Κοσμος

Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού

«Η παιδεία σε έναν ψηφιακό κόσμο» είναι το θέμα της φετινής Διεθνούς Ημέρας

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Με ταχύτητα ρεκόρ, οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν θεμελιωδώς τον τρόπο που οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται, μαθαίνουν και επικοινωνούν. 

Παρέχουν νέες δυνατότητες στους ανθρώπους να βελτιώσουν όλους τους τομείς της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε πληροφορίες, διαχείριση γνώσης, δικτύωση, κοινωνικές υπηρεσίες, βιομηχανική παραγωγή και τον τρόπο εργασίας.

Ωστόσο, όσοι δεν έχουν πρόσβαση στις ψηφιακές τεχνολογίες και στις γνώσεις, στις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται, μπορούν να καταλήξουν περιθωριοποιημένοι σε όλο και πιο ψηφιακά αναπτυσσόμενες κοινωνίες.

 

«Η παιδεία σε έναν ψηφιακό κόσμο» είναι το θέμα της φετινής Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού, ενώ στα κεντρικά γραφεία της UNESCO στο Παρίσι, οργανώνεται παγκόσμια εκδήλωση προκειμένου να εξεταστεί το είδος των δεξιοτήτων αλφαβητισμού που χρειάζονται οι πολίτες προκειμένου να ανταποκρίνονται σε όλο και περισσότερο ψηφιακά δομημένες κοινωνίες και να διερευνηθούν αποτελεσματικές πολιτικές και προγράμματα αλφαβητισμού, που μπορούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος.

 

Θα πραγματοποιηθεί επίσης η τελετή απονομής των διεθνών βραβείων αλφαβητισμού της UNESCO 2017, ως αναγνώριση και ανταμοιβή εξαιρετικών πρακτικών αλφαβητισμού από όλο τον κόσμο.

 

Προκειμένου να κλείσει το χάσμα των δεξιοτήτων αλφαβητισμού και να μειωθούν οι ανισότητες, η φετινή Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού θα αναδείξει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για την προώθηση της Παιδείας στον ψηφιακό κόσμο, έναν κόσμο όπου παρά την πρόοδο, τουλάχιστον 750 εκατομμύρια ενήλικες και 264 εκατομμύρια παιδιά εκτός σχολείων εξακολουθούν να μην διαθέτουν τις βασικές δεξιότητες αλφαβητισμού, τονίζεται από την UNESCO.

 

Μήνυμα της γενικής διευθύντριας της UNESCO

 

Οι ψηφιακές τεχνολογίες διαπερνούν όλες τις σφαίρες της ζωής μας, ανοίγοντας τεράστιες νέες ευκαιρίες για τη βελτίωση της ζωής, αλλά μπορούν επίσης να περιθωριοποιήσουν εκείνους που στερούνται τις βασικές δεξιότητες, όπως τον αλφαβητισμό, αναφέρει στο μήνυμά της η γενική διευθύντρια της UNESCO Ιρίνα Μπόκοβα (Irina Bokova). Οι ψηφιακά ανεπτυγμένες κοινωνίες της γνώσης, σημειώνει, αλλάζουν τη σημασία του αλφαβητισμού, ζητώντας νέες και ανώτερες δεξιότητες, ενώ την ίδια στιγμή, η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει προωθώντας την ανάπτυξη του αλφαβητισμού.

 

Χαρακτηρίζει ως εκπαιδευτική και αναπτυξιακή επιταγή τη μείωση του αριθμού των ενηλίκων και νέων σε όλο τον κόσμο -συμπεριλαμβανομένων των αναπτυγμένων χωρών- οι οποίοι είναι ανεπαρκώς εξοπλισμένοι με τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται στις σημερινές κοινωνίες και στον χώρο εργασίας.

 

Οι τεχνολογίες στην πληροφόρηση και τις επικοινωνίες δημιουργούν ευκαιρίες αντιμετώπισης αυτής της πρόκλησης. Τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να συμβάλουν στην επέκταση της πρόσβασης στη μάθηση και στη βελτίωση της ποιότητάς της, τονίζει.

 

«Για να δημιουργήσουμε και να αξιοποιήσουμε νέες ευκαιρίες για να προωθήσουμε τον Αειφόρο Αναπτυξιακό Στόχο 4 για την Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση για όλους, χρειαζόμαστε συλλογική δράση.

 

Οι εταιρικές σχέσεις μεταξύ των κυβερνήσεων, της κοινωνίας των πολιτών και του ιδιωτικού τομέα είναι σήμερα απαραίτητες για την προώθηση του αλφαβητισμού σε έναν ψηφιακό κόσμο. Θεωρώ ότι η Παγκόσμια Συμμαχία για τον Αλφαβητισμό στο Πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης αποτελεί πρότυπο των συντονισμένων προσπαθειών που πρέπει να κάνουμε για να προωθήσουμε την παγκόσμια ατζέντα και να υποστηρίξουμε τις εθνικές πρωτοβουλίες αλφαβητισμού» επισημαίνει.

 

Φέτος, καταλήγει, η εκδήλωση είναι αφιερωμένη στην καλύτερη κατανόηση του είδους της Παιδείας που απαιτείται σε έναν ψηφιακό κόσμο για την οικοδόμηση μιας πιο συμμετοχικής, δίκαιης και βιώσιμης κοινωνίας. Ο καθένας πρέπει να είναι σε θέση να αξιοποιήσει στο έπακρο τα οφέλη της νέας ψηφιακής εποχής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον διάλογο και την ανταλλαγή, για πιο βιώσιμη ανάπτυξη.