- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η Sugahspank!, ο Blend Mishkin κι ένα άλμπουμ από το lockdown
Η καραντίνα έφερε μια συνεργασία που περιμέναμε 12 χρόνια και το χαρισματικό δίδυμο μιλάει στην ATHENS VOICE για το «Paint Everything White»
Συνέντευξη με τη Sugahspank! και τον Blend Mishkin για το νέο τους άλμπουμ «Paint Everything White» που δημιουργήθηκε μέσα στο lockdown.!!
Ευτυχώς, έχουμε κάτι φρέσκο και εγχώριο να ακούμε σε αυτό το νέο lockdown. Όπως και στον υπόλοιπο κόσμο καταξιωμένοι καλλιτέχνες μοιράζονται πλέον απλόχερα και με ροή νέα μουσική που προέκυψε μέσα στην Covid συνθήκη προκειμένου να συντροφεύσουν τους ακροατές στο νέο παγκόσμιο εγκλεισμό, έτσι και η Αθήνα βλέπει αυτή την εβδομάδα δύο αγαπημένους ανεξάρτητους μουσικούς να επιστρέφουν σε μια σύμπραξη και ένα νέο άλμπουμ που, ναι, το είχαμε ανάγκη και, ναι, το περιμέναμε χρόνια.
Η Γεωργία -Sugahspank!- Καλαφάτη γνωρίζει σαν την παλάμη της τον Γιώργο -Blend Mishkin- Μαντά, αλλά και αυτός γνωρίζει ότι έχει μια pop-soul πλευρά που τη φανερώνει μόνο όταν «μαγειρεύει» beats για τη Γεωργία.
Τους πήρε χρόνια να δουλέψουν ξανά μαζί και ας είχαν αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στην αθηναϊκή urban σκηνή των αρχών της δεκαετίας που έφυγε. Η Γεωργία βρήκε τα πατήματά της σαν Sugahspank! χάρη στο εξαιρετικό «The Incredible, The Invisible» του 2009 σε παραγωγή του Blend Mishkin, ο οποίος με τη σειρά του γιγάντωσε και εισέπραξε παγκόσμια την επίδραση που είχε η Cast A Blast κολεκτίβα του και η αγάπη του για τη reggae. Για όλους τους λάθος και άγνωστους λόγους, οι κοινές εμφανίσεις και η επικοινωνία των δύο σταμάτησαν λίγα χρόνια μετά, δηλαδή στις αρχές των 10s.
Fast forward στο δυστοπικό 2020. Στα τέλη Φεβρουαρίου η Γεωργία στέλνει μια ιδέα στον Mishkin και αυτός, για όλους τους σωστούς λόγους αυτή τη φορά, αποφασίζει ότι έχει έρθει η ώρα να ξανακάνει μουσική με τη Sugahspank.
Το άλμπουμ «Paint Everything White» σώζει την παρτίδα για την ανεξάρτητη σκηνή της χώρας σε μια χρονιά που έλειψαν οι εμπνευσμένοι –και με άποψη– δίσκοι από τους Έλληνες μουσικούς. Κατανοητό, αναλογιζόμενοι την ασφυξία που βιώνουν στο εισόδημά τους οι επαγγελματίες του κλάδου, αλλά πραγματικά τώρα είναι που έχουμε –οι ακροατές– ανάγκη να μας συντροφεύσουν ολοκληρωμένοι δίσκοι με ήχους που ακούγονται φρέσκοι ακόμα και όταν εμπνέονται από παρελθοντικές μουσικές φόρμες. Τουλάχιστον εδώ, είχαμε μία περίπτωση ανθρώπων που πήραν το καλύτερο που μπορούσαν από την καραντίνα και μετά από χρόνια απολαμβάνουμε ξανά τη συνεργασία δύο –πλέον– αναγνωρισμένων ονομάτων της εναλλακτικής σκηνής με τρόπο που υπενθυμίζει σε όλους το ταλέντο τους αλλά και τη χημεία μεταξύ τους.
Σε εξαιρετική διάθεση, με την αναμενόμενη όμως ανησυχία για τη ραγδαία αύξηση των Covid κρουσμάτων, βρεθήκαμε με το δίδυμο Sugahspank και Blend Mishkin και ανταλλάξαμε απόψεις ενώ παράλληλα ακούγαμε το νέο τους άλμπουμ.
Φαντάζομαι, πάει καιρός από τότε που βρεθήκατε στο στούντιο μαζί.
