Κοσμος

ΗΠΑ: «Κλειδί» η ψήφος των Λατίνων

Το θέμα δεν είναι ποιον θα ψηφίσουν αλλα αν θα πάνε να ψηφίσουν

Τάκης Μίχας
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πώς και γιατί η κοινότητα των Λατίνων στις ΗΠΑ παίζει καθοριστικό ρόλο στις προεδρικές εκλογές - Τι έχει αλλάξει η πανδημία και ποια θέματα τους απασχολούν.

Με 60 εκατομμύρια μέλη εκ των οποίων τα 30 εκατομμύρια έχουν εκλογικά δικαιώματα η κοινότητα των Λατίνων στις ΗΠΑ παίζει καθοριστικό ρόλο στις προεδρικές εκλογές. Πρόκειται άλλωστε για τη δεύτερη μεγαλύτερη πληθυσμιακή ομάδα μετά τους Λευκούς.

Ιδιαίτερα σε αμφισβητούμενες περιοχές όπως η Πενσιλβάνια, το Μίσιγκαν, η Βόρεια Καρολίνα ή Αϊόβα όπου αναμένεται ότι και μέχρι η τελευταία ψήφος θα μετρήσει. Έτσι π.χ. στο Μίσιγκαν ο Τραμπ θριάμβευσε στις προηγούμενες εκλογές με 10 χιλιάδες ψήφους διαφορά και στην Πενσιλβάνια με 44 χιλιάδες. Εκεί υπάρχουν 132 χιλιάδες και 279 χιλιάδες λατίνοι εγγεγραμμένοι ψηφοφόροι. Που αν ψηφίσουν, εύκολα θα ανατρέψουν το αποτέλεσμα των προηγουμένων εκλογών.

Οι Λατίνοι στις ΗΠΑ στη σημαντική τους πλειοψηφία υποστηρίζουν τους Δημοκρατικούς, 70-30% (την εξαίρεση αποτελούν οι Κουβανοί, 59%  των οποίων υποστηρίζει τους Ρεπουμπλικάνους). Απ’ αυτή λοιπόν την σκοπιά όσο μεγαλύτερη είναι η προσέλευση των Λατίνων στις εκλογές τοσο περισσότερο αυξάνουν οι πιθανότητες νίκης του Τζο Μπάιντεν. Γι’ αυτό τα εκλογικά επιτελεία των Δημοκρατικών πρωτοστατούν στην προσπάθεια να κάνουν τους Λατίνους να ψηφίσουν στις εκλογές της Τρίτης.

Μόνο που οι συνθήκες αυτή την φορά-δηλαδή η πανδημία-δεν τους ευνοούν. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι.

Μέχρι σήμερα η προσπάθεια να πεισθεί κάποιος Λατίνος να ψηφίσει βασιζόταν σε προσωπικές επαφές του εκλογικού επιτελείου και όχι στην αποστολή ηλεκτρονικού υλικού. Υπολογίζεται ότι απαιτούνται τουλάχιστον 4 προσωπικές επαφές για να πεισθεί κάποιος να ψηφίσει. H μια φορά δεν αρκεί γιατί τις περισσότερες φορές ο υποψήφιος ψηφοφόρος δεν θυμάται καν το αντικείμενο της συνομιλίας. Όμως με την έλευση της πανδημίας και τον περιορισμό των προσωπικών επαφών αυτό δεν είναι εφικτό. Οπότε το μόνο που μένει είναι οι τηλεφωνικές επαφές ή αυτές μέσω του υπολογιστή. Που όμως για διάφορους λόγους δεν θεωρούνται εξίσου αποτελεσματικές.

Η προσπάθεια προσέλευσης της ψήφου των νέων είναι ιδιαίτερα σημαντική. Κάθε έτος υπάρχουν 800 χιλιάδες νέοι Λατίνοι ψηφοφόροι. Ο μέσος όρος ηλικίας του Λατίνου ψηφοφόρου είναι 22 έτη (των υπόλοιπων 27 έτη). Γι’ αυτό ήταν πολύ σημαντικό να πιάσει κανείς τους νεαρούς Λατίνους από το σχολείο. Έτσι π.χ. η Επιτροπή Καταγραφής των Ψηφοφόρων στο Τέξας δημιούργησε επαφές με 40 χιλιάδες σχολεία με στόχο να εγγράψουν τους νέους στους εκλογικούς καταλόγους και να τους φέρουν  σε επαφή με την επιτροπή. Το όλο εγχείρημα θα άρχιζε τον Απρίλη αλλά στα μέσα Μαρτίου τα σχολεία έκλεισαν λόγω της πανδημίας και το σχέδιο χρεωκόπησε. Έτσι ένα καλά σχεδιασμένο πλάνο για να ωθήσει τους νέους Λατίνους να ψηφίσουν ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας.

Επιπλέον η πανδημία ακύρωσε κι έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους πολιτικού μάρκετινγκ, του γνωστού ως «πόρτα, πόρτα» λόγω του περιορισμού των προσωπικών επαφών.   

Πάντως στις δημοσκοπήσεις για τα θέματα που τους απασχολούν οι Λατίνοι βάζουν σε πρώτη μοίρα το θέμα της ιατρικής φροντίδας, σε δεύτερη το θέμα της πανδημίας και σε τρίτη τις φυλετικές και εθνοτικές ανισότητες. Θέματα που ασφαλώς δεν ευνοούν τον υποψήφιο των Ρεπουμπλικάνων.

Αν και σήμερα το θέμα δεν είναι ποιον θα ψηφίσουν αλλα αν θα πάνε να ψηφίσουν. Τα περιοριστικά μέτρα που ελήφθησαν για να σταματήσουν τη μετάδοση του ιού επηρέασαν ανητικά τις προσπάθειες ενεργοποίησης του ψήφου των Λατίνων που βασιζόταν σε προσωπικές επαφές, τη μέθοδο «πόρτα πόρτα» και τη δικτύωση μέσω εκπαιδευτικών δομών.