Πώς είναι να κάνεις θέατρο με κωφούς ηθοποιούς;
Ο Βασίλης Βηλαράς μας βάζει στο κλίμα του Θεάτρου Κωφών Ελλάδος
![4741-35213.jpg 4741-35213.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/4741-35213_0.jpg)
![337562-702147.jpg 337562-702147.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/01/24/337562-702147.jpg)
Ξεκίνησα να συνεργάζομαι με το θέατρο Κωφών Ελλάδος το 2010. Μόλις είχα αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή της Νέλλης Καρρά, η οποία είναι και η ιδρύτρια του θεάτρου Κωφών Ελλάδος. Μου ζήτησε να αναλάβω τη θέση του σκηνοθέτη και με χαρά δέχτηκα. Εκ τότε έχουμε κάνει μαζί με την ομάδα 5 παραστάσεις.
Ο κόσμος των κωφών ήταν ένας άγνωστος κόσμος και ποτέ δε θα φανταζόμουνα ότι είναι όπως τελικά τον γνώρισα. Το να κανείς θέατρο μαζί τους έχει τόσους περιορισμούς που καταντάει απελευθερωτικό. Ξεκινήσαμε ένα ταξίδι να ανακαλύψουμε περιόδους και φαινόμενα της ελληνικής ιστορίας. Κάναμε μια παράσταση για τα βασανιστήρια την περίοδο της χούντας, μια παράσταση για τον έρωτα στα χρόνια του εμφυλίου, μια άλλη για την μετανάστευση των Αλβανών στην χώρα μας στις αρχές της δεκαετίας του 90 και άλλη μια για τους άστεγους της πόλης. Από κοινού γνωρίσαμε καταστάσεις που ξέραμε μόνο ακροθιγώς και ελπίζω ότι καταφέραμε να κάνουμε κι άλλους ανθρώπους να σκεφτουν μαζί μας.
Φέτος επιλέξαμε το Νησί των σκλάβων γιατί είναι ένα έργο χαρούμενο και θλιβερό ταυτόχρονα. Μιλάει για την κοινωνική ανισότητα, την αδικία και την κατάχρηση εξουσίας. Όλα τα παραπάνω οι κωφοί τα βιώνουν από πολύ μικρή ηλικία. Το ίδιο ισχύει και για εμάς τους ακουόντες ωστόσο. Σε άλλο βαθμό μεν, αλλά υπάρχει ενα σημείο ταύτισης των δυο κοινοτήτων. Και αυτό είναι το κατόρθωμα κάθε κλασικού κειμένου. Να μιλά για αξίες και πληγές που αφορούν τους πάντες ανεξαρτήτως αρτιμέλειας, θρησκείας, φυλής, χρώματος, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού ή οικογενειακής κατάστασης.
Η παράσταση παίζεται ταυτόχρονα σε δυο γλώσσες. Την νοηματική και την ομιλούμενη. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορεί να υπάρξει ενσωμάτωση και συνύπαρξη διαφορετικών κόσμων. Αρκεί να έχει κανείς υπομονή. Αυτό νομίζω το εισπράτει το κοινό σε μεγάλο βαθμό. Δεν στέκονται πλέον στο ότι υπάρχουν δυο γλώσσες, αλλά μια. Αυτή της παράστασης.
Το χάος στην επικοινωνία χωρίς την παρουσία διερμηνέα είναι τεράστιο και πολύ αστείο. Δεν θα πω για μένα, θα πω για τους νέους ακούοντες ηθοποιούς που έρχονται στο θέατρο για πρώτη φορά κάθε χρόνο και νομίζουν ότι μπορούν να συνεννοηθούν με τους κωφούς συναδέλφους τους. Το αποτέλεσμα είναι ο ένας να μιλάει για το πάτωμα και ο άλλος για το ταβάνι. Φυσικά αυτό με τον καιρό έρχεται και τακτοποιείται, κυρίως με τη βοήθεια της Σοφίας Ρομπόλη, διερμηνέα του ΘΚΕ εδώ και 20 χρόνια.
Το αγαπημένο σας απόσπασμα από το έργο;
«Δηλαδή θέλετε να παραδεχτώ ότι είμαι γελοίος;» «Τι πειράζει; αφού είστε». Για μένα, αυτό το δίστιχο, μεταξύ ενός αφέντη και του σκλάβου του, συνοψίζει την δυστυχία του να μην παραδέχεσαι την αληθινή σου φύση και να κανείς τη ζωή σου περισσότερο δύσκολη από ότι είναι ήδη.
Info To «Νησί των σκλάβων» του Μαριβό. Κωφοί ηθοποιοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά. Ακούοντες ηθοποιοί: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή Θέατρο Κωφών Ελλάδος, Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή, 21:15. Είσοδος: €10, €7 μειωμένο, €5 ανέργων | Διάρκεια: 60 λεπτά. 210 3214708 και 6945390799 | Κρατήσεις (μόνο με sms): 6981167502
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.