- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Η Εύα Κοτανίδη μεταμορφώνεται σε Dalida
Μια μουσικοθεατρική παράσταση επιχειρεί να συστήσει ξανά στο ελληνικό κοινό μια τόσο ενδιαφέρουσα και αντιφατική καλλιτεχνική προσωπικότητα
Η Εύα Κοτανίδη μιλά για την παράσταση «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος», που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ανταμώνουμε στο The Blind Beggar της στοάς Atrium. Οι καναπέδες, οι πολυθρόνες και τα αμπαζούρ φιλοτεχνούν ένα παριζιάνικο ντεκόρ, που θα μπορούσε να ξεπηδά από τα roring 20s και τη Γαλλία της Μπελ Επόκ. Παραγγέλνει ζεστή σοκολάτα και μπαίνουμε κατευθείαν στο θέμα: «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος» («En chantant jusqu’ au bout»). Η Εύα Κοτανίδη και οι συνεργάτες της ετοίμασαν μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη ζωή και τα τραγούδια της Dalida, της εμβληματικής γυναίκας που έγραψε ιστορία στη γαλλική αλλά και την παγκόσμια μουσική σκηνή.
Ανεβαίνει στην Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και η πρώτη μου ερώτηση είναι το πού, το πότε και το γιατί η Dalida. «Θυμάμαι να ακούω τα τραγούδια της στο ραδιόφωνο κάποια καλοκαίρια που παραθέριζα στους παππούδες μου στη Βρετάνη. Τραγούδια από όλες τις καλλιτεχνικές δεκαετίες της, είτε ρετρό, είτε ντίσκο, είτε ποπ, μιας και η Dalida, από το 1955 που εμφανίστηκε έως και τα τέλη της δεκαετίας του '80, όταν αυτοκτόνησε, τραγούδησε ένα εντυπωσιακό εύρος ρεπερτορίων, ζώντας ταυτόχρονα μια ταραγμένη ζωή. Τα της ζωής της βέβαια άρχισα να τα ψάχνω και να τα μαθαίνω πολλά χρόνια αργότερα, όταν, μετά τη δραματική σχολή του Εθνικού, συνέχισα τις σπουδές μου στο Παρίσι».
Με τον τίτλο της παράστασης «δανεισμένο» από το τραγούδι «Να πεθάνω επί σκηνής» (“Mourir sur scène”), 35 χρόνια μετά τον θάνατο της Dalida, η παράσταση που θα ανεβάσει η ελληνογαλλίδα Εύα Κοτανίδη, βασισμένη σε κείμενα δικά της και σε σκηνοθεσία της Νεκταρίας Γιαννουδάκη, επιχειρεί να συστήσει ξανά στο ελληνικό κοινό την τόσο ενδιαφέρουσα και αντιφατική προσωπικότητα.
«Κινήθηκε σε όλη της τη ζωή από το φως στο σκοτάδι και έζησε μέσα στις τραγικές αντιφάσεις της. Ερμήνευε τραγούδια που οι στίχοι τους ήταν κυριολεκτικά ρόλοι. Και μπορεί η φήμη και η δόξα να έπεφταν στα πόδια της, χαρίζοντάς της όλα όσα επιθυμούν οι κοινοί θνητοί, παρ' όλα αυτά ένα μαύρο φεγγάρι σκίαζε το είναι της, βυθίζοντάς την σε απανωτές καταθλίψεις». Η Εύα Κοτανίδη διάβασε και μελέτησε εξοντωτικά τη ζωή της Dalida. Εφημερίδες, περιοδικά, συνεντεύξεις, ντοκιμαντέρ και φυσικά απανωτές ακροάσεις. Στην παράσταση η μεταμόρφωσή της σε Yolanda Christina Gigliotti (κατά κόσμο Dalida) θα συμβεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε το κοινό μέσω των τραγουδιών και των προσωπικών εξομολογήσεων να μυηθεί σε έναν απολογισμό ζωής και καριέρας, προκειμένου να αποκαταστηθεί όλη η αλήθεια. Η Dalida μας ξανασυστήνεται και η Κοτανίδη ξεδιπλώνει τη διττή της φύση που την ταλαιπώρησε, την απογείωσε καλλιτεχνικά αλλά και την εξουθένωσε.
Η Dalida ήταν μια μυθική ντίβα, μια μοναδική περφόρμερ, μια συγκλονιστική ερμηνεύτρια, ο ορισμός της femme fatale, μια επιτυχημένη, αισθησιακή και φωτεινή προσωπικότητα. Ξεκινώντας από την Αίγυπτο σε πολύ νεαρή ηλικία, βρέθηκε μοντέλο σε οίκο μόδας, στέφθηκε Μις Αίγυπτος και αναχωρώντας για το Παρίσι, προκειμένου να κάνει κινηματογραφική καριέρα, είδε τη ζωή να της χαμογελάει το 1956 με το τραγούδι «Bambino».
