Αθλητισμος

Αναζητώντας το... σημείο J

Η Γιουβέντους καινοτομεί, επιδιώκοντας να γίνει το πιο αναγνωρίσιμο ποδοσφαιρικό brand name στον κόσμο

Αργύρης Ευθυμιάδης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η μεγάλη νίκη της Γιουβέντους με 3-0 επί της Μπαρτσελόνα πιθανότατα εξασφαλίζει στους Ιταλούς μια θέση στα ημιτελικά του Τσάμπιονς Λιγκ. Αναμφίβολα θα πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία, που ταυτόχρονα πιστοποιεί την επιστροφή της «Μεγάλης Κυρίας» στην ελίτ του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου.

Σίγουρα, η συμμετοχή της στον τελικό του 2015 και τα έξι σερί πρωταθλήματα στη χώρα της βεβαιώνουν το γεγονός πως η Γιούβε έχει επιστρέψει, αλλά με δεδομένη την τωρινή χαμηλή δυναμικότητα των ιταλικών ομάδων, το προ διετίας ταξίδι στο Βερολίνο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και «πυροτέχνημα».

Τέτοια εποχή πριν από δέκα χρόνια, η Γιουβέντους αγωνιζόταν στη δεύτερη κατηγορία της Ιταλίας. Υποβιβάστηκε το 2006, ως αποτέλεσμα του σκανδάλου στημένων αγώνων με την κωδική ονομασία Calciopolis. Οταν η Μίλαν κατακτούσε στην Αθήνα το 7ο Τσάμπιονς Λιγκ της ιστορίας της, η «Κυρία», η πιο δημοφιλής ομάδα στη χώρα, έμοιαζε ανήμπορη μα και συνάμα στιγματισμένη.

Μέσα στη δεκαετία που κύλησε τα πάντα έχουν αλλάξει. Η μεγάλη μεταστροφή ξεκίνησε το 2010, όταν πρόεδρος ανέλαβε ο Αντρέα Ανιέλι, ο δισέγγονος του ιδρυτή της Fiat, της αυτοκινητοβιομηχανίας στην οποία ανήκει η ομάδα από το 1923.

Πιτσιρικάς, για τα επιχειρηματικά δεδομένα, ο Ανιέλι ανέλαβε ένα απαιτητικό project σε ηλικία 35 ετών και ήδη δείχνει πως τα καταφέρνει μια χαρά.

Πριν «διορθώσει» το brand name του συλλόγου, επιχείρησε να φτιάξει καλή ομάδα. Πήρε το ρίσκο και προσέλαβε τον άπειρο Αντόνιο Κόντε το καλοκαίρι του 2011. Από τότε δεν έχει χάσει ποτέ το πρωτάθλημα, το οποίο θα κατακτήσει και φέτος παρότι ο Κόντε έχει αποχωρήσει. Στα απώτερα πλάνα του δεν ήταν απλά να επαναφέρει τη Γιούβε στην κορυφή του ιταλικού ποδοσφαίρου, αλλά να εκμεταλλεύτει και οικονομικά τη δυναμική της.

Κι έτσι αποφάσισε να εκπονήσει το «J Project». Ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που τρέχει από το 2015, θα... επισημοποιηθεί σε μερικούς μήνες και θα γιγαντωθεί στο προσεχές μέλλον.

Τον Ιανουάριο, η φίλαθλη κοινή γνώμη στάθηκε αμήχανη μπροστά στο νέο σήμα που λάνσαρε ο σύλλογος του Τορίνο. Το παραδοσιακό, καθαρά ποδοσφαιρικό, έμβλημά της αντικαταστάθηκε από δύο κάθετες λευκές γραμμές που σχηματίζουν το γράμμα J σε μαύρο φόντο. Ωραίο σήμα για ένα... κατάστημα, για μια εταιρεία, όχι όμως για μια ομάδα με ιστορία 120 ετών. Ο στόχος των Ιταλών και του Αντρέα Ανιέλι προσωπικά είναι ξεκάθαρος και μάλλον θα πετύχει, παρότι η επιλογή του ξένισε αρκετά την πλειονότητα του κόσμου.

