον Μάιο ότι θα μεταφέρει την έδρα της από το Σικάγο στο Άρλινγκτον της Βιρτζίνια.
Η μετακίνηση στην περιοχή της Ουάσινγκτον φέρνει τα στελέχη της πιο κοντά σε σημαντικούς ομοσπονδιακούς κυβερνητικούς αξιωματούχους και στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία πιστοποιεί τα επιβατικά και φορτηγά αεροσκάφη της Boeing.
Η σχέση της Boeing με την FAA είναι τεταμένη μετά τα θανατηφόρα δυστυχήματα του αεροπλάνου της που είναι το καλύτερο, το 737 Max, το 2018 και το 2019. Η FAA χρειάστηκε σχεδόν δύο χρόνια για να εγκρίνει τις αλλαγές στον σχεδιασμό και να επιτρέψει την επιστροφή του αεροπλάνου στον αέρα.
Η παρ’ ολίγον τραγωδία στο Ελληνικό
Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές της μακράς ιστορίας του Boeing 747 ανήκει στην χώρα μας. Συγκεκριμένα, στις 9 Αυγούστου 1978, η πτήση από την Αθήνα προς τη Νέα Υόρκη του «Ολύμπιος Ζευς», του τζάμπο τζετ Boeing 747-284Β της Ολυμπιακής Αεροπορίας παραλίγο να καταλήξει σε τραγωδία.
Ωστόσο, χάρη στους χειρισμούς του πιλότου του Σήφη Μιγάδη και του συγκυβερνήτη Κ. Φικάρδου, δεν υπήρξαν θύματα και οι 348 επιβάτες και το εικοσαμελές πλήρωμα του αεροσκάφους χρειάστηκε στο τέλος απλώς να επιβιβαστούν σε άλλο αεροσκάφος για το ταξίδι στην Αμερική.
Ρεπορτάζ της «Καθημερινής» από την 10η Αυγούστου 1978 ανέφερε πως «η ανωμαλία που δημιουργήθηκε στο αεροδρόμιο του Ελληνικού οφείλεται σε συνήθη βλάβη ενός από τους τέσσερις κινητήρες του τζάμπο 747. Λίγα λεπτά μετά την απογείωση του αεροσκάφους, ο κυβερνήτης του διεπίστωσε τη βλάβη και αναγκάσθηκε να επιστρέψει στο Ελληνικό».
Να σημειωθεί πως τη στιγμή της απογείωσης το αεροσκάφος έχασε έναν κινητήρα με αποτέλεσμα ο πιλότος να μην μπορεί να φρενάρει ή να το επαναφέρει στο έδαφος. Το πρόβλημα αυτό μαζί με μία βλάβη στον δεύτερο κινητήρα και την απενεργοποίηση του συστήματος ψεκασμού νερού μείωσε σημαντικά την ισχύ του αεροσκάφους.
«Ημουν στην πίστα την ημέρα εκείνη. Είδα το αεροσκάφος να απογειώνεται, οπότε και ακούστηκε ο θόρυβος που έκανε η μηχανή. Πέρασε πάνω από τις ταράτσες, έριξε τις μπουγάδες και τις κεραίες. Σχοινοβατούσε για μερικά λεπτά της ώρας, ωσότου βρέθηκε πάνω από τη θάλασσα, σήκωσε τους τροχούς, έριξε τα καύσιμα και κατάφερε να προσγειωθεί. Πρόκειται για μοναδικό φαινόμενο παγκοσμίως το πώς το αεροπλάνο, υπό τις συνθήκες αυτές, δεν συνετρίβη. Αποτελεί πραγματικό άθλο του Σήφη, ενός Ελληνα με ικανότητες Οδυσσέα. Οταν το κλιμάκιο της Boeing εξέτασε το μαύρο κουτί είπε ότι το αεροπλάνο δεν πρέπει να υπήρξε στον αέρα, κανονικά θα έπρεπε να έχει πέσει», αναφέρει ο Ακριβός Τσολάκης.
«Ο Σήφης εκπαιδεύτηκε στη Ροδεσία στα μαχητικά αεροσκάφη. Επέστρεψε στην Ελλάδα όταν τελείωσε ο πόλεμος, εργάστηκε αρχικά σε κάποια εταιρία αερομεταφορών και αργότερα προσελήφθη στην Ολυμπιακή. Η απώλεια του κινητήρα θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστροφή, διότι το αεροπλάνο ήταν πολύ χαμηλά και δεν είχε περιθώριο να στρίψει ή να αποκτήσει ταχύτητα για να ξανασηκωθεί. Πέρασε πάνω από τη θάλασσα, πήγε στο Αιγάλεω, έκανε στροφή, άδειασε τα καύσιμα και προσγειώθηκε. Οταν τα κλιμάκια της Boeing ανέλυσαν την πτήση, αδυνατούσαν να αντιληφθούν πώς κατέστη δυνατό το αεροσκάφος να μη συντριβεί. Απέδωσαν τη διάσωση του Boeing 747 στους χειρισμούς του Μιγάδη (σ.σ.: διέταξε μεταξύ άλλων να ανέβουν οι τροχοί, κίνηση που δεν προέβλεπε το εγχειρίδιο διαδικασιών) με την πτήση 411 να αποτελεί μοναδική περίπτωση στα παγκόσμια αεροπορικά χρονικά», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Κοκοτός.