«Είναι το σαρανταπεντάρι που απογείωσε την καριέρα της. Μόνο που το φάντασμα του πατέρα της, η απουσία του και οι απανωτές ερωτικές της ατυχίες στάθηκε αδύνατον να ξεπεραστούν. Εκτός από femme fatale, η Yolanda Christina Gigliotti ήταν μια γυναίκα τραυματισμένη, σκοτεινή, μοναχική, που υπέφερε. Και οι δύο συμβίωναν στο ίδιο κορμί, δίνοντας υπόσταση σε αυτό το πλάσμα που πούλησε εκατομμύρια δίσκους, που τραγούδησε σε πάνω από 7 γλώσσες, που έκανε εκατομμύρια κόσμου να τη λατρέψουν ανά την υφήλιο και άφησε έντονο το στίγμα της στη chanson française αλλά και στην pop διεθνή σκηνή της εποχής. Έτσι θα πάει: στη σκηνή θα ερμηνεύσω κάποια τραγούδια της υποτιτλισμένα, ώστε όλοι να κάνουν τον παραλληλισμό με αυτό που σου έλεγα προηγουμένως, ότι δηλαδή η Dalida ερμήνευε ρόλους. Πολύπαθους, πικρούς, που έμοιαζε να τους υπαγορεύει η ανταριασμένη ψυχοσύνθεσή της. Διαζύγια, αυτοκτονίες εραστών, αδυναμία τεκνοποίησης ώστε να καταφέρει να φτιάξει μια οικογένεια που τόσο πολύ επιδίωκε, ταξίδια αυτογνωσίας μέχρι και στην Ινδία, ώστε μέσω της εσωτερικής αναζήτησης να καταλαγιάσει το τραύμα και να επουλωθεί· εκτρώσεις, αναρρώσεις που ταχύτατα κατρακυλούσαν και πάλι σε καταθλιπτικά επεισόδια, μέχρι να συμβεί το μοιραίο· όλα θα ειπωθούν αλλά και θα τραγουδηθούν επί σκηνής».
Πιάνουμε να συζητάμε για το περίφημο «μαύρο» της ντίβας αλλά και το ίδιο χρώμα-συναίσθημα που κατακρήμνισε και άλλα είδωλα. «Ναι, δεν ήταν η μόνη που αδυνατούσε να διαχειριστεί την επιτυχία της λόγω ανεπούλωτων τραυμάτων. Από τη Μέριλιν και την Τζάνις Τζόπλιν ως τον Κερτ Κομπέιν και την Έιμι Γουάνχαουζ, υπάρχουν αξεπέραστες ζώνες πένθους που καμιά επιτυχία δεν μπορεί να τις φωτίσει». Μαύρο βαθύ, σχεδόν θάνατος, μέχρις ότου τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων και τα δελτία της τηλεόρασης να τον ανακοινώσουν και επίσημα.
Παρασκευή απόγευμα, στο The Blind Beggar της στοάς Atrium. Μιλώντας για την παράστασή της «Τραγουδώντας μέχρι το τέλος», για τη Dalida, για τις αντιφάσεις της, για το φως και το σκοτάδι που υπήρχε μέσα της δημιουργώντας μία συγκλονιστική ερμηνεύτρια αλλά και οδηγώντας την σε ένα τραγικό τέλος, η αδημονία και η έξαψή μου ανεβαίνουν κατακόρυφα. Τριανταπέντε χρόνια μετά τον θάνατό της, η Εύα Κοτανίδη δεν θα επιτελέσει μια σκέτη αναπαράσταση των γεγονότων της ζωής της, με τραγούδια και ημερολογιακό συναξάρισμα, αλλά κάτι πολύ πιο δύσκολο: θα καταδυθεί στο μαύρο της Dalida με μια πρωτότυπη δραματουργική και μουσική επεξεργασία, που υπόσχεται μια απίστευτη μελωδική συγκίνηση.
«Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»
Συντελεστές:
Ερμηνεύει: Εύα Κοτανίδη
στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος
Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη
Βοηθός Σκηνοθέτης: Χριστιάννα Μαριόλη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Πάνος Κούλης
Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας Μαντζούφα
Οργάνωση Παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου | Τέχνης Πολιτεία
Ενδυματολόγος – Σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα
Χορογράφος: Άννα Αθανασιάδη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή
Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης Music Art Lab
Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι
Με την υποστήριξη των Εκδόσεων Κάκτος
Με τη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού
Μετά τη μεγάλη επιτυχία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η μουσικοθεατρική παράσταση παράσταση "Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος", επιστρέφει από τις 10 ως 19 Οκτωβρίου 2023 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας, Αίθουσα Διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι Φίλοι της Μουσικής»).
Παραστάσεις: 10, 11, 12, 17, 18, 19 Οκτωβρίου 2023, 9:00 μ.μ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αφήνοντας πίσω του τους Shaboozey, Zach Bryan και Role Model
Γεννήθηκε 3 Νοεμβρίου το 1943 στη Γλασκόβη και πέθανε στις 5 Οκτωβρίου 2011
Μουσική και ζωή συναντιούνται στο soundtrack της πόλης
Ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς όλων των εποχών άφησε το αποτύπωμα του σε όλη την αμερικανική βιομηχανία του θεάματος
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή του στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ο πολυβραβευμένος μαέστρος και η Ορχήστρα Utopia παρουσίασαν τη Συμφωνία αρ. 5 του Γκούσταβ Μάλερ
Η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή της στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ελληνικό ροκ, πολύωρα πάρτυ και η μουσική των Όσκαρ σε μια συναυλία
Συναντηθήκαμε με τον συνθέτη και μιλήσαμε για τις νέες, πολλές, εργασίες με τις οποίες έχει καταπιαστεί
Τα μέλη του γκρουπ μοιράζονται την εμπειρία τους κι ετοιμάζονται για το live με τους Candlemass
16 χρόνια μετά το τελευταίο τους studio album, οι gothic rock θρύλοι επιστρέφουν με εκπλήξεις
Την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ ΟΑΚΑ
Nέες ημερομηνίες 18 & 19 Νοεμβρίου
«Ποτέ δεν ήταν εύκολο για μένα να αντιμετωπίζω το χάος», δήλωσε η τραγουδίστρια
Οι punk rock πρωτοπόροι και η πολύ μεγάλη επιρροή τους
Μια συζήτηση με τον Stuart A. Staples πριν επιστρέψουν στην Αθήνα με το νέο τους άλμπουμ «Soft Tissue»
Το χιουμοριστικό του σχόλιο για τον τρόπο που τραγουδούσε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.