Θεατρο - Οπερα

«Ξύπνα Βασίλη»: Πώς έρχεται στο σήμερα η κωμωδία του Ψαθά; O Άρης Μπινιάρης έχει τον τρόπο του

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης και ηθοποιός με ευρηματική διάθεση και σύγχρονη ματιά μεταφέρει την ιστορία στη σκηνή του Εθνικού

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 677
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Άρης Μπινιάρης
Άρης Μπινιάρης

Από τον αντιήρωα του Σκαρίμπα στο «Θείο τραγί» μέχρι τη ροκ εκδοχή στις «Βάχκες» του Ευριπίδη και το ηλεκτρισμένο ορατόριο για το ’21, ο Άρης Μπινιάρης έχει διαμορφώσει μια χαρακτηριστική δική του ταυτότητα με διαρκή εστίαση στη μουσικότητα των κειμένων. Με τη νέα του παράσταση στο Εθνικό δίνει τη δική του ματιά στην κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά «Ξύπνα Βασίλη», με τα άσπρα και μαύρα κοράκια του ποιητή Φανφάρα. Μιλήσαμε μαζί του...

Πόσο διαφορετικές και πόσο ίδιες είναι οι παθογένειες της κοινωνίας τότε και σήμερα;
Σ
την παράσταση εστίασα στην ανομολόγητη δυσκολία των προσώπων να δημιουργήσουν σχέσεις, στην ανομολόγητη μοναξιά μέσα από την οποία συνυπάρχουν μεταξύ τους. Αυτό διέκρινα τόσο στην ταινία όσο και στο πρωτότυπο θεατρικό έργο, όταν χρειάστηκε να ανατρέξω λόγω του συγκεκριμένου ανεβάσματος. Αυτή η μονωμένη μοναξιά των προσώπων είναι που καλύπτει ο ιδεολογικός παροξυσμός, η μανιακή νουθεσία για κοινωνική αποκατάσταση, ο δογματισμός των  θέσεων. Αυτού του είδους την παθογένεια πιστεύω πως συναντάμε και σήμερα.

H μουσική αποτελεί ζωτικό κομμάτι των παραστάσεων σου. Τι σημαίνει για σας αυτή η εστίαση στη μουσική και πως συνδέεται με τη δραματουργική ροή του έργου;
Αντιλαμβάνομαι μια παράσταση τόσο ως θέαμα όσο και ως ακρόαμα. Πιστεύω πως είναι σημαντικό ο θεατής να είναι παραλήπτης της ιστορίας του έργου αλλά και των βαθύτερων νοημάτων που το έργο αυτό επιφέρει. Η μουσική με βοηθάει να εξωτερικεύω τον εσωτερικό κραδασμό και τον υπόγειο παλμό των νοημάτων και των εννοιών. Έτσι λοιπόν, και στο Ξύπνα Βασίλη ο θεατής θα έχει την δυνατότητα να απολαύσει την διακωμώδηση των προσώπων αλλά και να αισθανθεί το υπόγειο ποτάμι των συναισθημάτων τους.

Άρης Μπινιάρης Δημήτρης Ψαθάς «Ξύπνα Βασίλη» Εθνικό θέατρο
Ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετεί την κωμωδία «Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά στο Εθνικό Θέατρο

Πώς ήταν η σύμπραξη με τον Φώτη Σιώτα για το συγκεκριμένο έργο; Σε ποιο φάσμα κινείται η μουσική της παράστασης; Hλεκτρονική ή ροκ;
Η σύμπραξη με τον Φώτη ήταν βαθιά και ουσιαστική και νομίζω πως αυτό αποτυπώνεται και στο τελικό αποτέλεσμα. Ο Φώτης έχει συνθέσει δυναμικές μελωδίες και ατμοσφαιρικά ηχοτοπία, που παίζονται ζωντανά, από τον ίδιο στο βιολί και τον Δημήτρη Τσεκούρα στο κοντραμπάσο. Ενώ το εικαστικό κομμάτι της παράστασης διατηρεί την αισθητική των 60s, η μουσική δημιουργεί ηχοτροπικά τις συνδέσεις με το σήμερα.

Ποιες ήταν οι δικές σας μουσικές καταβολές;
Ροκ, πανκ, ηλεκτρονική μουσική, hip- hop, αλλά και παραδοσιακές και θρησκευτικές μουσικές από όλο τον κόσμο. Με συγκινεί όταν μια μουσική έχει ταυτότητα, αφήνει ένα αποτύπωμα.

