- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η πρώτη υπόκλιση του Οιδίποδα Τυράννου (βίντεο)
Το αποκλειστικό βίντεο της ATHENS VOICE από την πρόβα της ομάδας του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη πριν ανέβει στην σκηνή του Αρχαίου Θεάτρου της Δωδώνης
![Δημήτρης Παπαδόπουλος Δημήτρης Παπαδόπουλος](/images/120x120/3/jpg/files/2022-07-12/dimitris-papadopoulos.jpg)
![Οιδίποδας, Μαρκουλάκης, Λιγνάδης Οιδίποδας, Μαρκουλάκης, Λιγνάδης](/images/1074x600/3/png/sites/default/files/article/2019/07/09/dsc_0624.png)
Αποκλειστικό βίντεο της ATHENS VOICE από τις πρόβες της παράστασης «Οιδίπους Τύραννος» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και μερικές σκέψεις για την πρεμιέρα.
Τι κάνει τον Οιδίποδα τόσο σπουδαίο έργο; Είναι το πρώτο παγκοσμίως ψυχολογικό θρίλερ, το πρώτο whodunit έργο, μια ζυγισμένη τραγωδία που από τον 5ο προ Χριστού αιώνα, όταν και γράφτηκε μέχρι σήμερα έχει επηρεάσει τη σκέψη και το έργο φιλοσόφων, ψυχολόγων, κοινωνιολόγους, στοχαστές. Ο Οιδίπους, με τα σημαδεμένα πόδια και το κενό στην αλυσίδα της καταγωγής του, ο περί κλεινός τύραννος σφράγισε την παγκόσμια δραματουργία. Είναι ο ήρωας, ο έκπτωτος βασιλιάς, ο πατροκτόνος και αιμομίκτης που αναζητά, μέσα από χρησμούς και μαρτυρίες τη σπείρα του δικού του γενεαλογικού δέντρου. Το είναι του, την ταυτότητά του.
Τι κάνει την παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη σπουδαία; Η διάθεση συνολικά να τιμηθεί ο λόγος, το αίτιο και το αιτιατό χωρίς περιττές προσθήκες και υπερβολές. Χώμα και νερό. Πηλός. Ο Οιδίπους, ο Δημήτρης Λιγνάδης, μετρημένος και εξαιρετικός μπλέκεται στη σπείρα χρησμών, φημών κι ενός λοιμού που τρώει τη Θήβα. Θα πρέπει να βρεθεί ο δολοφόνος του Λαΐου. «Ποιος είναι αυτός;». Θα πρέπει ο Οιδίπους να λύσει καθώς προσπαθεί να εξιχνιάσει τον χρησμό, να λύσει το κουβάρι, το νήμα της δική του ζωής μπλέκεται.
«Διώξε τον έχθιστο λιμό, σώσε τη χώρα». Στην πρεμιέρα της παράστασης στο αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, ο Λιγνάδης κράτησε στα χέρια του τους χιλιάδες θεατές καθώς ξεδίπλωνε το δράμα του Οιδίπου: από το γραμμένο του δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς. Στο κοίλο ο Χορός, υπο τις οδηγίες της Κικής Μπάκα και τη μουσική του Μίνωα Μάτσα, ρυτιδώνεται, επιτίθεται, συνηγορεί και την κρίσιμη στιγμή απομακρύνεται και μένει ο βασιλιάς μόνος. Η μουσική του Μάτσα πρωταγωνιστεί και κάθε νότα έχει ποτιστεί με το πάθος του, όπως το κοίλο ποτίζεται με τα φλασκιά του Χορού που άλλοτε φωτίζουν τον δρόμο του Οιδίποδα άλλοτε τον σφραγίζουν προς ατραπούς μοναχικές. Η ιδιοφυής Αμαλία Μουτούση, ισορροπεί ανάμεσα στο ρόλο της ως άνασσα και μητέρα, μέχρι που υπερισχύει το δεύτερο κι ακολουθεί τη μοίρα της.
