- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Parov Stelar: Η διεθνής καριέρα μου ξεκίνησε στην Ελλάδα
O Marcus Füreder μιλάει στην ATHENS VOICE για τις μεγάλες αλλαγές στη ζωή του πριν τη headline εμφάνισή του στο Release Athens 2022
Ο Parov Stelar μιλάει στην ATHENS VOICE: Το νέο του άλμπουμ, η τοξική σχέση του, η αγάπη για την Ελλάδα και η ζωή του.
«Ζωγραφίζει» με ήχους αλλά ζωγραφίζει και με χρώματα. Μουσικός, συνθέτης, μουσικός παραγωγός, DJ, ζωγράφος και designer, ο Parov Stelar είναι ο καλλιτέχνης που καθιέρωσε τον όρο electro swing με τις μεγάλες επιτυχίες του αλλά και ο άνθρωπος που κάνει τους άλλους ανθρώπους να χορεύουν. Περιζήτητος remixer - με συνεργασίες από Tony Bennett & Lady Gaga μέχρι Lana Del Rey, Lukas Graham, Marvin Gaye, Bryan Ferry, περιζήτητος για να ντύσει με τη μουσική και τα τραγούδια του διαφημίσεις, ταινίες και σειρές, περιζήτητος για να εμφανιστεί με την πολυμελή μπάντα του. Λίγο πριν επιστρέψει στην Ελλάδα για τη headline εμφάνισή του στο φεστιβάλ Release Athens 2022, το Σάββατο 18 Ιουνίου στην Πλατεία Νερού, όπου θα τον «ανοίξουν» οι ARTBAT και o Kevin de Vries, άνοιξε την κάμερα και τον εαυτό του.
Το «Toxic Lover» είναι αυτοβιογραφικό τραγούδι ή όχι; Τι βρίσκετε τοξικό γύρω σας αυτές τις μέρες;
Ήμουν σε μία τοξική σχέση. Αυτό το «ωχ, όχι!» κομμάτι είναι συμβολικό για μένα, γι’ αυτό το ονομάζω «Toxic Lover» γιατί αφορά κάποιον που φεύγει μακριά ή κάποιον που περπατά στην άμμο –που είναι και ο αυθεντικός τίτλος– και δεν μπορεί να κουνηθεί. Αυτό σημαίνει τοξική σχέση. Αλλά, ο ρυθμός σε βοηθάει να απαλλαγείς από αυτό.
Το νέο σας άλμπουμ «Moonlight Love Affair» είναι γεμάτο με συναρπαστικούς ρυθμούς και μελωδίες. Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που στη δημιουργία του;
Για να είμαι ειλικρινής, είχα στο μυαλό μου «υπάρχει η πιθανότητα να παίξω αυτά τα κομμάτια live»; Γιατί κανείς δεν ήξερε αν θα ανεβαίναμε ποτέ ξανά στην σκηνή. Αυτή ήταν μια πρόκληση για μένα, διαφορετικά θα έλεγα ότι ήταν ένα εύκολο άλμπουμ για μένα, είχε ροή, είχε θετικότητα, οπότε ήταν πολύ ωραία να δουλεύω γι’ αυτό.
Ποιο τραγούδι σας δυσκόλεψε περισσότερο κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων στο στούντιο και γιατί;
Μάλλον το «Black Bird», γιατί ενώ λάτρεψα την ενορχήστρωση δεν ήμουν καθόλου ικανοποιημένος με τον ήχο. Αυτό το τραγούδι απαιτούσε μία συμπίεση και μία περικοπή για να φτάσει σε ένα επίπεδο έντασης, επειδή πρόκειται για ένα οργανικό κομμάτι. Ήταν δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία της έντασης και του εύηχου. Ήταν τεχνικό το θέμα.
Το εξώφυλλο του άλμπουμ είναι εντυπωσιακό – τουλάχιστον στα δικά μου μάτια. Πώς προέκυψε και πώς καταλήξατε στην επιλογή του; Κρύβει κάποιο συμβολισμό;
Θα έλεγα ότι οι Καλές Τέχνες έχουν πάντοτε κάποιο συμβολισμό, κατά κάποιον τρόπο. Ζωγράφισα αυτό το εξώφυλλο πριν ένα χρόνο –εκτός από την μουσική, είμαι και ζωγράφος– οπότε αυτό που βλέπω εγώ σε αυτό το εξώφυλλο είναι τα κορίτσια με τα δεμένα μάτια, δεν μπορούν να δουν, πιστεύω ότι στην καλή Τέχνη τα ενδιαφέροντα είναι όσα δεν φαίνονται στους πίνακες. Στη μουσική, επίσης. Τα πιο εντυπωσιακά είναι όσα ακούς μετά την πέμπτη ή έκτη φορά. Υπάρχει συμβολισμός, γιατί δεν είναι ορατά με την πρώτη ματιά. Αλλά ακολουθούν.