(Και οι δύο) Μα ούτε τώρα βρεθήκαμε στο στούντιο μαζί. (ξεσπάνε σε γέλια)
Sugahspank Είναι ένας δίσκος καραντίνας. Ξεκινήσαμε να ανταλλάσσουμε αρχεία, πίσω στον Φλεβάρη, δηλαδή εγώ πρώτη έστειλα στον Γιώργο την ιδέα του ομότιτλου «Paint Everything White» και μετά χωρίς καν να βρεθούμε ή να πολυ-επικοινωνούμε –πέραν της μουσικής– καταφέραμε να το τελειώσουμε.
Blend Mishkin Θα μπορούσε να λέγεται και «Covid-19» ο δίσκος (γέλια), αν και στην ουσία η καραντίνα ήταν μόνο η αφορμή και μια βολική συνθήκη δεδομένου ότι βρίσκαμε όλους τους μουσικούς διαθέσιμους. Ο καθένας έγραφε τα μέρη που του αναλογούσαν σπίτι του, μας τα έστελνε και προχωρούσαμε με το πρότζεκτ. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι βρήκαμε ξαφνικά νόημα και δημιουργούσαμε κάτι που μας ανανέωσε σε μια δύσκολη για όλους εποχή.
Άρα, υποθέτω, σε αυτό το επίπεδο το να ηχογραφήσει η μπάντα με φουλ επαγγελματικό εξοπλισμό και σε ειδικούς ή μεγάλους στούντιο χώρους δεν σας απασχόλησε τόσο; Παρεμπιπτόντως, ποιοι είναι στην μπάντα για αυτόν τον δίσκο;
BM Είναι τελείως σχετικό αυτό στη σύγχρονη μουσική παραγωγή πλέον. Μπορείς να πάρεις και να αξιοποιήσεις ιδανικά μια ηχογράφηση σε ένα μέρος που δεν ακολουθεί τα studio standards αλλά ταιριάζει απόλυτα στον ήχο σου. Σε μεγάλο βαθμό είναι θέμα και τελικής μίξης και μάστερινγκ που τα κάναμε στο Cave Studio του Ekelon. Η μπάντα που έγραψε είναι στην ουσία και ο πυρήνας των Roots Evolution. Δηλαδή General Sticks στα τύμπανα και Βασίλης Νιτσάκης στο μπάσο, Στέλιος Μίχας Εγγλέζος στο τρομπόνι και προστέθηκε και ο Γιώργος Μπούκης στην κιθάρα (με τον οποίο γνωριζόμαστε από τα χρόνια των Bella Union). Επιπλέον, η Δήμητρα Ρεμιδιανάκη από τη Θεσσαλονίκη έπαιξε Hammond και ηλεκτρικό πιάνο σε δύο τραγούδια, ο Θάνος Κοσμίδης από τους Burger Project πλήκτρα και o Γιάννης Βαρνάβας των Locomondo έπαιξε την κιθάρα στο «Daughter». Επίσης, εγώ για πρώτη φορά έπαιξα αρκετά από τα πλήκτρα και μάλιστα συνέπεσαν οι ηχογραφήσεις με το διάστημα στο οποίο μελετούσαν την Αραβική και Spanish Gypsy κλίμακα, εξού και λίγο πιο ανατολίτικα στοιχεία.
Mέρος της δουλειάς μου είναι να κάνω τον κόσμο να νιώθει καλύτερα. Και αυτό είναι κάτι που παίρνω πολύ σοβαρά πλέον. - Sugahspank
Ναι, το πρόσεξα. Πάμε σε μία από τις βασικές απορίες όλων. Γιατί σας πήρε τόσα χρόνια να συνεργαστείτε ξανά;
BM Δύσκολο. Δεν υπάρχει απάντηση σε αυτό από μένα.
S Ας πούμε ότι ήταν κάτι που έκανε τον κύκλο του. Έπρεπε να γίνει αυτό το μεγάλο διάλειμμα μάλλον και, τώρα που έχει γίνει, νιώθουμε ότι τα πράγματα είναι τόσο καλά όπως ήταν στην αρχή που ξεκινούσαμε.
Σε όλο αυτό το διάστημα χρόνων διατηρούσατε επικοινωνία;
BΜ Όχι κάτι σπουδαίο. Πιθανόν σε διάστημα 12 χρόνων να μιλήσαμε 3-4 φορές.