Σας γοήτευε από πάντα η ελληνική ποίηση και λογοτεχνία;
Από τα χρόνια του Λυκείου και πάλι μέσω της μουσικής, ήρθα σε επαφή με την ποίηση, ελληνική και παγκόσμια, και μέσω της ποίησης γνώρισα την λογοτεχνία.

Ποια θα λέγαμε ότι είναι σήμερα η καρικατούρα του ποιητή Φανφάρα; Ο Ψαθάς μάλλον αντιπαθούσε την τέχνη της εποχής ως θολοκουλτουριάρικη.
Στα μάτια τα δικά μου, σήμερα, τον ποιητή Φανφάρα, αντιπροσωπεύουν όσοι διατυπώνουν τις θέσεις τους με μια επίφαση διανόησης, επαναστατικότητας και πνευματικότητας. Θεωρούν τους εαυτούς τους ανώτερους από τους άλλους και πιστεύουν πως οι ακαδημαϊκές σπουδές ή η στείρα συσσώρευση γνώσης σε καθιστά, απαραίτητα, σημαντικό και χρήσιμο.

Άρης Μπινιάρης Δημήτρης Ψαθάς «Ξύπνα Βασίλη» Εθνικό θέατρο

Τι έχουν να περιμένουν οι θεατές από την παράσταση;
Οι θεατές θα απολαύσουν την γνωστή ιστορία του Βασίλη, του ποιητή Φανφάρα, της κα Φαρλάκου, και των άλλων προσώπων του έργου με έναν πρωτότυπο, μουσικό και δυναμικό τρόπο.

Το δικό σας επόμενο βήμα;
Θα ανεβάσω στο θέατρο Πορεία, τον Φλεβάρη του ’19, την παράσταση «Ύψωμα 731». Πρόκειται για μια μουσικοθεατρική παράσταση με τη μορφή ροκ συναυλιακής αφήγησης, που πραγματεύεται την νίκη των Ελλήνων επί των Ιταλών του Μουσολίνι το 1941, στο θρυλικό ύψωμα 731.

Έχετε δημιουργήσει μια δική σας χαρακτηριστική ταυτότητα μέσα από μια σειρά επιτυχημένων παραστάσεων. Ξέρει κανείς τι να περιμένει από τις δουλειές σας με έναν τρόπο.  Έχει μπει στο μυαλό σας η ιδέα να το ανατρέψετε σε κάποιο επόμενο βήμα;
Οι παραστάσεις που έχω ανεβάσει ξεκίνησαν από μια προσωπική ανάγκη να ασχοληθώ τη συγκεκριμένη στιγμή με τα συγκεκριμένα έργα, επειδή αυτά με συγκινούσαν πολύ. Ακόμα και με το Ξύπνα Βασίλη που ήταν ιδέα του κ. Λιβαθινού, πήρα χρόνο για να βεβαιωθώ πως ήταν κάτι που ήθελα πραγματικά να κάνω. Με ιντρίγκαρε το γεγονός πως με αιφνιδίασε ευχάριστα ένα έργο που ποτέ δεν είχα παρατηρήσει τί πραγματεύεται. Θέλω να πω πως δεν ξεκινάω από τη φόρμα του έργου αλλά από το περιεχόμενο. Το περιεχόμενο τελικά καθορίζει τη φόρμα, γι’ αυτό και στην παράσταση του Ξύπνα Βασίλη έχω εισάγει στη σκηνική γλώσσα, ένα εργαλείο αφήγησης που δεν έχω χρησιμοποιήσει ξανά. Οπότε περισσότερο το βλέπω σαν εξέλιξη ενός δρόμου, χωρίς να αποκλείω και μια ανατροπή αν αυτό αποζητά το εκάστοτε έργο.


Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευθύμης Φιλίππου & Αγγελική Παπούλια, "Ετυμολογίες"
Ευθύμης Φιλίππου - Αγγελική Παπούλια: «Ετυμολογίες» κόντρα στα δεδομένα

Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»

Ανέστης Αζάς, "Τα σκυλιά"
Ανέστης Αζάς: Όταν «Τα σκυλιά» ψάχνουν το δίκιο τους

Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη

Σφάλμα σύνδεσης
Σφάλμα σύνδεσης: ΑΙ, μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον;

Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών

Forced Entertainment, «Signal to Noise»
Οι Forced Entertainment εκπέμπουν Signal to Noise από την Πειραιώς 260

«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα

"Τραβιάτα" από την ΕΛΣ στο Ηρώδειο
Το καλοκαίρι 2024 σε ΕΛΣ, Μέγαρο, Πειραιά και στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας

«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.