- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Ο Seamus Murphy μιλάει για το ντοκιμαντέρ με την PJ Harvey που θα δούμε στην Αθήνα
Ο βραβευμένος φωτογράφος και σκηνοθέτης μοιράζεται στην ATHENS VOICE την εμπειρία από το φιλμ «A Dog Called Money»
Ο Seamus Murphy μιλάει για το ντοκιμαντέρ «A Dog Called Money» με την PJ Harvey, πριν την πρώτη πανελλαδική προβολή του στο Gimme Shelter Film Festival.
Μετά τη sold out πρεμιέρα του, το Gimme Shelter Film Festival επιστρέφει με ένα νέο Pop Up Monday, τη Δευτέρα 4 Απριλίου στο Gagarin 205 Live Music Space, προβάλλοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ντοκιμαντέρ «A Dog Called Money» που δημιούργησαν ο βραβευμένος φωτογράφος και σκηνοθέτης Seamus Murphy μαζί με τη μουσικό και συγγραφέα PJ Harvey. Ξεκίνησαν ένα μεγάλο ταξίδι έμπνευσης και δημιουργίας που πέρασε από Αφγανιστάν, Κόσοβο, Ειδομένη και Ουάσινγκτον, και κατέληξαν σε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό πείραμα, που ένωσε τη μουσική με τον κινηματογράφο – όπως κάνει και το Gimme Shelter Film Festival εδώ και χρόνια. Λίγο πριν προλογίσει την προβολή του ντοκιμαντέρ στην Αθήμα, ο Seamus Murphy, στενός συνεργάτης της PJ Harvey, μίλησε στην ATHENS VOICE για τις εικόνες και τους ήχους που θα δούμε και θα ακούσουμε.
To «A Dog Called Money», το ντοκιμαντέρ το οποίο δημιουργήσατε μαζί με την PJ Harvey θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα, από το Gimme Shelter Film Festival. Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε;
Νομίζω ότι η μεγαλύτερη πρόκληση αφορούσε τη συγκέντρωση όλων των διαφορετικά διαφορετικών στοιχείων σε ένα δομημένο φιλμ, ακόμα κι αν ήταν ελεύθερο και πειραματικό. Αυτή είναι η πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία και έπρεπε να λειτουργήσει ως τέτοια, το κοινό να αγκαλιάσει το αφήγημα, να διατηρηθεί η προσοχή και το ενδιαφέρον του. Το υλικό υπήρχε από τρία ταξίδια με την Polly, καθώς και αρκετό υλικό από συμπληρωματικές διαδρομές. Το κομμάτι του Somerset House υπήρξε κάτι που θα μπορούσε να ήταν μια πολύ μεγάλη ταινία από μόνο του, οπότε έπρεπε να το μεταχειριστώ προσεκτικά.
Πώς προέκυψε η ιδέα για το ντοκιμαντέρ «A Dog Called Money»; Θυμάστε την πρώτη σας συζήτηση με την PJ Harvey; Πώς προσεγγίσατε την ιστορία; Ποιο ελπίζετε να είναι το κοινό του ντοκιμαντέρ;
Αποφασίστηκε αφού είχα ήδη δουλέψει για τις ταινίες μικρού μήκους του «Let England Shake», ότι το επόμενο έργο που θα κάναμε, θα προσπαθούσαμε να το ξεκινήσουμε μαζί. Η Polly είχε ήδη γράψει τα τραγούδια για το «Let England Shake» όταν ενεπλάκην, οπότε θέλαμε να βιώσουμε τα ίδια γεγονότα και συναντήσεις και να αντιδράσουμε με τον δικό μας τρόπο. Η ιδέα για το πώς θα ήταν το φιλμ «A Dog Called Money», ήρθε στην πραγματικότητα στη διάρκεια της δημιουργίας της. Αποφασίσαμε ότι θα γινόταν μία προσπάθεια να ταξιδέψουμε μαζί και να δούμε τι θα προκύψει από αυτό. Υποσχεθήκαμε ο ένας στον άλλον ότι αν κάποιος από τους δύο μας δεν ήταν ευχαριστημένος με το πώς προχωρούσε, θα το σταματούσαμε και δεν θα συνεχίζαμε. Όμως μετά το πρώτο μας ταξίδι στο Κόσσοβο, συνειδητοποιήσαμε ότι μας άρεσε να δουλεύουμε μαζί και ότι η ελεύθερη προσέγγιση που είχαμε διαλέξει για το project ήταν πολύ συναρπαστική και για τους δυο μας. Νομίζω ότι το κοινό θα είναι λάτρεις της PJ, λάτρεις της μουσικής και μουσικοί, άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την τέχνη και τη δημιουργική διαδικασία και που είναι ανήσυχοι για το τι συμβαίνει στον κόσμο. Και ελπίζω στο κοινό να είναι και απλοί περίεργοι - ο κινηματογράφος, για μένα, είναι καλύτερος όταν είναι έκπληξη.
