Πέτρος Ζούλιας: Ο Πέτρος της υπομονής
Δέκα ερωτήσεις στο βραβευμένο σκηνοθέτη με αφορμή την αυριανή πρεμιέρα του «Ζητείται Ψεύτης» στο Θέατρο Παλλάς
Από το μεγάλο «μπαμ» της «Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου» μέχρι τη βραβευμένη πορεία του στον κινηματογράφο, οτιδήποτε πιάνει ο Πέτρος Ζούλιας γίνεται χρυσός. Χρυσός στη λάμψη, χρυσός στην ουσία. Φέτος βρίσκεται μεταξύ Παλλάς και Θεάτρου Χώρα με το «Ζητείται Ψεύτης» και το «Συμβολαιογράφο» αντίστοιχα να μονοπωλούν την ενέργεια και τη διαθεσιμότητά του. Μετά τον «Ψεύτη» του, όπως τον αποκαλεί και ο ίδιος, που στις 15 Μαρτίου έχει την πρεμιέρα του στο Θέατρο Παλλάς, θα καταπιαστεί με τον Μυριβήλη και τη «Δασκάλα με τα χρυσά μάτια» και θα «συναντήσει» τη Μαρίκα Κοτοπούλη σε μια σκηνική δημιουργία με τη Νένα Μεντή. Όχι, ο Πέτρος Ζούλιας δεν έχει πολύ ελεύθερο χρόνο για τον εαυτό του. Όμως ποιος καλλιτέχνης που σέβεται το ταλέντο του έχει; Σύμφωνα με τον ίδιο, ταλέντο θα πει διαθεσιμότητα και ο Πέτρος, στηρίζει τα πιστεύω του.
Σε ποιες αντιδράσεις σου εντοπίζεις ακόμα τον έφηβο εαυτό σου;
Ακόμα και σήμερα ο έφηβος εαυτός μου είναι αυτός που με εξωθεί στην καλλιτεχνική δημιουργία. Η τάση πάντα μιας διαφυγής από την πραγματικότητα. Η ανάγκη έκφρασης, η προσωπική ανάγνωση των γεγονότων και των ανθρώπων που με συγκινούν. Η ευαισθησία στις λεπτομέρειες, στον τρόπο που συμβαίνουν γύρω μου τα πράγματα. Ψάχνω την επικοινωνιακή γέφυρα με το διπλανό μου, με τον απέναντί μου. Για να τον καταλάβω. Για να τον αγαπήσω. Για να υπάρξω τελικά μαζί του και όλα αυτά χάρη σε αυτόν τον έφηβο που κρύβω μέσα μου.
Αν ακολουθούσες τον δρόμο των σπουδών σου στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου, ποιους θα υπερασπιζόσουν;
Η αλήθεια είναι ότι παρότι πήρα το πτυχίο της Νομικής, δεν άσκησα ποτέ το επάγγελμα. Αν αναλάμβανα ωστόσο να υποστηρίζω μια κατηγορία ανθρώπων, αυτοί θα ήταν συγγενείς των ηρώων που επέλεξα στα περισσότερα έργα μου: Μειοψηφίες που χαρακτηρίζονται από το στοιχείο της διαφορετικότητας. Άνθρωποι με πάθη και ισχυρή προσωπικότητα. Πρόσωπα ακραία και ταυτόχρονα οικεία. Ήρωες που καίγονται μέσα στη θέληση για ζωή, που δε χωράνε στα στενά πλαίσια του συμβατικού, του ανώδυνου, του «εντός των τειχών» τρόπου ζωής.
Ποιο μπορεί να γίνει το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ενός σκηνοθέτη;
Για μένα είναι δύο. Το πρώτο είναι όταν εργάζεται στις κρατικές σκηνές καθότι εκεί έχει μεγάλη τεχνική υποστήριξη και είναι σε μεγάλο βαθμό απαλλαγμένος από την αγωνία του ταμείου. Έχει άλλη ελευθερία να κάνεις τη δουλειά του, όπως την πιστεύεις. Από την άλλη, θεωρώ πλεονεκτική τη θέση του σκηνοθέτη που έχει δική του ομάδα ηθοποιών. Μαθαίνει και μιλά μια κοινή γλώσσα μαζί τους. Έχει κοινό κώδικα έκφρασης.
