- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Η Τζόαν Λι Φέρμορ στην Αθήνα ξανά
Ή και η Ελλάδα μέσα από τα μάτια μιας Βρετανίδας που αγάπησε τη χώρα μας ίσως λίγο περισσότερο από τη δική της
Αληθινή συγκίνηση, ασπρόμαυρα τοπία, απαράμιλλη τεχνική, κι ένα σλάλομ στην Ελλάδα του '50 και του '60, σε στεριά και σε θάλασσα. Από αυτές τις εκθέσεις που υποχρεωτικά η εύφημος μνεία τελειώνει και ολοκληρώνει με το κλισέ «τόποι και μαγεία που δεν υπάρχουν πια» κι ο καθένας θυμόσοφα συμπληρώνει κατά βούληση, «γιατί τα τσάκισε η ανάπτυξη» ή το ακόμα πιο στοχαστικό, «επειδή τα κατάπιε η δίνη του χρόνου». Μόνο που εδώ το κλισέ μεταμορφώνεται στη μόνη αλήθεια. Γιατί περιπολώντας ανάμεσα στις τρομερές φωτογραφίες της Τζόαν Λι Φέρμορ, ο επισκέπτης θα σταθεί άφωνος μπροστά στα κάδρα και το περιεχόμενό τους. Όπως το «φυλάκισε» μια καλλιτέχνις που η ενασχόλησή της με την περιηγητική φωτογραφία «φεύγει» λίγο παραπάνω από το «καταπληκτικό τοπίο, δες»!
Η Φέρμορ περιπλανιέται στη Μάνη και τον Εχίνο Ξάνθης, διακτινίζεται στη Σαντορίνη και το Ναύπλιο, συνδέει γη, θάλασσα, ουρανό και νερά, με μια ματιά ιδιαίτερης καλλιτεχνικής ευφυΐας. Αλλά και τεχνικής, που, κατά έναν μαγικό τρόπο, καταφέρνει να απομονώσει το τοπίο από το περιβάλλον του, προσδίδοντας στη λήψη της μια αυτονομία και μια αιώρηση πάνω από το αληθινό. Ναι, είναι η μεταφυσική που χαρακτηρίζει την εικόνα της, η συνεχής αίσθηση, καθώς κοιτάζει ο θεατής της τους τόπους και τους ανθρώπους της, πως η Ελλάδα αυτή είναι κάτι περισσότερο από μια συμπαγή και συσσωρευμένη ενέργεια φυσικής ομορφιάς και ανέγγιχτης αθωότητας. Πως είναι ένας «ίχνος» αιωνιότητας που μέσα του περικλείει, ακόμα και τώρα με τις τόσες μεταλλάξεις του τοπίου, την αρχέγονη δύναμη του ορίζοντα. Των τελετουργιών, των χορών, των συνευρέσεων, των καθημερινών συνηθειών από τις ζωές των ανθρώπων που στέκονται μπροστά της χωρίς φολκλόρ πόζες ή ενορχηστρωμένα «χορογραφικά».
Με ορμητήριο το σπίτι της Καρδαμύλης και τον σύντροφό της Πάτρικ Λι Φέρμορ να την ακολουθεί παντού, η Τζόαν Λι φωτογραφίζει με πάθος μια χώρα που, στα πολυταξιδεμένα μάτια της, διαθέτει ακόμα πτυχές και σημάνσεις απομεινάρια, καθώς δίπλα ο ευρωπαϊκός κόσμος πλέον «εξευγενίζει» ειδικά στα αστικά μέρη τους ανθρώπους και τα τοπία. Και στην ελληνική ενδοχώρα, συναντά συμβάντα γεωγραφίας και γεωλογίας, φως, αρχιτεκτονικές, στολές και έθιμα που συνομιλούν με το αληθές του περασμένου αιώνα από τον 20ο.
The Last Shadow Puppets ή και σημεία στον ελληνικό χάρτη όπου οι άνθρωποι είναι οι μαριονέτες του τοπίου: οι ψαράδες της Πάτμου, οι καφενέδες στο Ναύπλιο, τα πιτσιρίκια συνταγμένα σε σειρές δίπλα στους ανεμόμυλους της Ίου, οι Μπούλες στη Νάουσα, και φυσικά ο μεγάλος της έρωτας. Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ σε πόζες που μαρτυρούν γνήσια χαρά και δέος, καθώς οι ιδανικοί εραστές, ανταλλάσουν βλέμματα τελώντας σε εκστατική ευτυχία. Ή, όπως θα συνυπέγραφε και ο Bowie, «cause we were lovers, and that is a fact, lovers, and that is that».
Οι Φέρμορ συνάντησαν στην Ελλάδα αυτό το βυρωνικό κάλλος που πλάνεψε τον Λόρδο, συνδέονται μαζί του άλλωστε, ένεκα του ιδίου «μικροβίου». Ο τρόπος που ο Πάτρικ χαίρεται και ποζάρει σαν παιδί σε στέγες ή αυλές μαρτυρά την αλήθεια του κοινού τους βιώματος: μόνο ευτυχισμένοι. Αυτοί οι τελευταίοι «ρομαντικοί μιας εφευρετικής αντισυμβατικότητας», οι ιδανικοί εραστές, με το πάθος για την ελευθερία, την τέχνη, τον αγώνα, το ταξίδι και την ζωή χωρίς όρια, καταφέρνουν να απαθανατίσουν μια Ελλάδα αποκάλυψη. Ο «Πάντι» με τα βιβλία του και η Τζόαν Λι με τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της. Αξίζει η βόλτα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, καθώς τα αρχεία του Joan Leigh Fermor Estate ανοίγουν για πρώτη φορά, φέρνοντας στην Αθήνα και την Ελλάδα μοναδικά ημερολόγια φωτεινότητας και αιώνιας ιστορίας.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η φωτογραφική ματιά του Γιάννη Βασαλάκη και της Άσπας Χροναίου αποκαλύπτει στιγμές από την ιστορία και τη λαογραφία του νησιού στο Ημερολόγιο 2025
Πορτραίτα νυχτόβιων θαμώνων μπαρ, γυμνές φωτογραφήσεις σε πανσιόν και στιγμιότυπα από τον χώρο του θεάματος
Η φωτογραφία ως μέσο προσωπικής έκφρασης και ελευθερίας
32 φωτογράφοι μοιράζονται με την Athens Voice ένα στιγμιότυπο από τη φετινή χρονιά
Μόλις κυκλοφόρησε το λεύκωμά της με τον τίτλο «Ατελιέ καλλιτεχνών- χάος και έμπνευση»
Μέσα από τον φακό του αποτυπώθηκε η ψυχή της ιταλικής μόδας, αναδεικνύοντάς την σε μορφή τέχνης
«Η φωτογραφία είναι ένα είδος ποίησης και μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους»
«Tα πορτραίτα που θα δείτε είναι καθημερινά πορτραίτα γυναικών λεσβιών που εμένα μου φαίνονται εναρμονισμένες με την κοινωνία σήμερα»
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.