Μιλήστε μας για το φιλμ «A Dog Called Money». Τι σημαίνει για εσάς η φράση και γιατί είναι τόσο σημαντική για το ντοκιμαντέρ;
Πρόκειται για το όνομα ενός από τα τραγούδια της Polly από την εποχή μας στην Ανακόστια. Ένας από τους ανθρώπους που συναντήσαμε είχε ένα σκυλί που λεγόταν Money. Πάλεψα πολύ καιρό να βρω τον σωστό τίτλο και μετά μου ήρθε την ώρα που έκανα το μοντάζ. Είναι πολύ rock 'n' roll για μένα και φυσικά υπάρχει και κάτι το ανατρεπτικό σε όλο αυτό.
Τι κάνει τόσο μοναδική τη PJ Harvey στην παρούσα πολιτιστική κατάσταση;
Νομίζω ότι είναι μια καλλιτέχνις που δεν ενδιαφέρεται για το τι περιμένει ο κόσμος από αυτήν – απλώς επικεντρώνεται στη δουλειά της. Δεν ενδιαφέρεται για τη φήμη που προκύπτει από την καριέρα της. Και εργάζεται πολύ σκληρά, κάτι που είναι απαραίτητο για να παράξει κανείς οτιδήποτε που να αξίζει τον κόπο!
Πώς άλλαξε τη στάση σας σχετικά με τη δημιουργία ενός φιλμ, το γύρισμα του «A Dog Called Money»;
Πιστεύω ότι πάντοτε μαθαίνεις όταν εμπλέκεσαι σε ένα σοβαρό και μακράς διαρκείας έργο, μαθαίνεις τόσα πολλά για τον εαυτό σου από οτιδήποτε άλλο, οπότε φέρνεις αυτά τα μαθήματα στο επόμενο project.
Ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι η δύναμη της φωτογραφίας;
Η ικανότητά της να αιχμαλωτίσει ζωή.
Πώς οικοδομείτε τη σχέση σας με τα θέματα που φωτογραφίζετε;
Δεν κάνω κάτι ειδικά· τους μιλώ!
Πότε γνωρίζατε πότε να σταματήσετε τα γυρίσματα; Είχατε κατά νου κάποιες ταινίες σαν αναφορά όταν ξεκινήσατε τη δημιουργία της;
Όταν ξεκινήσαμε το μοντάζ της ταινίας μετά την τελευταία μου δουλειά στις ΗΠΑ με την προεδρία Τραμπ. Τότε ήξερα πως ό,τι κι αν γινόταν η ταινία, θα γινόταν με όσα είχα ήδη γυρίσει. Δεν ένιωσα ότι το φιλμ χρειαζόταν κάτι περισσότερο για να ολοκληρωθεί. Δεν είχα στο μυαλό μου συγκεκριμένες ταινίες. Πραγματικά προσπαθώ να δίνω νέες προοπτικές και προσπαθώ να μην μιμηθώ κάτι ήδη φτιαγμένο, βεβαίως ασυναίσθητα γνωρίζω ότι υπάρχουν ταινίες και φωτογραφίες που με εμπνέουν και με πηγαίνουν παρακάτω.
Τι φακούς χρησιμοποιήσατε και γιατί;
Χρησιμοποιώ πολύ zoom 24-105. Καλύπτει σχεδόν όλα όσα χρειάζομαι. Γυρίζω τις ταινίες μου από όσα συμβαίνουν εκεί έξω, πολύ, πολύ λίγα είναι σκηνοθετημένα, οπότε πρέπει να είσαι γρήγορος και εν κινήσει για να αντιδράς στη ζωή τη στιγμή που συμβαίνει. Χρησιμοποιώ επίσης 35mm, 50mm και 200mm.
Πώς προσεγγίζετε το σκεπτικό ενός ντοκιμαντέρ;
Τι είναι αυτό που προσπαθώ να εκφράσω με αυτή την ταινία· από εκεί ξεκινώ.
