- CITY GUIDE
- PODCAST
-
20°
Πώς είναι να κάνεις θέατρο με κωφούς ηθοποιούς;
Ο Βασίλης Βηλαράς μας βάζει στο κλίμα του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος
Ξεκίνησα να συνεργάζομαι με το θέατρο Κωφών Ελλάδος το 2010. Μόλις είχα αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή της Νέλλης Καρρά, η οποία είναι και η ιδρύτρια του θεάτρου Κωφών Ελλάδος. Μου ζήτησε να αναλάβω τη θέση του σκηνοθέτη και με χαρά δέχτηκα. Εκ τότε έχουμε κάνει μαζί με την ομάδα 5 παραστάσεις.
Ο κόσμος των κωφών ήταν ένας άγνωστος κόσμος και ποτέ δε θα φανταζόμουνα ότι είναι όπως τελικά τον γνώρισα. Το να κανείς θέατρο μαζί τους έχει τόσους περιορισμούς που καταντάει απελευθερωτικό. Ξεκινήσαμε ένα ταξίδι να ανακαλύψουμε περιόδους και φαινόμενα της ελληνικής ιστορίας. Κάναμε μια παράσταση για τα βασανιστήρια την περίοδο της χούντας, μια παράσταση για τον έρωτα στα χρόνια του εμφυλίου, μια άλλη για την μετανάστευση των Αλβανών στην χώρα μας στις αρχές της δεκαετίας του 90 και άλλη μια για τους άστεγους της πόλης. Από κοινού γνωρίσαμε καταστάσεις που ξέραμε μόνο ακροθιγώς και ελπίζω ότι καταφέραμε να κάνουμε κι άλλους ανθρώπους να σκεφτουν μαζί μας.
Φέτος επιλέξαμε το Νησί των σκλάβων γιατί είναι ένα έργο χαρούμενο και θλιβερό ταυτόχρονα. Μιλάει για την κοινωνική ανισότητα, την αδικία και την κατάχρηση εξουσίας. Όλα τα παραπάνω οι κωφοί τα βιώνουν από πολύ μικρή ηλικία. Το ίδιο ισχύει και για εμάς τους ακουόντες ωστόσο. Σε άλλο βαθμό μεν, αλλά υπάρχει ενα σημείο ταύτισης των δυο κοινοτήτων. Και αυτό είναι το κατόρθωμα κάθε κλασικού κειμένου. Να μιλά για αξίες και πληγές που αφορούν τους πάντες ανεξαρτήτως αρτιμέλειας, θρησκείας, φυλής, χρώματος, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού ή οικογενειακής κατάστασης.
Η παράσταση παίζεται ταυτόχρονα σε δυο γλώσσες. Την νοηματική και την ομιλούμενη. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορεί να υπάρξει ενσωμάτωση και συνύπαρξη διαφορετικών κόσμων. Αρκεί να έχει κανείς υπομονή. Αυτό νομίζω το εισπράτει το κοινό σε μεγάλο βαθμό. Δεν στέκονται πλέον στο ότι υπάρχουν δυο γλώσσες, αλλά μια. Αυτή της παράστασης.
Το χάος στην επικοινωνία χωρίς την παρουσία διερμηνέα είναι τεράστιο και πολύ αστείο. Δεν θα πω για μένα, θα πω για τους νέους ακούοντες ηθοποιούς που έρχονται στο θέατρο για πρώτη φορά κάθε χρόνο και νομίζουν ότι μπορούν να συνεννοηθούν με τους κωφούς συναδέλφους τους. Το αποτέλεσμα είναι ο ένας να μιλάει για το πάτωμα και ο άλλος για το ταβάνι. Φυσικά αυτό με τον καιρό έρχεται και τακτοποιείται, κυρίως με τη βοήθεια της Σοφίας Ρομπόλη, διερμηνέα του ΘΚΕ εδώ και 20 χρόνια.
Το αγαπημένο σας απόσπασμα από το έργο;
«Δηλαδή θέλετε να παραδεχτώ ότι είμαι γελοίος;» «Τι πειράζει; αφού είστε». Για μένα, αυτό το δίστιχο, μεταξύ ενός αφέντη και του σκλάβου του, συνοψίζει την δυστυχία του να μην παραδέχεσαι την αληθινή σου φύση και να κανείς τη ζωή σου περισσότερο δύσκολη από ότι είναι ήδη.
Info To «Νησί των σκλάβων» του Μαριβό. Κωφοί ηθοποιοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά. Ακούοντες ηθοποιοί: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή Θέατρο Κωφών Ελλάδος, Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή, 21:15. Είσοδος: €10, €7 μειωμένο, €5 ανέργων | Διάρκεια: 60 λεπτά. 210 3214708 και 6945390799 | Κρατήσεις (μόνο με sms): 6981167502
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκοζιοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.