Επιστρέφετε στις ζωντανές σας εμφανίσεις μετά από ένα πρωτόγνωρο διάστημα για τον κόσμο και τη μουσική εξαιτίας της πανδημίας, ξεκινώντας την περιοδεία σας από την Ελλάδα. Πώς αισθάνεστε, πώς προετοιμάζεστε για αυτό το νέο tour και τι να περιμένουμε από το live σας στο Release Athens Festival στις 18 Ιουνίου στην Αθήνα;
Πώς αισθάνομαι; ΝΑΙΑΙΑΙ! Επιστρέφω στα live! Είναι πολύ τιμητικό για εμένα και την μπάντα που γυρίζουμε στα live στην Ελλάδα. Η περιοδεία ξεκινά από την Ελλάδα! Γνωρίζετε ότι η διεθνής καριέρα μου ξεκίνησε στην Ελλάδα. Η πανδημία έφερε έναν μικρό θάνατο στον κλάδο της μουσικής. Οπότε θα κάνουμε πάλι live και θα ξεκινήσουμε από την Ελλάδα. Πρέπει να πω ότι έχετε ένα από τα καλύτερα κοινά. Οι εμφανίσεις στην Ελλάδα είναι πάντοτε μία εμπειρία για εμάς. Κι αυτό γιατί υπάρχει μία σύνδεση μεταξύ της σκηνής και του κοινού. Είναι το πιο σημαντικό πράγμα.
Θυμάστε το πρώτο σας ταξίδι στην Ελλάδα;
Έχω παίξει τόσες φορές, να σκεφτώ… ποια ήταν η πρώτη φορά…; Δεν είμαι σίγουρος αλλά πρέπει να ήταν στην Κρήτη, στο ξενοδοχείο «Άξος». Έχω ένα τραγούδι με τίτλο «Hotel Axos». Απλώς δεν είμαι σίγουρος. Έχω παίξει 50 φορές στην πανέμορφη χώρα σας!
Είστε ένας άνθρωπος με πολλά ταλέντα. Μουσικός, συνθέτης, μουσικός παραγωγός, DJ, ζωγράφος designer. Είστε ένας άνθρωπος με στιλ και θα ήθελα να σας ρωτήσω, ποιος είναι ο ορισμός που δίνετε εσείς στο στιλ.
Το πιο σημαντικό είναι η αυτοπεποίθηση, να είσαι πεπεισμένος σχετικά με το τι κάνεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι δημιουργούν στιλ, όταν κάνουν κάτι διαφορετικό από τους άλλους. Μην αντιγράψεις ποτέ, κανέναν. Τότε θα έχεις το δικό σου στιλ.
Είστε επίσης ένας άνθρωπος που έχει ταξιδέψει πολύ στη ζωή του. Ποιο είναι το πιο όμορφο μέρος που έχουν αντικρίσει τα μάτια σας;
Το πιο όμορφο, ε; Είναι πολλά, όμως αυτό που λάτρεψα ήταν η Κρήτη, για παράδειγμα. Μου αρέσει το νότιο κομμάτι της Γαλλίας, η Βρετάνη. Εξαρτάται και από τη διάθεση. Μου αρέσει να παίζω στο Όσλο, Νορβηγία. Τόσα όμορφα μέρη, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ ένα DJ
set στη Χαλκιδικέ, Χαλκιδική, πώς το λέτε;
Χαλκιδική! Και λέμε πως «σαν την Χαλκιδική δεν έχει»…
Ήταν μια Κυριακή απόγευμα. Μα Κυριακή απόγευμα; Και πάμε εκεί και ήταν όλο γεμάτο! Ήταν σαν παράδεισος, ξεκίνησα να παίζω και έλεγα από μέσα μου «Κύριε, κάνε να μην τελειώσει αυτό το απόγευμα!». Πρέπει να έπαιξα 4-5 ώρες! Ωραίες αναμνήσεις!