![Οιδίποδας, Μαρκουλάκης, Λιγνάδης Οιδίποδας, Μαρκουλάκης, Λιγνάδης](/images/w734/3/png/sites/default/files/dsc_0529.png)
Είχα την τύχη να παρακολουθήσω τις πρόβες και την πρεμιέρα στο αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, να παρακολουθήσω πώς ο Κωνσταντίνος έχτισε τις σχέσεις των ηρώων, πόσο μεθοδικά εργάστηκε με τον Πάρι Μέξη για τα κοστούμια και τα σκηνικά ευρήματα, πως δούλεψε τον αριστουργηματικό Τειρεσία, τον Θεράποντα, τον Εξάγγελο. Σε λίγες ημέρες έρχεται η Επίδαυρος, όπου η παράσταση θα παιχτεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Εκεί, ο ήχος του γκιώνη θα δώσει ρυθμό: «Ἰοῦ ἰοῦ τὰ πάντ ἂν ἐξήκοι σαφῆ, φῶς, τελευταῖόν σε προσβλέψαιμι νῦν, ὅστις πέφασμαι φὺς τ ἀφ ὧν οὐ χρῆν, ξὺν οἷς τ οὐ χρῆν ὁμιλῶν, οὕς τέ μ οὐκ ἔδει κτανών».
«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Παρασκευή 12 και Σάββατο 13 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια μέρα γεννηθήκαμε, μια μέρα θα πεθάνουμε, το θέμα είναι τι κάνουμε στο ενδιάμεσο
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης «Η ράβδος» που ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής
Ένα κορυφαίο αντιπολεμικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας και μία μεγάλη ερωτική ιστορία
Μετά από μια επιτυχημένη πορεία, το αριστούργημα της Βιρζινί Ντεπάντ ρίχνει αυλαία
Μιλήσαμε με τον Βασίλη Λούρα για το συναρπαστικό ντοκιμαντέρ του που προβάλλεται αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους από το CINOBO
Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη μιας sold out ερωτικής παράστασης
Μια παράσταση βασισμένη στην αληθινή ιστορία ενός εγκλήματος που είχε συγκλονίσει το Παρίσι τη δεκαετία του 1930
Με το «ΜΑΜΙ» στρέφεται και πάλι σε μνήμες βιωμάτων, μετασχηματισμένες σε αισθητικό γεγονός. Τα ολόγυμνα σώματα των ηθοποιών ανάγονται σε κινούμενα γλυπτά ιδιαίτερης ομορφιάς.
Η Άννα Μιχελή σκηνοθετεί τον Φοίβο Παπακώστα και την Κατερίνα Σπύρου
3 πρεμιέρες και μια παράσταση που κλείνει αυλαία στα τέλη του μήνα
Η Μαριάννα Πολυχρονίδη ερμηνεύει τη ζωή και τα τραγούδια της Στέλλας Χασκίλ σε μια μουσική παράσταση
Ο Τάσος Σαγρής σκηνοθετεί το λογοτεχνικό αριστούργημα, με πρωταγωνίστρια τη Σίσσυ Δουτσίου
Ένας από τους καλύτερους κωμικούς της Βρετανίας μιλάει στην Athens Voice κι ετοιμάζεται να επισκεφτεί την Αθήνα
Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί ένα κοινωνικό δικαστικό δράμα με τον Γρηγόρη Βαλτινό στον ρόλο του μαχητικού και αδέκαστου δικηγόρου μιας σκοτεινής και περίπλοκης υπόθεσης
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα.
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα.
Οι αναγνώστες μας, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επέλεξαν σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια. Δείτε το αποτέλεσμα.
Όλα όσα είπαμε με τον ηθοποιό για την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα στον «Βαρόνο Φ.» (Φιάκα) στο Πτι Παλαί
Άνθρωποι-θεοί και ανθρωποειδή με συναισθήματα σε έναν απάνθρωπο κόσμο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.