- CITY GUIDE
- PODCAST
-
27°
Λευτέρης Γιοβανίδης: «Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια»
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για την μετά-κορωνοϊό εποχή.
![leyteris_giovanidis_foto_2_1.jpg leyteris_giovanidis_foto_2_1.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/05/06/leyteris_giovanidis_foto_2_1.jpg)
Ο Λευτέρης Γιοβανίδης, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά γράφει στην ATHENS VOICE μία εβδομάδα αφότου ανέλαβε καθήκοντα
Η συζήτηση για την επόμενη ημέρα στο θέατρο και γενικότερα στον πολιτισμό άνοιξε με έκδηλη την αγωνία για το αβέβαιο αύριο που διαγράφεται μπροστά μας. Για μια ακόμα φορά είναι εμφανής η έλλειψη σχεδιασμού από την πολιτεία για τον πολιτισμό. Κάτι που φυσικά έχει ρίζες σε περασμένες δεκαετίες. Δημιουργία δεν μπορούμε να έχουμε, αν δεν υπάρχει ξεκάθαρος σχεδιασμός από την πολιτεία. Κι αυτή η έλλειψη σχεδιασμού έγινε εμφανής σ’ αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη κρίση που περνάμε τώρα. Μια κρίση παγκόσμια.
Σταθερές και δεδομένα ξαφνικά καταργήθηκαν. Είμαστε μπροστά σε διλήμματα τα οποία χρειάζονται άμεσα απαντήσεις. Πρέπει να δούμε με τόλμη την πραγματικότητα και να διεκδικήσουμε αυτό που αξίζει ο κλάδος μας. Μήπως εντέλει μπορεί αυτή η κρίση να γίνει αφετηρία για νέο ξεκίνημα, με καινούργιες βάσεις για την επανεξέταση αιτημάτων τα οποία έμεναν δεκαετίες σε εκκρεμότητα; Μήπως τελικά πρέπει να καταλάβουμε την αξία του να συνεργαστούμε στην επίτευξη του όποιου στόχου;
Είναι τόσο δύσκολη η κατάσταση που δεν έχουμε περιθώριο να μην είμαστε απαισιόδοξοι. Το οφείλουμε στην ιστορία που έχει στον τόπο μας το θέατρο, στις προσπάθεια που έχουμε κάνει όλοι για να φθάσουμε εδώ αλλά και στις επόμενες γενιές που θα έρθουν μετά από εμάς. Ας πιστέψουμε ότι τα ωραιότερα ο άνθρωπος τα πετυχαίνει πάντα στα δύσκολα. Όλοι διαμαρτυρόμαστε ότι πολλά πράγματα δεν λειτουργούν, ότι χρειάζονται να γίνουν γενναίες τομές παντού. Μήπως η επόμενη ημέρα είναι ευκαιρία να μπούμε σ’ αυτή την πρόκληση; Ας μην εθελοτυφλούμε, το παρελθόν σίγουρα έχει παθογένειες. Τι κάνουμε με αυτές; Ας συναντηθούμε με ειλικρίνεια, αξιοποιώντας την εμπειρία και τη γνώση που έχει ο καθένας από τον χώρο του για να επανατοποθετηθούμε και γιατί όχι να ανασυνταχτούμε σε ζητήματα ταμπού. Αν αγαπάμε τη δουλειά μας οφείλουμε να το κάνουμε αυτό.
Είναι ξεκάθαρο σε όλους ότι γενικότερα η κοινωνία μας πλήττεται από αυτή την κρίση. Οι ειδικοί μιλάνε για εφιαλτικά νούμερα ανεργίας. Αλλά και σε όλους είναι ξεκάθαρο ότι το θέατρο είναι από τους χώρους που θα ανακάμψει τελευταίο. Έχουμε όλοι οδηγηθεί σε μια υποχρεωτική ανεργία. Ζούμε με τον φόβο ότι δεν θα μας δοθεί η δυνατότητα να εργαστούμε άμεσα αλλά μήνες αργότερα. Τι σημαίνει αυτό; Από τον κλάδο αυτό ζούνε πολλές οικογένειες, πέρα από τους ηθοποιούς. Είναι σημαντικό η πολιτεία οργανωμένα να ενισχύσει την πολιτιστική δημιουργία. Να αγκαλιάσει τους καλλιτέχνες και να καταλάβουν όλοι τις ιδιαιτερότητες αυτού του κλάδου.
Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια είναι ανάγκη. Ας σκύψουμε όλοι πάνω από τα προβλήματα μας, ας τα καταγράψουμε και ας διεκδικήσουμε αυτή την πολυπόθητη επανεκκίνηση σε όλα.
* Ο Λευτέρης Γιοβανίδης εδώ και οκτώ μέρες περίπου είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.