Έχετε κερδίσει πολλά βραβεία, έχετε πουλήσει χιλιάδες δίσκους, έχετε εμπνεύσει ανθρώπους να γίνουν μουσικοί. Πώς ορίζετε την επιτυχία;
Θα έλεγα ότι η επιτυχία είναι ένα συναίσθημα, βρίσκεσαι μέσα σου. Δεν ορίζω την επιτυχία με αριθμούς, η ατομική μου επιτυχία είναι ότι κάνω αυτό που αγαπάω και μέσα από αυτό πληρώνω και το νοίκι μου. Αυτό είναι επιτυχία – η εσωτερική γαλήνη.
Τι σας συναρπάζει περισσότερο σε μια live εμφάνιση;
Κάθομαι στο στούντιο για μήνες, για εβδομάδες, κάνοντας παραγωγή για κάτι, μόνο για τον εαυτό μου και μετά μπορώ να βγω έξω και να το μοιραστώ με το κοινό. Φυσικά όταν οι άνθρωποι ακούν τη μουσική σου στο Spotify, δεν είσαι εκεί. Δεν έχεις ιδέα για την αντίδρασή τους. Αλλά στο live που τους βλέπεις, εκεί γίνεται η σύνδεση. Αυτό είναι έξτρα συγκινητικό και απίθανο!
Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγετε τις συνεργασίες σας με άλλους μουσικούς;
Για να είμαι ειλικρινής, όλες οι συνεργασίες προέκυψαν κατά λάθος, εκτός από τον Lee Anduze, που είναι ο frontman της μπάντας και ζει στην Αθήνα. Όλα τα υπόλοιπα προέκυψαν από γνωριμίες μεταξύ μας. Πρέπει να υπάρχει ροή, δεν είναι επάγγελμα. Θέλω να το διατηρήσω σε καλλιτεχνικά επίπεδα.
Θυμάστε την πρώτη φορά που ανεβήκατε στα decks ως DJ;
Ω, θεέ μου, ήταν εφιάλτης. Ποτέ δεν θέλησα να γίνω DJ. Ένιωθα ασφαλής στο στούντιο, στην παραγωγή της μουσικής και είπα όχι, δεν είμαι DJ, δεν θέλω να πάω να στηθώ εκεί πάνω και να με κοιτούν οι άνθρωποι και να λένε «τι παίζει αυτός». Οπότε είπα όχι. Και μετά έρχεται ένα πρακτορείο και μου λέει ότι έχει 5 εκδηλώσεις για εμένα με 300 € αμοιβή η κάθε μία. Τότε σπούδαζα Τέχνες και αυτά ήταν πολλά λεφτά για μένα. Να το κάνω, να μην το κάνω; Δεν μπορούσα να παρατήσω και την αρχική δουλειά μου. Άρχισα να κάνω πρακτική και δύο ημέρες πριν το event έτρεμα και δεν μπορούσα να κοιμηθώ. Τώρα, με την πρακτική και τη
ρουτίνα έγινε καλύτερο. Όμως είμαι ακόμα νευρικός όταν ανεβαίνω στη σκηνή.
Τι μάθατε από τις εμπειρίες σας ως DJ στα night clubs που σας βοήθησε αργότερα ως μουσικό;
Ναι, βεβαίως βοηθάει πολύ γιατί παίρνεις την αίσθηση του κόσμου, την αίσθηση ποια κομμάτια αρέσουν, πόσο χρόνο πρέπει να διαρκέσει η εισαγωγή. Όταν είσαι στο στούντιο, κάνεις ένα διάλειμμα. Και σκέφτεσαι ότι είναι μεγάλο χρονικά και πρέπει να γίνει ένα μικρότερο. Αυτό στο live δεν ισχύει, καθώς ο χρόνος κυλάει πολύ διαφορετικά, οπότε το ζωντανό λειτουργεί βοηθητικά.
Ποια είναι η τέλεια φόρμουλα για ένα τέλειο πάρτι;
Το πάρτι που πηγαίνεις χωρίς να έχεις απολύτως καμία προσδοκία. Αν πας και πεις ότι απλώς θα περάσεις ένα ωραίο βράδυ και δεν σε νοιάζει αν θα ακούσεις συρτάκι ή techno, αν είσαι ανοιχτός, τότε θα περάσεις καλά!
Ποιες πτυχές της clubbing κουλτούρας πιστεύετε πως είναι οι πιο παράξενες;
Όταν στο τέλος του πάρτι κάποιος ανάψει τα φώτα! Τη σιχαίνομαι αυτήν τη στιγμή και σίγουρα είναι το πιο παράξενο κομμάτι!
