Κοσμος

Πώς να κάνετε AVOID (και όχι like) στα ηφαίστεια

Πιλοτικό σύστημα ανίχνευσης της ηφαιστειακής τέφρας

A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Τεχνολογία ανίχνευσης ηφαιστειακής τέφρας: και όμως, όσο κι αν ακούγεται ελαφρώς επιστημονική φαντασία, ο συγκεκριμένος μηχανισμός γίνεται πραγματικότητα, σαν απάντηση στα τεράστια προβλήματα που προκάλεσε η τέφρα των ηφαιστείων της Ισλανδίας μερικούς μήνες πριν. Πρόκειται για την τεχνολογία ανίχνευσης τέφρας AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector), η οποία έχει ήδη δοκιμαστεί επιτυχώς, με τη σύμπραξη της easyJet και της Navicarina Aviation.

Οι δοκιμές έλαβαν χώρα σε διάστημα δύο εβδομάδων, πάνω από το ηφαίστειο του όρους Αίτνα, της Σικελίας, το πλέον ενεργό της Ευρώπης, καθώς και πάνω από το νησί Στρομπόλι. Τόσο οι συγκεκριμένες δοκιμές, όσο και η ανάλυση των δύο ηφαιστείων της Ισλανδίας που υπήρξαν πρόσφατα ενεργά, απέδειξαν ότι οι περισσότερες ακυρώσεις πτήσεων θα είχαν αποφευχθεί με τη χρήση της τεχνολογίας AVOID. Η τεχνολογία αυτή έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει να είναι διαθέσιμη για εμπορική χρήση το καλοκαίρι του 2012. Η easyJet και η Airbus έχουν συμφωνήσει να εργαστούν μαζί για να δοκιμάσουν την τεχνολογία AVOID. Οι δύο πλευρές θα συναντηθούν σύντομα για να συζητήσουν την πιθανή δοκιμή του AVOID, κάνοντας χρήση ενός αεροσκάφους δοκιμών της Airbus.

Η τεχνολογία AVOID θα περάσει διαδικασία πιστοποίησης από τον EASA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας). Η easyJet στη συνέχεια σκοπεύει να ξεκινήσει να εγκαθιστά τη νέα τεχνολογία στα αεροσκάφη της, από το καλοκαίρι του 2012, προκειμένου να ελαχιστοποιήσει πιθανά μελλοντικά προβλήματα που οφείλονται στην ηφαιστειακή τέφρα.

Τι είναι το AVOID

Το AVOID αποτελεί ένα σύστημα που περιλαμβάνει τοποθέτηση υπέρυθρης τεχνολογίας (που έχει κατασκευαστεί από το στρατό των ΗΠΑ) σε αεροσκάφος, το οποίο τροφοδοτεί τον πιλότο με εικόνες της τέφρας που υπάρχει στη διαδρομή πτήσης του, δίνοντάς του έτσι τη δυνατότητα να μεθοδεύσει την αποφυγή της, εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο.

Η τεχνολογία AVOID δίνει τη δυνατότητα στους πιλότους να μπορούν να δουν ένα σύννεφο τέφρας που βρίσκεται πιο μπροστά στη διαδρομή του αεροσκάφους και σε υψόμετρα μεταξύ 5,000 και 50,000 ποδιών. Στα 20,000 πόδια, τα σύννεφα τέφρας που βρίσκονται σε απόσταση 100 χμ από το αεροσκάφος μπορούν να ανιχνευτούν. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους πιλότους να κάνουν μικρές τροποποιήσεις στη διαδρομή πτήσης του αεροσκάφους, προκειμένου να αποφεύγουν το σύννεφο τέφρας. Η ιδέα είναι παρεμφερής με τα ραντάρ καιρικών φαινομένων, τα οποία αποτελούν μέρος του στάνταρ εξοπλισμού των εμπορικών αερογραμμών στις μέρες μας.

Στο έδαφος, η πληροφόρηση από αεροσκάφη που διαθέτουν την τεχνολογία AVOID θα ήταν χρήσιμη για τη δημιουργία μίας έγκυρης εικόνας του σύννεφου ηφαιστειακής τέφρας, χρησιμοποιώντας στοιχεία πραγματικού χρόνου. Αυτό θα ανοίξει μεγάλα τμήματα του εναέριου χώρου, τα οποία υπό άλλες συνθήκες θα παρέμεναν κλειστά, κατά τη διάρκεια ηφαιστειακής δραστηριότητας, γεγονός που θα ωφελήσει τους επιβάτες, καθώς ελαχιστοποιεί την αναστάτωση στις πτήσεις.