Εντυπωσιακό, ειδικά για το πόσο δεμένο ακούγεται το αποτέλεσμα. Σε ποιο είδος θα κατατάσσατε εσείς το άλμπουμ;
BM Ας πούμε ότι είναι pop και σίγουρα δεν είναι Roots Evolution γιατί δεν θα είχε νόημα να ήταν.
S Συμφωνώ, νομίζω τα λες «εύκολα στο άκουσμα» κομμάτια. Με εξαίρεση το επικό κλείσιμο του δίσκου με το «Holy Murdered Virgin», ίσως γιατί είναι και το μόνο που ξεπερνάει τα 5 λεπτά σε διάρκεια, αλλά και πάλι ο ήχος του είναι άμεσος. Επίσης, θέλω να πιστεύω ότι είναι κομμάτια που σου φτιάχνουν τη διάθεση και αυτό είναι πολύ βασικό για μένα. Άλλωστε, μέρος της δουλειάς μου (και ελπίζω να το πετυχαίνει η μουσική μου) είναι να κάνω τον κόσμο να νιώθει καλύτερα. Και αυτό είναι κάτι που το παίρνω πολύ σοβαρά πλέον. Παλιότερα δεν είχα πρόβλημα να βγάζω και λίγο «βόθρο» στους στίχους και ίσως με βοηθούσε σαν ψυχοθεραπεία, αλλά τώρα βλέπω ότι, όπως σαν ακροατής θέλω να ακούω θετικά πράγματα, έτσι χαρούμενα μηνύματα θέλω να μεταφέρει και η μουσική μου.
BM Κι εμένα με βοήθησε η ενέργεια της Γεωργίας. Με ώθησε να ξεφύγω από τα όρια που είχα θέσει μόνος μου στον εαυτό μου σε σχέση με τη μουσική που θα κυκλοφορώ. Και ξέφυγα χωρίς τύψεις γιατί έριχνα το φταίξιμο στη Γεωργία (γέλια). Επιπλέον, ήταν και για μένα κάτι σαν ψυχοθεραπεία γιατί ήξερα ότι ήθελα να ανοιχτώ και σε άλλα είδη μουσικής πέρα από reggae, οπότε αυτός ο δίσκος ήρθε σε καλή στιγμή.
S Πάντως, από τα τόσα χρόνια που τον ξέρω εγώ, απλά θα έλεγα ότι ο Γιώργος είναι soul-ας. Δηλαδή φτιάχνει μουσική με ψυχή και ηχητικά ίσως είναι πιο κοντά σε δημιουργούς όπως π.χ. ο David Axelrod.
ΒΜ Έτσι κι αλλιώς η reggae έχει soul ρίζες.
Καλύπτετε ευρύ φάσμα ήχων εδώ πάντως και αυτό σπανίζει τουλάχιστον στην εγχώρια παραγωγή. Το «Lost Cause» για παράδειγμα είναι ένα gospel σχεδόν κομμάτι.
S Ακούω πολύ gospel και πιστεύω ότι στην τέχνη η μεγαλύτερη ανάγκη που έχει ο δημιουργός είναι να επικοινωνήσει με κάτι πιο «θείο». Και αυτή είναι και η ουσία της «μαύρης» μουσικής. Ξεκίνησε από την ανάγκη τους να επικοινωνήσουν την πίστη τους σε κάτι μεγαλύτερο. Ακόμα και όταν λες «μωρό μου» και αναφέρεσαι στον έρωτά σου, τη σχέση σου, ψάχνεις ένα θείο συναίσθημα. Αυτό είναι που μιλάει ακριβώς σε μένα και αυτό είναι που με πωρώνει σε αυτή τη μουσική.
Θα επιστρέψω στην καραντίνα, μου κάνει εντύπωση που φτιάξατε κάτι τόσο ωραίο και απλά ανταλλάσσατε email και δεν υπήρξε φυσική αλληλεπίδραση μεταξύ σας.
ΒΜ Αυτό είναι το αγαπημένο μου κομμάτι στην όλη διαδικασία. Δηλαδή ο ενθουσιασμός όταν αρχικά χτίζεις κάτι από μια ιδέα και το βλέπεις να αναπτύσσεται και να γίνεται από απλό σινγκλ, ολόκληρος δίσκος και όσο εξελίσσεται αρχίζεις να ανοίγεις email με την αγωνία να δεις πώς έχει ο άλλος μεταφράσει την ιδέα σου και πώς της έχει φερθεί. Να στέλνεις σε κάποιον ένα ορχηστρικό και να σου το γυρίζει πίσω με φωνητικά, αυτό μπορεί να μου φτιάξει μια μέρα ή να μου την καταστρέψει τελείως (γέλια).