«Το νόημα αυτής της κίνησης είναι να σιγουρέψουμε πως η Γιουβεντους θα μπορεί να ταυτιστεί στη συνείδηση του κόσμου ακόμη και πέρα από το ποδόσφαιρο. Θέλουμε να μεγαλώσουμε τη βάση των οπαδών μας, αλλά ταυτόχρονα να γίνουμε γνωστοί και σε ανθρώπους που δεν είναι φίλαθλοι». Κάπως έτσι εξηγήθηκε η ριζική αυτή αλλαγή τον Ιανουάριο, στην επίσημη παρουσίαση του νέου σήματος, που θα χρησιμοποιεί η Γιουβεντους από την ερχόμενη σεζόν.

Για να γίνει κατανοητή η φιλοδοξία των «μπιανκονέρι». η εκδήλωση δεν έγινε καν στην πόλη τους στο Τορίνο, αλλά στο πιο γκλαμουράτο Μιλάνο, και θύμιζε σε πολλά μια λαμπερή επίδειξη μόδας. Σκοπός τους είναι σε μερικά χρόνια όλοι οι φίλαθλοι στον κόσμο να βλέπουν το «J» και αμέσως να το συνδέουν με τη Γιουβέντους (Juventus). Το 2011 εγκαινιάστηκε το νέο γήπεδο της ομάδας, με την απλή ονομασία Juventus Stadium. Ούτε χορηγοί, ούτε τίποτα. Σύντομα θα ξεκινήσει σιγά-σιγά να αναφέρεται ως J Stadium για να μπαίνει ο κόσμος στο κλίμα. Βασικά αυτή τη στιγμή, οτιδήποτε σχετίζεται με τον σύλλογο κινείται στη λογική του J Project.

Τον Μάιο του 2012 άνοιξε το μουσείο της ομάδας δίπλα στο γήπεδο και ονομάζεται φυσικά J Museum. Το εμπορικό κέντρο που βρίσκεται στις ίδιες εγκαταστάσεις αναμένεται να μετονομαστεί τον Ιούνιο σε J Shopping Centre, ενώ εδώ και ένα χρόνο λειτουργεί το J Medical Centre, ένα πλήρως εξοπλισμένο νοσοκομείο που χρησιμοποιούν οι παίκτες όλων των ομάδων, οι εργαζόμενοι στον σύλλογο, οι συγγενείς τους, αλλά είναι σε θέση να περιθάλψει και απλούς κατοίκους του Τορίνο. Λίγα χιλιόμετρα μακριά από το στάδιο υπάρχει το J Village. Τα γραφεία, το προπονητικό κέντρο της Γιουβέντους, είναι όλα εκεί. Μαζί με το J Hotel το πρώτο ξενοδοχείο από τα πολλά που σκοπεύει να ανοίξει ο σύλλογος στην Ιταλία, αλλά και σε όλο τον κόσμο! Για τα παιδιά των ακαδημιών της Γιούβε, αλλά και για οποιονδήποτε άλλον μαθητή επιθυμεί και μπορεί, λειτουργεί το J College, το σχολείο με πιστοποίηση ΙΒ, που είναι φυσικά ιδιωτικό.

Αυτά τα... ολίγα είναι όσα λειτουργούν ήδη στο φιλόδοξο J Project. Στη συνέχεια, υπάρχουν απτά πλάνα για αλυσίδα κοσμηματοπωλείων, καφέ-μπαρ, εστιατορίων και βεβαίως μια σειρά ντιζαϊνάτων ρούχων. Ο εμπνευστής του νέου σήματος Μανφρέντι Ρίκα είχε στο μυαλό του τι ακριβώς θέλουν να κάνουν οι άνθρωποι της Γιουβέντους. Και το «αποκάλυψε» πριν από μερικές εβδομάδες, δίνοντας ένα κατανοητό παράδειγμα: «Υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που δεν παρακολουθούν φανατικά Φόρμουλα 1, αλλά δηλώνουν φίλοι της Ferrari. Αγοράζουν τα προϊόντα της, φορούν τα ρούχα της, επισκέπτονται το μουσείο και το εργοστάσιό της. Αυτή ακριβώς την εμπειρία θέλουμε να προσφέρουμε κι εμείς ως Γιουβέντους».