Φωτογραφίες μιας άλλης Ευρώπης
Ο Κωνσταντίνος Πίττας μας ταξιδεύει στο χρόνο μέσα από μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από το 1985 έως το 1989 ο Κωνσταντίνος Πίττας ταξίδεψε σε 17 χώρες της Ευρώπης, φωτογραφίζοντας σκηνές δρόμου και από τις δυο πλευρές του Τείχους. Αυτοδίδακτος, με ελάχιστο φωτογραφικό εξοπλισμό, μια Minox και κάμποσα ρολά ασπρόμαυρο φιλμ, ξεκίνησε ένα έργο το οποίο έμελλε να μείνει ημιτελές. Σκοπός του ήταν να δείξει πως κοινός τόπος της διηρημένης Ευρώπης ήταν οι ίδιοι οι πολίτες της και η καθημερινότητα της ζωής τους, ανεξάρτητα από τον «κόσμο» στον οποίο ανήκαν. Το σχέδιο αυτό εμψύχωναν οι υψηλοί στόχοι της ανθρωπιστικής φωτογραφίας, με κυρίαρχη την πεποίθηση πως πέρα από τα σύνορα και τα Τείχη υπήρχε πάντα η μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια που η Φωτογραφία θα μπορούσε να αποκαλύψει.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, σχεδόν ταυτόχρονα, συνέβησαν δυο πράγματα. Η κατάρρευση του Τείχους ακύρωσε το «θέμα» του, καθώς όλες οι χώρες σε λίγο θα γινόντουσαν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβάλλοντας τις κοινές τους ρίζες. Την ίδια επίσης εποχή, η φωτογραφία εισήλθε σε φάση έντονης κριτικής και αμφισβήτησης της σχέσης της με την πραγματικότητα και ο Πίττας θεώρησε πως το αρχείο των μοναδικών φωτογραφιών που σε λίγα μόλις χρόνια εργασίας είχε συγκεντρώσει δεν είχε πια νόημα. Στο κέντρο των φωτογραφιών του σπουδαίου φωτογράφου, στέκει ο άνθρωπος που είναι μόνος σε οποιοδήποτε μέρος, είτα στην Ανατολή είτε στη Δύση της Ευρώπης ανεξάρτητα από οικονομική κατάσταση ή ηλικία. «Η φωτογραφία», όπως έχει πει ο ίδιος, «δεν μου ήταν αυτοσκοπός, οπτικές σημειώσεις ήταν, γι' αυτά που έβλεπα και με συγκλόνιζαν και δεν είχα το ταλέντο να τα γράψω. Γι αυτό δεν έδειξα τις φωτογραφίες μου σε κανένα».
Ο Κωνσταντίνος Πίττας σταμάτησε να ταξιδεύει όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου. «Ήμουν όμως στο Βερολίνο εκείνο το βράδυ του Νοεμβρίου, και έζησα τη μεγαλύτερη συγκίνηση της ζωής μου, όλοι εκεί νοιώσαμε έτσι, ζούσαμε την Ιστορία, την Ελευθερία, η Ευρώπη άλλαζε μπροστά μας, τα τείχη έπεφταν, ήταν μαγικά» έχει πει ο γνωστός φωτογράφος. Μέσα από τις φωτογραφίες του κατέγραψε με μοναδικό τρόπο μια εποχή και τους ανθρώπους της που χάθηκαν ανεπιστρεπτί κι αυτές οι φωτογραφίες αποτελούν ένα μοναδικό ντοκουμέντο με ιστορική και κοινωνική αξία.
Ο φωτογράφος ανακάλυψε τυχαία το 2014 και μετά από 25 χρόνια, καταχωνιασμένα τα αρνητικά φωτογραφιών που είχε τραβήξει ο ίδιος κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του σε χώρες της δυτικής και ανατολικής Ευρώπης από το 1985 ως το 1989 και αποφάσισε να τις βγάλει στο φως. Αρχικά κυκλοφόρησε πολλές από αυτές τις φωτογραφίες στο λεύκωμά του με τίτλο «Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης» και τώρα οι φωτογραφίες αυτές με τον ίδιο τίτλο γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Ίσως δεν είναι τυχαίο πως η απόφαση να μας δείξει τις φωτογραφίες του σήμερα συμπίπτει με την αρχή μιας διαφαινόμενης κρίσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Info: «Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης 1985-1989». Ως 20 Νοεμβρίου, Μουσείο Μπενάκη, κτήριο Πειραιώς, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 2103453111
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Η ιστορία ενός πλανήτη υπό πίεση σε εικόνες που διεκδικούν βραβείο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.