Και πώς πήγε αυτό με τη Sugahspank;
ΒΜ Καλά με τη Γεωργία νομίζω έχουμε αρκετή εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλο μουσικά μέσα στα τόσα χρόνια.
S Και για μένα η καραντίνα περιέργως πήγε καλά. Αφού αποδέχτηκα την αβεβαιότητα που προκαλεί όλο αυτό, μετά έφτιαξα μια ρουτίνα που απολάμβανα. Δηλαδή ήξερα ότι μετά το μεσημεριανό θα πάω στο home studio να ακούσω πού βρισκόμαστε και να προχωρήσω τον δίσκο που δουλεύουμε με τον Blend. Και υπήρχε και αυτή η cozy συνθήκη όπου ξέρεις ότι έξω δεν κυκλοφορεί κανένας και μένεις κλειδωμένη σπίτι εστιάζοντας μόνο σε αυτό και θες να το κάνεις σωστά.
ΒΜ Κι επίσης σημαντικό ότι έγινε γρήγορα και κυκλοφορεί τώρα, άμεσα και ακούγεται και σε εμάς τους ίδιους ακόμα φρέσκο.
Πάμε και στα περί πολιτείας και κοινωνίας γύρω από τη μουσική. Ξέρω ότι και οι δύο έχετε ισχυρές απόψεις πάνω σε αυτά που συμβαίνουν τώρα. Αυτός ο δίσκος περνάει σχετικά μηνύματα;
ΒΜ Εγώ δεν πιστεύω ότι η μουσική μπορεί πλέον να αλλάξει την κοινωνία. Μπορεί να κάνει πιο ευχάριστη τη ζωή κάποιου αλλά όχι να αλλάξει πράγματα.
S Εγώ πάλι πιστεύω ότι αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα της μουσικής τελευταία. Εμείς οι μουσικοί νομίζουμε πλέον ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε την κοινωνία. Όταν μεγάλωνα συνέβαιναν οι Rage Against The Machine κι αυτό μου έκανε πάρα πολύ καλό γιατί με έμαθε να σκέφτομαι και να παρατηρώ και πολιτικά πράγματα γύρω μου, πέρα από τη μουσική. Σήμερα, μπορεί να μη συμβαίνει κάτι αντίστοιχο και πάρε για παράδειγμα αυτό τον δίσκο που έχει μόλις ενάμισι τραγούδι με κοινωνικοπολιτικό νόημα. Πρέπει να είναι και δική μας ευθύνη, έχουμε εγκλωβιστεί στους εαυτούς μας πιθανόν από τους ρυθμούς της εποχής.
ΒM Και πάλι, ως προς την ενημέρωση και την αφύπνιση που θα ενεργοποιήσει την αντίληψη του κοινού συμφωνώ, αλλά πρακτικά αυτό το τέλμα που ζούμε κοινωνικά και πολιτικά. H μουσική δεν μπορεί να το βγάλει από τη μέση.
…βρήκαμε ξαφνικά νόημα και δημιουργούσαμε κάτι που μας ανανέωσε σε μια δύσκολη για όλους εποχή. – Blend Mishkin
Ίσως, συχνά πυκνά δεν είναι κακό οι καλλιτέχνες να παίρνουν ανοιχτά θέση και να μιλάνε. Και δεν έχω δει μεγάλη μάζα μουσικών να υψώνουν φωνή ακόμα και για θέματα που σας αφορούν, όπως τα πνευματικά δικαιώματα.
S Σε ρεαλιστικό επίπεδο και με βάση όσα έχω ζήσει από τα 19-20 μου που κάνω αυτή τη δουλειά, ο μουσικός στην Ελλάδα βιοπορίζεται από τα live του. Αυτό που με έχει δυσκολέψει τελευταία είναι ότι προφανώς –και σωστά– δεν μου επιτρέπεται να δίνω συναυλίες αλλά ταυτόχρονα δεν έχει μεριμνήσει κάποιος (φορέας δημόσιος ή μη) να λαμβάνω ένα υποτυπώδες έστω επίδομα, είτε για να περνάω τους μήνες μέχρι να ανοίξει η αγορά, είτε για να μην αναγκαστώ να στραφώ σε άλλο επάγγελμα.
