Κοσμος

Σουρεαλισμός και Εικόνα

Για τους σουρεαλιστές η εικόνα δεν είναι αυτόνομη, αλλά αποτελεί κυρίως υλικό εικονογράφησης

Κατερίνα Πολυχρονιάδη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Είναι αλήθεια ότι οι θερμοκρασίες το τελευταίο μήνα δεν επιτρέπουν πολλές βόλτες. Το θερμόμετρο σταθερά κάτω από το μηδέν, με αποτέλεσμα κάθε έξοδος να αποτελεί εκστρατεία. Εν αναμονή λοιπόν καλύτερων ημερών εκστρατεύσαμε σε σίγουρες αξίες, όπως η τελευταία θεματική έκθεση του Centre Georges Pompidou (κοινώς Beaubourg), με τίτλο «La subversion des images» («Η ανατροπή των εικόνων»).

Μια έκθεση αφιερωμένη στη χρήση της εικόνας, σταθερής ή κινούμενης από τους σουρεαλιστές. Όπου ανακαλύπτουμε ότι για τους σουρεαλιστές η εικόνα δεν είναι αυτόνομη αλλά αποτελεί κυρίως υλικό εικονογράφησης για βιβλία, αφίσες, τρακτς, εφημερίδες μιας και αυτά τα μέσα, πολύ περισσότερο από τις εκθέσεις μετέδωσαν τις εικόνες τους και τον τρόπο σκέψης τους.

Όπου ανακαλύπτουμε επίσης ότι για παράδειγμα, διάσημες φωτογραφίες του Man Ray, ήταν εικόνες διαφημιστικές. Στο τέλος όμως της έκθεσης βρίσκεται και η μεγάλη έκπληξη: Η κινούμενη εικόνα των σουρεαλιστών ή αλλιώς δυσεύρετα φιλμάκια των Bunuel και Dulac. Η έκθεση δυστυχώς έκλεισε τις πόρτες στο Παρίσι προχθές αλλά θα τις ανοίξει τον Ιούνιο στη Μαδρίτη για όσους και όσες βρίσκονται ή θα βρεθούν εκεί τότε.

Η πλατεία έξω από το Beaubourg είναι ακόμα χιονισμένη. Σε αντίθεση όμως με οποιαδήποτε άλλη εποχή είναι άδεια, κανείς δε τραγουδά, κανένας μίμος δε δίνει τη παράσταση του, μόνο κάποιοι τουρίστες που δεν θα είναι εδώ όταν φύγει το κρύο, περιμένουν στωικά στην ουρά.