Ποια είναι η πιο συναρπαστική πτυχή στο γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ;
Η πραγματικότητα που αντιμετωπίζεις, η πραγματική ζωή και είναι ένα παράθυρο, ένα ατελείωτα συναρπαστικό παράθυρο στις ζωές των άλλων.
Κάποια συμβουλή στους ανθρώπους που γυρνούν το πρώτο τους ντοκιμαντέρ;
Εργαστείτε σκληρά και προσπαθήστε να εμπλέξετε κι άλλους ανθρώπους στο project σας. Δουλεύω πολύ μόνος μου όταν κάνω γυρίσματα, αλλά πραγματικά εκτιμώ πολύ τη συνεργασία που προκύπτει με έναν μοντέρ ή έναν παραγωγό. Αυτοί οι άνθρωποι σε βοηθούν να κάνεις μια καλύτερη ταινία.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο κομπλιμέντο που πήρατε για το ντοκιμαντέρ «A Dog Called Money»;
Νομίζω ότι ήταν μόλις η Polly είδε το τελικό cut. Είπε ότι η ομορφιά του την έκανε να δακρύσει. Δεν είχε δει τίποτα από το φιλμ μέχρι εκείνο το σημείο, εκτός από κάποια πλάνα που χρησιμοποιήσαμε για κάποια κλιπ. Δεν είχε δει ούτε το υλικό του Somerset House, το οποίο ήταν γυρίσματα πέντε εβδομάδων, έξι ημέρων την εβδομάδα.
Πώς ορίζετε την επιτυχία;
Δύσκολη ερώτηση, δεν πιστεύω ότι την έχω πλησιάσει ακόμα, οπότε συνεχίζω απλώς τη δουλειά.
Gimme Shelter Film Festival Pop Up Mondays – PJ Harvey: A Dog Called Money - Δευτέρα 4 Απριλίου - Gagarin 205
Οι πόρτες θα ανοίξουν στις 20:00 και, όπως έχει υποσχεθεί η Vans, στο φουαγιέ θα σας περιμένουν 1969 δωρεάν Vans waffle treats.
Το πρόγραμμα της ημέρας έχει ως εξής:
- 21:00 The Noise Figures
- 21:45 Seamus Murphy (Σκηνοθέτης), Πόλυ Λυκούργου (Κριτικός Κιν/φου | Flix.gr), Βάσια Τζανακάρη (Συγγραφέας)
- 22:25 PJ Harvey: Α Dog Called Money (90’)
Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με την ανακοίνωση των τυχερών του διαγωνισμού της Vans, που θα φύγουν από το Gagarin με καινούργια Vans Shoes!
Εισιτήρια διατίθενται:
- Ως το απόγευμα της Δευτέρας: GSFFathens.com | www.123tickets.gr | Syd Records | Reload Stores
- Στο Merch Booth του Gagarin, το Σάββατο 02 Απριλίου, στο live των Still Corners.
- Στο box office του Gagarin, τη Δευτέρα από τις 19:00.
Τιμή εισιτηρίου (προπώληση & ταμείο): 15€
Η τιμή ηλεκτρονικής προπώλησης δεν επιβαρύνεται με χρέωση μεταπωλητή.
Το event είναι Covid Free και θα διεξαχθεί σύμφωνα με τους ισχύοντες υγειονομικούς κανόνες:
- H είσοδος θα επιτραπεί μόνο σε πλήρως εμβολιασμένους ή νοσήσαντες το τελευταίο τρίμηνο, αποκλειστικά με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης και εγγράφου ταυτοπροσωπίας (δελτίο ταυτότητας, διαβατήριο, άδεια οδήγησης).
- Οι ανήλικοι θεατές έως 17 ετών μπορούν να προσκομίσουν εναλλακτικά δήλωση self test.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Η Καναδή σταρ τραγούδησε σε show μόδας
Μια βραδιά γεμάτη αριστουργήματα του διεθνούς ρεπερτορίου
Το όραμα του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και η ιστορία του επίλεκτου μουσικού συνόλου
Η πρώτη της συναυλία θα πραγματοποιηθεί στις 30 Νοεβρίου ενώ έχουν προγραμματιστεί άλλες 6 για τη σεζόν 2024- 2025
Οι πανκ ύμνοι «Holidays In The Sun» και «Submission» χώρεσαν σε ένα φύλλο χαρτιού
Ό,τι κι αν συμβαίνει, δεν έχεις παρά να προχωρήσεις
Ένα έργο για τα 100 χρόνια από τη Συνθήκη της Λωζάνης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.