Λίγο πριν το φινάλε στο άλμπουμ εμφανίζεται το «Daughter», για μένα η πιο δυνατή στιγμή του άλμπουμ, ίσως γιατί είχα εκτιμήσει και το «No One Loves Me» των Roots Evolution στο οποίο στηρίχθηκε η μουσική. Παρόλα αυτά είναι το rap και κυρίως οι στίχοι της Γεωργίας που κάνουν πλέον τη διαφορά και με το δεδομένο ότι είναι εκεί έξω πώς νιώθετε;
S Εγώ δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμα. Νομίζω ότι κυκλοφορεί την επόμενη εβδομάδα. (γέλια)
ΒΜ Ξέρεις πώς είναι. Έχεις δουλέψει τόσο για κάτι, ανυπομονείς να το μοιραστείς και μερικές φορές οι προτεραιότητες του κόσμου ακόμα και από την ίδια την επικαιρότητα μπορούν να το ρίξουν στο κενό. Και αυτό είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθεις σε αυτή τη δουλειά. Δεν έχει σημασία τι δούλευες έστω για 5 χρόνια, και πόσo το πιστεύεις, είναι πιθανόν τη μέρα που θα κυκλοφορήσει να μην ενδιαφέρει κανένα.
S Όλα καλά θα πάνε και θα το ακούσουν και θα γουστάρουν όλοι.
Ακριβώς. Πάμε στην ερώτηση για το ένα εκατομμύριο. Blend Mishkin, είναι η Sugahspank η καλύτερη εγχώρια τραγουδίστρια με την οποία έχεις συνεργαστεί;
S Είμαι η μούσα σου, παραδέξου το! (γέλια)
ΒM Είναι. (περισσότερα γέλια)
Και για σένα, Γεωργία, είναι ο Blend Mishkin ο cool beatmaker που έχει το ελεύθερο να επεμβαίνει στα κομμάτια σου;
S Εννοείται. Γενικά από όσες δισκογραφικές δουλειές έχω κάνει, ο Γιώργος βγάζει πάντα τον καλύτερο εαυτό μου.
Το άλμπουμ «Paint Everything White» κυκλοφορεί ψηφιακά από τη Rewind Guaranteed και θα εκδοθεί και σε 300 limited βινύλια από το νεοσύστατο label Boom Selecta της Θεσσαλονίκης σε συμπαραγωγή με τη Rewind Guaranteed, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα αποτελέσματα της δικής σας ψηφοφορίας θα δημοσιευτούν τη νέα χρονιά!
Τι απάντησε ο ίδιος και γιατί έχει αλλάξει άποψη τελευταία
Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής μιλάει στην Athens Voice πριν τις δύο ξεχωριστές συναυλίες του στο Ωδείο Αθηνών το 2025
Ο Ανδρέας Λάγιος μιλάει για το πρώτο τραγούδι που αποκάλυψε η μπάντα από το νέο άλμπουμ «Return From The Point Of No Return»
Αναπάντεχο reunion επί σκηνής για τα τελευταία επιζώντα μέλη των Beatles
Ένα εντυπωσιακό οπτικοακουστικό υπερθέαμα στις 2 Οκτωβρίου 2025
Το άλμπουμ που άλλαξε το πρόσωπο της ροκ μουσικής παραμένει επίκαιρο 33 χρόνια μετά την κυκλοφορία του
Το ντοκιμαντέρ «Phil Collins: Drummer First», έκανε ντεμπούτο την Τετάρτη στο YouTube
Κλείστε έγκαιρα θέσεις για ένα διήμερο με συναυλίες και εντυπωσιακές εμφανίσεις
Όπως κάθε χρόνο, ξεχωρίσαμε τους καλύτερους
Είναι πέντε χρόνια που μας λείπει
Οι σπουδαίοι Γάλλοι έρχονται στο Release Athens 2025 για μια από τις πλέον πολυαναμενόμενες εμφανίσεις της επόμενης χρονιάς
Τέσσερις συνθέσεις, αυτοσχεδιαστικές και μη, από τέσσερα πρότζεκτ σύγχρονων νέων καλλιτεχνών
«Aυτό είναι επικό», είπε η 36χρονη τραγουδίστρια
Η θεραπευτική δύναμη της μουσικής συναντάει το «Αϊδόνι του αυτοκράτορα» και τον «Πήτερ Παν»
Η Princess of Pop, από τα τέλη των 80s μέχρι σήμερα, έρχεται στην Αθήνα στο πλαίσιο της Tension Tour
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.