Γιατί διάλεξες το «Ζητείται Ψεύτης»;
Πιστεύω πολύ στο ελληνικό έργο. Ο Ψαθάς είναι διαχρονικός και η πολιτική του σάτιρα πάντα επίκαιρη. Στον «Ψεύτη» ο Ψαθάς σε εξωθεί να δεις γενικότερα τη σχέση αλήθειας-ψέματος. Το έργο και η παράσταση καταπιάνεται με πολύ σοβαρά θέματα, αλλά το κάνει με χιούμορ και τρόπο ανάλαφρο. Σε κάνει να σκεφτείς μέσα από το γέλιο, το τραγούδι, την ψυχαγωγία. Προσπάθησα να χαρίσω στο κείμενο, αυτό που του αξίζει: Λάμψη, ρυθμό αλλά και τη βαθιά του ουσία, που πίσω από τα λογοπαίγνια, στέκει ισχυρή, τίμια, αυθεντική.
Μέχρι σήμερα, ποιο απωθημένο βρίσκεται πρώτο στη λίστα σου;
Ευτυχώς δεν έχω απωθημένα. Έχω όμως μεγάλες ανεκπλήρωτες επιθυμίες. Δεν έχω κάνει ποτέ αρχαία ελληνική κωμωδία ή τραγωδία. Νομίζω από φόβο αν και η αλήθεια είναι ότι στα θεατρικά κείμενα με οδηγεί κυρίως ο ηθοποιός. Μέσα σε αυτά που θα ήθελα να κάνω είναι και το να καταπιαστώ με το κλασικό ρεπερτόριο.
Ο ξένος τύπος έχει γράψει αρκετές φορές ότι η Αθήνα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε πρωτεύουσα Μοντέρνας Τέχνης όπως έγινε με το Βερολίνο, το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη. Πιστεύεις ότι το ελληνικό θέατρο μπορεί να «σταθεί» αντίστοιχα;
Φυσικά και πιστεύω ότι μπορούμε να αγγίξουμε τα επίπεδα των θεάτρων στο Λονδίνο, το Βερολίνο, τη Νέα Υόρκη. Έχουμε εξαιρετικούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες που θα άντεχαν οποιαδήποτε σύγκριση.
Ποια πιστεύεις ότι είναι η πιο υπερεκτιμημένη πεποίθηση για την ιδιότητα ενός σκηνοθέτη;
Η εξουσία του. Ο σκηνοθέτης στο θέατρο είναι σε απόλυτη εξάρτηση από τον συγγραφέα, τον ηθοποιό και τον παραγωγό της κάθε παράστασης. Οδηγεί αλλά και οδηγείται από τις συνθήκες και τα πρόσωπα. Δεν προλαβαίνει να αλλάξει νοοτροπίες και τρόπο σκέψης. Νιώθω συχνά ότι υπηρετώ και δεν υπηρετούμαι. Άρα, ποια είναι αυτή η μέγιστη εξουσία του σκηνοθέτη;
Το παρελθόν σου έχει καταγεγραμμένα αρκετά βραβεία από Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Στο δρόμο που χάραξε ο Γιώργος Λάνθιμος λοιπόν, θα επέστρεφες σε αυτόν τον κλάδο διεκδικώντας ένα Όσκαρ;
Έχω πολλά χρόνια απομακρυνθεί από το χώρο του σινεμά. Θαυμάζω τη δουλειά του Λάνθιμου και νιώθω περήφανος που έφτασε στα Όσκαρ.
Ποια θεωρείς ως τη μέχρι τώρα μεγαλύτερή σου επιτυχία;
Την «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου». Ήταν μια παράσταση που συγκλόνιζε επί χρόνια κάθε είδος κοινού. Από τους νεότερους ως τους μεγαλύτερους.
Πες μας μία φράση που σε περιγράφει ή που θα έλεγες ότι «ακολουθείς» στη ζωή σου.
Είμαι ο «Πέτρος της υπομονής» και ακολουθώ τη φράση: «Τι είναι ταλέντο; Η διαθεσιμότητα»!
Ο Πέτρος Ζούλιας ανεβάζει στο Θέατρο Παλλάς το «Ζητείται Ψεύτης» από τις 15 Μαρτίου έως τις 21 Απριλίου. Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την οπερέτα του Γιόχαν Στράους που ανεβάζει στο θέατρο Ολύμπια
Μιλήσαμε με τον χαρισματικό ηθοποιό που υποδύεται τον «Δον Κάρλος» στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο ΚΘΒΕ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.