Θυμάστε το πρώτο άλμπουμ που αγοράσατε;
Ναι, το θυμάμαι. Ήταν το πρώτο των Five Young Cannibals. Το αγόρασα με φυλαγμένο χαρτζιλίκι 6 εβδομάδων.
Τι χρειάζεται ένα remix για να είναι καλό;
Είναι καλό όταν αγγίζει διαφορετικό κοινό από το υπάρχον. Τι κάνει το remix; Φέρνει ένα slow κομμάτι σε ένα DJ set, ή επεκτείνει τη βάση των fans σου. Αν μπορείς να κερδίσεις τους φαν με ένα remix, αυτό είναι καλό.
Jazz, house, electro, hip hop, pop, είναι μερικά από τα μουσικά ιδιώματα που ταιριάζετε με επιτυχία. Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία στο να ενώσεις θεωρητικά ετερόκλητα μουσικά είδη;
Το πρώτο για μένα είναι να βρεθεί το σωστό sample. Και μετά η έκταση. Αλλά το sampling σημαίνει ξεκινώ κάτι και δεν ξέρω πού θα με οδηγήσει στο τέλος. Οπότε όλο αυτό είναι σαν να φτιάχνεις ένα παζλ, να ενώνεις Lego ή να πηγαίνεις για ψάρεμα. Παρακολουθήστε όσους πηγαίνουν το πρωί για ψάρεμα – δεν ξέρουν αν θα γυρίσουν πίσω με ψάρι. Το ίδιο είναι και με τη μουσική, ξεκινώ το sampling και δεν έχω ιδέα τι θα γίνει στη συνέχεια.
Πώς επαναφορτίζετε τις δημιουργικές σας μπαταρίες;
Με διάφορα σπορ, με πολεμικές τέχνες και με τον γιο μου. Το παιχνίδι με τον γιο μου με προσγειώνει στη Γη.
Αγχώνεστε πριν τις ζωντανές σας εμφανίσεις; Πώς προετοιμάζεστε πριν βγείτε στη σκηνή;
Τρεις θανάσιμα παγωμένες μπύρες βοηθούν. Όποτε πω δεν είμαι νευρικός που θα ανέβω στην σκηνή, τα παρατάω. Αυτό είναι το αλάτι στην σούπα μου. Χρειάζεται να είμαι νευρικός γιατί έτσι δείχνω τον σεβασμό μου στον κόσμο που περιμένει και αξίζει μία ωραία βραδιά. Είμαι νευρικός και νιώθω υπεύθυνος. Και το θεωρώ απαραίτητο να είναι έτσι.
Έχετε κάποιες αγαπημένες πόλεις από αυτές που παίζετε;
Όχι, για να είμαι ειλικρινής. Από τις πόλεις βλέπω το αεροδρόμιο και τον χώρο που εμφανίζομαι. Τις αγαπώ όλες και τις μισώ όλες.
Πώς ήταν η διαδρομή στην οποία έχετε γίνατε επαγγελματίας μουσικός παραγωγός, παίζοντας σε gigs και κυκλοφορώντας άλμπουμ; Αισθάνεστε ποτέ πως εκπληρώσατε τους στόχους σας;
Όχι, πάντοτε έχω την αίσθηση ότι τώρα ξεκινώ. Τα περασμένα χρόνια ήταν δύσκολα, όπως σε όλα τα επαγγέλματα υπάρχουν τα πάνω και τα κάτω, αλλά τι κάνεις όταν σε ένα δημιουργικό επάγγελμα στερεύει η έμπνευση; Έπρεπε να το αντιμετωπίσω αυτό, να το διαχειριστώ, γιατί δεν μπορείς να είσαι δημιουργικός κάθε μέρα. Χρειάστηκε κάποιες φορές να κάνω τη μουσική στην άκρη, να μην της δίνω σημασία, και αυτό ήταν σκληρό για μένα. Γιατί πρέπει να κάνεις επανεκκίνηση για να βρεις την έμπνευση ξανά.
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν νεαρό μουσικό, DJ ή παραγωγό που ξεκινά τώρα;
Το πιο σημαντικό είναι να βρει κάτι μοναδικό. Να μην ακούγεται σαν κάποιον άλλον. Να βρει το δικό του στιλ και να πιστέψει σε αυτό. Ακόμα κι αν οι άλλοι λένε ότι είναι βλακεία, να πιστέψει στο ύφος του, γιατί είναι ο μόνος τρόπος να έχει επιτυχία.
Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ενός καλού παραγωγού;
Η αυθεντικότητά του και η πίστη σε ό,τι κάνει. Η δουλειά, η εμμονή με ό,τι καταπιάνεσαι, διαφορετικά το κοινό δεν θα σε εμπιστεύεται. Πρέπει να βιώνεις ό,τι κάνεις στη σκηνή. Ξαναλέω, δεν είναι επάγγελμα. Μου λένε μερικοί, έχεις ωραίο επάγγελμα. Απαντώ ότι δεν είναι δουλειά, είναι τρόπος ζωής.
Η μουσική σας είναι κινηματογραφική και θα ήθελα να σας ρωτήσω Σε ποια ταινία πιστεύετε πως θα ταίριαζε να ακουστεί η μουσική σας; Ποιο τραγούδι θα διαλέγατε για μια ταινία;
Κινηματογράφο noir, νομίζω. Ταινίες όπως του Ντέιβιντ Λιντς ή το «Drive» με τον Ράιαν Γκόσλινγκ. Ή κάποιες ταινίες με βαθύ νόημα. Ίσως και σε ταινίες δράσης, αλλά θα μου άρεσε να δω τη μουσική μου σε ταινία, γιατί ο συνδυασμός ταινίας και μουσικής είναι κορυφαίος.
Ποιο είναι το πιο παράξενο live gig που έχετε δώσει;
Κατά τη διάρκεια των ταραχών στα Βαλκάνια, έπαιξα στη Βοσνία, σε ένα πολεμικό καταφύγιο. Και όταν έπαιξα εκεί, με τους οπλισμένους στρατιώτες να μπαίνουν και να κοιτούν τριγύρω, με μαχαίρια, με τουφέκια, ο κόσμος επιθυμούσε να ακούσει κάτι καλό και ναι, ήταν δύσκολο να το βλέπεις αυτό.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο μάθημα που σας έμαθε η ζωή, εντός ή εκτός μουσικής και γιατί είναι σημαντικό;
Αρχικά όταν γεννήθηκε ο γιος μου συνειδητοποίησα τον ορισμό της αγάπης και αυτό ήταν ένα τεράστιο μάθημα, και ο χωρισμός μου, όταν χάνεις κάποιον. Αυτό σου παίρνει τα πάντα και μετά από αυτό επίσης μαθαίνεις. Μαθαίνουμε και από τις κρίσεις, όπως αυτή με τη νόσο
Covid.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας!
Ήταν μία πολύ ωραία συνέντευξη. Θα έχουμε την ευκαιρία να πιούμε στην Αθήνα ή στην Θεσσαλονίκη μια μπίρα;
Το ελπίζω!
Ας το κάνουμε! Εντάξει;
Σας εύχομαι τα καλύτερα.
Κι εγώ σε εσένα. Να απολαύσεις τη μέρα σου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αφήνοντας πίσω του τους Shaboozey, Zach Bryan και Role Model
Γεννήθηκε 3 Νοεμβρίου το 1943 στη Γλασκόβη και πέθανε στις 5 Οκτωβρίου 2011
Μουσική και ζωή συναντιούνται στο soundtrack της πόλης
Ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς όλων των εποχών άφησε το αποτύπωμα του σε όλη την αμερικανική βιομηχανία του θεάματος
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή του στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ο πολυβραβευμένος μαέστρος και η Ορχήστρα Utopia παρουσίασαν τη Συμφωνία αρ. 5 του Γκούσταβ Μάλερ
Η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή της στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ελληνικό ροκ, πολύωρα πάρτυ και η μουσική των Όσκαρ σε μια συναυλία
Συναντηθήκαμε με τον συνθέτη και μιλήσαμε για τις νέες, πολλές, εργασίες με τις οποίες έχει καταπιαστεί
Τα μέλη του γκρουπ μοιράζονται την εμπειρία τους κι ετοιμάζονται για το live με τους Candlemass
16 χρόνια μετά το τελευταίο τους studio album, οι gothic rock θρύλοι επιστρέφουν με εκπλήξεις
Την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ ΟΑΚΑ
Nέες ημερομηνίες 18 & 19 Νοεμβρίου
«Ποτέ δεν ήταν εύκολο για μένα να αντιμετωπίζω το χάος», δήλωσε η τραγουδίστρια
Οι punk rock πρωτοπόροι και η πολύ μεγάλη επιρροή τους
Μια συζήτηση με τον Stuart A. Staples πριν επιστρέψουν στην Αθήνα με το νέο τους άλμπουμ «Soft Tissue»
Το χιουμοριστικό του σχόλιο για τον τρόπο που τραγουδούσε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.