- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
«Ρίττερ, Ντένε, Φος»: Το κείμενο του Μπέρνχαρντ στο Θέατρο Τέχνης
Τρία αδέρφια σε μία κωμικοτραγική ιεροτελεστία
Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί το έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Ρίττερ, Ντένε, Φος» στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.
Ο Τόμας Μπέρνχαρντ, ένας από τους σημαντικότερους γερμανόφωνους συγγραφείς της μεταπολεμικής εποχής, αποφασίζει το 1984 –πέντε μόλις χρόνια πριν τον θάνατό του– να γράψει μία αλληγορική ιστορία και να βάλει στο επίκεντρο την υποκρισία των συμπατριωτών του Αυστριακών, όσον αφορά τη συμμετοχή τους στα εγκλήματα του Γ’ Ράιχ κατά της ανθρωπότητας. Ο λόγος για το «Ρίττερ, Ντένε, Φος», που πήρε τον τίτλο του από τους Ίλζε Ρίττερ, Κρίστεν Ντένε και Γκέρτ Φος, ηθοποιούς της σύγχρονης γερμανικής σκηνής από τους οποίους δανείστηκε στοιχεία της προσωπικότητάς τους και τα χώρισε στους τρεις πρωταγωνιστές του έργου του.
Το κείμενο του Μπέρνχαρντ μας λέει την ιστορία τριών αδερφών. Όλα ξεκινάνε με τον Λούντβιχ –όνομα όχι τυχαίο αφού ο συγγραφέας δανείστηκε στοιχεία της οικογενειακής ζωής του φιλοσόφου της Λογικής, Λούντβιχ Βίτγκενστάιν, για το έργο του-, ο οποίος επιστρέφει στο πατρικό του, μετά την παραμονή του σε κλινική για πνευματικά διαταραγμένους ασθενείς. Εκεί βρίσκονται οι δύο αδερφές του, οι οποίες διαθέτουν το 51% ενός θεάτρου, με αποτέλεσμα να παίζουν όποτε θέλουν σε αυτό.
Με αυτήν, λοιπόν, την επιστροφή, η πλοκή αρχίζει να ξεμπλέκεται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα γεύμα. Ποια η ιδιαιτερότητά του; Στο διάστημα αυτό τα τρία αδέρφια, ως ένα αιμομικτικό τρίο, προσπαθούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, αλλά δεν καταφέρνουν καν να πλησιάσουν τον σκοπό τους. Στην πραγματικότητα, μοιάζει σαν να βλέπουμε μία κωμικοτραγική ιεροτελεστία, μια χορωδία παραφρόνων, με τον κάθε ένα τους να έχεις ως μοναδικό του όπλο τον μηδενισμό, για να υπερνικήσει την αφασία, την παράλυση, αλλά και τον ίδιο τον μηδενισμό που περιβάλει τις ζωές τους.
Οι τρεις αυτοί χαρακτήρες είναι χαρακτηριστικοί και του γενικότερου ύφους του συγγραφέα. Στο βιβλίο, μάλιστα, «Ο άγνωστος Τ. Μπέρνχαρντ» αναφέρεται: «Όλοι οι χαρακτήρες του Τόμας Μπέρνχαρντ παίζουν με τη ζωή το ίδιο παιχνίδι: Επιστρατεύουν την τέχνη για να πολεμήσουν την αρρώστια, πασχίζουν με τα χάχανά τους να τρομάξουν το θάνατο, η λεκτική τελειότητα είναι το δικό τους όπλο κατά της σωματικής αποσύνθεσης. Μία πολυκέφαλη, μυριόστομη χορωδία ταραχοποιών, παραφρόνων, αναμορφωτών του κόσμου υψώνει τη φωνή της ως αντίδραση κατά της οριστικής αφασίας».
Το έργο του 1984, τώρα θα ανέβει στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, με την Μαρία Πρωτόπαππα να αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία και με τη Λουκία Μιχαλοπούλου, την Στεφανία Γουλιώτη και τον Αργύρη Ξάφη να δίνουν σάρκα και οστά στα τρία αδέρφια. Η σκηνοθέτης σχολιάζει για το κείμενο που θα ζωντανέψει από τις 18 Οκτωβρίου: «Με τον εμπρηστικό τρόπο αφήγησής του και με υπερβολή που αγγίζει το γκροτέσκ, ο Τ. Μπέρνχαρντ χρησιμοποιεί ένα από τα σκληρότερα εφέ: το διφορούμενο της αθωότητας. Τα δικά του γερασμένα «παιδιά», με τέλεια υποκρισία, κρύβουν το Καθαρό Κακό που έχουν μέσα τους, ενώ, ταυτόχρονα, αντιπαραθέτουν την πραγματική, αδιάφθορη παιδική τους αθωότητα στο Αυθεντικό Κακό των «Μεγάλων», των προπατόρων τους. Με έναν αμφίσημο τρόπο καταγελάει την ανθρώπινη ανικανότητα να κατευθυνθεί προς την πραγματική ελευθερία της βούλησης, την ελευθερία που ανοίγει δρόμους για τη συμβιωτική συνύπαρξη. Στο βάθος, πρόκειται για μια αλληγορία που θίγει την υποκρισία των Αυστριακών, σχετικά με την συμβολή τους στα εγκλήματα του Γ΄ Ράιχ κατά της ανθρωπότητας, ξεσκεπάζοντας αυτήν ακριβώς την αυταπάτη της αθωότητας, καθώς και τη βλακεία που διακρίνει το ανθρώπινο είδος εν γένει, το οποίο παραβλέποντας τα αίτια του φαινομένου της βίας, εξακολουθεί να διατηρεί την ψευδαίσθηση μιας υπαρξιακής ανωτερότητας».
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.